عشق اول زندگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

عشق اول زندگی برای همه ما مفهومی رازآلود است. عشق اول معمولاً اثرات طولانی‌مدتی دارد و همه ما بدون آن که دلیل آن را بدانیم تا مدت‌ها درگیر احساسات مثبت و منفی آن خواهیم بود و حتی بسیاری از مواقع گفته‌شده که بعضی‌ها تا پایان عمر نتوانسته‌اند عشق اول خود را فراموش کنند. به همین خاطر بسیاری از ما به دنبال راهکاری می‌گردیم تا عشق اول را تبدیل به یک رابطه دائمی کنیم و بسیاری دیگر نیز به دنبال راهکاری برای فراموش کردن خاطره ناخوشایند پایان اولین رابطه عاطفی‌مان هستیم. در ادامه توضیحات مفیدی برای هر دو مخاطبان را آورده‌ایم.

عشق اول زندگی

برای هرکس عشق اول زندگی معنای به خصوصی دارد. تا جایی که برخی برای تجربه و رسیدن به عشق شان سال‌ها صبوری می کنند. اما سوالات زیادی در این باره وجود دارد. برای مثال چطور بفهمیم عشق اول زندگی مان کیست؟ آیا دوباره احساس عشق اول زندگی تکرار خواهد شد؟ یا آن که کسی (مرد/زن) می‌تواند عشق اول زندگی اش را فراموش کند؟

چرا عشق اول زندگی مهم است؟

اهمیت عشق اول زندگی

تقریباً همه ما به این موضوع باور داریم که عشق اول جایگاه ویژه‌ای در ذهن و قلبمان خواهد داشت و شاید قابل‌مقایسه با سایر روابط عاطفی که تجربه خواهیم کرد نباشد. اما کمتر کسی دلایل این تفاوت را می‌داند. تجربه عشق اول می‌تواند برای هریک از ما با توجه به شرایطی که در آن قرار داشتیم متفاوت بوده و به دلایل خاصی مهم باشد، اما بعضی از مهم‌ترین دلایلی که تقریباً همه ما قبول داریم عبارتند از:

? پاک بودن احساسات در عشق اول زندگی

معمولاً با تمامی عشق و انرژی خود وارد اولین رابطه عاطفی‌مان می‌شویم. این باعث می‌شود عشق اول زندگی تبدیل به رابطه احساسی نیرومندی شود که شاید دیگر هرگز آن را تجربه نکنید. این شدت از احساسات علاوه بر اینکه تأثیر عاطفی بالایی دارد باعث می‌شود تا مغز شما حجم زیادی از مواد شیمیایی نظیر اکسی‌توسین یا هورمون عشق را ترشح کند و این به معنای آن است که حتی به لحاظ ذهنی و روانی نیز درگیر رابطه خود خواهید شد و به عبارتی مغز شما به ترشح این میزان از هورمون‌های شیمیایی وابسته می‌شود.

فروشگاه آرامیس

دقیقاً به همین خاطر است که وقتی رابطه عاطفی شما تمام می‌شود برای مدتی احساس می‌کنید عصبی و کلافه هستید و نمی‌توانید آرامش خود را به دست آورید.

بیشتر بخوانید : عشق اول زنان  

? حافظه و تجربه نخستین رابطه عاطفی

طبق تحقیقات حافظه انسان همیشه اولین و آخرین مورد از هر چیز را بهتر از سایر موارد ذخیره می‌کند. به همین خاطر است که خیلی‌ها هرگز نمی‌توانند عشق اول خود را فراموش کنند. این به دلیل آن است که نخستین تجربه‌ها با دقت بیشتری در ذهن ما رمزگذاری می‌شوند.

? آنچه از دیگران درباره عشق اول زندگی شنیده‌ایم

این که از دیگران شنیده‌ایم یا در کتاب‌ها و فیلم‌ها از برتری عشق اول دیده‌ایم، بر باورهایمان تاثیر دارد. اهمیتی که این منابع برای عشق اول قائل می‌شوند و آن را به‌نوعی مقدس و خاص جلوه می‌دهند باعث می‌شود که این موضوع در ضمیر ناخودآگاه همه ما جایگاه ویژه‌ای پیدا کند. شاید شما نیز به تجربه متوجه این موضوع شده باشید که گاهی اوقات روابط عاطفی بعدی ما به‌مراتب عمیق‌تر و بهتر هستند، اما تجربه عشق اول صرف‌نظر از این موضوع برای مدت بیشتری با شما باقی خواهد ماند.

? تأثیر تجربه اول بر زندگی

اولین روبه‌رویی با هر موضوعی می‌تواند تأثیر بسیاری در دیدگاه ما نسبت به آن داشته باشد. به همین خاطر عشق اول زندگی نیز می‌تواند نوع دیدگاه شما راجع به عشق را مشخص کند.

بسیاری از کسانی که از داشتن رابطه عاطفی می‌ترسند یا سعی می‌کنند تا جای ممکن از روابط صمیمانه دوری کنند در گذشته خود یک شکست عشقی را تجربه کرده‌اند. هنگامی‌که شما در نخستین رابطه خود مورد بی‌وفایی قرار می‌گیرید، احتمالاً در سایر روابط خود نیز تا حدودی از عشق می‌ترسید اما اگر اولین رابطه عاطفی شما تبدیل به یک رابطه دائمی مطلوب شده باشد؛ به‌طور حتم به شکل دیگری فکر می‌کنید.

? ندانستن راه‌های مراقبت از خود

وقتی نمی‌دانیم چطور از خود مراقبت کنیم با مشکلات و فشار روانی بیشتری مواجه خواهیم شد. در تمامی روابطی که بعد از عشق اول تجربه می‌کنید شما می‌دانید از رابطه به دنبال چه چیزی هستید، مدیریت کردن مشکلات را یاد گرفته‌اید و حتی می‌دانید پس از پایان رابطه چطور از خود مراقبت کنید. اما در رابطه اول این مسائل به‌خوبی مشخص نیست. هنگامی‌که برای نخستین بار با شکست عشقی مواجه می‌شوید نمی‌دانید چطور باید با آن کنار بیایید و به همین خاطر است که ناراحتی‌های مربوط به عشق اول برای مدت طولانی در شما باقی خواهد ماند.

آیا عشق اول زندگی فراموش می‌شود؟

برای بسیاری از کسانی که در اولین رابطه عاطفی خود دچار شکست شده‌اند این سؤال پیش می‌آید که آیا می‌توان عشق اول را فراموش کرد؟ واقعیت این است که در پاسخ به این سؤال نمی‌توانیم به‌طورقطع بله یا خیر بگوییم. این موضوع به عمق رابطه، میزان علاقه‌اتون به او، وضعیت رابطه و نحوه تمام شدن آن و همین‌طور شخصیت و شرایط زندگی شما بستگی دارد.

با همه این‌ها باید گفت که شما قادر هستید تا عشق اول خود را فراموش کنید، پس محکوم نیستید که بقیه عمرتان را در یاد و خاطره این رابطه باقی بمانید. اما با توجه به عواملی که گفته شد بعضی از ما سخت‌تر و بعضی راحت‌تر با این تجربه کنار خواهیم آمد.  با توجه به اینکه فراموش نکردن یک رابطه می‌تواند زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد و باعث بروز مشکلات روحی بسیاری ازجمله افسردگی شود؛ اگر احساس می‌کنید در این زمینه دچار مشکل هستید بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید.

تفاوت زن و مرد در عشق اول زندگی

اما فراموش کردن عشق اول برای زنان سخت‌تر است یا برای مردان؟ در حقیقت فراموش کردن عشق اول بیش از آنکه به جنسیت فرد مربوط باشد به سبک شخصیتی و همین‌طور کیفیت رابطه بستگی دارد. به همین خاطر است که بسیاری از زنان و مردان می‌توانند عشق اول خود را فراموش کنند و درعین‌حال زنان و مردان بسیاری نیز در این موضوع دچار مشکل می‌شوند. بااین‌حال شاید بتوان گفت زنان و مردان به شکل متفاوتی تحت تأثیر رابطه اول قرار می‌گیرند. برای مثال زنان به دلیل شخصیت عاطفی که دارند بیشتر دچار مشکلات احساسی می‌شوند، اما مردان بیشتر احساس می‌کنند غرور آن‌ها ضربه خورده و تلاش می‌کنند تا از تجربه مجدد این موضوع اجتناب کنند.

بیشتر بخوانید : فراموشی عشق اول در مردان  

چه زمانی از یک مشاور کمک بگیریم؟

اگر می‌خواهید رابطه عاطفی خود را تبدیل به یک رابطه صمیمی‌تر کنید و یا به دنبال راهکاری برای فراموش کردن عشق اول زندگی خود هستید می‌توانید از یک مشاور متخصص درزمینهٔ روابط عاطفی کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر کلیک کنید. 

ازجمله اقداماتی که روانشناسان در این زمینه می‌توانند برای شما انجام دهند عبارتند از:

✅ بالا بردن کیفیت رابطه

اگر در رابطه شما همه‌چیز خوب است و مشکل خاصی نگرانتان نکرده باز هم می‌توانید از مشاورین کمک بگیرید. مشاور به شما کمک خواهد کرد که با استفاده از برخی نکات و همین‌طور بالا بردن آگاهی خود راجع به نوع شخصیت طرف مقابل و ویژگی‌های یک رابطه عاطفی سالم بتوانید کیفیت رابطه خود را روزبه‌روز بهتر کنید.

✅ برطرف کردن مشکلات

ممکن است رابطه شما دچار مشکلات مختلفی باشد. گاهی از برخی خصوصیات اخلاقی طرف مقابل خوشتان نمی‌آید یا نمی‌دانید چطور با آن‌ها کنار بیایید. گاهی نیز اختلاف‌نظر یا سوءتفاهمی بینتان ایجاد شده که ظاهراً قرار نیست به‌راحتی برطرف شود. در چنین مواردی کمک گرفتن از اطرافیان به دلیل علاقه آن‌ها می‌تواند نتایج منفی داشته باشد. گاهی اوقات نیز نمی‌خواهیم راجع به مشکلات زندگی خود با دیگران صحبت کنیم یا شاید اطرافیان راهکار مناسبی برای مشکلاتمان ندارند. در این شرایط می‌توانید با کمک گرفتن از مشاورین خانواده مشکلاتتان را برطرف کنید.

✅ شناخت شخصیت طرف مقابل

مشاورین می‌توانند به شما در شناخت سبک شخصیتی طرف مقابل، موضوعاتی که برای او اهمیت دارند و همین‌طور نحوه رفتار با هر سبک شخصیت کمک کنند. از این طریق شما می‌توانید شناخت بهتری از طرف مقابل به دست آورید و بسیاری از مشکلات رابطه شما برطرف خواهد شد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

مدت زمان لازم برای فراموشی عشق اول زندگی

اگر رابطه عاطفی شما پایان پیداکرده و احساس می‌کنید نمی‌توانید شریک احساسی‌تان را فراموش کنید بهتر است از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. ناتوانی در فراموش کردن رابطه‌ای که تمام‌شده می‌تواند مشکلات بسیاری را برایتان ایجاد کند. ازجمله اینکه شما فرصت لذت بردن از زندگی خود و همین‌طور داشتن روابط عاطفی دیگر را حداقل برای مدتی از دست می‌دهید. به همین خاطر بهتر است سعی کنید با استفاده از راهکارهای مختلف ازجمله صحبت با مشاورین این مشکل را برای خود برطرف کنید. مدت زمان لازم برای فراموشی بستگی به میزان پذیرش شما و طی مراحل شکست عشقی است. برای درک این موضوع مقاله روانشناسی عشق را مطالعه کلیک کنید.

سخن آخر

عشق اول زندگی کسی که برای همه ما اهمیت زیادی دارد. اما این به آن معنا نیست که زندگی با اتمام این رابطه یا به سرانجام نرسیدن آن به پایان برسد. این که بعدا دوباره عاشق بشوید یا نه کاملا به دیدگاه شما بستگی دارد. شاید با خود بگویید “هرگز احساسی که در قبال عشق اول زندگی داشتم را دوباره احساس نکردم”. بله چنین امکانی هست اما همیشه دلیل آن درستی و خاص بودن آن فرد یا عشق نیست.

ما آدم ها تحت تاثیر هیجانات و احساسات مان هستیم. در نوجوانی و جوانی بیشتر این تاثیرات قابل مشاهده است. با ورود به بزرگسالی و کسب تجربه شما قدرت کنترل احساسات تان را به دست خواهید آورد. اما گاه عبور از برخی خاطرات سخت است. از این رو شما می توانید از خدمات مشاوره برای حل و فصل مسائل تان استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق اول زندگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

آیا می‌توان عشق اول زندگی را فراموش کرد؟

بله؛ اگرچه ممکن است این کار سخت باشد اما غیرممکن نیست و اگر احساس می‌کنید در این زمینه دچار مشکل هستید بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید.

عشق اول زندگی کدام جنس دیرتر فراموش می‌کند؟

فراموش کردن عشق اول بیش از آنکه به جنسیت فرد بستگی داشته باشد به سبک شخصیتی و همین‌طور عمق رابطه بستگی دارد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

    1. مشاوره تلفنی روانشناسی ، مشاوره حضوری روانشناسی ، مشاوره آنلاین روانشناسی برای تمامی شهر ها و حتی فارسی زبانان خارج از کشور ارائه میشه. از طریق تلفن ثابت میتونید با شماره های سامانه که در سایت درج شده تماس بگیرید. یا برای گرفتن وقت مشاوره و یا مشاوره با موبایل با شماره ثابت دفتر مرکزی تماس بگیرید. برای مخاطبان خارج از کشور هم امکان ارتباط از طریق اینستاگرام هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره