مراقبت های بعد از ترک اعتیاد با چه روش هایی و تا چه مدت باید ادامه یابد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

برای مراقبت های بعد از ترک اعتیاد به چه نکاتی باید توجه کرد؟ متاسفانه برخی از افراد فکر می‌کنند بعد از یک دوره سم زدایی یا ترک چند هفته‌ای دیگر به سمت اعتیاد بر نمی‌گردند اما آمارها نشان می‌دهد که بازگشت دوباره به سمت اعتیاد در افرادی که یک بار ترک کرده‌اند تقریبا 80 درصد است. بیشترین خطر بازگشت به اعتیاد به 60 روز نخست پس از ترخیص از کمپ ترک اعتیاد مربوط می‌شود. در واقع هر چه مدت طولانی‌تری از ترک بگذرد، ریسک بازگشت دوباره کمتر است. با آگاهی از نکات مهم ترک اعتیاد و همچنین کمک گرفتن از روانشناس می‌توانید این احتمال را تا حد زیاد کاهش دهید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مراقبت های بعد از ترک اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ترک اعتیاد با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

بعد از ترک اعتیاد در کمپ چه اتفاقی می‌افتد؟

زمانی که بیمار از کمپ ترک اعتیاد مرخص می‌شود انگیزه بسیار زیادی دارد. بیمار در این مرحله توانایی‌های خود را باور کرده و به موفقیت خود افتخار می‌کند چرا که دوران سخت خماری را پشت سر گذاشته و مطمئن شده است که بدون مواد مخدر نیز می‌تواند زندگی‌اش را ادامه دهد. اما داستان از زمانی سخت می شود که پا به دنیای واقعی می‌گذارد و زندگی روزمره خود را شروع می‌کند و کم کم به این نتیجه می‌رسد که دور ماندن از الکل یا مواد مخدر در جهان خارج سخت‌تر از آن چیزی است که در مرکز ترک اعتیاد تجربه کرده بود.

بیماران در کلینیک ترک اعتیاد از پشتیبانی تخصصی برخوردارند و در برابر وسوسه‌ها محافظت می‌شوند اما در زندگی خارج از کمپ این پشتیبانی‌ها وجود ندارند و بیمار خود را در احاطه انواع وسوسه‌ها تنها و بدون حامی می‌بیند.

در این شرایط بستری دوباره لازم نیست اما باید درمان سرپایی برای فرد انجام شود. بیماران در پروسه درمان سرپایی همچنان خدماتی مانند مشاوره، حمایت گروهی و درمان دارویی را دریافت می‌کنند، اما در کنار این درمان‌ها می‌توانند در محل کار و خانه خود نیز حضور داشته باشند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

مراقبت های بعد از ترک اعتیاد با دوره های مشاوره و گروه درمانی

مشاوره بعد از ترک اعتیاد

بهتر است قبل از مراجعه برای ترک این عامل را در نظر بگیرید که مرکز ترک اعتیاد مورد نظر شما برنامه‌هایی برای دوره‌های پس از ترک نیز داشته باشد، این برنامه‎ها باید شامل مشاوره، معاینه و آزمایشات پزشکی و همچنین گروه درمانی باشند.

✅مشاوره بعد از ترک

اغلب افراد برای فرار از چالش‌های روحی روانی خود به اعتیاد روی می‌آورند و پس از ترک اعتیاد نیز همین چالش‌ها می‌توانند دلیل بازگشت به اعتیاد باشند. علاوه بر این مصرف مواد چالش‌های روانی بیشتری را نیز برای فرد ایجاد می‌کند.

پژوهش‌ها نشان داده افرادی که تجربه یک دوره اعتیاد جدی را دارند اغلب از شهامت کمی برخوردارند. چه در دوره مصرف و چه در دوره ترک دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند، مهارت‌های حل مسئله را بلد نیستند و اغلب به جای حل مشکلات خود از آن‌ها فرار می‌کنند. به طور معمول ریسک خودکشی نیز در این افراد بالاتر است.

از این جهت اهمیت دارد که حتما افراد بعد از ترک، در جلسات مشاوره شرکت کنند یا از مشاوره تلفنی و آنلاین کمک بگیرند.علاوه بر درمان مشاوران می‌توانند با ایجاد انگیزه و هدفمندی در فرد، او را در راه درست دوری از مواد قرار دهند. برای درمان افسردگی ناشی از ترک اعتیاد کلیک کنید.

✅رفتار درمانی بعد از ترک

روش رفتار درمانی در مشاوره متمرکز بر موقعیت و پاسخ است و برای  درمان عادت‌های مخرب بسیار سودمند عمل می‌کند. از آنجایی که اعتیاد علاوه بر وابستگی جسمانی و روانی نوعی عادت محسوب می‌شود، رفتار درمانی برای عدم بازگشت به عادت اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شناخت برانگیزنده‌ها یکی از روش‌های رفتار درمانی است. در این روش محرک‌ها به دو گروه درونی و بیرونی تقسیم می‌شوند. محرک‌های بیرونی به شرایط و محیطی گفته می‌شود که فرد با قرار گرفتن در آن محیط‌ها دچار وسوسه مصرف می‌شود. محرک‌های درونی نیز به حالات روحی و روانی گفته می‌شود که فرد با دچار شدن به آن‌ها ممکن است به مصرف روی بیاورد. بعد از شناخت این محرک‌ها می‌توان با جایگزینی، ترک موقعیت و بالا بردن سلامت روانی فرد او را درمان کرد.

بیشتر بخوانید : وسوسه بعد از ترک

✅گروه درمانی بعد از ترک اعتیاد

گروه درمانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که علاوه بر تقویت کردن انگیزه فرد باعث می‌شود بیمار بعد از ترک در جمعی سالم با افراد شبیه به خود قرار بگیرد. این گروه‌ها خارج از مراکز ترک اعتیاد هم وجود دارند و شما با جست و جویی ساده می‌توانید آن‌ها را پیدا کرده و به جمعشان ملحق شوید. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

مراقبت های بعد از ترک اعتیاد به کمک ورزش و تغذیه

یکی از موارد مهمی که در کنار برنامه ترک باید به آن پرداخته شود، برنامه غذایی مناسب و ورزش است. در واقع در کنار جلسات مشاوره که حتما باید دریافت شود، تغذیه مناسب می‌تواند به تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد کمک کند. داشتن وضعیت جسمانی بهتر با کاهش فشارها و علائم ترک ریسک بازگشت به اعتیاد را کاهش می‌دهد.

_ورزش بعد از ترک اعتیاد

ورزش کردن به خصوص پیاده روی باعث کم شدن استرس در فرد می‌شود، حالت‌های افسردگی را از بین می‌برد و انرژی فرد را افزایش می‌دهد. همچنین باعث پر کردن اوقات فراغت شده و بدین گونه ریسک بازگشت به اعتیاد را کم می‌کند.

_مصرف آب

آب و انواع نوشیدنی‌ها باعث دفع سموم از بدن شده و همچنین کمک می‌کنند بعد از ترک مواد مخدر، پوست و چهره بهتری پیدا کنید. مصرف روزانه 8 لیوان آب برای بدن ضروری است و همچنین جلوی پرخوری‌های بعد از ترک را هم می‌گیرد.

_رژیم غذایی سالم

برای داشتن یک رژیم غذایی سالم بعد از ترک بهتر است زیر نظر دکتر تغذیه قرار بگیرید. به طور کلی باید 6 وعده غذایی سبک را به صورت منظم مصرف کنید. از کافئین و شیرینی‌جات تا حد ممکن دوری نمایید چرا که باعث نیاز دوباره بدن به مواد می‌شوند.
علاوه بر این برای باسازی بدنتان بعد از ترک، چربی‌های اشباع را کنار گذاشته و فراورده‌های خانگی و طبیعی مصرف کنید تا سلامتی دوباره شما برگردد. برای آشنایی با بهترین رژیم غذایی و تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد کلیک کنید.

جلوگیری از آثار منفی بعد از ترک اعتیاد

آثار بعد از ترک اعتیاد

هر ماده مخدری آثار منفی زیادی بر روی جسم و روان مصرف کننده می‌گذارد. با ترک، عوارض ناخواسته زیادی نمود پیدا کرده و می‌توانند موجب بی‌انگیزگی و بازگشت بیمار به مصرف شوند. بنابران برخورد و رفع این عوارض اهمیت زیادی دارد. برخی از این آثار به شرح زیر هستند.

بیشتر بخوانید : اعتیاد به چند ماده

⭕مشکلات جنسی

کاهش میل جنسی، ناتوانی در نعوظ، زود انزالی، خشکی واژن و… از جمله عوارض ناشی از ترک هستند. اکثر مواد مخدر بر روی سیستم اعصاب مرکزی تاثیر می‌گذارند، همان سیستمی که در چرخه پاسخ جنسی نقش اساسی دارد، با به هم خوردن تعادل این سیستم کارایی آن هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. وقتی از روش‌های ترک استاندارد استفاده نشود، بیشترین آسیب به این بخش وارد شده و مشکلات آتی به وجود می‌آید. برای جلوگیری از مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد کلیک کنید.

⭕ به هم خوردن سیکل خواب و مراقبت های بعد از ترک اعتیاد

تغییرات شیمیایی بدن بر روی میزان خواب هم خودش را نشان می‌دهد. این بی‌خوابی‌ها موجب مشکلاتی چون پرخاشگری، افسردگی، افزایش وسوسه به مصرف و…. می‌شوند. پس حتما باید برای رفع آن به درمانگر خود اطلاع دهید. برای درمان بی خوابی بعد از ترک کلیک کنید.

⭕مشکلات گوارشی

معمولا ترک مواد افیونی، باعث بروز مشکلات گوارشی می‌شوند. متاسفانه داروهای جایگزین مثل متادون و بی 2 نیز به گوارش آسیب بیشتری وارد می‌کنند. پس حتما باید با کمک تغذیه و ورزش و راهنمایی‌های درمانگر مشکلات گوارشی ناشی از ترک را برطرف کرد.

⭕اختلالات روانی و مراقبت های بعد از ترک اعتیاد

پس از ترک، اختلالات روانی متعددی ممکن است بروز پیدا کنند. این موضوع در مورد بیمارانی که پیش از مصرف نیز دچار ناراحتی‌هایی بوده‌اند، بیشتر نمود پیدا می‌کند. افسردگی، اضطراب، هذیان و توهم، پرخاشگری، ناتوانی در برنامه ریزی و تصمیم گیری و… از جمله این اختلالات هستند.

مزایای استفاده از برنامه های مراقبت بعد از ترک اعتیاد

ترک اعتیاد، فرایند ساده ای نیست. در واقع افراد حتی بعد از آن نیز مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند. به همین دلیل بهتر است افراد برای این دوران برنامه مشخصی داشته و همواره درمان را ادامه دهند. مزایای استفاده از برنامه های بعد از ترک اعتیاد؛ جلوگیری از بازگشت فرد به اعتیاد است. همچنین برنامه او نظم مشخصی گرفته و به همین دلیل قطعا احساس بهتری خواهد داشت. سلامت جسمانی و روانی روانی با استفاده از این روش ها، از مهم ترین آثار این برنامه هاست.

ویژگی های روش های مراقبت های بعد از ترک اعتیاد

به طور کلی روش هایی که بعد از ترک اعتیاد به کار گرفته می‌شوند؛ ویژگی هایی دارند که بر اساس آنها افراد معتاد و خانواده های آنان می‌توانند از دقیق بودن و همچنین اثربخشی این روش ها اطمینان حاصل کنند. یکی از این ویژگی های هدفمندی این روش ها است که قطعا اصلی هدف آنها، برگرداندن فرد معتاد به زندگی طبیعی و جامعه است. از طرفی فرهنگ سازی برای دیگران و جامعه در جهت پذیرش این افراد خواهد بود. البته اصلی ترین ویژگی این برنامه ها، درمان و ترک است.

بیشتر بخوانید : درد جسمانی ترک اعتیاد  

سخن پایانی

با اینکه ترک اعتیاد بیمار بسیار مهم است؛ اما فراموش نکنید که مراقبت های ویژه از او باید بعد از درمان نیز ادامه یافته و فرد تحت نظارت و حمایت باشد. اینکار با روش های مختلفی امکانپذیر است و خانواده ها در این هنگام، نقش مهمی ایفا می‌کنند. استفاده از روش های درمانی مختلف بعد از ترک اعتیاد، تا حد زیادی از بازگشت مجدد به اعتیاد جلوگیری کرده و باعث بهبودی شرایط جسمانی و روانی فرد می‌گردد. بهتر است خانواده و اطرفیان از این روش ها اطلاع پیدا کرده و در این زمینه از یک مشاور نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مراقبت های بعد از ترک اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ترک اعتیاد با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

خانواده چه تاثیری بر وضعیت ترک و مراقبت های بعد از ترک دارند؟

چون برخی عوامل خانوادگی باعث بروز اعتیاد در فرد می‌شوند پس خانواده نیز باید در دوره ترک و بعد از ترک فرد معتاد مورد مشاوره قرار بگیرند. این کار کمک می‌کند که مشکلات رفتاری خانواده شناسایی و حل می‌شوند و آگاهی‌های لازم درباره فرد به خانواده داده می‌شود و در واقع از نکات مهم بعد از ترک اعتیاد محسوب می‌شود. 

چطور بعد ترک انگیزه خود را حفظ کنیم؟

در زمان لغزش از خودتان سوالات اساسی بپرسید نظیر این که چرا از اول تصمیم به ترک گرفته بودید؟ مصرف مواد چه عوارضی روی زندگی شما داشت؟ چقدر بعد از ترک احساس بهتری داشتنید؟ با پرسیدن این سوال‌ها از خودتان می‌توانید به تقویت اراده برای ترک کمک کنید.

چطور بعد از ترک اعتیاد مقابل اصرار دیگران برای مصرف دوباره بایستیم؟

قطعا یکی از عواملی که شما را به اعتیاد کشانده بود جمع‌های نامناسب و بیمار بوده، پس برای ترک و بازنگشتن دوباره به سمت اعتیاد، باید این جمع‌ها را ترک کنید. اگر به هیچ عنوان امکان ترک این نوع جمع‌ها را ندارید باید مهارت نه گفتن را بیاموزید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

    1. قطعا خواه نا خواه خانواده و اطرافیان نسبت به کسی که یکبار تخطی کرده بی اعتماد میشن. هر چه آگاهی شما و بیمار معتاد نسبت به احساسات و افکار خودتان بیشتر باشه بهتر می توانید در مواجهه با مسائل رفتار کنید.

    1. بیمار معتاد و خانواده باید در نظر داشته باشن که ترک اعتیاد و حفظ پاکی نیاز به مداومت و آگاهی داره. شما باید بدانید که اعتیاد هر زمان و هر مکانی میتونه برگرده و دائم باید نسبت به این بیماری از خودتان مراقبت کنید. هر چه بیشتر بتوانید این پاکی رو حفظ کنید قدرت شما در برابر اعتیاد بیشتر میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره