توجیه خیانت | 6 دلیل توجیه خیانت

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

توجیه خیانت با راه های زیادی امکان پذیر است. اما این دلالیل قانع کننده نیستند. و در واقع هیچ توجیهی برای خیانت وجود ندارد. خیانت نه تنها زندگی مشترک شما را نابود می‌کند بلکه عواقب فردی نیز برای شما و شریک تان خواهد داشت. شیوع این موضوع باعث توجه بسیاری از متخصصان به خیانت شده است. به تدریج توجیه خیانت باعث عادی سازی در جامعه امروزی شد. به شکلی که دیگر افراد به فکر حل مشکلات به صورت ریشه ای نیستند. خیانت آسیب های زیادی وارد می‌کند که زندگی فرد را به سوی افسردگی سوق می‌دهد. برای رهایی از مشکلات روحی، حتما از روانشناس در این زمینه کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره خیانت کلیک کنید.

توجیه خیانت

دلیل آوردن برای خیانت مانند عذری بدتر از گناه است. و نه تنها این موضوع را منطقی جلوه نمی‌دهد، بلکه باعث ناراحتی بیشتر می‌شود. افراد هر چه بیشتر سعی می‌کنند برای خیانت دلیل بیاورند، بیشتر از شریک خود دور می‌شوند. خیانت در همه فرهنگ ها به دلایل مختلف رخ می‌دهد ولی میان مردان شایع تر است. در نتیجه توجیه خیانت در مردان نیز بیشتر است.

به جای توجیه خیانت و چسباندن انگ به همسر، جدایی را انتخاب کنید. افراد بسیاری به دلیل توجیه خیانت همسران خود به اختلالات اضطرابی و افسردگی مبتلا شده اند. در این مقاله بیشترین دلایلی که افراد برای خیانت ذکر می‌کنند را توضیح می‌دهیم؛ و دلایل آن را بررسی می‌کنیم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

اثر چراغ گازی در توجیه خیانت

در روانشناسی نظریه ای به اسم چراغ گازی وجود دارد که براساس داستانی با این مضمون، نامگذاری شده است. در این داستان فرد با خاموش و روشن کردن مداوم چراغ های گازی به همسر خود این حس را القا می‌کند که دچار توهم شده است. و از این طریق خیانت خود را به همسرش توجیه می‌کند. توجیه خیانت و دلیل تراشی برای آن، به طرف مقابل احساس شک و تردید در مورد احساسات خود را تحمیل می‌کند. حتی گاهی با توجه به اثر چراغ گازی، خیانت همسر خود را انکار می‌کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تکرار خیانت زن یا مرد کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

دلایل رایج برای توجیه خیانت

دلایل رایج برای توجیه خیانت

افراد برای بازگشت به زندگی مشترک یا خوب جلوه دادن خود جلوی دیگران راه های مختلفی را امتحان می‌کنند. اما معمولا بعد از توجیه خیانت یک طرف با انبوهی از سوالات تنها می‌ماند که باید به تنهایی دنبال پاسخ آنها بگردد.

? انتقام گرفتن | توجیه خیانت

یکی از دلایل توجیه خیانت، انتقام است. گاهی افراد تنها به این دلیل که متوجه انتقام همسر خود شده اند؛ دست به انتقام می‌زنند. به جای صحبت در مورد این موضوع و رفع علل آن یا مراجعه به یک مشاور، انتقام را انتخاب می‌کنند. در این مورد خیانت راهی برای قدرت نمایی است و هیچ توجیه دیگری ندارد.

? نارضایتی از زندگی مشترک

شایع ترین علت توجیه خیانت، نارضایتی از زندگی مشترک و یا رابطه است. که باز هم در این مورد راه های زیادی برای حل تعارضات و مشکلات وجود دارد. مخصوصا وقتی سال های زیادی از رابطه می‌گذرد، زندگی روزمره افراد را خسته می‌کند. و اغلب اوقات فقط برای ارضای حس کنجکاوی خیانت می‌کنند. اما بعد از آن نیز به این کار ادامه می‌دهند. در واقع خیانت به یک عادت تبدیل شده است.

? تنوع طلبی | توجیه خیانت

تنوع طلبی، عاملی است که افراد را از همان روز های اول رابطه، مجبور به خیانت می‌کند. در این شرایط حتی اگر شریک فرد بهترین هم باشد باز هم او را راضی نخواهد کرد و دنبال فرد دیگری خواهد بود. اما فرد خود را تنوع طلب نمی‌داند و برای توجیه خیانت بهانه های عجیب استفاده می‌کند.

? بی اعتنایی همسر

توجه به همسر و رابطه نیز از نکات موثر در مسئله توجیه خیانت است. قبل تر هم گفتیم که خیانت هیچ توجیه اخلاقی ندارد. اما بعضی از رفتارها چاره ای جز خیانت برای افراد باقی نمی‌گذارد. احساس تنهایی و بی اهمیتی با وجود همسر، یکی از شرایط سختی است که شاید در رابطه به وجود آید. رویا پردازی یا مقایسه رابطه خود با دیگران نیز از عللی است که افراد را به خیانت مایل می‌کند. افراد واکنش های مختلفی نسبت به مشکلات در زندگی مشترک دارند. اما برخی بدون امتحان راه های دیگر، خیانت را انتخاب می‌کنند.

? روابط سمی | توجیه خیانت

در روابط سمی که طرفین مدام با یکدیگر قهر و آشتی می‌کنند. یا خشونت در رابطه ؛ بیشتر احتمال توجیه خیانت وجود دارد. زوجینی که به اجبار با یکدیگر ازدواج کرده اند نیز دسته دیگری از خیانت کنندگان قرار می‌گیرند.

? اشکال در رابطه جنسی

به گفته خود زوجین، آنها یکدیگر را دوست دارند اما به دلیل عدم تطابق میل جنسی یا فانتزی ها، مجبور به ایجاد رابطه با شخص دیگری می‌شوند. ورود نفر سوم به رابطه بدون رضایت دیگری، خیانت محسوب می‌شود و توجیه خیانت در این شرایط به هیچ وجه قابل قبول نیست.

عواقب خیانت | توجیه خیانت

حتی فکر به خیانت نیز معادل خیانت است. پس الکی توجیه خیانت نکنید، هیچ چیز قابل قبول نیست. قطعا خیانت برای فرد و جامعه آثار منفی خواهد داشت. که به تفضیل آنها خواهیم پرداخت. قبل از خیانت کمی بیشتر به پیامدهای آن فکر کنید. و این نکته را در نظر بگیرید که پیامد های خیانت تا مدت های زیادی بر رابطه شما سایه خواهد افکند. این بخش مقاله را به عواقب خیانت اختصاص داده ایم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه جبران خیانت کلیک کنید.

? بی اعتمادی و بدبینی همسر

مهم ترین و طبیعی ترین پیامد خیانت، بی اعتمادی است. حتی اگر فقط یکبار خیانت در رابطه اتفاق بی‌افتد؛ باز هم تا مدت زیادی شک و تردید در رابطه وجود دارد. و زندگی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. خیانت دید افراد را نسبت به همه چیز تغییر خواهد داد. بنابراین با رفتارهای بد پی در پی و توجیه خیانت هیچ مسیری را برای بهبود رابطه انتخاب نخواهید کرد.

? دلسردی اطرافیان از شما

علاوه بر از دست رفتن اعتبار شغلی و اجتماعی، همه از فرد خیانت کار به عنوان یک فرد دروغگو یاد می کنند. فرد خائن علاوه بر همسر، توسط خانواده نیز طرد می‌شود. برچسب هایی که جامعه به شما می‌زند خیلی سخت تر از پایان یک رابطه عاطفی خواهد بود. و با هیچ توجیه خیانت بر طرف نخواهد شد. حتی مشاهده خیانت در یکی از اطرافیان امکان دارد ما را نسبت به شریک خود، بدبین تر کند.

? آثار روانی

قطعا خیانت برای خود فرد و شریک او، آثار روانی بسیاری دارد. اضطراب، افسردگی، بی اعتمادی و حتی همانند سازی با فرد خیانتکار از پیامد های روانی خیانت است. با هیچ توجیه خیانتی آثار روانی به جا مانده پاک نخواهد شد. گاهی مشکلات روان بر روی سلامت جسمانی نیز ثاثیر می‌گذارد و باعث بروز علائم بدنی می‌شود.

? تغییرات در ملاک های زندگی مشترک

بعد از تجربه خیانت، ملاک های شما برای ادامه رابطه یا حتی شروع رابطه دیگر متفاوت ‌خواهد شد. به مسائل جور دیگری نگاه می‌کنید و حساس تر می‌شوید. به جای فرار از مشکلات به دنبال راه حل می‌گردید و آنها را نادیده نمی‌گیرید. طبق مشاهدات، هیچ توجیه خیانتی تا به امروز باعث بهبود حال شخص مقابل نشده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراحل خیانت در زنان و مردان کلیک کنید.

پیشگیری از خیانت

پیشگیری از خیانت

طبق آمارها در بسیاری از موارد هیچ علت دقیقی برای خیانت وجود ندارد؛ حتی زوجین زندگی مشترک خوبی دارند. اما با توجه به عللی که در بالا ذکر شد توجیه خیانت اتفاق می‌افتد. مشکلات را کنار یکدیگر حل کنید و همدل باشید. در همه حال صادق باشید و  قبل از شروع رابطه از سلامت روان خود و همسرتان اطمینان حاصل کنید. در بحران های زندگی مشترک، گفت و گو موثر را جایگزین مشاجره کنید. حتما از یک مشاور کمک بگیرید و مهارت حل مسئله را بیاموزید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خیانت مجازی کلیک کنید.

سخن پایانی

بعد از تجربه خیانت متوجه اشتباهات خود در رابطه نیز می‌شوید. در این شرایط بعد از گذراندن دوره نقاهت به دنبال راهکار باشید و از قضاوت نترسید. در این مسیر یک روانشناس می‌تواند به شما کمک زیادی بکند. خیانت مانند یک بیماری، قابل درمان نیست. اما می‌تواند بین اعضای یک خانواده شایع شود. خیانت راه حل برای مشکلات نیست بلکه آنها را تشدید نیز می‌کند. در روابط خود با دیگران متعهد باشید و به اخلاق پایبند بمانید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه توجیه خیانت می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

شک به همسر بعد از خیانت طبیعی است؟

ایجاد حس بدبینی و بی اعتمادی نسبت به همسر بعد از خیانت یک واکنش طبیعی است. اما بعد از مدتی و با کمک یک مشاور رفع می شود.

بعد از توجیه خیانت همسر باید سکوت کنیم؟

خیر، حتما در این مورد حتما با شریک خود صحبت کنید و علل آن را ریشه یابی کنید.

مردان خیانتکار با توجیه خیانت چه احساسی دارند؟

معمولا افراد بعد از خیانت و ارضای حس کنجکاوی از این رفتار پشیمان می‌شوند. و احساس گناه می‌کنند. اما توانایی رهایی ندارند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره