جبران خیانت

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

چرا برخی افراد بدنبال جبران خیانت هستند؟ هر شخصی ممکن است مرتکب اشتباهاتی در زندگی خود شود. این اشتباهات می‌توانند کوچک یا بزرگ باشند. در این میان بزرگترین اشتباهی که می‌تواند از انسان سر بزند، خیانت به همسر و شریک زندگی‌اش است. خیانت مانند یک آفت خاموش است که کم کم موجب تضعیف روابط می‌شود و زوجین را منزوی، ناامید و بی‌اعتماد می‌کند.

اگر شما هم یکی از این افراد هستید و ناخواسته مرتکب چنین اشتباهی شدید و اکنون پشیمانید. باید بگوییم که همیشه راهی برای بازگشت هست و لازم نیست زندگی زناشویی تان را تمام شده بدانید. اگر شما واقعاً از خیانت خود پشیمانید و به دنبال راهکارهایی برای جبران خیانت به همسر خود هستید، تا پایان این مقاله با ما همرا شوید تا بتوانید با ریشه‌یابی خیانت خود راهکاری برای جبران خیانت بیابید و رابطه‌تان را بهبود بخشید. برای دریافت خدمات مشاوره خیانت کلیک کنید.

جبران خیانت با توجه به اثرات خیانت بر سلامت روان زوجین

انواع خیانت و برقراری روابط خارج از زندگی زناشویی، دردهای عاطفی شدیدی را موجب می‌شوند و بر تفکرات ما اثر منفی می‌گذارد. فردی که مورد خیانت قرار می‌گیرد، لبریز از عصبانیت و ناراحتی می‌شود و در نهایت اعتماد به نفس و عزت نفس خود را از دست می‌دهد. فرد احساس تعلق  و تعهدش را از دست می‌دهد و با تجربه خیانت، هرگونه سرمایه‌گذاری عاطفی‌اش را با پرسش جدی مواجه می‌سازد.

در جلسات مشاوره خیانت که در تهران انجام شد، روانشناسان به این نتیجه رسیدند که اکثر خیانت‌هایی که زوجین تجربه کردند به طور نسبی به گذشت زمان موکول شده است تا بتوانند در طول زمان کم کم زمینه‌ای برای بازگشت به زندگی بعد از خیانت پیدا کنند. از آنجا که زخم خیانت درمان اصولی نمی‌شود، با عدم تلاش برای جبران، می‌تواند پیچیدگی‌های روانی بیشتری در زوجین ایجاد کند و بر خوشبختی و رضایت زناشویی آنان تاثیر جدی بگذارد.

برای آشنایی با علل شروع روابط فرازناشویی کلیک کنید.

جبران با توجه به تاثیر خیانت بر عزت نفس

خیانت به طرف مقابلتان احساس طردشدگی می‌دهد. این تجربه برای عزت نفس بسیار آسیب‌زننده است. در حقیقت، یادآوری یک خیانت در گذشته نیز کافی است تا احساس خودباوری دچار افت شود. متأسفانه آسیب عزت نفس فقط به همین جا ختم نمی‌شود و اغلب تجربه‌های خیانت با سرزنش خود پیچیده‌تر می‌شود.

فروشگاه آرامیس

البته این واکنش‌ها بعد از تجربه خیانت طبیعی است و به راحتی موجب می‌شود زخم‌ها و خراش‌های روانی ناشی از خیانت بر سلامت روان تأثیر تضعیف‌کننده بگذارد. در این بین مسئله مهم برای بازگشت به زندگی سالم بعد از خیانت، تصمیم به درمان به موقع و زودهنگام است.

برای جبران خیانت چه کار کنم؟

وقتی خیانت کردید، اگر واقعیت خیانت را پردازش نکنید و به یک نگرش درست برای تغییر نرسید، اعتماد همسرتان به شما از بین می‌رود. او وقتی یک بار خیانت دید دیگر نمی‌تواند به هیچکس اعتماد کند و به این ترتیب وارد یک چرخه معیوب ذهنی می‌شود. ولی خیانت با تمام این معایب و از هر نوعی که باشد، می‌تواند حکمت و درس‌های ارزشمندی هم به شما دهد. اگر از خیانت پشیمان هستید، می‌توانید با انجام راهکارهایی روح خود را از گذشته تلخ پاک نمایید.

شما باید انتخاب کنید که با عمل به چه روشی می‌توانید موجبات رشد شخصیتی خود را فراهم کنید و خیانت را جبران نمایید. در حقیقیت این به خود شما بستگی دارد که برای همیشه در یک اتفاق و لحظه بد گیر کنید و بمانید یا با اقدام مناسب، آن را پشت سر بگذارید. برای بازیابی اعتماد بعد از خیانت می‌توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید.

1- ادامه خیانت را متوقف کنید

وقتی شما با برقراری رابطه با نفر سوم خیانتی را شروع کردید و فکر می‌کنید هر موقع خواستید می‌توانید به این رابطه پایان ‌دهید، سخت در اشتباهید. باید بدانید که در عمل متوقف کردن خیانت بسیار دشوار خواهد بود، ولی شما باید از عهده این کار بربیایید. اگر قصد جبران دارید، به هیچ عنوان نباید دیگر سراغ آن فرد سوم را بگیرید و از هیچ راهی نباید با او تماس برقرار کنید.

2- برای جبران خیانت | دروغ نگویید

برای توجیه خیانت بهانه نیاورید و سعی در توجیه رابطه نامشروع خود نداشته باشید. زیرا هیچ توجیهی برای خیانت قابل قبول نیست و بایدبپذیرید آن عمل شما از اول اشتباه بود.

3- مسئولیت‌پذیر باشید

بابت خیانت خود، همسرتان را مقصر ندانید و او را سرزنش نکنید. اگر مشکلی با او داشتید و آن را دلیل خیانت خود می‌دانید، باز هم خود شما مقصرید. زیرا شما حق انتخاب داشتید و اگر مشکلتان با همسرتان حل نشد، می‌توانستید ابتدا از او جدا شوید و بعد به فکر رابطه جدید با شخص دیگر باشید. اما به جای این کار به اراده خود تصمیم به خیانت گرفتید. مسئولیت این گناه و اشتباه کاملاً به عهده خود شماست و باید بابت آن از همسرتان عذرخواهی کنید.

4- برای جبران خیانت | تصمیم بگیرید

بعد از خیانت و پشیمانی باید با همسرتان صحبت کنید و تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید زندگی مشترکتان را حفظ کنید؟ تصمیم همسرتان را جویا شوید؟ اگر نظر هر دو این بود که زندگی‌تان را نجات دهید، رابطه‌تان به شکست محکوم نیست، زیرا هر دو هدف مشترکی در مورد رابطه دارید.

5- صادق باشید

اگر قصد حفظ زندگی‌تان را دارید، باید با خود و همسرتان صادق باشید. با دروغ‌های پی در پی روی خیانتتان سرپوش نگذارید، اگر واقا می‌خواهید زندگی‌تان را نجات دهید، شفافیت، صداقت و راستگویی را پیش بگیرید.

برای آشنایی با راه های بخشش خیانت کلیک کنید.

6- به قول‌هایتان وفادار بمانید

اگر به همسرتان قول دادید که در ساعت معینی به خانه می‌آیید، حتما به قولتان عمل کنید. اگر قول دادید که کاری برایش انجام دهید، آن حرفتان را عملی کنید. باید سعی کنید قابل اطمینان باشید و هیچ موقع بی‌دلیل زیر قولتان نزنید. اگر خودتان قابل اعتماد نباشید، نمی‌توانید اعتماد همسرتان را جلب کنید.

7- به همسرتان فرصت بدهید

شخصی که خیانت می‌بیند ممکن است احساساتش در حد انفجار باشد زیرا از لحاظ عاطفی به شدت ضربه می‌خورد. شما برای جبران خیانت باید مدتی به او فرصت دهید، می‌توانید یک مدت از هم فاصله بگیرید. البته منظور این نیست که مدت طولانی از هم دور باشید. فقط کافی است قبل از صحبت راجب بخشش و جلب اعتماد دوباره همسرتان، مدتی فرصت دهید تا اوضاع آرام شود و همسرتان منطقی‌تر فکر کند.

8- جبران خیانت | برای همسرتان وقت بگذارید

در کنار این که به همسرتان اجازه می‌دهید مدتی تنها باشد، برای او وقت هم بگذارید. گاهی با او برای شام یا تفریح بیرون بروید. اینگونه همسرتان آمادگی بیشتری برای اعتماد و بخشش خواهد داشت. بعد از آن دوباره نزد هم برگردید. ولی باید صبور باشید، نباید انتظار داشت که همسرتان بلافاصله شما را ببخشد.

برای آشنایی با بهتری راه های جبران اشتباه غیر قابل جبران کلیک کنید.

9- به مشاور مراجعه کنید

اگر همسرتان برای جبران خیانت شما می‌خواهد که نزد مشاور ازدواج بروید، با او همراه شوید. اگر از این کار امتناع کنید، همسرتان، شما را برای نجات زندگی‌تان جدی نخواهد دید. باید صادقانه در کنار او مشکلاتی که در زندگی شخصی و مشترکتان به وجود آمده را ریشه‌یابی کنید و درباره آن‌ها حرف بزنید. مشاوره روش مناسبی برای مدیریت ناراحتی‌های ناشی از خیانت است. او کمک می‌کند تا راهی برای ایجاد دوباره ارتباطی سالم و موثر با هم بیابید. برای آشنایی با انواع روش های درمان خیانت کلیک کنید.

10- جبران خیانت | بخواهید که ببخشید

در جریان خیانت، علاوه بر همسرتان، خودتان نیز باید خود را ببخشید، البته نه این که ناجوانمردانه با فراموشی اشتباهی که مرتکب شدید، خود را از مخمصه نجات دهید. در حقیقت شما باید برای رهایی از احساس گناه و انرژی منفی درونی‌تان، خود را ببخشید تا با قوت و امید بیشتری به زندگی مشترکان برسید.

کلام آخر

ممکن‌است شما و همسرتان، مدتها از ازدواج خود ناراضی هستید و حتی طلاق عاطفی دارید. در این مواقع اگر به دنبال راهی برای حل مشکل خود هستید و به فکر خیانت افتادید، باید بدانید خیانت نه تنها کمکی به شما نمی‌کند بلکه وضعیت را بدتر خواهد کرد. اگر بعد از خیانت خواهان برگشت و نجات رابطه هستید، باید بگوییم جبران خیانت و التیام دوباره رابطه، تلاشی شجاعانه می‌طلبد.

همچنین احتمال دارد حتی بعد از انجام راهکارهای جبران خیانت، همیشه رابطه‌تان پایدار نماند و یا همسرتان به زمان بیشتری برای بخشش نیاز خواهد داشت. یادتان باشد شما کار نادرست انجام دادید و با پذیرش تمام مسئولیت‌ها باید برای جبران ثابت‌قدم باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جبران خیانت می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی خیانت از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره