معلق بودن در رابطه | با رابطه بلاتکلیف چه کنیم ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

معلق بودن در رابطه یا رابطه بلاتکلیف از جمله مشکلاتی است که بسیاری از دختران و پسران تجربه می‌کنند. شاید شما هم وارد رابطه‌ای شده‌اید که نمی‌دانید قرار است چه اتفاقاتی در آن بیفتد. البته که این وضعیت برای شروع یک رابطه و در روزهای اول طبیعی است؛ اما اگر مدتی از رابطه شما گذشته و هنوز احساس معلق بودن در رابطه می‌کنید شاید بهتر باشد کمی جدی‌تر به این رابطه نگاه کنید.

متفاوت‌بودن هدف شما و طرف مقابل از رابطه دوستی، ترس از مسئولیت و همین‌طور ویژگی‌های شخصیتی مثل ترس از تنهایی، باعث معلق بودن در رابطه می‌شوند. این وضعیت می‌تواند مشکلات بسیاری را در زندگی ما ایجاد کند. پس بهتر است به دنبال راه چاره‌ای برای تغییردادن شرایط باشید. اگر شما هم درگیر این سؤال یا شرایط مشابه شده‌اید توصیه می‌کنیم در ادامه این مطلب همراه ما باشید. برای دریافت خدمات مشاوره رابطه کلیک کنید.

معلق بودن در رابطه

در سال‌های اخیر شکل رابطه‌ها نسبت به سال‌های گذشته تغییرات بسیاری داشته است. این روزها دیگر دختران و پسران به ازدواج‌های سنتی علاقه چندانی ندارند. و این مسئله جای خود را به دوستی‌هایی داده که به قصد آشنایی برای ازدواج شروع می‌شوند. اما خیلی از مواقع مشکلاتی در این شکل جدید از رابطه‌ها به وجود می‌آید. احساس معلق بودن در رابطه یکی از این مشکلات است.

معلق بودن به معنای این است که شما احساس می‌کنید این رابطه هدف ندارد؛ و به سمتی که می‌خواهید هدایت نمی‌شود. یا برعکس؛ اگرچه رابطه هدفی دارد اما با آن چیزی که شما در ذهنتان داشته‌اید متفاوت است. در این شرایط فرد احساس می‌کند در رابطه معلق شده یا به زبان دیگر به جای قابل‌اعتمادی تکیه ندارد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

دلایل معلق بودن در رابطه | علت بلاتکلیفی در رابطه

همیشه دانستن دلایل یک وضعیت کمک زیادی به ما می‌کند. دانستن علت درست مثل این است که شما سرچشمه را پیدا کرده باشید. و حالا تنها کاری که باید انجام بدهید این است که راه ازبین‌بردن آن را پیدا کنید. در مورد معلق بودن در رابطه هم، اوضاع همین‌طور است. شما در اولین قدم می‌بایست به این سؤال پاسخ بدهید که اصلاً چرا درگیر چنین وضعیتی شده‌اید. دلایل معلق بودن در رابطه به شرح زیر است.

فروشگاه آرامیس

?داشتن هدف‌های متفاوت

شاید بتوانیم بگوییم که اصلی‌ترین دلیل بلاتکلیفی در رابطه یا همان معلق بودن در رابطه این است که شما و طرف مقابل هدف یکسانی از رابطه ندارید. وقتی هدف دو نفر از رابطه یکی باشد قطعاً برای رسیدن به آن هدف برنامه‌ریزی و تلاش خواهند کرد. اما اگر می‌بینید که طرف مقابل از صحبت‌کردن راجع به یک رابطه جدی فرار می‌کند؛ یا به هر دلیلی تصمیمی برای جدی‌تر شدن دوستی‌تان ندارد اولین چیزی که باید به آن شک کنید این است که آیا اصلاً او هدفی مشترک با شما دارد؟

?ترس از مسئولیت

خیلی وقت‌ها طرف مقابل شما به جدی‌تر شدن رابطه علاقه دارد. این افراد دوست دارند که زندگی‌شان را در کنار شما بسازند اما از این کار می‌ترسند. ترس از مسئولیت‌های زندگی و مشکلاتی که در آن زمان هر کسی را درگیر خودش می‌کند از جمله دلایل این وضعیت هستند. در این شرایط معمولاً او رابطه را در یک حالت معلق نگه می‌دارد. این افراد از طرفی به دلیل ترسی که دارند نمی‌خواهند رابطه جدی شود. و از طرف دیگر به خاطر علاقه‌ای که به شما دارند نمی‌خواهند رابطه تمام شود.

?مخالفت‌های خانواده

همیشه هم علت معلق بودن در رابطه یا بلاتکلیفی در رابطه را نباید در خود آن دو نفر جست‌وجو کنیم. گاهی اوقات  مشکلاتی مثل مخالفت خانواده‌ها نیز باعث بی‌هدف ماندن یک رابطه می‌شود. وقتی یکی از والدین با ازدواج و جدی شدن رابطه شما مشکل داشته باشد طبیعتاً در این شرایط شما نمی‌توانید به راحتی برای زندگی آینده‌تان آماده شوید. این شرایط باعث می‌شود که شما فقط به رابطه‌تان ادامه بدهید؛ یا به‌عبارت‌دیگر همه چیز را به دست زمان بسپارید.

?مشکلات مالی

زندگی مشترک یک مسئولیت سنگین و جدی است که یک نفر برای زندگی خودش انتخاب می‌کند. یکی از اصلی‌ترین آمادگی‌هایی که شما باید برای ازدواج داشته باشید شرایط مالی است. وقتی در زمینه مسائل مالی مشکل داشته باشید طبیعتاً نمی‌توانید بسیاری از مسائل دیگر رابطه را هم حل کنید. به همین خاطر بسیاری از جوانان و به‌خصوص آقایان معتقدند که تا قبل از تمام‌شدن مشکلات مالی نباید به جدی شدن رابطه فکر کنند.

علت خارج نشدن از رابطه بلاتکلیف چیست؟

به هر دلیلی که رابطه شما به بن‌بست رسیده باشد فرقی نمی‌کند. اگر واقعاً به این نتیجه رسیدید که در این رابطه به جایی نخواهید رسید باید از آن خارج شوید. اما خیلی وقت‌ها ما نمی‌توانیم این کار را انجام بدهیم. در حقیقت بسیاری از ما باوجوداینکه می‌دانیم یک رابطه راهی به جایی ندارد آن را ادامه می‌دهیم. از مهم‌ترین دلایلی که باعث معلق ماندن در رابطه یا بلاتکلیفی در رابطه می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

?احساس وابستگی

وقتی زمان نسبتاً طولانی را با یک نفر می‌گذرانید به او علاقه پیدا خواهید کرد. این وضعیت گاهی اوقات باعث وابستگی شما به طرف مقابل می‌شود. وابستگی شکلی از علاقه است که شما نمی‌توانید از شریک عاطفی‌تان جدا بشوید. این وضعیت بسیاری از مواقع باعث می‌شود که ما برخلاف تمام مشکلاتمان در یک رابطه بمانیم؛ تا اگر هیچ چیزی نداریم حداقل کسی که دوستش داریم را از دست ندهیم.

حتما درباره شانس ازدواج با دوست پسر بخوانید.

?ترس از طردشدن و تنهایی

یکی از اصلی‌ترین دلایل برای این که ما در یک رابطه بلاتکلیف باقی می‌مانیم ترس از تنهایی است. کسانی که درگیر این مشکل هستند معمولاً قدرت زندگی‌کردن تنها و مستقل را ندارند. آنها احساس می‌کنند که همیشه یک نفر باید در کنارشان باشد. و حتی تصور چیزی به‌غیراز این، آنها را به‌شدت وحشت‌زده می‌کند. در این شرایط فرد برای اینکه خودش را از ترس‌هایش دور نگه دارد در یک رابطه باقی می‌ماند.

آسیب‌های معلق بودن در رابطه

?ازدست‌دادن عزت‌نفس

احترام‌گذاشتن و دریافت احترام از سوی دیگران یکی از اصلی‌ترین نیازهای هرکدام از ما است. اما قرارگرفتن در یک رابطه بلاتکلیف کاملاً متضاد این نیاز است. در این شکل از رابطه خودتان هم این را می‌دانید که از جانب طرف مقابل خواستنی و باارزش نیستید. اعتقاد داشتن به چنین چیزی باعث می‌شود شما مشکلات بسیاری را با خودتان تجربه کنید؛ که یکی از آنها ازدست‌دادن عزت‌نفس است. در واقع شما با ادامه‌دادن این رابطه در درجه اول این پیغام را به طرف مقابل می‌دهید که برخلاف تمامی نادیده‌گرفتن‌ها و بی‌احترامی‌هایش شما به او توجه دارید.

برای آشنایی با سایر پیامدهای رابطه سمی کلیک کنید.

?بیماری‌های روحی

باقی‌ماندن در یک رابطه بلاتکلیف و معلق بودن در رابطه فقط عزت‌نفس شما را از بین نمی‌برد. بسیاری از کسانی که در این رابطه‌ها قرار می‌گیرند درگیر مشکلات روحی بسیاری مثل افسردگی می‌شوند. ناکامی و نرسیدن به چیزی که دوست داریم، در کنار نادیده‌گرفته‌شدن‌ها و بسیاری از مشکلات دیگری که در این شکل از رابطه وجود دارد باعث می‌شود تا فرد دیریازود درگیر افسردگی بشود.

?ازدست‌دادن رابطه‌های خوب

انتخاب‌کردن یک نفر به معنای این است که شما از بودن در کنار سایرین صرف‌نظر می‌کنید. به همین خاطر همیشه توصیه می‌کنیم کسی را برای رابطه انتخاب کنید که از نظر شما بهترین باشد. تا بعداً درگیر این احساس نشوید که بسیاری از شانس‌هایتان را از دست داده‌اید.

این اتفاقی است که هنگام معلق بودن در رابطه حتماً خواهد افتاد. در چنین وضعیتی شما به دلیل تعهد به چیزی که شاید واقعاً ارزشی نداشته باشد سایر شانس‌های ازدواج یا داشتن یک رابطه سالم را کنار می‌گذارید. این در حالیست که اگر دیریازود به خودتان بیایید و ببینید که موقعیت‌های خود را از دست داده‌اید احساس شکست خواهید کرد.

برای آشنایی با پیامدهای جواب منفی دادن به خواستگار کلیک کنید.

?اختلاف با اطرافیان

احتمالاً به خاطر معلق بودن در رابطه و احساس بلاتکلیفی با دیگران به‌خصوص دوستان نزدیک یا خانواده نیز درگیر شده‌اید. آنها معمولاً به خاطر علاقه‌ای که به شما دارند و به‌خصوص به دلیل اینکه از بیرون به رابطه شما نگاه می‌کنند متوجه مشکلات خواهند شد؛ و همین‌طور رنج و فشاری که شما تحمل می‌کنید را نیز خواهند دید. به همین خاطر از شما می‌خواهند که به این رابطه پایان بدهید. اما شما به دلیل علاقه‌ای که به طرف مقابل دارید معمولاً در مقابل این صحبت‌ها جبهه می‌گیرید. این شرایط باعث می‌شود تا بسیاری از ما با دوستان و خانواده نیز مشکلات بسیاری پیدا کنیم.

چطور تکلیف رابطه ام را مشخص کنم ؟

اگر در رابطه‌ای هستید که احساس معلق و بی‌هدف بودن به شما دست داده بهتر است برای تغییر این وضعیت فکری بکنید. چند راهکار ساده می‌توانند در این شرایط به شما کمک کنند. این راهکارها عبارتند از:

✅دلایل این شرایط را پیدا کنید

همان‌طور که گفتیم مهم‌ترین نکته این است که دلیل این وضعیت را پیدا کنید. پس زمانی را با خودتان خلوت کنید. به این سؤال پاسخ بدهید که چه چیزی در رابطه شما اشتباه است؟ آیا طرف مقابل به‌طورکلی قصدی برای جدی کردن رابطه‌تان ندارد؟ آیا اختلافات خانوادگی باعث بروز این وضعیت شده؟ یا شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که برای فرار از ترس‌هایشان در یک رابطه باقی مانده‌اند. وقتی دلیل را پیدا کردید سعی کنید راه‌حل‌هایی که برای آن به ذهنتان می‌رسد را هم روی یک کاغذ یادداشت کرده؛ و سپس به بهترین راهکار عمل کنید.

✅آیا مشکلات قابل‌حل هستند

وقتی دلایل این وضعیت را پیدا کردید باید به یک سؤال مهم دیگر پاسخ بدهید. آیا این مشکلات قابل‌حل هستند؟ یک واقعیت تلخ این است که خیلی وقت‌ها ما کاری برای تغییر شرایط از دستمان برنمی‌آید. در این وضعیت اگر در رابطه باقی بمانید، تنها آسیب‌هایی که در موردشان صحبت کردیم را بیشتر خواهید کرد؛ یا به‌عبارت‌دیگر عمرتان را تلف می‌کنید. پس اگر فکر می‌کنید شما نمی‌توانید کاری برای تغییر شرایط انجام دهید بهتر است تصمیم جدی‌تری برای ادامه رابطه‌تان بگیرید.

حتما برای آشنایی با روش های مرور رابطه با چند سوال کلیک کنید.

✅از ارزش‌هایتان کوتاه نیایید

اگر ازدواج‌کردن و داشتن یک رابطه جدی و سالم برای شما ارزش است، به آن احترام بگذارید. یادتان باشد احتمالاً طرف مقابل برای اینکه شما را در این رابطه نگه دارد ارزش‌هایتان را زیر سؤال خواهد برد. پس در اولین قدم این را بدانید که باید به ارزش‌ها و اصول خود وفادار باشید. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر شما به اعتقاداتتان احترام نگذارید طبیعتاً هیچ‌کس این کار را نخواهد کرد. پس معلق بودن در رابطه یا بلاتکلیفی در رابطه تا حد زیادی با حفظ ارزش های خودتان ارتباط دارد.

✅با طرف مقابل صحبت کنید

اگر حس می‌کنید رابطه شما در یک بن‌بست گیر کرده بهتر است زمانی هم با شریک عاطفی‌تان صحبت کنید. افکارتان و آنچه را احساس می‌کنید با او در میان بگذارید؛ اجازه بدهید او نیز راجع به نقطه‌نظرهایش صحبت کند. سپس می‌توانید با کمک هم، برای حل‌کردن مشکل پیش‌آمده تصمیم بگیرید.

✅برای آنکه از بلاتکیفی در بیایید زمان تعیین کنید

بهتر است برای هر چیزی در رابطه‌تان مهلتی در نظر بگیرید. برای مثال اگر درگیر مشکلات مالی هستید زمانی را برای رسیدن به ثبات اقتصادی مشخص کنید. این کار باعث می‌شود شما بهتر بدانید به دنبال چه هستید و چه هدفی را در رابطه دنبال می‌کنید.

برای آشنایی با مناسب ترین مدت زمان برای دوستی دختر و پسر کلیک کنید.

✅رفتار طرف مقابل چگونه است

آیا طرف مقابل شما از اینکه دوست دارد رابطه‌تان هدف و سرانجامی داشته باشد صحبت می‌کند؟ این بسیار خوب است. اما آنچه باید حواستان را جمعش کنید این است که رفتارهای او از حرف‌هایش مهم‌تر هستند. پس اگر می‌خواهید در یک رابطه تکلیف تان را روشن کنید بهتر است رفتارهای او را ببینید. آیا او موافق با صحبت‌هایش و در همان جهت رفتار می‌کند؟ اگر بین صحبت‌ها و کارهای شریک احساسی‌تان تعارضی می‌بینید بهتر است برای خود ارزش بیشتری قائل شده و بر اساس آن تصمیم بگیرید. معلق بودن در رابطه در این وضعیت کاملا به گردن خودتان است.

✅برای خارج شدن از بلاتکلیفی در رابطه از مشاور کمک بگیرید

وقتی در مورد مسئله مهمی مثل رابطه عاطفی‌تان دچار شک شده‌اید شاید بهترین راه این باشد که از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین بدون هیچ قضاوتی به صحبت‌های شما گوش می‌کنند. آنها می‌توانند باتوجه‌به دانش و مهارتی که دارند به شما کمک کنند شرایط رابطه‌تان را از همه جوانب نگاه کنید و سپس بهترین تصمیم را برای زندگی‌تان بگیرید.

برای آشنایی با بهترین روش های پایان رابطه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه معلق بودن در رابطه یا رابطه بلاتکلیف می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

نشانه‌های یک رابطه بی‌هدف چیست؟

اگر طرف مقابل مستقیماً به شما گفته که به ازدواج فکر نمی‌کند یا این را در رفتارش مشاهده می‌کنید؛ و یا اگر او از صحبت‌کردن جدی راجع به رابطه طفره می‌رود و معتقد است برای این صحبت‌ها به زمان بیشتری نیاز است بهتر است کمی به رابطه‌تان شک کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره