جواب منفی دادن به خواستگار

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

جواب منفی دادن به خواستگار برای برخی از دختران بسیار سخت است و نمی‌دانند که چطور باید به صورت محترمانه خواستگار خود را رد کنند. البته گاهی دختر و خانواده او نمی‌توانند به خواستگار جواب رد بدهند، چراکه از عواقب جواب نه دادن می‌ترسند. در برخی موارد نیز دختران به دلیل دلسوزی و ترحم نمی‌توانند به صورت قاطعانه به خواستگار خود جواب منفی بدهند. جواب نه دادن به خواستگار باید بسیار محترمانه و بدون لطمه زدن به غرور و شخصیت طرف مقابل انجام شود و به گونه‌ای ازدواج از سوی دختر منتفی گردد که شان طرف مقابل و خانواده او نیز حفظ شود. در ادامه قصد داریم به شیوه‌های جواب منفی دادن به خواستگار بپردازیم. در صورتی که در مورد تصمیم یا نحوه انجام آن شک دارید، حتما مشاوره قبل از ازدواج دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواستگار می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

جواب منفی دادن به خواستگار

جواب منفی دادن به خواستگار

جواب منفی دادن به خواستگار کار بسیار دشواری است. اغلب آقایان تصور می‌کنند که این کار برای خانم ها ساده است. اما موضوع اصلی این است که پاسخ منفی برای دختران نیز دشوار است. بیان این موضوع باید به شیوه ای باشد که به خانم ها آسیب وارد نشود. زیرا پاسخ منفی برای عده ای از افراد سنگین است و آنها را آزار می‌دهد. در این مقاله به طور کل راجع به جواب منفی دادن به خواستگار توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

چرا جواب منفی دادن به خواستگار سخت است؟

چرا جواب منفی دادن به خواستگار سخت است؟ دبسیاری از دختران برای اینکه بتوانند به خواستگار خود پاسخ دهند، ترجیح می‌دهند مدتی را برای آشنایی بیشتر صرف کنند. ممکن است برخی از دختران پس از گذشت مدت زمانی برای آشنایی ترجیح دهند به خواستگار خود پاسخ منفی بدهند و تمایلی برای ازدواج با طرف مقابل خود نداشته باشند.

اما در چنین شرایطی ممکن است خواستگار دلبسته شده باشد و یا به زندگی با دختر امیدوار گردد. در چنین حالتی معمولا دختران به دلیل ترحم، دلسوزی و یا ترس از عواقب نه گفتن، نمی‌توانند به راحتی به خواستگار خود پاسخ منفی بدهند. دربرخی موارد نیز خواسته قلبی دختر این است که به خواستگار خود پاسخ منفی بدهد، اما خانواده او اصرار دارند که فرد مورد نظر گزینه مناسبی برای ازدواج است. در چنین شرایطی نیز جواب نه دادن برای دختر خانم‌ها کمی سخت می‌شود. برای آشنایی بایدها و نبایدهای مربوط به جلسه خواستگاری کلیک کنید.

شیوه‌های اشتباه جواب منفی دادن به خواستگار

نکته‌ای که دختران باید حتما در نظر داشته باشند، این است که اگر تمایلی به ازدواج با فرد موردنظر ندارند؛ بهتر است که پاسخ منفی خود را به صراحت اعلام کنند تا از مشکلات احتمالی جلوگیری نمایند. در ادامه به برخی از اشتباهات رایج جواب منفی دادن به خواستگار اشاره کرده‌ایم.

برای آشنایی با راه های برگرداندن خواستگار کلیک کنید.

📌 ندادن پاسخ واضح

یکی از شیوه های اشتباه جواب منفی دادن به خواستگار، عدم پاسخ صریح است. بسیاری به صورت واضح به خواستگار خود جواب منفی نمی‌دهند و سعی دارند به گونه‌ای با طرف مقابل حرف بزنند که اصطلاحا او خودش ناامید شود. مثلا استفاده از جملاتی همچون “من باید بیشتر فکر کنم” یا “آمادگی ازدواج ندارم” و … باعث می‌شود که فرد مورد نظر گمراه شود. اگر علاقه‌ای به ازدواج با خواستگارتان ندارید، بهتر است به صورت واضح به او بگویید. چراکه در بسیاری از موارد این جملات بر پایه حیا و ناز کردن دختر تلقی می‌شود.

📌 ادامه دادن به رابطه بدون علاقه

ادامه رابطه از دیگر اشتباهات رایج جواب منفی دادن به خواستگار است. برخی از دختران بدون اینکه علاقه‌ای به خواستگارشان داشته باشند، با او وارد رابطه عاطفی می‌شوند تا شاید در رابطه متوجه نقاط مثبتی از او شوند و نظرشان تغییر کند.

اگر در نگاه اول تمایلی به خواستگارتان ندارید و احساس می‌کنید به او بی‌علاقه هستید؛ بهتر است با او وارد رابطه نشوید و قبل از ورود به رابطه جواب منفی خود را به او بگویید. برقراری رابطه در قالب دوستی و یا آشنایی بیشتر، فقط خواستگارتان را برای ازدواج با شما امیدوار می‌کند.

📌 موکول کردن موضوع به آینده

جواب منفی دادن به خواستگار زمانی که به آینده موکول شود، اشتباه است. برخی از دختران نیز به جای اینکه جواب منفی به خواستگاری بدهند که به او علاقه ندارند، موضوع را به زمان دیگری در آینده موکول می‌کنند.

موکول کردن جواب خواستگاری به زمانی دیگر فقط خواستگار شما را امیدوار نگه می‌دارد و اگر تصمیم بگیرید به او جواب منفی بدهید، در واقع در شرایط سخت‌تری باید این کار را بکنید. از طرفی دیگر با اینکار او را از زندگی کردن و رفتن به دنیال اهدافش نگه می‌دارید و با ازدواج با خودتان امیدوار می‌کنید.

شیوه‌های درست جواب منفی دادن به خواستگار

شیوه‌های درست جواب منفی دادن به خواستگار

ابتدا به شیوه‌های اشتباه جواب منفی دادن به خواستگار اشاره کردیم تا شما دختران این موضوع را به خوبی درک کنید که نباید برای رد کردن خواستگار او را دست به سر کنید و یا پاسخ منفی خود را به زمان دیگری موکول کنید. حتی برقراری یک رابطه دوستانه به جای رابطه عاطفی نیز پیشنهاد خوبی نیست. بنابراین قصد داریم در ادامه به روش‌های صحیح جواب رد دادن به خواستگار بپردازیم.

💠 انتخاب زمان و مکان مناسب

یکی از شیوه های درست جواب منفی دادن به خواستگار، انتخاب زمان مناسب است. سعی کنید مکانی آرام و ساکت همانند یک کافه خلوت و یا پارک را انتخاب کنید و با خواستگارتان صحبت کنید و جواب منفی خود را به صراحت و قاطعانه اعلام کنید. شاید بخواهید با ارسال پیام و یا به صورت تلفنی، به خواستگار خود جواب رد بدهید؛ اما اینکار می‌تواند شان هردوی شما را پایین بیاورد. بنابراین بهتر است برای رد کردن خواستگار زمانی را اختصاص دهید و حرف‌های خود را به صورت حضوری به او بگویید.

از مزیت‌های صحبت حضوری و پاسخ منفی دادن به خواستگار این است که صدا، لحن بیان و زبان بیان شما می‌تواند به انتقال حرف‌هایتان کمک کند و مانع از ایجاد سوءتفاهم برای طرف مقابل گردد.

💠 جواب منفی دادن به خواستگار به صورت مودبانه اما صریح

جواب منفی دادن به خواستگار باید مودبانه باشد. در صورتی که به خواستگار خود بی‌علاقه هستید، لزومی به پنهان کردن این موضوع ندارید. بنابراین سعی کنید در کمال رعایت ادب، با صراحت جواب منفی خود را به او بگویید.

تنها نکته‌ای که وجود دارد، این است که بهتر است در زمان جواب نه دادن به خواستگار کمی سنجیده عمل کنید و از جملات مناسبی استفاده کنید که به غرور طرف مقابل لطمه وارد نکند. به عنوان مثال می‌توانید به او بگویید “از آشنایی با شما بسیار خوشحال هستم ولی از نظر من، ما برای هم مناسب نیستیم.”

💠 غرور او را خورد نکنید

برای جواب‌منفی دادن به‌خواستگار نباید غرور او را خورد کنید. هرگز به تحقیر و توهین نپردازید و به خود حق بی احترامی ندهید. احترام به خواستگار باعث آرامش و آسایش می‌شود.

💠 برای جواب منفی دادن به خواستگار حقیقت را بیان کنید

جواب منفی دادن به خواستگار باید با بیان حقیقت باشد. به خوبی شرایط را بررسی کنید و منطقی راجع به عدم علاقه خود صحبت کنید. بهتر است در این زمینه آینده نگری کنید و احساس واقعی را بدون هیجان بیان کنید.

💠 اجازه دهید احساسات خود را بیان کند

جواب منفی دادن به خواستگار باید همراه با بیان احساسات باشد. به او اجازه دهید تا حرف های خود را بیان کند. در این زمینه نباید حرف او را قطع کنید. اجازه تلاش برای ادامه رابطه را فراهم کنید.

💠 عدم توهین به شخصیت و ظاهر خواستگار

جواب منفی دادن به خواستگار نباید همراه با توهین باشد. اگر می‌خواهید به خواستگار خود جواب منفی بدهید، نباید به ویژگی‌های ظاهری و یا ویژگی‌های شخصیتی او توهین کنید. سعی کنید نظر خود را بسیار مودبانه اعلام کنید و در مورد ویژگی‌های خواستگارتان نظری ندهید.

💠 نادیده گرفتن اصرار طرف مقابل

جواب منفی دادن به خواستگار نباید به صورت نادیده گرفتن باشد. معمولا بسیاری از آقایان از شنیدن جواب منفی ناراحت می‌شوند اما به این معنی هم نیست که با طرف مقابل همراهی کنند و در همان ابتدا بپذیرند. برخی از خواستگارها در رسیدن به پاسخ مثبت و تغییر نظر دختران، سماجت می‌کنند تا بتوانند دختر خانم را قانع نمایند.

اگر در مودر خواستگارتان خوب فکر کرده‌اید و بر روی جواب منفی خود اصرار دارید، بهتر است به اصرارهای طرف مقابل بی‌تفاوت باشید و از تصمیم‌تان منصرف نشوید. برای اینکار لازم است که تمامی راه‌های ارتباطی با او را قطع کنید و موضع خود را حفظ کنید. پاسخ دادن به اصرارهای خواستگار می‌تواند سبب ایجاد انتظارات بیجا در آینده شود.

برای آشنایی با راه های کنار آمدن با جواب رد کلیک کنید.

💠 جواب منفی دادن به خواستگار بعد از بیان ویژگی های مثبت طرف مقابل

بیان ویژگی های مثبت یکی از روش های درست جواب منفی دادن به خواستگار است. شنیدن جواب‌منفی برای بسیاری از مردان با روحیه حساس، قابل هضم نیست و می‌تواند به غرور و احساسان آن‌ها لطمه بزند. بهتر است در مواجهه با این دسته از افراد در ابتدای صحبت‌هایتان، ویژگی‌های مثبت آن‌ها را بیان کنید و سپس پاسخ منفی بدهید.

💠 کمک از پلیس

از دیگر روش های درست جواب منفی دادن به خواستگار، کمک از پلیس است. برخی دیگر از مردان از شنیدن نه، متنفر هستند و اگر دختری به آن‌ها پاسخ منفی دهد، احساس می‌کنند به غرور و شخصیتشان توهین شده است. لازم است دختران در نظر داشته باشند که لزوما تمامی خواستگارها و مردان انسان‌های باشخصیتی نیستند که پاسخ منفی آن‌ها را بپذیرند.

اگر احساس می‌کنید پاسخ منفی شما به خواستگار شرورتان، می‌تواند منجر به تهدید قتل و یا اسیدپاشی، آزار کلامی، خشونت فیزیکی و … شود، حتما از پلیس کمک بگیرید. ممکن است در برخی موارد این تهدیدها در قالب حرف باشند اما ممکن است منفعل بودن شما منجر به تبدیل شدن آن‌ها به واقعیت شود.

💠 دریافت مشاوره

در صورتی که برای جواب منفی دادن به خواستگار در شرایط سختی قرار گرفته‌اید و در حالی که شما پاسخ منفی خود را با صراحت اعلام کرده‌اید اما او همچنان اصرار می‌کند، می‌توانید از مشاور کمک بگیرید و از مشاور زوج بخواهید که طرف مقابلتان را قانع به پذیرش جواب منفی شما کند. برای آشنایی با مراحل ازدواج کلیک کنید.

سعی کنید با پیش کشیدن موضوع مشاوره قبل از ازدواج، حل این موضوع را به یک روانشناس بسپارید. جلسات مشاوره به خواستگارتان کمک می‌کند تا بتواند کنترل بیشتری بر روی احساساتش داشته باشد و بتواند برای ادامه زندگی اش برنامه ریزی کند.

کلام آخر

در این مقاله راجع به جواب منفی دادن به خواستگار و روش های مثبت و منفی آن صحبت کرده ایم. گاهی عدم پاسخ مناسب به خواستگار باعث آزار و اذیت شما می‌شود. به همین جهت برای بیان بهتر لازم است تا از روانشناس و افراد متخصص کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواستگار می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

  1. به نظرم در این حالت تئاتر این اوضاع مسخره اس آدم زیر ۲۵ عروسی کنه با این مردای لش و لوس و زیر آب زن بچه ننه که پسر بچه هستن مرتبا توهین و تحقیر ۲۴ چی با خودشون فک کردن خرج نمی کنم ۲۴ توهین و تحقیر بعد خیلی خوش خیالانه جواب مثبت میده هرچند منکه میگم رد خواستگار تجرد تا ابد اصلا مهم نیس چون ازدواج با یه جوون گدا اوج مصیبت که بی عرضه اس هرچند منکه هرجا میرم فک می کنم یا متاهلن یا در شرفشن هرکی عین من باشه درک میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره