مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد را چگونه پست سر بگذاریم؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد از معضلاتی است که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید و حتی می‌تواند دلیلی برای شروع مجدد اعتیاد باشد. معمولاً استفاده از مواد مخدر باعث بهبود کیفیت روابط جنسی می‌شود و این موضوع خود یکی از دلایلی است که فرد را به مصرف بیشتر ترغیب می‌کند. درعین‌حال استفاده طولانی‌مدت از مواد مخدر و یا کنار گذاشتن استفاده از آن‌ها می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در برقراری رابطه جنسی شود.

این مشکلات جنسی معمولاً علاوه بر تحت تأثیر قرار دادن اعتمادبه‌نفس فرد باعث نارضایتی شریک جنسی شده و می‌تواند باعث بروز مشکلاتی ازجمله تمایل به مصرف مجدد باشد. اگر شما یا هر یک از اطرافیانتان نیز با این مشکل مواجه شده‌اید، بهتر است برای بهبود مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد از راه‌های مناسبی ازجمله کمک گرفتن از متخصصین استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

چرا با وجود مشکلات جنسی بعد از ترک باز هم به سمت مواد می روند؟

مواد مخدر با ایجاد تغییر در ترشح هورمون‌ها باعث بروز تغییراتی در شرایط جسمی فرد می‌شوند. این تغییرات بسیاری از عملکردهای بدن نظیر، خواب، اشتها و همین‌طور برقراری رابطه جنسی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. معمولاً در ابتدای استفاده از تمامی مواد مخدر عملکرد جنسی فرد بهبود پیدا می‌کند.

این بهبود معمولاً به‌صورت دیرانزالی و افزایش مدت برانگیختگی و همین‌طور لذت بیشتر در رابطه جنسی خود را نشان می‌دهد و تبدیل به انگیزه‌ای برای استفاده بیشتر از این مواد می‌شود. هریک از انواع مواد اعتیادآور به شیوه خاصی باعث بروز تغییرات در کیفیت رابطه جنسی فرد می‌شود که در ادامه به مهم‌ترین دلایل در این زمینه اشاره می‌کنیم. برای آشنایی بیشتر با تاثیر مواد بر رابطه کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

1. مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد | کاهش حساسیت

تریاک و مشتقات آن باعث کاهش حساسیت در تمامی نقاط بدن می‌شود و به همین خاطر است که می‌تواند درد را تسکین دهد. این کاهش حساسیت باعث می‌شود که گیرنده‌های موجود در اندام تناسلی نیز حساسیت خود را از دست بدهند و به عبارتی شرایطی مشابه با استفاده از داروهای بی‌حسی موضعی را ایجاد می‌کند که باعث طولانی‌تر شدن مدت‌زمان برقراری روابط جنسی می‌شود. درعین‌حال استفاده طولانی‌مدت از این مواد باعث می‌شود که فرد مشکلاتی مانند سردمزاجی یا اختلال در نعوظ را تجربه کند.

2. افزایش برانگیختگی

اعتیادآورهای محرک مانند شیشه و کوکائین معمولاً باعث افزایش میل جنسی و توانایی بدن برای فعالیت جنسی می‌شوند. این دسته از مواد اعتیادآور با افزایش دوپامین و سروتونین در مغز باعث می‌شوند تا تمایل و درعین‌حال توانایی فرد برای برقراری رابطه جنسی افزایش پیدا کند و در کنار آن به دلیل افزایش ترشح دوپامین، مصرف‌کننده لذت بیشتری نیز از رابطه جنسی خواهد برد.

3. مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد | افزایش اعتمادبه‌نفس

تریاک و سایر مواد مخدری که باعث بروز آرامش و کند شدن فعالیت دستگاه عصبی می‌شوند، معمولاً باعث از بین رفتن مهار رفتاری در فرد شده و درنتیجه فرد راحت‌تر کارهایی که از انجام آن‌ها خجالت می‌کشیده را انجام خواهد داد؛ درعین‌حال مواد محرک باعث افزایش اعتمادبه‌نفس و میل به برقراری رابطه در فرد می‌شوند. درنتیجه تأثیر روانی این مواد در فرد به‌صورت افزایش اعتمادبه‌نفس و کنار گذاشتن خجالت برای انجام رفتارهایی است که شاید در حالت عادی به دلیل احساس شرم نتوانند آن‌ها را تجربه کنند.

4. باورهای غلط

با وجود گسترش آموزش ها و اطلاع رسانی ها درباره معایب و پیامدهای مواد مخدر، باز هم شاهد اعتیاد روز افزون افراد به انواع مواد مخدر و صنعتی هستیم. در مصاحبه با این افراد مشخص شد که آن‌ها به توانایی های خود برای مقابله با مواد بیش از حد اطمینان داشتند. در واقع آن ها خود را متفاوت از بیماران معتاد می‌دانستند. این افراد اذعان داشتند که با قصد بهبود عملکرد در زمینه های مختلف و یا فرار از یک تنش شروع به مصرف کرده اند و بعد از مدتی به طور کل کنترل از دست شان خارج شده است.

مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد

مشکلات جنسی بعد از ترک چیست

به دنبال استفاده طولانی‌مدت از مواد مخدر یا ترک آن‌ها (با روش های نامناسب) فرد مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد یا حین مصرف تجربه خواهد کرد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. برای دوری از این عوارض حتما برای ترک اعتیاد به متخصص مراجعه کنید.

1️⃣ زودانزالی

یکی از شایع‌ترین مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد برای آقایان زود انزالی است. زود انزالی باعث می‌شود مدت کمی پس از شروع رابطه یا حتی پیش از دخول فرد به ارگاسم رسیده و این موضوع باعث بروز نارضایتی در شریک جنسی نیز خواهد شد. همان‌طور که گفته شد یکی از اصلی‌ترین تأثیرات استفاده از مواد مخدر افزایش مدت برانگیختگی و بالا رفتن توانایی جنسی است.

به همین خاطر زودانزالی ازجمله مواردی است که سبب بروز نارضایتی در شریک جنسی و همین‌طور کاهش اعتمادبه‌نفس در فرد شده و باعث شکل‌گیری این وسوسه می‌شود که برای بهبود این شرایط مجدداً به سراغ استفاده از مواد مخدر برود. البته راه‌های مناسب‌تری نیز برای درمان زودانزالی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

2️⃣ بی‌میلی از مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد

به دلیل مشکلات فیزیولوژیکی ناشی از مصرف مواد مخدر و همین‌طور مشکلاتی نظیر زودانزالی، به‌تدریج تمایل فرد برای برقراری رابطه جنسی کاهش پیدا کرده یا به‌طور کامل از بین می‌رود. سردمزاجی یا مشکلاتی که در نعوظ برای آقایان پیش می‌آید ازجمله دیگر مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد هستند.

3️⃣ ناباروری

استفاده از برخی مواد محرک مانند ماری‌جوانا باعث بروز مشکلات جدی‌تری نظیر ناباروری در فرد شده و یا با ایجاد اختلال در چرخه‌های قاعدگی بانوان احتمال بارداری را کاهش می‌دهند. مشکلات جنسی پس ترک اعتیاد در کنار ناباروری زندگی مشترک زوجین را بیشتر به خطر می‌اندازد.

مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد | شروع مجدد روابط جنسی

بروز نارضایتی در ارتباط جنسی، یکی از مشکلاتی است که پس از ترک اعتیاد برای فرد ایجاد می‌شود. این نارضایتی می‌تواند تأثیر بسیاری در شروع مصرف مجدد داشته باشد و به همین خاطر افزایش آگاهی و آموزش دادن به زوجین در زمینهٔ راهکارهایی برای کاهش این مشکلات اهمیت بسیاری دارد. بهتر است بدون شرم راجع به مشکلات خود در جلسات بازپروری با مشاور صحبت کرده و از او برای این موضوع راهکار بخواهید.

1. انتظارات خود را تغییر دهید

شما و شریک جنسیتان باید انتظارات خود را از رابطه جنسی تغییر دهید. به خاطر داشته باشید که آنچه تاکنون تجربه کرده‌اید اگرچه تجربه لذت‌بخشی بوده است بااین‌حال تفاوت بسیاری با رابطه طبیعی داشته و شما باید از حالا خود را برای یک رابطه طبیعی آماده کنید. این موضوع اگرچه ممکن است به لحاظ زمان و کیفیت ضعیف‌تر از تجربه پیشین شما باشد اما بااین‌حال وضعیت سالمی است که می‌تواند بدون بروز مشکل خاصی ادامه پیدا کند.

شریک جنسی فرد در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد. بیان نارضایتی شما می‌تواند عاملی برای بدتر شدن عملکرد جنسی همسرتان بوده و یا او را مجدداً به سمت استفاده از مواد مخدر تحریک کند. درنتیجه سعی کنید با کمک گرفتن از مشاورین اعتیاد یا خانواده اطلاعات خود را در این زمینه افزایش بدهید و راهکارهای مطلوب‌تری را به کار بگیرید. 

2. مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد | محدودیت در برقراری روابط جنسی

متخصصین معمولاً توصیه می‌کنند که در هفته‌های نخستین پس از ترک، در برقراری رابطه جنسی محدودیت‌هایی را در نظر بگیرید و تا جای ممکن از برقراری رابطه جنسی کامل اجتناب کنید. زیرا در این شرایط مشکلات جنسی در بالاترین حد خود قرار دارند و تجربه یک رابطه جنسی نامطلوب می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیاری شود. ازجمله اینکه فرد به یک ذهنیت منفی دست پیداکرده و به این نتیجه می‌رسد که دیگر هرگز امکان بهبود نخواهد داشت.

3. پیش نوازی‌ها

یکی از راهکارهای مفید برای کاهش مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد این است که به معاشقه اهمیت بیشتری بدهید. استفاده از تکنیک‌هایی همچون ماساژ جنسی می‌تواند تاثیر بسیاری بر بهبود کیفیت رابطه شما داشته باشد. بهتر است تا جای ممکن راجع به تمایلات جنسی خود با همسرتان صحبت کنید و از او بخواهید به تمایلات شما در حین برقراری رابطه جنسی توجه داشته باشد. توجه به‌ظاهر پیش از برقراری رابطه جنسی، استفاده از کلمات محبت‌آمیز و همین‌طور آشنایی با نقاط حساس بدن همسر ازجمله دیگر راهکارهایی هستند که می‌تواند باعث بهبود کیفیت رابطه جنسی شما شوند.

اقدامات روانشناختی برای مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد

متخصصین روانشناسی جنسی می‌توانند تا حد زیادی در بهبود مشکلات جنسی پیش‌آمده به شما کمک کنند. درصورتی‌که احساس می‌کنید به دلیل شرم یا هر موضوع دیگری نمی‌توانید راجع به نارضایتی‌های جنسی خود با دیگران صحبت کنید، بهتر است از یک مشاور کمک بگیرد. روانشناسان می‌توانند راهکارهای مناسبی را در این زمینه به شما ارائه دهند. ازجمله این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. درمان‌های عاطفی

بسیاری از نارضایتی‌های جنسی پس از ترک ریشه در مشکلات عاطفی دارند. این مشکلات می‌تواند به دلیل سختی‌های دوران اعتیاد میان فرد و همسرش اتفاق افتاده و یا مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی باعث بروز آن‌ها شده باشد. درصورتی‌که روانشناس به این تشخیص برسد که مشکلات جنسی ناشی از اختلالات هیجانی هستند، در بهبود این وضعیت به شما کمک خواهد کرد.

2. مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد | درمان‌های رفتاری

درمان‌های رفتاری مجموعه‌ای از تکنیک‌ها هستند که در درمان زودانزالی یا سایر مشکلات جنسی به شما کمک می‌کنند. یکی از معروف‌ترین این روش‌ها، تکنیک مسترز و جانسون است که به معنای برقراری رابطه جنسی تا زمانی است که مرد در مرحله رسیدن به ارگاسم قرار گیرد. سپس برای مدتی رابطه متوقف می‌شود تا میزان برانگیختگی کاهش یافته و سپس مجدداً ادامه پیدا می‌کند. این روش به فرد کمک خواهد کرد تا کنترل بیشتری بر احساسات جنسی خود پیدا کند. انتخاب پوزیشن‌های جنسی مناسب یکی دیگر از اقدامات درمانی است که روانشناسان به شما آموزش خواهند داد.

3. درمان‌های دارویی مناسب

بعضی از انواع داروهای اعصاب و روان نظیر آن‌هایی که باعث کاهش اضطراب و افسردگی در فرد می‌شوند، می‌توانند در درمان مشکلات جنسی نقش مؤثری داشته باشند و در صورت صلاح‌دید متخصصین از آن‌ها نیز استفاده خواهد شد. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

سخن آخر

یکی از مهم ترین دلایل شروع اعتیاد، تلاش افراد برای از بین بردن مشکلات جنسی شان است. اما در حقیقت مواد مخدر وضعیت شما را بدتر میکند. از طرفی شما را به این باور می‌رساند که بدون دارو و مواد عملکرد مناسبی نخواهید داشت. با شروع درمان و تصمیم به ترک، مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد نیز افزایش پیدا می‌کند. این مسائل نیز آن‌ها را برای ادامه درمان ناامید می‌کند. بنابراین پرداختن به وضعیت رابطه بیمار باید در روند درمان اعتیاد قرار بگیرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشکلات جنسی بعد از ترک اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

آیا مشکلات جنسی پس از ترک قابل‌درمان هستند؟

بله؛ درمان این مشکلات اگرچه ممکن است برای زمانی شما را درگیر خود کند اما قابل‌درمان است. هرچه بیشتر به توصیه‌ها و نکات آموزشی در ارتباط با مسائل جنسی توجه داشته باشید، این مشکلات سریع‌تر برطرف خواهند شد.

استفاده از چه مواد مخدری باعث بروز مشکلات جنسی می‌شود؟

استفاده از تمامی انواع مواد مخدر پس از مدتی باعث بروز مشکلات جنسی می‌شود و در دوره ترک نیز ممکن است فرد مشکلاتی را تجربه کند.

شریک جنسی چطور می‌تواند به بهبود مشکلات جنسی پس از ترک کمک کند؟

بهتر است نارضایتی خود را به شکل نامناسبی بیان نکنید و با صبوری برای بهبود شرایط به فرد کمک کنید. علاوه بر این استفاده از تکنیک‌هایی نظیر ماساژ جنسی و تمرین‌های رفتاری را جدی بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫5 دیدگاه ها

  1. اعتیاد ترکیبی از بیماری روح و جسمه من خودم خیلی سختی کشیدن و مواد زیادی رو امتحان کردم ولی به لطف مشاوره و دوستانی که پیدا کردم تونستم بزارم کنار. البته به نظرم هر کسی میتونه ترک بکنه. پس دوست من نا امید نباش. تو هم میتونی چون من و امثال من تونستن . سوالی داشتید بپرسید خودم بهتون جواب میدم

  2. من فکرش رو هم نمی‌کردم بتونم ترک کنم ولی ترک کردم .دوستانیکه باور ندارید من با یک نسخه خیلی راحت تونستم ترک کنم.بدون عوارض و مطمئن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره