بی خوابی بعد از ترک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بی خوابی بعد از ترک اعتیاد از شایع‌ ترین مشکلات افراد پس از ترک است به طوری که بسیاری از آنان به همین دلیل از ترک اعتیاد صرف نظر کرده و یا برای حل این مشکل به مصرف مجدد روی می‌آورند. مصرف انواع مواد مخدر و اعتیاد آور علاوه بر آسیب‌های جسمی، صدمات روحی و عوارض جبران ناپذیری را برای فرد مصرف کننده ایجاد می‌کند که حتی ممکن است پس از ترک کردن نیز عوارض همچنان باقی بماند و فرد را رها نکند. بی خوابی بعد از ترک اعتیاد، از جمله عوارضی است که می‌تواند فرد را به شدت آزار دهد. با آگاهی از روش‌های درمان بی‌خوابی بعد از ترک اعتیاد می‌توانید گامی در جهت درمان آن بردارید و کیفیت زندگی خود را ارتقا دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی خوابی بعد از ترک اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دلیل بروز بی خوابی بعد از ترک اعتیاد

بی خوابی پس از ترک اعتیاد از جمله عوارضی است که تقریبا نزدیک به ۹۷ درصد از معتادان جامعه را درگیر می‌کند. همچنین این عارضه از مهم‌ترین دلایلی است که فرد مصرف کننده را نسبت به کنار گذاشتن اعتیاد کاملا بی انگیزه کرده و بر سر دوراهی پیچیده‌ای قرار می‌دهد. برای کسب اطلاع در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

امروزه بی خوابی از اصلی‌ترین عوارض به جا مانده از ترک اعتیاد به شمار می‌رود. در بسیاری از موارد، فرد در اثر بی خوابی‌های مکرر، آن چنان تحت فشار روحی قرار می‌گیرد که برای رفع آن به مصرف انواع مشروبات الکلی، قرص‌های آرام‌بخش و همچنین مصرف مجدد مواد مخدر تمایل پیدا می‌کند.

مصرف الکل و قرص‌های آرام‌بخش نه تنها مشکل بی خوابی را از بین نمی‌برد، بلکه به صورت ناخودآگاه یک نوع وابستگی شدید به الکل و داروهای آرام بخش را در فرد ایجاد می‌کند که ترک کردن آن‌ها، فرد را با مشکلی فراتر از مشکل خواب مواجه می‌سازد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

بی‌خوابی و سایر عوارض پس از ترک انواع مواد مخدر

دلیل بی خوابی بعد از ترک اعتیاد

ممکن است خارج کردن سم اعتیاد از دستگاه گردش خون یا همان فرآیند سم زدایی، در روز های اولیه علائم و نشانه‌هایی را در فرد مصرف کننده ایجاد کند. از مهم‌ترین این علائم می‌توان به اختلال در دستگاه گوارش، لرزش بدن، استفراغ، سردرد و سرگیجه اشاره نمود. لازم به ذکر است که بسیاری از مواد اعتیاد آور یک نوع وابستگی روانی در فرد به وجود می‌آورد که پس از ترک، فرد را با مشکلاتی همچون افسردگی، اضطراب و نوسانات خلقی، دست و پنجه نرم مواجه می‌کند.

برخی از افراد نیز پس از ترک مشروبات الکلی، هذیان و خماری را تجربه می‌کنند. همچنین بیمارانی که به مصرف داروهای آرام بخش اعتیاد دارند، پس از ترک آن احتمال دارد که دچار تشنج شوند.

مصرف موادی نظیر کوکائین، اکستازی، تریاک و مشتقات آن‌ها و همچنین آمفتامین‌ها، می‌تواند باعث اختلال در تولید دوپامین مغز شده و عملکرد مغز را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین در هنگام ترک اعتیاد، میزان دوز مصرفی داروها باید به نحوی باشد که تولید میزان دوپامین مغز را به حد نرمال و طبیعی خود برساند. نکته مهمی که وجود دارد و باید مورد توجه قرار گیرد این است که میزان دوز مصرفی داروها، حتما باید توسط پزشک متخصص و با در نظر گرفتن شرایط سلامتی و نوع اعتیاد شخص تجویز شده و مورد استفاده قرار گیرد.

چرا که دوز مصرفی نیز ارتباط مستقیمی با ظهور علائمی مثل بی خوابی بعد از ترک اعتیاد ارتباط دارد. بنابراین لازم است در طی پروسه ترک اعتیاد، فرد زیر نظر یک پزشک و همچنین روانشناس متخصص قرار گیرد. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

اهمیت درمان بی خوابی بعد از ترک اعتیاد

همان طور که اشاره شد، حدود ۹۷ درصد از معتادان و مصرف کنندگان مواد مخدر، پس از ترک اعتیاد خود با مشکلاتی نظیر بی‌خوابی مواجه خواهند شد. در واقع خواب باعث ایجاد آرامش در مغز شده و استرس و فشارهای عصبی را کاهش می‌دهد. افرادی که پس از کنار گذاشتن مواد مخدر دچار بی خوابی بعد از ترک اعتیاد شده و اغلب عصبی و کلافه هستند.

در بسیاری از موارد بی خوابی و فشار عصبی در فرد آن قدر زیاد می‌شود که فرد تصمیم به مصرف مجدد این ماده مخدر می‌گیرد.  بنابراین درمان بی خوابی بسیار مهم بوده و باید جهت رفع آن تلاش نمود. برای جلوگیری از بروز افسردگی بعد از ترک اعتیاد کلیک کنید.

انواع اختلالات خواب پس از ترک اعتیاد

اختلالات خوابی و بی خوابی بعد از ترک اعتیاد، انواع مختلفی دارند که به شرح زیر هستند:

?بی خوابی بعد از ترک اعتیاد | کم خوابی

افراد مبتلا به کم‌خوابی شب‌ها نمی توانند مانند افراد عادی بخوابند و این بی خوابی به شدت آن‌ها را عصبی می‌کند. در این شرایط فرد دچار مشکلات زیادی شده و نیاز به ارتباط با روانشناس و پزشک متخصص ضرورت پیدا می‌کند.

?خواب بریده بریده

این گروه از افراد می‌توانند راحت‌تر از سایر گروه‌ها به خواب روند اما در واقع خواب آن‌ها دچار اختلال و به اصطلاح بریده بریده است. به طوری که امکان دارد فرد بعد از گذشت ده دقیقه بیدار شده و دوباره به خواب رود. بنابراین در چنین شرایطی بدن نمی‌تواند به اندازه کافی استراحت کند.

غلبه بر بی خوابی بعد از ترک اعتیاد

غلبه بر بی خوابی بعد از ترک اعتیاد

برای درمان ابتدا باید ریشه این بی خوابی را پیدا کرد. چرا که استرس و اضطراب نیز می‌تواند باعث بی‌خوابی شود. نکته دیگری که وجود دارد این است که بی خوابی یکی از مهم‌ترین علائم و نشانه‌های افسردگی می‌باشد. پس باید ریشه آن را پیدا کرده و برای درمان آن اقدام نمود. چرا که ممکن است عوامل متعددی همچون اضطراب، استرس، افسردگی، میزان دوز مصرفی داروها و… در بروز بی خوابی بعد از ترک اعتیاد دخیل باشند. برای درمان و بهبود مشکل بی خوابی روش‌های زیادی وجود دارد که در ادامه به چند نمونه از آن می‌پردازیم:

?آرام سازی

در این روش، فرد با ذهن آگاهی و همچنین تمرین تنفسی، سعی می‌کند عضلات و ذهن خود را به تدریج آرام ساخته و اضطراب را از خود دور نگه دارد. با کاهش اضطراب و ایجاد آرامش، مشکل بی خوابی بعد از ترک اعتیاد تا حد زیادی بهبود پیدا می‌کند

?بیدار ماندن

در این روش فرد باید تلاش کند که حتی با دارا بودن شرایط خواب، همچنان بیدار بماند. این روش کمک می‌کند تا استرس ناشی از بی خوابی بعد از ترک اعتیاد از بین برود.

بی خوابی بعد از ترک اعتیاد | دارو درمانی

دارو درمانی، یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌تواند در درمان بی خوابی بعد از ترک اعتیاد تاثیر گذار باشد. مصرف قرص‌های آرام‌بخش تا حدودی مشکل بی خوابی را رفع خواهند کرد. البته توصیه می‌شود که از مصرف خودسرانه این نوع قرص‌ها به شدت اجتناب نمایید و حتما طبق تجویز پزشک نسبت به مصرف دارو اقدام کنید.

1️⃣طب سنتی

در این روش درمانی استفاده از برخی گیاهان دارویی به منظور افزایش کیفیت خواب و کاهش استرس توصیه می‌شود. مثلا طبق علم طب سنتی گیاهانی همچون بابونه، بیدمشک، تخم شوید، گشنیز و… باعث کاهش استرس و اضطراب شده و در درمان بی‌خوابی بعد از ترک اعتیاد تاثیر می‌گذارند.

2️⃣زمان و مکان خواب

لازم است فرد در محیطی کاملا آرام و بدون سر و صدا بخوابد. دور نگه داشتن نور و سر و صدا، داشتن یک برنامه خواب ثابت و خوابیدن در یک ساعت مشخص، می‌تواند در به خواب رفتن فرد تاثیر زیادی داشته باشد.

3️⃣فعالیت بدنی

یکی دیگر از راهکارها برای درمان بی خوابی بعد از ترک اعتیاد، فعالیت بدنی است. افراد بهتر است در طول روز به اندازه فعالیت داشته و یا ورزش کنند. ورزش کردن نه تنها میزان هورمون ها تنظیم می‌کند و در داشتن خوابی با کیفیت موثر است؛ بلکه از لحاظ بدنی نیز افراد را خسته کرده و باعث می‌شود تا آنها راحت تر به خواب بروند.

4️⃣تغذیه سالم

داشتن تغذیه سالم نیز در بهداشت خواب و همچنین درمان بی خوابی بعد از ترک اعتیاد نیز موثر است. افراد باید از خوردن مواد خوراکی محرک خورداری کرده و همچنین رژیم غذایی سالمی داشته باشند. خوردن غذاهای چرب، شیرین و پرادویه در خواب افراد تاثیر گذار بوده و در آن اختلال ایجاد می‌کند.  برای اطلاع از راه های تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد با تغذیه مناسب کلیک کنید.

مدت زمان بی خوابی بعد از ترک اعتیاد

عوارض ناشی از ترک اعتیاد، احتمالا برای مدت زمان طولانی باقی خواهند ماند. بی خوابی بعد از ترک اعتیاد نیز برای شش ماه یا بیشتر طول می‌کشد؛ اما این موضوع در افراد مختلف متفاوت بوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد. از طرفی این موضوع در روزهای ابتدایی ترک، شدید تر بوده و به مرور زمان اوضاع بهتر می‌شود. به همین دلیل بهتر است افراد کمی تحمل خود را بالا برده و از روش های گفته شده برای کاهش عوارض ناشی از این دوران استفاده کنند.

عوارض بی خوابی برای طولانی مدت

اگر بی خوابی بعد از ترک اعتیاد برای مدت زمان طولانی ادامه یابد؛ باعث بروز عوارض بسیار جدی در سلامت روانی و جسمانی افراد می‌گردد. به طور کلی بی خوابی یک تهدید جدی برای بدن محسوب شده که وقتی با ترک اعتیاد نیز همراه می‌شود؛ مشکلات جدی تری ایجاد می‌کند. توهم، دردهای عضلانی، کمبود تمرکز و… همگی از عوارض بی خوابی هستند.

سخن پایانی

به طور کلی بی خوابی بعد از ترک اعتیاد، واکنشی طبیعی بوده و همه افراد در دوران ترک و بعد از آن برای مدت زمان نامشخصی آن را تجربه می‌کنند. اما با استفاده از راهکارهای گفته شده، می‌توان این زمان را کاهش داد. همچنین بهتر است افراد در این دوران، تحت نظر یک متخصص بوده و به طور منظم علائم بدنی خود را بررسی کنند. همکاری خود فرد و اطرافیان او نیز در گذر از این دوران، موثر هستند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی خوابی بعد از ترک اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا بی خوابی بعد از ترک اعتیاد قابل درمان است؟

بله با کمک گرفتن از یک متخصص و استفاده از روش‌های درمانی همچون رفتار درمانی، دارو درمانی و طب سنتی می‌توان این مشکل را برطرف کرد. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

    1. بهتره با روش های غیر دارویی بی خوابی بعد ترک درمان شود، اما اگر زیاد باشد، درمانگر داروهای خواب تجویز می کند (البته داروهای خواب هم اعتیاد آورن و اعتیاد شان به مراتب بد تر از مواد مخدر هست). پس به هیچ عنوان سرخود داروی خواب نخورید و طبق دوز تجویزی جلو بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره