هورمون استروژن | کارکرد و نقش هورمون استروژن در زنان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هورمون استروژن چه تاثیری در بدن دارد؟ هورمون‌ها مواد شیمیایی هستند که توسط مایعات بدن مانند خون جابه‌جا می‌شوند. هورمون‌ها پیام‌رسان‌های شیمیایی هستند که در کنترل و هماهنگی عملکردهای بدن نقش مهمی دارند. استروژن یکی از انواع مختلف هورمون‌ها است و مقدار آن در بدن زن بسیار بیشتر از مردان است. استروژن یکی از هورمون‌های جنسی زنانه است که منجر به رشد سیستم تناسلی، تکمیل چرخه قاعدگی، رشد سینه‌ها و بروز دیگر صفات ثانویه جنسی در زنان می‌شود. در صورت بروز مشکل حتما از خدمات مشاوره جنسی استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هورمون استروژن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

انواع هورمون استروژن در بدن کدام‌اند؟

میزان هورمون استروژن

استرون، استرادیول و استریول سه نوع مختلف از هورمون استروژن هستند. بافت چربی، تخمدان‌ها و غدد فوق کلیه مسئول تولید استروژن در بدن زنان هستند. هم‌چنین این هورمون در مردان در بیضه‌‌های آنان تولید می‌شود. برای آشنایی با بدن زنان کلیک کنید..

?استرون

بافت چربی و ماهیچه‌ها نسبت به تخمدان‌ها مقدار بیشتری استرون تولید می‌کنند. استرون نوع ضعیف‌تری از هورمون استروژن است که مانند سایر انواع استروژن در سنین باروری تولید می‌شود. میزان استرون در بدن پس از یائسگی بیشتر می‌شود. بعد از یائسگی، تخمدان‌ها هورمون تولید نمی‌کنند، اما تولید استرون همچنان در بافت چربی ادامه دارد. در صورت لزوم استرون می‌تواند به استرادیول تبدیل شود.

?استرادیول

فراوان‌ترین و اصلی‌ترین نوع هورمون استروژن در بدن استردیول است که بدن آن را در سنین باروری تولید می‌کند. منظور از سن باروری از اولین قاعدگی تا یائسگی است که استرادیول بیشتری در خون خانم وجود دارد. تخمدان‌ها بیشترین مقدار استرادیول را تولید می‌کنند. البته میزان استرادیول بدن در طول سیکل قاعدگی متفاوت است. از میان انواع مختلف استروژن، استرادیول در آزمایش هورمون‌های زنانه و آزمایش ناباروری زنان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

?استریول

استریول یا هورمون بارداری نوعی هورمون استروژن است که در زمان‌های غیر بارداری به مقدار بسیار کمی در بدن وجود دارد. با وجود اینکه میزان همه انواع استروژن در دوران بارداری افزایش می‌یابد، اما استریول بیشترین میزان افزایش در بدن را دارد. استریول در رشد رحم و آماده کردن بدن برای زایمان نقش دارد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

کارکرد و نقش هورمون استروژن در زنان چیست؟

نقش هورمون استروژن بر عملکردهای سیستم‌ها و اندام‌های مختلفی شناخته شده است. استروژن علاوه بر سیستم باروری و تولید مثل، بر بخش‌های دیگری از بدن که به باروری مرتبط نیستند نیز موثر است.

?تخمدان

این هورمون در تخمدان به رشد فولیکول‌ها و تخمک‌گذاری کمک می‌کند. تخمدان‌ها در طول سیکل قاعدگی به تولید هورمون استروژن می‌پردازند. سطح استروژن در اواسط این سیکل به طور ناگهانی افزایش یافته و به دنبال این افزایش، تخمک‌گذاری انجام می‌شود. مقدار استروژن پس از تخمک‌گذاری کاهش می‌یابد.

?تاثیر هورمون استروژن در لوله‌های رحمی

رشد و افزایش ضخامت لوله‌های رحمی تحت تاثیر هورمو‌ استروژن قرار دارد. هم‌چنین استروژن در لوله‌های رحمی با ایجاد انقباض در آن‌ها باعث می‌شود تخمک و اسپرم در مسیر رسیدن به یکدیگر به درستی منتقل شوند.

?رحم

حفظ و تقویت عملکرد غشای مخاطی پوشاننده‌ی رحم، افزایش ضخامت آندومتر، رشد ماهیچه‌های رحمی از جمله اثرات هورمون استروژن در رحم است. هم‌چنین‌استروژن در دوران بارداری موجب ایجاد انقباض‌های رحمی شده و به خروج جفت و جنین از رحم کمک می‌کند.

?نقش هورمون استروژن در واژن

افزایش ضخامت دیواره واژن، جلوگیری از رشد باکتری‌های ایجادکننده عفونت، لغزندگی واژن و کمک به رابطه جنسی راحت‌تر چند نمونه از تاثیرات هورمون استروژن بر واژن است.

?پستان‌ها و غدد شیری

رشد پستان‌ها و تجمع رنگدانه در نوک آن‌ها در دوران بلوغ یکی از عملکردهای هورمون استروژن در بدن محسوب می‌شود. هم‌چنین توقف تولید شیر پس از اینکه فرزند خود را از شیر گرفتید نیز به عهده هورمون استروژن است.

?قلب و عروق

پیشگیری از بیماری‌های قلبی در سنین قبل از یائسگی یکی از وظایف هورمون‌استروژن در بدن محسوب می‌گردد. هم‌چنین هورمون استروژن به کنترل سطح کلسترول و سلامت عروق و رگ‌های خونی کمک می‌نماید.

?استخوان

استروژن مانع تحلیل رفتن استخوان می‌شود. اما پس از یائسگی که مقدار هورمون استروژن در بدن کاهش می‌یابد، روند تحلیل استخوان نیز افزایش یافته و زنان در معرض پوکی استخوان و شکستگی لگن قرار می‌گیرند‌.

?خلق و خو

تولید سروتونین تحت تاثیر هورمون استروژن قرار دارد. سروتونین یک ماده شیمیایی است که در بهبود وضعیت خلقی فرد موثر است. کاهش مقدار سروتونین یکی از عوامل به وجود آورنده‌ی افسردگی پس از زایمان و افسردگی در دوران یائسگی است.

?سایر عملکردهای استروژن

ایجاد تفاوت در ساختمان بدنی زنان و مردان از نقش‌ها و عملکردهای هورمون استروژن در بدن به شمار می‌رود. به عنوان مثال استروژن موجب نرم‌تر شدن موی زنان، لگن پهن‌تر و شانه‌های باریک‌تر در زنان، افزایش تجمع چربی در اطراف باسن، کمر و ران زنان، نازک کردن تارهای صوتی و ایجاد صدای زیرتر برای زنان می‌شود.

به عنوان همسر حتما مقاله شناخت بدن همسر بخوانید.

علائم کاهش هورمون استروژن

معمولا زنان در سنین یائسگی با علائم کاهش استروژن روبرو می‌شوند. این علائم عبارتند از:

_ گر گرفتگی

_ تغییرات خلقی

_ کاهش میل جنسی

_ پایین بودن احتمال باروری

_ مشکلات خواب

_ تغییر سطح کلسترول

_ خشکی واژن و مقاربت دردناک

روش‌های درمانی پایین بودن سطح استروژن شامل جایگزینی هورمون از طریق استفاده از اشکال مصنوعی استروژن یا پروژسترون است که معمولا به شکل قرص، تزریقی، ژل پوستی، کرم یا حلقه واژینال، اسپری بینی در دسترس هستند. هم‌چنین استفاده از روش‌های دارویی نظیر داروهای ضد افسردگی و مسکن‌های درد عصبی برای از بین بردن علائمی مانند گرگرفتگی توصیه می‌شود.

علائم بالا بودن هورمون استروژن

  • خونریزی خفیف تا شدید قاعدگی
  • افزایش شدت علائم PMS ( سندروم پیش از قاعدگی )
  • احساس ضعف و خستگی بیش از حد
  • کاهش میل جنسی
  • توده‌های غیر سرطانی در سینه
  • افزایش تجمع چربی در ران، کمر و باسن
  • اضطراب و افسردگی
  • ریزش مو
  • مشکلات خواب

استفاده از داروهای مهارکننده آروماتاز مانند آروماسین، آناستروزول و لتروزول می‌تواند تا حدودی مانع ترشح استروژن و درمان فرد گردد. اصلاح سبک زندگی مانند حفظ وزن متعادل، تمرینات آرام‌سازی جهت کاهش استرس، رژیم غذایی مناسب، عدم مصرف الکل و … از دیگر روش‌های درمانی موثر برای این مشکل به شمار می‌روند.

دلایل بالا بودن هورمون استروژن در بدن

میزان هورمون استروژن در بدن به دلایل مختلفی بالا می‌رود. در واقع افراد به دلیل داروهای هورمونی و یا غیرهورمونی که مصرف می‌کنند و یا بالا رفتن میزان چربی بدن، مصرف الکل و همچنین مشکلات کبدی دچار افزایش غیرطبیعی میزان استروژن در بدن می‌گردند. از طرفی زنواستروژن های مصنوعی و همچنین ابتلا به بیماری های مختلف نیز می‌تواند،منجر به این حالت گردد. فراموش نکنید که بالا بودن میزان این هورمون فرد را دچار عوارضی می‌کند؛ به همین دلیل باید برای درمان اقدام نماید.

پیامدهای برهم خوردن تعادل هورمون استروژن

به طور کلی پایین بودن میزان هورمون استروژن و یا بالا بودن آن در هر دو حالت باعث بروز مشکلاتی برای فرد می‌گردد. کاهش غیرطبیعی این هورمون منجر به افزایش وزن شده و همچنین بر متابولیسم قند و چربی نیز اثر می‌گذارد. از طرفی در چنین حالتی سرعت بهبودی زخم ها نیز کاهش یافته و پوست دچار پیری زودرس می‌گردد.

اما اگر سطح این هورمون بالا برود نیز منجر به پرفشاری خون، کمبود کلسیم، لخته شدن خون، سرطان دهانه رحم، دیابت دوران بارداری و سرطان سینه، می‌شود.

درمان

برای جلوگیری از مشکلات حاصل از این موضوع و همچنین درمان عدم تعادل هورمون استروژن، افراد می‌توانند از درمان های جایگزینی هورمون، استفاده از پروژسترون، دارودرمانی، درمان های غیرهورمونی و خانگی تحت نظر متخصص استفاده کنند. از آنجایی که عدم تعادل این هورمون می‌تواند نشانه ای از بیماری های دیگر نیز باشد؛ افراد باید برای شروع فرایند درمان، در ابتدا تشخیص درستی دریافت کنند.

تشخیص میزان هورمون استروژن در بدن

تشخیص هورمون استروژن

آزمایش هایی که برای اندازه گیری میزان هورمون استروژن صورت می‌گیرد؛ از طریق خون، ادرار و بزاق قابل انجام هستند. برای انجام آزمایش های مربوطه نیاز به ناشتا بودن نیست؛ اما بهتر است افراد قبل از انجام آزمایش ها در مورد داروهایی که مصرف می‌کنند؛ با پزشک خود مشورت کنند.

نقش استروژن در بدنسازی

شاید شما هم شنیده باشید که افرادی که به طور حرفه ای ورزش می‌کنند و یا بدنساز هستند؛ از هورمون های مختلفی استفاده کرده و همچنین میزان هورمون های بدن در این دوران بسیار موثر هستند. برخی از آقایون در دوره ای از زندگی ورزشی خود با وجود تلاش های فراوان، نه تنها پیشرفتی حاصل نمی‌کنند؛ بلکه عضلات خود را از دست هم می‌دهند. یکی از دلایل این موضوع بالا رفتن میزان استروژن در بدن است. مردان باید به مقدار طبیعی هورمون زنانه در بدن خود داشته باشند؛ اما وقتی این میزان بیشتر از حد ممکن شود، مشکلات زیادی به وجود می‌آید.

سخن پایانی

با اینکه نقش هورمون استروژن در زندگی زنان بسیار پررنگ است؛ اما مردان نیز نه تنها این هورمون را دارا هستند؛ بلکه تعادل آن بر زندگی آنان نیز تاثیر می‌گذارد. بهتر است افراد در این مورد حتما تحت نظر یک متخصص بوده و به صورت دوره ای میزان این هورمون ها را در بدن خود بررسی کنند. اقدامات خودسرانه در این مورد پیامدهای بدی خواهد داشت؛ به همین دلیل باید با کمک پزشک و به صورت اصولی در این مورد عمل کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه هورمون استروژن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره