پرخاشگری مردان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پرخاشگری مردان یکی از مشکلات شایعی است که بسیاری از ما در خانواده یا هر محیط دیگری با آن مواجه هستیم. برخلاف باورهای فرهنگی که پرخاشگری را موضوعی عادی برای مردان می‌داند، مشکلات هورمونی و بیماری‌های روحی از جمله مهم‌ترین دلایل پرخاشگری مردان هستند. نکته مهم این است که این رفتار آسیب‌های جسمی و روحی بسیاری را برای خود فرد و همین‌طور اطرافیان وی به همراه خواهد داشت. به همین خاطر باید راه‌هایی را برای برخورد با این مشکل و همین‌طور کنترل عصبانیت یاد بگیریم. در این مطلب سعی می‌کنیم تا پرخاشگری مردان را از ابعاد مختلف بررسی کنیم. این نکته را نیز به‌خاطر داشته باشید که کمک‌گرفتن از یک مشاور بهترین راهکار برای مدیریت و تغییر شرایط است. برای شروع روند درمان بر مشاوره خانواده کلیک کنید.

پرخاشگری مردان

روان‌شناسان معتقدند هر رفتاری که باعث آسیب‌دیدن خود فرد یا اطرافیان او بشود پرخاشگری نام دارد. پرخاشگری نام رفتاری است که به دنبال احساس عصبانیت روی می‌دهد. وقتی ما به هر دلیلی از دست کسی یا چیزی عصبانی هستیم احتمالاً این موضوع خودش را در رفتارمان نشان خواهد داد. باتوجه‌به این تعریف می‌توانیم بگوییم که پرخاشگری فقط محدود به درگیری‌های فیزیکی نیست. بلکه حتی صحبت‌کردن طعنه‌آمیز هم می‌تواند نوعی پرخاشگری باشد.

انواع پرخاشگری در مردان

به‌طورکلی می‌توانیم رفتارهای پرخاشگرانه مردان را در دو گروه قرار بدهیم. این دو گروه به شرح زیر هستند.

پرخاشگری خصمانه

تمام رفتارهایی که فرد عمداً و با هدف آسیب‌زدن به دیگران به کار می‌برد در این گروه قرار می‌گیرند. همان‌طور که از نام پرخاشگری خصمانه پیداست کسانی که درگیر این شکل از خشم می‌شوند فقط به دنبال این هستند که با رفتارشان احساس عصبانیت خود را آرام کنند.

پرخاشگری ابزاری

برخلاف پرخاشگری‌های خصمانه، پرخاشگری ابزاری با هدف آسیب رساندن به دیگران صورت نمی‌گیرد. هدف این گروه از پرخاشگری‌ها این است که فرد می‌خواهد به چیزی دست پیدا کند. در حقیقت همان‌طور که در ادامه خواهیم گفت کسانی که دست به پرخاشگری ابزاری می‌زنند می‌خواهند از این طریق دیگران را مجبور کنند که به خواسته آنها احترام بگذارند.

دلایل پرخاشگری مردان

پرخاشگری در مردان می‌تواند باتوجه‌به سبک شخصیتی و شرایط زندگی هرکس دلایل مختلفی داشته باشد. بعضی از مهم‌ترین دلایلی که باعث رفتار پرخاشگرانه می‌شود به شرح زیر است.

دلایل پرخاشگری جسمانی مردان

اولین دلیلی که برای پرخاشگری مردان مطرح می‌شود، مشکلات جسمانی هستند. تحقیقات نشان داده که هورمون مردانه یا تستوسترون نقش بسیاری در رفتار پرخاشگرانه دارد. به همین خاطر می‌توانیم بگوییم که به‌هم‌ریختن تعادل این هورمون در بدن می‌تواند یکی از دلایل پرخاشگری باشد. بعضی دیگر از بیماری‌های جسمانی مثل مشکلات مربوط به غده تیروئید نیز می‌توانند در افزایش عصبانیت و پرخاشگری نقش داشته باشند.

بیماری‌های روحی

یکی از شایع‌ترین دلایل پرخاشگری مردان بیماری‌های روحی هستند. برای مثال تحقیقات نشان داده افسردگی در مردان معمولاً خود را با عصبانیت و رفتارهای خشونت‌آمیز نشان می‌دهد. اختلال خشم انفجاری نیز یکی دیگر از بیماری‌های روحی است که باعث پرخاشگری می‌شود. در این بیماری فرد به طور ناگهانی احساس عصبانیت شدیدی را تجربه کرده و دست به رفتارهای پرخاشگرانه می‌زند. برای آشنایی با ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

پرخاشگری مردان بدلیل اعتیاد

اعتیاد به انواع مواد مخدر به‌خصوص داروهای محرک و توهم‌زاها یکی از دلایل مهم در پرخاشگری هستند. این داروها معمولاً باعث افزایش تحریک‌پذیری در فرد می‌شوند. و در نتیجه ظرفیت او را برای برخورد منطقی در هر موقعیتی کاهش می‌دهند.

مشکلات محیطی

فشارهای محیطی یکی از ساده‌ترین و درعین‌حال رایج‌ترین دلایل برای پرخاشگری مردان هستند. این فشارها باعث می‌شود که فرد استرس بسیاری را تجربه کند. در نتیجه توانایی وی برای کنار آمدن با موقعیت‌های مختلف کاهش پیدا می‌کند. و این می‌تواند تبدیل به دلیلی برای احساس عصبانیت و پرخاشگری باشد.

پرخاشگری مردان بدلیل تربیت‌های اشتباه

یک عقیده یا فرهنگ اشتباه این است که مردان می‌بایست خشن و پرخاشگر باشند. این باور به مردان اجازه می‌دهد هر زمانی که می‌خواهند عصبانیت خود را بر سر دیگران خالی کنند. به همین خاطر کسانی که در این فرهنگ بزرگ می‌شوند معمولاً کنترل چندانی روی احساس عصبانیت خود ندارند.

تربیت اشتباه از یک راه دیگر نیز می‌تواند مردان را به سمت پرخاشگری هدایت کند. اگر در سنین کودکی فرد متوجه این موضوع شود که با عصبانیت و پرخاش می‌تواند حرف خودش را به کرسی بنشاند این رفتار را تا بزرگسالی ادامه خواهد داد. این افراد همان‌طور که گفتیم در بزرگسالی دچار پرخاشگری ابزاری می‌شوند. آن‌ها همیشه برای رسیدن به خواسته‌های خود و تسلیم کردن دیگران از این روش استفاده می‌کنند. برای آشنایی با نحوه برخورد با مردان بداخلاق کلیک کنید.

با مرد پرخاشگر چطور رفتار کنیم ؟

پرخاشگری مردان معمولاً مشکلات بسیاری را برای همسر و اطرافیان آن‌ها به همراه خواهد داشت. رفتار پرخاشگرانه فشار روانی بسیاری را به اطرافیان تحمیل می‌کند. به همین خاطر بسیار مهم است که شما راه‌های کنار آمدن با این موضوع را یاد بگیرید. از جمله راهکارها برای برخورد با مردان پرخاشگر به شرح زیر است.

مقابله‌به‌مثل نکنید

اولین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که هرگز دست به رفتار متقابل نزنید. شاید تحمل کردن رفتار پرخاشگرانه کار بسیار سختی باشد. بااین‌حال این نکته را به‌خاطر داشته باشید که اگر شما هم درست مانند طرف مقابل دست به پرخاشگری بزنید مشکلات بین شما هرگز حل نخواهند شد.

نشانه‌های پرخاشگری را شناسایی کنید

با دقت در رفتار طرف مقابل به این سؤال پاسخ دهید که چه چیزهایی باعث عصبانیت او می‌شوند. وقتی این دلایل را پیدا کردید بهتر می‌توانید شرایط و همین‌طور عصبانیت طرف مقابل را کنترل کنید. برای مثال وقتی می‌بینید نشانه‌های عصبانیت در او شروع شده بهتر است شرایط را تغییر دهید؛ بحث کردن را تمام کنید؛ و یا برای مدتی محیط را ترک کنید. برای آشنایی بیشتر با نحوه برخورد با شوهر بد دهن و عصبی کلیک کنید.

شرایط را آرام کنید

به همان اندازه که مقابله‌به‌مثل و پرخاشگری شما شرایط را به هم می‌ریزد، آرامش‌تان می‌تواند شرایط را بهتر کند. پس یکی از راهکارهایی که باید از آن استفاده کنید این است که وقتی عصبانیت را در طرف مقابل می‌بینید برای آرام‌کردن او تلاش کنید. برای مثال با او همدلی کنید و به وی نشان بدهید که متوجه ناراحتیش شده‌اید. یا از او بخواهید که ادامه صحبت را به زمان دیگری موکول کند.

برای آشنایی با بیشتر با اصول رفتار با همسر کلیک کنید.

راهکارهایی برای کنترل پرخاشگری در مردان

متوجه احساسات خود باشید

یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل پرخاشگری این است که به علائم و احساسات خود دقت کنید. زمانی که درگیر عصبانیت می‌شوید چه تغییراتی را در خودتان احساس می‌کنید؟ برای مثال ممکن است احساس کنید ضربان قلبتان در حال بالارفتن است. و یا احساس کنید که از درون داغ شده‌اید. در چنین شرایطی بهتر است در هر موقعیتی که هستید آنجا را ترک کنید. کمی با خودتان خلوت کنید؛ نفس عمیق بکشید؛ و سعی کنید آرامش را به خودتان برگردانید.

مراقب افکارتان باشید

بسیاری از متخصصان معتقدند این افکار و برداشت‌های شما از یک موقعیت هستند که باعث پرخاشگری می‌شوند. به همین خاطر یکی از راهکارهای مناسب برای کنترل عصبانیت این است که به‌دقت افکارتان را زیر نظر بگیرید. حتی بهتر است بعضی از این افکار را روی کاغذ بنویسید. سعی کنید به این سؤال پاسخ بدهید که واقعاً افکارتان راجع به یک مسئله چقدر واقعی هستند؟ آیا احتمالات دیگری را هم می‌توان در نظر گرفت؟ وقتی شما یاد بگیرید جریان افکارتان را کنترل کنید به‌راحتی می‌توانید پرخاشگری خود را نیز کنترل کنید.

چه زمانی از یک مشاور کمک بگیریم؟

یکی از بهترین راهکارها برای درمان پرخاشگری این است که از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. گاهی اوقات ما مهارت کافی برای کنترل هیجاناتمان را نداریم. یا شاید همان‌طور که گفتیم شما درگیر بیماری‌های روحی جدی تری شده باشید که نیاز به درمان داشته باشند. در چنین شرایطی مشاور به شما کمک خواهد کرد تا ریشه‌های احساس عصبانیت و پرخاشگری را پیدا کرده و برای برطرف‌کردن آنها برنامه‌ریزی کنید.

علاوه بر مردان پرخاشگر، اطرافیان آن‌ها نیز می‌توانند از یک مشاور کمک بگیرند. در این شرایط مشاورین با بررسی کامل موقعیت می‌توانند راهکارهایی را برای کنترل رفتار فرد و نحوه برخورد با او به شما آموزش دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو پرخاشگری مرداناز طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

بهترین راه برای کنار آمدن با مردان پرخاشگر چیست؟

مهم‌ترین نکته‌ای که باید رعایت کنید این است که هرگز در زمان عصبانیت آنها دست به رفتار متقابل نزنید. سعی کنید علائم و نشانه‌هایی که درست قبل از عصبانیت طرف مقابل پیش می‌آیند را شناسایی کرده و زمانی که آنها را می‌بینید برای آرام‌کردن شرایط تلاش کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره