شوهر بد دهن و عصبی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

شوهر بد دهن و عصبی آخرین چیزی است که یک زن از زندگی می‌خواهد. نیاز به احترام و محبت اساس برقراری آرامش فردی است و هرکدام از ما به‌خصوص در زندگی مشترک به دنبال برطرف‌کردن این نیاز هستیم. داشتن شوهر بد دهن و عصبی یکی از مشکلاتی است که باعث می‌شود این نیاز در شما برآورده نشود. به همین خاطر پس از مدتی مشکلاتی مانند افسردگی یا ازدست‌دادن اعتمادبه‌نفس را تجربه خواهید کرد. در نتیجه می‌بایست برای این شرایط به فکر راه چاره‌ای باشید. بهترین راهکار در این شرایط این است که مشاوره خانواده دریافت نمایید.

فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره در زمینه شوهر بد دهن و عصبی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دلایل بد دهن و عصبی بودن شوهر

معمولا شوهر بد دهن و عصبی در بیشتر موارد حتی بدون هیچ گونه دلیل خاصی چنین رفتارهایی از خود بروز می‌دهد. اما می‌توان برخی از عوامل را در این مورد موثر دانست.

🔸خشم درونی

یکی از دلایل رفتارهای شوهر بد دهن و عصبی خشم درونی او از مسائل دیگر است. کسانی که نسبت به دیگران بد دهنی می‌کنند همیشه یک خشم درونی را با خودشان حمل می‌کنند. این خشم درونی نسبت به دیگران معمولاً از تجربیات و ضربه‌های کودکی فرد ایجاد شده است و باعث می‌شود که او نسبت به دیگران با بدرفتاری برخورد کند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

🔸بیماری‌های روحی شوهر بد دهن و عصبی

بیماری‌هایی مثل اختلال خشم انفجاری، اختلالات شخصیت، اضطراب و افسردگی بیش از حد از جمله دلایلی هستند که می‌توانند باعث رفتارهای شوهر بد دهن و عصبی گردد. مشکلات این بیماران معمولاً به‌راحتی و با کمک‌گرفتن از دارو قابل حل شدن است. به همین خاطر اگر در کنار بد دهنی رفتارهای مشکوک دیگری را هم در همسرتان می‌بینید بهتر است راجع به این موضوع از یک مشاور کمک بگیرید.

🔸ناتوانی در بیان صحیح احساسات

معمولاً  شوهر بد دهن و عصبی توانایی مطلوبی در بیان احساساتشان ندارند. آن‌ها نمی‌توانند منظور و خواسته خود را به‌راحتی به دیگران بفهمانند و همین موضوع باعث عصبانیت آن‌ها می‌شود.

🔸تربیت‌های اشتباه

روان‌شناسان معتقدند اگر کودکان بابت رفتارهای اشتباه توجه دریافت کنند این رفتارها تا بزرگسالی همراه آن‌ها خواهد ماند. اگر شوهر بد دهن و عصبی دارید؛ به خانواده وی نیز دقت داشته باشید. آیا آن‌ها با چنین رفتاری مشکل دارند؟ اگر می‌بینید که آن‌ها در مقابل این رفتار همسر شما برخورد بدی ندارند بددهنی همسرتان ریشه در تربیت نامناسب خانواده‌اش دارد. برای آشنایی با نشانه های خانواده سالم کلیک کنید.

🔸به اندازه کافی توجه از شما نمی گیرد

شوهر بد دهن و عصبی تصور می‌کند که می‌تواند با اینکار جلب توجه کرده و واکنش شما را برانگیزاند. زمانی که همسر به اندازه کافی به شوهر خود توجه نمی‌کند؛ او نیز مجبور است تا از چنین روش هایی در این مورد استفاده کند.

🔸دچار بی هدفی در زندگی است

مردان در مورد کار و اهداف خود در زندگی بسیار حساس هستند. زمانی که در این دو مورد به مشکل برمی‌خورند و یا اصلا هدف مشخصی در زندگی ندارند؛ طبیعی است که دچار کلافگی و ناآرامی شده و چنین رفتارهایی را از خود بروز می‌دهند. در واقع شوهر بد دهن و عصبی با اینکار ناراحتی خود را ابراز می‌کند.

🔸از خود متشکر است

خودخواهی و خودمتشکری نیز از دلایل دیگر رفتارهای شوهر بد دهن و عصبی است. او به دلیل اینکه تصور می‌کند همه افراد باید گوش به فرمان او بوده و حتی از دیگران برتر است؛ رفتارهای نامناسبی از خود بروز می‌دهد.

🔸عدم توازن در هورمون های سروتونین و تستوسترون

تستوسترون یکی از هورمون های مهم در مردان است که بر میزان خشم قدرتمندی آنها تاثیر دارد. از این رو زمانی که تعادل این هورمون در بدن آنها به هم می‌ربزد؛ رفتارهایی مثل بدهنی از خود نشان می‌دهند. شوهر بد دهن و عصبی شاید به این دلیل، چنین رفتار می‌کند.

عوارض عدم برخورد با شوهر بد دهنی و عصبی

شوهر بد دهن و عصبی می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را برای زندگی شما به همراه داشته باشد. صحبت‌کردن با کلمات نامناسب باعث ازبین‌رفتن حرمت‌ها می‌شود. در این شرایط به‌تدریج زوجین از هم فاصله می‌گیرند و سردی و طلاق عاطفی در زندگی آن‌ها اتفاق خواهد افتاد.

یادگیری کودکان یکی دیگر از پیامدهای منفی بددهنی همسر است. یادتان باشد که فرزندان شما بیش از هر چیز از رفتار پدر و مادرشان یاد می‌گیرند. بددهنی باعث می‌شود آن‌ها هم این رفتار را یاد بگیرند و در برخورد با دیگران چنین رفتاری داشته باشند. برای اطلاع از نحوه صحیح برخورد با همسر کلیک کنید.

آیا راهی برای تغییر شوهر بد دهن و عصبی وجود دارد؟

با اینکه تغییر دادن شوهر بد دهن و عصبی کاردشواری است. اما غیرممکن نیست. در واقع راه های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها زنان می‌توانند اوضاع را درست کرده و به همسر خود کمک کنند. تاثیرگذاری بر چنین فردی نیاز به زمان و انرژی زیادی دارد. زنان باید در این مورد حوصله به خرج داده و صبوری کنند. در ادامه به برخی از این راهکارها اشاره خواهیم کرد. 

برخورد صحیح با شوهر بد دهن و عصبی

برخورد با شوهر بد دهن

🔷با همسرتان صحبت کنید

در موقعیتی که همسرتان شرایط عصبی آرام‌تری دارد با او صحبت کنید. شرایط روحی خودتان و احساسی که از رفتار نامناسبش دارید را برایش توضیح بدهید و سعی کنید با کمک یکدیگر به یک راهکار مشترک برسید. اما این موضوع را به خاطر داشته باشید که اگر می‌خواهید صحبت‌های شما و همسرتان در مورد شوهر بد دهن و عصبی  به نتیجه برسد باید در ابتدای حرف‌هایتان همدلی بیشتری داشته باشید. برای مثال در آغاز صحبت‌های‌تان به او بگویید “می‌دانم که در محیط کار خسته و عصبی می‌شوی اما …”.

🔷از رفتار متقابل خودداری کنید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که در برخورد با همسر بد دهن و عصبی می‌توانید داشته باشید این است که دست به رفتار متقابل بزنید. هرکدام از ما آستانه تحمل مشخصی داریم و زمانی که این آستانه پر می‌شود دیگر نمی‌توانیم رفتار طرف مقابل را تحمل کنیم. این شرایط احتمالاً باعث خواهد شد که شما هم دست به رفتار متقابل بزنید و به همسرتان توهین کنید. اما یادتان باشد این کار فقط وضعیت را از آنچه هست بدتر خواهد کرد. به همین خاطر سعی کنید با استفاده از روش‌هایی مثل ترک کردن محیط یا کمک‌گرفتن از یک مشاور ظرفیت تحمل خود را افزایش بدهید و روش‌های موثر را جایگزین کنید.

🔷نشانه‌های بددهنی را شناسایی کنید

به رفتارهای همسر بد دهن و عصبی دقت داشته باشید. او در چه مواقعی بیشتر عصبی و بددهن می‌شود؟ هنگامی که توانستید این محرک‌ها را شناسایی کنید قدرت بیشتری در کنترل شرایط خواهید داشت. وقتی این موقعیت‌ها پیش می‌آیند سعی کنید موضوع بحث را عوض کنید؛ یا به هر طریق دیگری که می‌دانید همسرتان را آرام کنید؛ و از بروز تنش بیشتر جلوگیری کنید. برای آشنایی با راه‌های آرامش دادن به شوهر کلیک کنید.

🔷رفتارهای مثبت را تشویق کنید

روزهایی که همسرتان آرام است و با محبت با شما صحبت می‌کند را با تشویق گسترش دهید. خوشحالی‌تان را به همسرتان نشان بدهید؛ و از او بابت رفتار خوبش تشکر کنید. این کار شما در درازمدت باعث می‌شود که همسر بد دهن و عصبی رفتارش را تغییر بدهد؛ یا حداقل رفتارهای عصبی وی کاهش پیدا خواهد کرد.

🔷سهم خود را در بددهنی‌های همسرتان پیدا کنید

مشاورین خانواده معتقدند شوهر بد دهن و عصبی همیشه هم ذات بدی ندارد. بسیاری از مواقع زنان در به‌وجودآمدن یا حداقل شدیدتر شدن این رفتار نقش دارند. به همین خاطر بهتر است زمانی را با خودتان کمی فکر کنید. به این سؤال پاسخ دهید که شما چه سهمی در عصبانیت‌های همسرتان دارید؟ و چه رفتارهایی را اگر کنار بگذارید او آرام‌تر خواهد بود؟ پاسخ شما به این سؤالات می‌تواند تا حد زیادی در آرامش زندگی‌تان نقش داشته باشد.

حتما درباره پرخاشگری مردان کلیک کنید.

🔷واقعیت را بپذیرید

یکی از نکاتی که باید در مورد شوهر بد دهن و عصبی به آن توجه داشته باشید این است که هرگز نمی‌توانید شخصیت یک نفر را تغییر بدهید. اگرچه همه ما جای تغییر کردن داریم اما این تغییر بستگی به این دارد که خودمان چقدر بخواهیم تغییر کنیم. به‌علاوه تغییرات صددرصدی نیستند. به این معنا که شما به‌طورکلی یک ویژگی را تغییر نمی‌دهید و همیشه رگه‌هایی از آن در شما باقی خواهد ماند.

در نتیجه پیش از هر چیز این واقعیت را بپذیرید که همسرتان ک فرد عصبی است و دست از تلاش برای عوض‌کردن او بردارید. یادتان باشد شما تنها می‌توانید احتمال وقوع تنش را کمتر کنید؛ هرگز نمی‌توانید همسرتان را به‌طورکلی تغییر بدهید. زمانی که این واقعیت را بپذیرید آرامش بیشتری را در زندگی تجربه خواهید کرد. پیشنهاد می‌شود مقاله برخورد با مردان بد اخلاق را هم بخوانید.

آیا جدایی راه مناسبی برای برخورد با شوهر بد دهن و عصبی است؟

قبل از فکر کردن به جدایی از شوهر بد دهن و عصبی ، بهتر است راه های دیگر را نیز امتحان کنید. از مشاور کمک گرفته و همچنین خود نیز از راهکارهای گفته شده استفاده کنید. اما اگر تمام این موارد، اثربخش نبودند؛ فاصله گرفتن و یا حتی جدایی را امتحان کنید. اما گاهی همسرالن دارای ویژگی های اخلاقی خوب دیگری است که جدایی از او را دشوار می‌کند. اگر برای تغییر تلاش نمی‌کند؛ باید روش های دیگر را در مورد او امتحان کرد.

نیاز به مشاوره درباره شوهر بد دهن و عصبی

مشاوره شوهر بد دهن و عصبی

شوهر بد دهن و عصبی می‌تواند مشکلات بسیاری را در جریان زندگی مشترک شما به وجود بیاورد. در این شرایط یکی از اولین گزینه‌هایی که برای تغییر وضعیت باید از آن استفاده کنید کمک‌گرفتن از یک مشاور خانواده است. از جمله اقدامات مشاورین در این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

✅جلسات مشاوره فردی

یکی از مشکلات خانم‌ها در مورد شوهر بد دهن و عصبی این است که معمولاً همسرشان حاضر نمی‌شود برای مشاوره بیاید. باید گفت که حتی اگر همسرتان برای مشاوره نمی‌آید بهتر است خودتان به‌تنهایی به یک روان‌شناس مراجعه کنید. زندگی با یک مرد عصبی می‌تواند باعث مشکلات روحی بسیاری برای شما بشود. به همین خاطر شما نیاز دارید که مورد درمان قرار بگیرید. به‌علاوه مشاورین به شما کمک می‌کنند راهکارهایی را برای پذیرش شرایط و بالابردن قدرت صبر و ظرفیت روانی‌تان آموزش ببینید.

✅مشاوره با همسر بد دهن و عصبی

اگر همسر بد دهن و عصبی شما حاضر است در جلسات مشاوره شرکت کند مشاورین جلساتی را به‌صورت خصوصی با او تشکیل می‌دهند. در این جلسات دلایل پرخاشگری همسرتان بررسی شده و برای درمان آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود. به‌علاوه راهکارهایی مثل مهارت صحبت‌کردن و بیان صحیح احساسات به وی آموزش داده می‌شود.

✅جلسات زوج‌درمانی

زندگی با شوهر بد دهن و عصبی احتمالاً مشکلات بسیاری را در جریان زندگی شما به وجود آورده است؛ بنابراین یکی از اقدامات مشاورین این است که جلساتی را با حضور هر دوی شما تشکیل می‌دهند. در این جلسات شما و همسرتان اختلافاتی که با یکدیگر دارید را حل می‌کنید و در صورت نیاز برخی مهارت‌های لازم را یاد خواهید گرفت.

سخن پایانی

شوهر بد دهن و عصبی می‌تواند تحمل زندگی مشترک را بسیار سخت کند. به همین دلیل بهتر است در ابتدا برخورد درستی با این موضوع داشته و سعی کنید تا اوضاع را تغییر دهید. اما در صورتی که این موضوع ممکن نبود؛ بهتر است از مشاور کمک گرفته و حتی جدایی را امتحان کنید. اما قبل از هر چیز به خوبی در مورد این موضوع فکر کنیدو سپس تصمیم گیری نمایید. به طور کلی بهترین روش در این شرایط، مراجعه به روانشناس است.

برای دریافت مشاوره در زمینه شوهر بد دهن و عصبی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

بهترین راهکار برای آرام‌کردن همسر عصبی چیست؟

سعی کنید از رفتار مقابله‌جویانه خودداری کنید؛ زمانی که نشانه‌های عصبانی شدن را در همسرتان می‌بینید بحث را عوض کنید یا محیط را ترک کنید.

آیا بددهنی های همسرم قابل‌درمان است؟

باید در نظر داشته باشید که هیچ‌کس به طور کامل تغییر نخواهد کرد. اما کمک‌گرفتن از مشاور می‌تواند از شدت‌گرفتن این رفتارها جلوگیری کند و آن‌ها را تا حد زیادی کمتر کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره