راضی نبودن فرزند از پدر و مادر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

راضی نبودن فرزند از پدر و مادر و اختلاف‌نظر با‌ آن‌ها موجب تنش و شرایط روحی نامناسب برای خود فرزندان می‌شود. این شرایط خیلی اوقات باعث می‌شود که رابطه میان والدین و فرزندان رو به سردی برود و والدین نیز دچار تشویش شوند. اکثر کسانی که از والدین خود ناراضی هستند عنوان می‌کنند که گاهی به خاطر احساس خود دچار عذاب وجدان می‌شوند. درعین‌حال بسیاری از مواقع اختلاف میان والدین و فرزندان قابل حل است. اگر به هر دلیلی با والدین خود دچار مشکل شده‌اید بهتر است از مشاوره خانواده برای برطرف کردن مشکلات کمک بگیرید.

دلایل راضی نبودن فرزند از پدر و مادر

هر کسی ممکن است دلایل خاص خود را برای عدم رضایت از والدین اش بیان کند و مشکل خود را منحصر به فرد بداند، اما اغلب نارضایتی‌ها در سه دسته ذیل قرار می‌گیرند. برای اطلاع بیشتر مقاله اختلاف با پدر و مادر را نیز بخوانید.

تصمیمات اشتباه

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث نارضایتی فرزند از والدینش می‌شود تصمیمات اشتباه آن‌هاست. والدین مسئولیت‌های بسیاری بر عهده دارند و تصمیم و نظر آن‌ها می‌تواند تغییرات بسیاری را در زندگی فرزندشان ایجاد کند. برای مثال پدر یا مادری را در نظر بگیرید که با ازدواج یا ادامه تحصیل فرزندش مخالفت می‌کند. این تصمیمات می‌تواند تمامی زندگی فرزند را تحت تأثیر قرار بدهد. طبیعتاً اگر این تصمیم‌ها پیامد خوبی نداشته باشد باعث نارضایتی و گلایه فرزند از پدر و مادر می‌شود.

راضی نبودن فرزند از پدر و مادر به دلیل تربیت نامناسب

سبک تربیتی والدین یکی از مهم‌ترین مسائل در شکل‌گیری شخصیت کودک است. روانشناسان معتقدند تمامی رفتارهایی که والدین با فرزندشان داشته باشند در شخصیت وی نفوذ خواهد کرد. به همین خاطر بسیاری از فرزندان به دلیل ضعف‌های شخصیتی که دارند والدین خود را مقصر می‌دانند.

برای مثال بعضی از والدین به دلیل نگرانی‌هایی که دارند همه کارها را به‌جای فرزندشان انجام می‌دهند یا ممکن است احساس کنند صلاح فرزندشان را به‌خوبی می‌دانند و در بسیاری از مواقع به‌جای او تصمیم بگیرند. این شرایط باعث می‌شود فرزندان دچار کمبود اعتمادبه‌نفس بشوند. این کمبود اعتمادبه‌نفس تا بزرگ‌سالی همراه آن‌ها خواهد بود و مشکلات زیادی را در روابط اجتماعی آن‌ها ایجاد می‌کند. به همین خاطر تربیت‌های اشتباه و ضعف‌های شخصیتی یکی از دلایل گلایه فرزندان از پدر و مادر است.

تنها گذاشتن فرزندان

گاهی اوقات دلیل نارضایتی فرزندان از والدینشان این است که آن‌ها وظایف پدر یا مادری خود را به‌درستی انجام نداده‌اند. دلایلی مثل طلاق و جدایی والدین یا درگیری با مشغله‌های کاری باعث می‌شود که والدین توجهی به فرزندشان نداشته باشند.

فروشگاه آرامیس

اما همان‌طور که گفتیم تمام رفتارهای پدر و مادر روی کودک تأثیر می‌گذارد. بی‌توجهی به نیازهای فرزندان بسیاری از مواقع باعث می‌شود که آن‌ها خلأهای عاطفی عمیقی را تجربه کنند و این موضوع می‌تواند تبدیل به دلیلی برای گلایه آن‌ها از والدینشان باشد.

بیشتر بخوانید : اختلافات خانوادگی

راهکارهایی برای فرزندانی که از پدر و مادر خود راضی نیستند

همان‌طور که ممکن است والدین از فرزندشان راضی نباشند گاهی اوقات هم پیش می‌آید که فرزندان بابت موضوعی از پدر و مادر خود دلخور باشند. بااین‌حال دین و فرهنگ ما توصیه می‌کنند که حتی در این شرایط نیز شما می‌بایست احترام والدین خود را نگه دارید. این موضوع گاهی اوقات شرایط را برای ما سخت می‌کند و باعث می‌شود احساسات متضادی را درونمان تجربه کنیم. اما همان‌طور که گفتیم بسیاری از اختلافات میان شما و خانواده قابل حل هستند. در ادامه چند راهکار موثر شرح داده‌ایم. اگر قصد ندارید رابطه را بهبود ببخشید، حتما مقاله قطع رابطه با پدر و مادر را بخوانید.

با والدین خود صحبت کنید

یکی از بهترین راهکارها برای حل اختلافات این است که با والدینتان صحبت کنید. ابتدا با خودتان به این توافق برسید که مشکل کجاست و شما چه احساسی راجع به شرایط پیش‌آمده دارید. سپس سعی کنید راجع به احساسات خود با والدین‌تان صحبت کنید و حرف‌های آن‌ها را هم بشنوید. اما یادتان باشد صحبت کردن آدابی دارد که برای به نتیجه رسیدن باید آن‌ها را رعایت کنید. اگر نتوانید این اصول را رعایت کنید احتمالاً در گفت‌وگو شکست خواهید خورد.

برای مثال بهتر است زمان و مکان مناسبی برای گفتگو انتخاب کنید؛ فضای صحبت کردن را با آرامش پیش ببرید و به صحبت‌های اطرافیان هم به‌دقت گوش کنید.

دنیا را از دید والدین‌تان ببینید

اگر بتوانید احساسات و دیدگاه‌های والدینتان را درک کنید بسیاری از مشکلاتی که با آن‌ها دارید از بین می‌روند. برای این کار سعی کنید با خودتان به این سؤال پاسخ دهید که آن‌ها چرا این‌گونه رفتار می‌کنند یا چه تفکرات و باورهایی باعث برخورد آن‌ها می‌شود؟ این دیدگاه که در روانشناسی به آن شفقت درمانی گفته می‌شود تا حد زیادی به شما کمک خواهد کرد رنج و مشکلات دیگران را هم ببینید و درنتیجه کمتر از دست اطرافیان ناراحت و خشمگین باشید.

راضی نبودن فرزند از پدر و مادر | بخشیدن را یاد بگیرید

یادتان باشد هیچ‌کدام از ما در زندگی بدون خطا نیستیم. همه ما مشکلاتی داریم که باعث می‌شوند گاهی اوقات تصمیم‌های اشتباه بگیریم. به همین خاطر همه ما و حتی خود شما نیاز داریم که دیگران ما را ببخشند. بخشش به خود شما نیز کمک خواهد کرد تا شرایط روحی آرام‌تری را پشت سر بگذارید. اگر احساس می‌کنید در این زمینه دچار ضعف هستید می‌توانید از یک مشاور کمک بگیرید.

تکنیک صندلی خالی

اگر به هر دلیلی امکان صحبت رودررو با والدین را ندارید می‌توانید از روش صندلی خالی استفاده کنید. در این روش دو صندلی را مقابل یکدیگر قرار دهید. روی یکی از این صندلی‌ها بنشینید و فرض کنید در صندلی دیگر پدر یا مادرتان نشسته است. حالا همه آنچه را احساس می‌کنید به او بگویید. سپس روی صندلی مربوط به والدین بنشینید و از دید آن‌ها به حرف‌هایتان پاسخ دهید. این کار را تا جایی ادامه بدهید که احساس کنید که به نتیجه‌ای برای حرف‌های‌تان رسیده باشید. پیشنهاد می‌شود مقاله راه‌های جایگزین با دعوا با پدر و مادر را نیز بخوانید.

مشاوره درباره راضی نبودن فرزند از پدر و مادر

شاید بتوان گفت مشکلات احساسی بیش از هر مشکل دیگری می‌توانند ما را آزار بدهند. به همین خاطر باید برای برطرف کردن آن‌ها برنامه مشخصی داشته باشید. یکی از راهکارهای مناسب برای حل اختلاف با پدر و مادر این است که از یک مشاور کمک بگیرید. بسیاری از مواقع نارضایتی شما از پدر و مادرتان به خاطر دلایلی ایجاد شده که می‌توانید باکمی مشورت آن‌ها را حل کنید. ازجمله کارهایی که روانشناسان می‌توانند برای شما انجام دهند عبارتند از:

درمان‌های فردی

ناراضی بودن از پدر و مادر بیش از هر چیز خود فرد را آزار می‌دهد. این مشکل می‌تواند باعث بروز بیماری‌های اضطرابی و همین‌طور افسردگی شود. به همین خاطر یکی از اولین اقدامات روانشناس این است که با شما به‌تنهایی صحبت می‌کند و سعی می‌کند مشکلات روحی پیش‌آمده برای شما مثل بروز طرح‌واره‌های اشتباه، بیماری‌های روحی یا مشکلات شخصیتی را برطرف کند.

خانواده‌درمانی

اگر ارتباط با پدر و مادر برای شما سخت باشد خانواده‌درمانی یکی دیگر از اقداماتی است که می‌تواند انجام شود. در جلسات خانواده‌درمانی مشاور سعی می‌کند که مشکلات میان شما و اعضای خانواده را شناسایی کرده و هرکدام از اعضا را برای تغییر رفتار و نحوه صحیح ارتباط با دیگر اعضا آموزش دهد.

حل مسئله و آموزش مهارت‌ها

بسیاری از مواقع مشکلاتی که بین فرد و اعضای خانواده پیش می‌آید به این خاطر است که آن‌ها مهارت‌های لازم برای یک ارتباط سالم را ندارند. به همین خاطر یکی از اقدامات مشاورین این است که مهارت‌هایی مثل مذاکرات صحیح، کنترل هیجانات و حل مسئله را به شما آموزش بدهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه والدین و فرزندان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

چطور می‌توانم پدر و مادرم را ببخشم؟

سعی کنید خودتان را به‌جای آن‌ها بگذارید و از دیدگاه پدر و مادرتان به مسائل نگاه کنید. از این طریق شما می‌توانید احساسات و دلایل رفتار آن‌ها را بفهمید. اما اگر احساس می‌کنید به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید با احساسات خود کنار بیایید از یک مشاور برای تغییر شرایط کمک بگیرید.

از پدر و مادرم راضی نیستم چه کار کنم؟

خیلی اوقات تغییر شرایط کار آسانی نیست، اما با اقدامات زیر می توان احساسات منفی خود را نسبت به موضوع تغییر دهید.
صحبت با والدین، تکنیک صندلی خالی، یاد گیری روش های مختلف بخشیدن و….

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره