درمان قربانیان آزار جنسی در بزرگسالی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درمان قربانیان آزار جنسی در بزرگسالی از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که این افراد باید به دنبال باشند. آزار جنسی یکی از تلخ‌ترین تجربیاتی است که می‌تواند در هر جا و هر زمانی اتفاق بیافتد. درصورتی‌که شما نسبت به درمان این موضوع بی‌توجه باشید آسیب‌های ناشی از آن می‌توانند تا سال‌ها یا حتی تا پایان عمر همراه‌تان باقی بمانند. اما متأسفانه فشارهای فرهنگی باعث می‌شوند که فرد برای درمان مشکلات روحی ناشی از آزار جنسی اقدامی انجام ندهد. به خاطر داشته باشید که شما اکنون تبدیل به فردی بزرگسال شده‌اید؛ و برخلاف دوران کودکی می‌توانید برای دفاع یا درمان خودتان اقدام کنید. شما شایسته یک زندگی بهتر هستید؛ پس باید برای برطرف‌کردن مشکلات ناشی از این تجربه تلاش کنید. اولین و بهترین قدم در این شرایط کمک‌گرفتن از مشاور متخصص است. برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

قربانیان آزار جنسی

آزار جنسی یکی از تلخ‌ترین و آسیب‌زاترین مشکلاتی است که ممکن است برای یک نفر اتفاق بیفتد. اما سؤال اینجاست که چه زمانی از آزار جنسی صحبت می‌کنیم؟ یا درواقع به چه نوع رابطه‌ای آزار جنسی گفته می‌شود؟ این موضوع را به این خاطر مطرح می‌کنیم که بسیاری از ما نمی‌دانیم که چنین تجربیاتی را در کودکی یا سال‌های نوجوانی پشت سر گذاشته‌ایم. یا بسیاری از مواقع فرد فکر می‌کند که آزار جنسی دقیقاً با تجاوز برابر است.

اولین نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که در آزار جنسی حتماً تجاوز یا دخول صورت نمی‌گیرد. لمس اندام‌های جنسی یا بدن فرد، صحبت‌کردن از مسائل جنسی و حتی فرستادن پیامک یا تصویرهایی که فرد را ناراحت می‌کنند نیز می‌تواند مصداقی برای آزار جنسی باشد. به‌طورکلی می‌توان گفت آزار جنسی به‌ نوعی از رابطه گفته می‌شود که فرد رضایت و تمایلی برای شرکت در آن ندارد. این موضوع به‌خصوص برای کودکان و نوجوانان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. سازمان روان‌شناسی جهانی معتقد است که رابطه جنسی زیر 18 سال اگر با کسی اتفاق بیفتد که بیش از 2 تا 3 سال از کودک یا نوجوان بزرگ‌تر باشد می‌توانیم روی آن نام تجاوز یا آزار جنسی بگذاریم. برای آشنایی بیشتر با تعریف سوء استفاده جنسی کلیک کنید.

نکته مهم دیگر این است که آزار جنسی به طور مساوی در هر دو جنس اتفاق می افتد. ولی متاسفانه بسیاری از مواقع پسران از این موضوع صحبت نمی‌کنند. شرایط فرهنگی باعث می‌شود ما همدلی خوبی با پسرانی که درگیر این مشکل می‌شوند نداشته باشیم. بسیاری از پسران قربانی آزار جنسی را ناتوان و ضعیف می‌دانند. یا حتی آن‌ها را مسخره می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود که قربانیان مرد آزارهای جنسی کمتر راجع به این موضوع صحبت کنند. و این می‌تواند باعث شدیدتر شدن مشکلات یا سخت‌تر شدن درمان آن‌ها باشد.

عوارض عدم درمان قربانیان آزار جنسی

بیماری‌های روحی

اولین و شایع‌ترین مشکلی که به دنبال آزارهای جنسی برای فرد پیش می‌آید بیماری‌های روحی هستند. افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه و همین‌طور مشکلاتی در خواب و خوراک فرد مشکلاتی هستند که بسیاری از قربانیان آزار جنسی تجربه خواهند کرد. برای آشنایی با انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

مشکلات جنسی

آزار جنسی می‌تواند باعث بروز مشکلات جنسی بسیاری در فرد بشود. برای مثال ممکن است سال‌ها بعد و هر بار که فرد می‌خواهد رابطه جنسی را تجربه کند خاطرات مربوط به این تجربه در ذهن او ایجاد بشوند. همین موضوع می‌تواند میل به رابطه جنسی را در فرد دچار مشکل کند. به‌علاوه این روابط معمولاً خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی را نیز افزایش می‌دهند.

فروشگاه آرامیس

ناتوانی در برقراری رابطه نزدیک با دیگران

آزار جنسی بسیاری از مواقع توسط یکی از نزدیکان فرد اتفاق می‌افتد. این موضوع می‌تواند تأثیر بسیار منفی در ذهنیت کودک نسبت به اطرافیان داشته باشد. به همین خاطر بسیاری از کسانی که این شرایط را تجربه می‌کنند تا مدت‌ها یا شاید تا پایان عمر نمی‌توانند به‌راحتی به دیگران اعتماد کنند. و این به معنای آن است که آنها بسیاری از مواقع شانس داشتن یک رابطه عاطفی نزدیک را از دست می‌دهند.

ازدست‌دادن عزت‌نفس

احساس گناه به این خاطر که فرد از آزار جنسی لذت برده است، تصور ناپاکی برای خانم‌ها و ناتوانی برای آقایان، همین‌طور باورهای موجود در جامعه بسیاری از مواقع باعث می‌شوند که قربانیان تجاوز تصور بسیار منفی نسبت به خودشان پیدا کنند. این شرایط می‌تواند مشکلات مربوط به عزت‌نفس یا خودارزشمندی را در فرد به همراه داشته باشد.

فشارهای اجتماعی

اجتماع به‌خصوص در نواحی سنتی تر دیدگاه جالبی نسبت به قربانیان روابط جنسی و به‌ویژه زنان قربانی ندارد. همین موضوع این احساس را در فرد ایجاد می‌کند که او مورد حمایت و توجه هیچ‌کس نیست. و همان‌طور که گفتیم باور به ناپاکی را نیز در قربانی تقویت می‌کند. این شرایط می‌تواند فشار روحی و مشکلات بسیاری را برای فرد به همراه داشته باشد.

برای آشنایی با اختلالات مربوط به سانحه کلیک کنید.

درمان قربانیان آزار جنسی در بزرگسالی

درمان قربانیان آزار جنسی بهترین و مهم‌ترین ایده‌ای است که این افراد می‌بایست دنبال کنند. همان‌طور که گفتیم تجاوز و آزار جنسی پیامدهای منفی بسیاری را به همراه خواهد داشت که اگر درمان نشوند می‌توانند تمامی زندگی فرد را تحت‌تأثیر خودشان قرار دهند. به همین خاطر شما می‌بایست هرچه سریع‌تر برای درمان خود یا هر یک از اطرافیان‌تان که درگیر این نشانه‌ها شده است اقدام کنید.

ترس از قضاوت شدن یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که باعث می‌شود قربانیان تجاوز به دنبال راهی برای کمک‌گرفتن و درمان نباشند. بااین‌حال بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که قضاوت نکردن بیمار و همین‌طور رعایت حریم شخصی او دو اصلی هستند که یک مشاور متخصص حتماً رعایت خواهد کرد. به همین خاطر شما می‌توانید بدون ترس از اینکه آبروی‌تان برود و یا از طرف درمانگر قضاوت بشوید راجع به این موضوع از وی کمک بگیرید.

درمان قربانیان آزار جنسی با روش شناختی

اصلی‌ترین مشکل قربانیان تجاوز جنسی افکار منفی و اشتباهی است که آن‌ها راجع به خود و تجربه‌ای که برایشان اتفاق افتاده دارند. به همین خاطر یکی از درمان‌هایی که در این شرایط بسیار کمک‌کننده خواهد بود، تغییر افکار بیمار است. در این شیوه از درمان به فرد آموزش داده می‌شود که افکار منفی خود را شناسایی کند و در مقابل آن‌ها افکار سالم‌تری را جایگزین نماید. برای مثال قربانیان آزار جنسی معمولاً تصور می‌کنند که دیگر نمی‌توانند ازدواج و زندگی عاطفی و جنسی موفقی داشته باشند. درمانگر در طی جلسات درمانی به بیمار کمک می‌کند که این باورها را ارزیابی کند و خودش متوجه اشتباه بودن آن‌ها بشود.

درمان مشکلات ثانویه قربانیان جنسی

کسانی که قربانی آزار جنسی شده‌اند معمولاً مشکلات بسیاری را در زندگی تجربه می‌کنند. برای مثال آن‌ها عزت‌نفس خود را از دست می‌دهند؛ دچار افسردگی می‌شوند و یا شاید فشارهای بسیاری را از سوی جامعه تحمل کنند. یکی از مهم‌ترین وظایف درمانگر این است که به فرد کمک کند تا راه مناسبی را برای حل کردن این مشکلات پیدا کند.

درمان‌های مبتنی بر پذیرش

به‌طورکلی درمان‌های مبتنی بر پذیرش معتقد هستند که اتفاقات ناخوشایند در زندگی هرکدام از ما پیش می‌آیند. و متأسفانه گاهی اوقات نمی‌توانیم کاری برای تغییر شرایط انجام دهیم. بااین‌حال اینکه اجازه بدهید باقی زندگی شما نیز تحت‌تأثیر این تجربه منفی از بین برود روش عاقلانه‌ای نیست. به همین خاطر این درمان به شما کمک می‌شود تا بتوانید راجع به اتفاقات تلخ زندگی‌تان به پذیرش برسید. برای آشنایی با روش های درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد کلیک کنید.

تخلیه هیجانی

هیجانات منفی یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که قربانیان تجاوز جنسی را درگیر می‌کند. آن‌ها معمولاً احساس خشم و نفرت بسیاری را راجع به متجاوز تجربه می‌کنند. به‌علاوه ترس و غم نیز از جمله احساساتی است که در طول زندگی این افراد را درگیر خودش می‌کند. به همین خاطر یکی از مهم‌ترین اقدامات درمانی این است که به بیمار کمک می‌شود احساسات منفی خود را در جلسه درمانی تخلیه کرده و همین‌طور راه‌هایی را برای مدیریت آن‌ها آموزش ببیند.

برای دریافت مشاوره در زمینه برونگرایی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره فردی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا درمان کامل آزار جنسی ممکن است؟

بله؛ اگر شما از یک مشاور متخصص برای درمان کمک بگیرید آنها به شما آموزش خواهند داد که چطور این تجربه تلخ را بپذیرید و ادامه زندگی خود را درگیر آن نکنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره