ترس از تصادف

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از تصادف موضوع مهمی است که در دسته فوبیاها قرار دارد. ترس ها نشانه های متفاوتی از خود بروز می‌دهد. که شاید برای عده ای مسخره آمیز باشد. این فوبیا در افرادی مشاهده می‌شود که تجربه یک حادثه شدید یا تصادف را داشته اند. حتی یکی از دلایل بروز این اختلال، از دست دادن عزیزان و یکی از نزدیکان در سانحه تصادف می‌باشد. این افراد هراس وسواس گونه دارند. و علاقه ای به رانندگی ندارند. یا هنگام رانندگی بسیار با احتیاط عمل می‌کنند و از رفتارهای پر خطر جلوگیری می‌کنند. با سرعت مجاز رانندگی می‌کنند و هنگام رانندگی حتما کمربند خود را می‌بندند.

این ترس ها در صورتی که از حالات منطقی و عادی گذر کند؛ در نهایت نیز به اضطراب ختم شود، نام فوبیا می‌گیرد. برای درمان فوبیا ها حتما باید از روانشناس و مشاورین متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید. جهت دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از تصادف می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ترس از تصادف چیست؟

ترس از تصادف چیست؟

یکی از ترس ها و فوبیا ها که افراد زیادی را به خود درگیر کرده است؛ ترس از تصادف است. فرد مبتلا به این فوبیا؛ دچار اضطراب و تنش در زندگی روزمره خود می‌شود. و رفتارهای اجتنابی را از خود بروز می‌دهد؛ تا از موقعیت هایی که شاید تصادف رخ دهد، دوری کند. ترس از تصادف معمولا در افرادی مشاهده می‌شود که تجربه تلخ از دست دادن عزیزان داشته باشند یا اینکه خودشان از تصادف خاطره خوبی ندارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

افرادی که مبتلا به این فوبیا هستند نشانه هایی مانند تعریق، مشکلات تنفسی، ضربان قلب تند، درد قفسه سینه و … را تجربه می‌کنند. این افراد تا زمانی که از روانشناس کمک نگیرند؛ درمان نمی‌شوند. در این مقاله راجع به ترس از تصادف توضیحات تکمیلی صورت گرفته است. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

نشانه های ترس از تصادف

افراد مبتلا به ترس از تصادف، از خود نشانه هایی بروز می‌دهند. که تقریبا شبیه به بقیه نشانه های انواع فوبیا است. افرادی که مبتلا به این فوبیا هستند نیز از خود علائمی بروز می‌دهند که در این بخش مقاله به آن اشاره کرده ایم.

? درد در قفسه سینه

? تکان دادن

? تعریق

? احساس بیماری

? مشکلات تنفسی

? ضربان تند قلب

? اضطراب بسیار شدید

? خشکی دهان

? شوک شدن

? احتیاط زیاد در رانندگی

? عدم توانایی در تکلم

? عصبانیت شدید

? پرهیز از رفتارهای پر خطر مانند سرعت زیاد

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علت کابوس دیدن کلیک کنید.

تشخیص ترس از تصادف

معیارهایی که جدیدا برای تشخیص فوبیاها در نظر گرفته می‌شود؛ پیشرفته شده است. اما اغلب افرادی که به فوبیا ها مبتلا هستند؛ نیازی به تشخیص و بررسی جدی از سوی متخصص ندارند. اما با این حال برای تشخیص فوبیا، نشانه هایی وجود دارد که افراد می‌توانند متوجه آن شوند. در این بخش مقاله به روش های تشخیص ترس از تصادف اشاره کرده ایم.

? دوری و اجتناب از یک موقعیت یا یک شی

? ناراحتی ناشی از ترس

? ترس مداوم در طول زمان

? ترس نامعقول از موقعیت یا یک شی

? غیر منطقی بودن ترس از نظر خود شخص

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال استرس پس از سانحه کلیک کنید.

فوبیا های همراه با ترس از تصادف

افرادی که به ترس از تصادف مبتلا هستند، معمولا همراه با خود فوبیاهای دیگر را تجربه می‌کنند. این افراد با دیگر فوبیا ها نیز درگیر هستند که در این بخش مقاله به آن اشاره کرده ایم.

? ترس از مرگ

? ترس از بیمارستان

?  ترس از رفتن به مکان های خارج از خانه

علت ترس از تصادف

ترس از تصادف به دلایل مختلفی بروز می‌کند که دلیل اصلی آن هنوز مشخص نشده است. افرادی که به این ترس مبتلا هستند معمولا شاهد سانحه دلخراش بودند. اما دلیل ژنتیکی نیز در بروز فوبیا ها دخیل هستند. و تاثیرات جدی در این بروز این ترس ها می‌گذارند. جدا از آن، مساله پریشانی های روانی مانند اضطراب، نیز در بروز این فوبیا بی تاثیر نیستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عوامل استرس زا کلیک کنید.

جدا از مساله بیولوژیک، پریشانی های روانی و مشاهده سانحه تصادف، تربیت والدین نیز در بروز این فوبیا دخیل است. طبق یک نظریه، هراس ها پاسخ های آموخته شده هستند. اگر والدین به فرزندان خود آموزش دهند که باید از تصادف بترسند؛ به مرور به این ترس مبتلا خواهند شد.

نحوه آغاز ترس از تصادف

ترس از تصادف معمولا 3 تا 6 ماه بعد از یک اتفاق رخ می‌دهد. در این بخش از مقاله نیز به اتفاقاتی که باعث شروع این ترس می‌شود اشاره کرده ایم.

? درگیری های نظامی

? تجاوز ها

? حوادث جاده ای شدید

? گروگان گیری

? اسیر بودن

? حملات تروریستی

? بیماری های لاعلاج

? حوادث طبیعی و انسانی

? دوری گزینی

? کابوس دیدن

? حملات پانیک

? افسردگی مزمن

? عدم احساس راحتی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان استرس کلیک کنید.

درمان ترس از تصادف

درمان ترس از تصادف

ترس از تصادف یکی از انواع فوبیا ها می‌باشد که با کمک درمان های روانشناختی قابل درمان است. در این بخش مقاله روش های درمانی ترس از تصادف را  توضیح داده ایم.

✨ روان درمانی

یکی از روش های درمانی مفید برای ترس از تصادف، روان درمانی است. این روش باید جزو اولین روش درمانی در نظر گرفته شود. روان درمانی اثرات مثبت و خوبی به همراه دارد که اگر جلسات درمانی به خوبی پیش برود؛ نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت. این روش ممکن است که زمان طولانی طول بکشد، اما ارزش زیادی دارد.

✨ دارو درمانی

از دیگر روش های درمان ترس از تصادف، دارو درمانی است. این روش معمولا در مواقعی که ترس بسیار شدید است در کنار روان درمان صورت می‌گیرد. اما زمانی که روان درمانی مکمل دارو درمانی نباشد؛ زمانی که قطع دارو صورت بگیرد علائم و نشانه ها دوباره شروع می‌شود. برای استفاده از دارو حتما از پزشک مشورت بگیرید و دارو ها را سرخود مصرف نکنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه داروهای ضد اضطراب کلیک کنید.

کلام آخر

ترس از تصادف یکی از ترس های غیر منطقی است که فرد را از لذت رانندگی دور می‌کند. این افراد به دلایل مختلفی به چنین فوبیای مبتلا شده اند که اگر تحت درمان قرار نگیرند؛ زندگیشان مختل می‌شود. برای درمان حتما از روانشناس و متخصصین در این حوزه راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از تصادف می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

ترس از تصادف به چه دلیلی ایجاد می‌شوند؟

درگیرشدن با استرس‌هایی که برای فرد سخت هستند و به او آسیب می‌رسانند مهم‌ترین دلیل این دسته از بیماری‌ها است.

آیا دارویی برای درمان ترس از تصادف وجود دارد؟

بله؛ می‌توانیم از بعضی داروهای ضداضطرابی برای این بیماری استفاده کرد. بااین‌حال استفاده از داروها می‌بایست در کنار روان‌درمانی صورت بگیرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره