سوء استفاده جنسی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سوء استفاده جنسی و پیامد آن برای قربانیان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در روان‌شناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد. سوء استفاده و آزار جنسی به دلیل پیامدهای منفی بسیاری که دارد از جمله تلخ‌ترین تجربیاتی است که ممکن است برای یک نفر پیش بیاید. به‌خصوص شرایط زمانی بدتر می‌شود که قربانیان سوء استفاده جنسی به دلیل ترس از قضاوت شدن، تهدیدهای متجاوز و یا فشارهای فرهنگی از صحبت‌کردن یا درمان این ماجرا سر باز می‌زنند. این کار باعث می‌شود که پیامدهای سوء استفاده جنسی به‌مراتب شدت بیشتری پیدا کند. و حتی تا پایان عمر همراه فرد باقی بماند. به همین خاطر بهتر است که هرکدام از ما راجع به نشانه‌ها و پیامدهای آزار جنسی آگاه باشیم. درصورتی‌که با آنها مواجه شدید هرچه سریع‌تر از یک روان‌شناس برای مشاوره استرس کمک بگیرید.

سوء استفاده جنسی

قبل از هر چیز باید راجع به این موضوع صحبت کنیم که اصلاً به چه رفتاری سوءاستفاده جنسی گفته می‌شود. شاید برایتان عجیب باشد اما بسیاری از قربانیان آزارهای جنسی به این موضوع باور ندارند که مورد تجاوز یا آزار قرار گرفته‌اند. به همین خاطر در اولین قدم باید راجع به این موضوع صحبت کنیم. به‌طورکلی و همان‌طور که همه می‌دانیم یکی از مهم‌ترین شروط برقراری رابطه جنسی رضایت هر دو طرف است. این شرط در سوءاستفاده و آزارهای جنسی از بین می‌رود. در واقع در این رابطه‌ها متجاوز بدون توجه به رضایت طرف مقابل و یا شرایط روحی نامساعد او برای خواسته خودش تلاش می‌کند.

یکی دیگر از نکات مهم راجع به سوءاستفاده این است که آزار جنسی حتماً به معنای دخول نیست. بلکه همان‌طور که گفتیم سوءاستفاده هر رفتار جنسی را شامل می‌شود که یکی از طرفین به آن رضایت نداشته و احساسات منفی را تجربه کند. بعضی از مهم‌ترین انواع سوءاستفاده جنسی به شرح زیر طبقه بندی می‌شوند.

تجاوز جنسی

شناخته‌شده‌ترین و شاید بدترین نوع از سوءاستفاده جنسی، تجاوز است. در این شرایط متجاوز رابطه جنسی را بدون توجه به رضایت و خواسته فرد انجام می‌دهد.

حمله جنسی ناخوشایند

این شکل از رابطه به دخول و تجاوز جنسی ختم نمی‌شود. لمس اندام‌های جنسی به‌صورت خشن و بدون رضایت قربانی در این دسته قرار می‌گیرد.

مزاحمت جنسی

مزاحمت جنسی به هر رفتاری در زمینه مسائل جنسی گفته می‌شود که باعث ناراحتی و اضطراب فرد شود. برای مثال صحبت‌کردن از مسائل جنسی، درخواست رابطه جنسی، تهدید به این مسئله یا هر چیز دیگری که می‌تواند باعث اضطراب و ناراحتی فرد بشود در این دسته قرار می‌گیرد.

برای پی بردن به علت رفتار کسانی که از این کار لذت می‌برند، مقاله اختلال سادیسم را بخوانید.

قربانیان سوء استفاده جنسی

سوءاستفاده جنسی خطری است که می‌تواند برای هرکسی و در هر موقعیتی پیش بیاید. بااین‌حال بعضی از گروه‌های سنی یا اجتماعی بیشتر در خطر این سوءاستفاده‌ها قرار دارند؛ و بهتر است اطرافیان آنها توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند. از جمله این گروه‌ها عبارتند از:

کودکان و نوجوانان

حتماً شما هم بارها خبر تجاوز به کودکان و نوجوانان را در اخبار شنیده‌اید. ناتوانی این افراد برای دفاع از خودشان و همین‌طور کنجکاوی‌های جنسی در نوجوانان از جمله دلایلی است که باعث می‌شود این گروه در خطر بسیاری برای تجربه آزار جنسی باشند. یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد این است که خطر سوءاستفاده جنسی در این سنین برخلاف تصور بسیاری از ما برای هر دو جنس برابر است.

بیماران درگیر با معلولیت‌های ذهنی

کودکان استثنایی و به‌خصوص گروهی که درگیر معلولیت‌های جسمی یا ذهنی هستند یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار در برابر خطر سوءاستفاده می‌باشند. ناتوانی این افراد در استدلال کردن و دفاع از خود و همین‌طور این موضوع که شاید کمتر کسی صحبت‌های آنها را جدی بگیرد از جمله دلایلی است که باعث می‌شود متجاوزین به این گروه آسیب بزنند.

سوء استفاده جنسی از سالمندان

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید سالمندان و به‌خصوص گروهی از آنها که در مراکز نگهداری زندگی می‌کنند نیز در خطر آسیب‌های جنسی و جمسی قرار دارند. این افراد معمولاً از سوی کارکنان مراکز سالمندان و به این خاطر که تماسی با محیط بیرون ندارند مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید : اختلالات اضطرابی

پیامدهای سوء استفاده جنسی

آنچه سوءاستفاده جنسی و جسمی را تبدیل به یکی از بدترین تجربیات برای یک نفر می‌کند، پیامدهایی هستند که این موضوع به دنبال دارد. پیامدهای روحی آزار جنسی معمولاً برای سال‌ها یا حتی تا پایان عمر با فرد باقی می‌مانند. به همین خاطر بسیار مهم است که برای درمان آن‌ها از یک متخصص کمک بگیریم. از جمله مهم‌ترین پیامدهای سوءاستفاده جنسی به شرح زیر است.

مشکلات روحی

اضطراب و افسردگی رایج‌ترین مشکلاتی هستند که پس از تجربه آزار جنسی برای فرد پیش خواهد آمد. اما این‌ها تنها بیماری‌های روحی نیستند که قربانیان را درگیر خود می‌کنند. اختلال استرس پس از سانحه یکی از جدی‌ترین مشکلاتی است که این افراد آن را تجربه خواهند کرد. این بیماری باعث می‌شود که قربانی دائماً در ذهنش اتفاقات پیش‌آمده را مرور کند و همیشه نگران بروز مجدد آنها باشد. به‌هم‌ریختن الگوی خواب‌وخوراک یا دیدن کابوس در شب نیز از دیگر پیامدهای این تجربه هستند. برای تشخیص و درمان اختلال استرس پس از سانحه کلیک کنید.

ازدست‌دادن اعتمادبه‌نفس

قربانیان تجاوز جنسی معمولاً درگیر اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس ضعیفی هستند. آن‌ها خود را ناپاک می‌دانند. و بسیاری از مواقع به جای اینکه با خودشان مانند یک قربانی رفتار کنند خود را به‌عنوان فردی مجرم می‌شناسند. احساس گناه از اتفاقی که برای فرد افتاده، شماتت کردن خود به این خاطر که نتوانسته از خود دفاع کند و همین‌طور عذاب وجدان بابت لذتی که ممکن است احساس کرده باشد باعث می‌شوند که این افراد باورهای منفی بسیاری راجع به خودشان داشته باشند که زندگی آنها را دچار مشکل می‌کند.

ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران

بسیاری از مواقع و به‌خصوص در کودکان آزارهای جنسی توسط کسانی اتفاق می‌افتد که به قربانی نزدیک هستند. این موضوع باعث می‌شود که فرد تواناییش برای اعتماد کردن به دیگران را از دست بدهد. به همین خاطر بسیاری از کسانی که تجربه این مشکل را داشته‌اند توانایی‌شان برای برقراری رابطه نزدیک با دیگران را از دست می‌دهند.

کژکاری‌های جنسی

آسیب‌های جنسی می‌توانند مشکلات بسیاری را در ادامه زندگی جنسی فرد ایجاد کنند. برای مثال بسیاری از قربانیان تمایل خود برای شرکت در یک رابطه جنسی را از دست می‌دهند. درگیری با مشکلاتی مانند سادیسم، مازوخیسم یا تغییر جهت‌گیری جنسی نیز می‌تواند از جمله مشکلاتی باشد که این افراد تجربه می‌کنند.

اهمیت مشاوره برای سوء استفاده و تجاوز جنسی

سوء استفاده جنسی می‌تواند مشکلات روحی بسیاری را برای فرد به همراه داشته باشد. این مشکلات توانایی شما برای داشتن یک زندگی آرام و شاد را از بین خواهند برد. به همین خاطر بسیار مهم است که راهی برای درمان خودتان پیدا کنید. اما اینکه از چه راهی می‌خواهید برای درمان اقدام کنید نیز بسیار مهم است.

شما باید با کسی در این زمینه صحبت کنید که مطمئن باشید به حریم شخصی شما احترام گذاشته و اسرارتان را پیش خودش نگه می‌دارد. به‌علاوه این شخص می‌بایست تخصص کافی در ازبین‌بردن مشکلات شما را نیز داشته باشد. به همین خاطر بهترین راه این است که از یک مشاور روان‌شناس کمک بگیرید. مشاورین باتوجه‌به تخصص و تجربه‌ای که دارند به‌خوبی می‌توانند به شما کمک کنند که بیماری‌ها و مشکلاتی که به دنبال این آسیب برایتان پیش آمده است را برطرف کنید. مهم ترین اقدامات آن ها نیز درمان استرس است.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس و اضطراب می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره فردی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا پیامدهای آزار جنسی قابل‌درمان هستند؟

بله؛ درصورتی‌که فرد برای درمان اقدام کند و با کمک‌گرفتن از یک مشاور متخصص می‌توان این مشکلات را برطرف کرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره