آزار جنسی در محیط کار | علل و نحوه برخود

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آزار جنسی در محیط کار یک رفتار غیر حرفه ای و مصداق بارز تجاوز است. تجاوز همیشه به معنای رابطه جنسی بدون رضایت نیست. آزار جنسی به شکل های گوناگونی و در محیط های مختلفی شکل می‌گیرد. تصورات غلطی در مورد قربانیان یا متجاوزین وجود دارد که باعث ادامه یافتن آزارجنسی در جامعه خواهد شد.

باید بدانید که تجاوز به هر شکلی که باشد؛ آثار بدی برای افراد خواهد داشت که شاید تا آخر عمر نتوانند آن را فراموش کنند. بیشتر افراد در مقابل آزار جنسی سکوت می‌کنند که این موضوع در محیط کار بیشتر دیده می‌شود. در این مقاله در مورد این موضوع و عوامل موثر بر آن بیشتر توضیح خواهیم داد. برای اطلاع از مشکلات محل کار کلیک کنید.

آزار جنسی در محیط کار

اگر در محیطی که برای اولین بار در آن قرار می‌گیرید؛ مورد تجاوز واقع شوید یا توسط فردی که هیچ شناختی از او ندارید، تصمیم گیری در مورد پیگیری این موضوع، برای شما راحت تر خواهد بود. اما آزار جنسی در محیط کار به دلیل وجود همکاران یا نیاز مالی احتمالا تا مدت زیادی ناگفته باقی خواهد ماند. طبیعی است که حرف زدن در این مورد با دیگران راحت نباشد. اما با سکوت اینکار ادامه پیدا خواهد کرد و افراد بیشتری قربانی خواهند شد.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

نمونه هایی از آزار جنسی در محیط کار

اشکال آزارجنسی در محیط کار

همانطور که گفته شد؛ آزار جنسی در محیط کار، فقط به معنای داشتن رابطه جنسی به مدیر نیست. همکاران شما یا حتی افرادی که مقامپایین تری هم دارند؛ شاید با رفتارهایی شما را بیازارند. در این قسمت چند نمونه از آزار جنسی در محیط شغلی را ذکر خواهیم کرد.

?پیشنهاد به رابطه جنسی برای ترفیع درجه

?شوخی یا حرف های جنسی در محیط کار

?لمس اعضای بدن یا اندام های خصوصی بدون اجازه

?اجبار به رابطه جنسی

?ارسال عکس، فیلم یا نوشته های جنسی

?اظهار نظر در مورد لباس یا بدن

به طور کلی هر رفتاری که بدون رضایت یا اجازه طرفین بوده و ماهیت آن جنسی باشد؛ تجاوز محسوب می‌شود. همچنین که محیط کار، یک فضای حرفه ای بوده و افراد در آن نیاز به امنیت دارند.

تاثیرات آزار جنسی در محیط کار

قطعا آزار جنسی در هر شرایطی که انجام گیرد؛ نتایج بدی برای افراد خواهد داشت. حتی اگر به جلوی این موضوع گرفته شود باز هم افراد در محیط کار خود، احساس امنیت نخواهند داشت. افراد ساعات زیادی از روز خود را در محیط کار می‌گذرانند به همین دلیل اطمینان خاطر در این فضا بسیار مهم خواهد بود. برخی از آثار روانی آزار جنسی در محیط کار شامل موارد زیر می‌شود.

?احساس حقارت و ترس

?از دست دادن اعتماد به نفس

?افسردگی

?اضطراب

?خشم کنترل نشده

?انزوا و گوشه گیری

?از دست دادن کارایی

بسیار احتمال دارد که فرد بعد از قرارگیری در این موقعیت ها دچار حملات پنیک یا بعد از مدتی، استرس پس از سانحه را تجربه کند. مشکلات مالی به دلیل کارنکردن و بی علاقگی برای حضور در محیط کار از دیگر آثار تجاوز است. برای آشنایی بیشتر با استرس پس از سانحه کلیک کنید.

باورهای اشتباه در مورد آزار جنسی در محیط کار

افرادی که مورد تجاوز قرار گرفته اند یا اطرافیان آنها با مطرح کردن دلایل و باورهای اشتباه در مورد آزار جنسی در محیط کار، سعی در توجیه این موضوع دارند. در صورتیکه تجاوز اتفاقی است که شاید در هر مکانی و برای هر فردی بی‌افتد. قطعا قربانی در این مورد مقصر نخواهد بود.

⭕آزار جنسی به سن افراد بستگی ندارد. متاسفانه امروزه شاهد آزار جنسی در کودکان هستیم که بسیار ناامید کننده است.

⭕حتی آقایون هم مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند و محیط کار نیز از این قاعده مستثنی نیست.

⭕هرگونه آزار جنسی،تجاوز محسوب می‌شود و همان تاثیرات را خواهد داشت. برخی از اطرافیان با کوچک نمایی این موضوع، سعی در دلداری دادن به قربانیان دارند؛ اما این موضوع قربانیان را بیشتر آزار خواهد داد.

⭕فقط مدیران متجاوز نیستند. اینکه در بیشتر موارد افراد رده بالا در سازمان اینکار را انجام می‌دهند؛ نباید روی دیدگاه شما تاثیر بگذارد. هر فردی فارغ از جنسیت و موقعیت شغلی، ممکن است در محیط کار یک متجاوز باشد.

⭕اینکه بعد از مطرح کردن آزار جنسی در محیط کار توسط همکاران طرد شوید یا کسی حرف شما را باور نکند، دلیل خوبی برای اعلام نکردن این موضوع نیست.

در صورت مشاهده آزار جنسی در محیط کار چه کنیم؟

اینکه بعد از مشاهده آزار جنسی در محیط کار چه اقداماتی انجام دهیم؛ بسیار مهم است. معمولا افراد بعد از دیدن این موضع یا حتی مورد سواستفاده قرار گرفتن گیج می‌شوند و اقدام صحیح را تشخیص نمی‌دهند. اما پیگیری نیز موضوع، اهمیت دارد و افراد نباید ان را نادیده بگیرند. برای اطلاع از روش های درمان قربانیان آزارجنسی در بزرگسالان کلیک کنید.

?اطمینان از قربانی بودن | آزار جنسی در محیط کار

بهتر است قبل از پیگیری این موضوع که بسیار حساس است؛ ابتدا از قربانی بودن خود یا همکارمان، مطمئن شویم. برای اینکار بهتر است با دیگران صحبت کرده و نظر آنها را هم بپرسیم. اینکه آیا آنها هم مورد آزار جنسی در محیط کار قرار گرفته اند! یا اینکه این رفتارها را مشاهده کرده اند؟ اگر پاسخ این سوالات توسط عده ی زیادی از همکاران مثبت بود؛ حتما اقدامات قضایی یا سازمانی را انجام دهید.

?مراجعه به یک شخص مطمئن

حتی اگر قصد پیگیری قانونی را هم ندارید؛ به یک فرد مطمئن در سازمان یا فردی که رده بالایی دارد، در این مورد اطلاع دهید. در سازمان های بزرگ معمولا قسمت ممنابع انسانی، مسئول رسیدگی به شکایات کارمندان است. از آنها کمک گرفته و همه چیز را با جزئیات توضیح دهید.

?از اقدامات خودسرانه یا افراطی جلوگیری کنید.

طبیعی است که در این شرایط خشم زیادی را تجربه کنید یا افکار غیرمنطقی داشته باشید. اما فراموش نکنید که یک اقدام اشتباه همه چیز را بدتر خواهد کرد. به همین دلیل تا جایی که امکان دارد خشم خود را کنترل کرده و فکر شده عمل کنید. اگر دیگران برای شما کاری نکردند؛ بازهم در این مورد صحبت کرده و کمک بخواهید. مراکز قانونی یا حتی خود سازمان باید در این مورد تحقیقاتی انجام دهد تا از آزار جنسی در محیط کار مطمئن شود؛ پس عجول نباشید.

?زمان را از دست ندهید | آزار جنسی در محیط کار

اینکه بلافاصله بعد از آزار جنسی در محیط کار برای مطرح کردن شکایت، اقدام کنید؛ بهترین گزینه است. اما بیشتر افراد قادر به این کار نیستند. به همین دلیل بهتر است هرچه زودتر تصمیم خود را در این زمینه گرفته و اقدامات لازم را انجام دهید. سعی کنید مدرکی برای ارائه داشته باشید یا اتفاقات را با جزئیات یادداشت کنید تا از ذهن تان پاک نشود.

 جلوگیری از آزار جنسی در محیط کار

جلوگیری از آزارجنسی در محیط کار

تجاوز یک اتفاق اجتناب ناپذیر است. در واقع پیشرفت تکنولوژی یا گسترش ارتباطات انسانی تاثیری روی این موضوع نداشته و هنوز هم جوامع قادر به کنترل رفتار آزارجنسی نیستند. اما به طور کلی برای فراهم کردن محیطی امن تر برای کارمندان یا همکاران خود می‌توانیم برخی از این اقدامات را در محیط کار انجام دهیم.

?در مورد نمونه های آزارجنسی و اقدامات بعد از ان آگاه باشید.

?خود را مقصر ندانید یا نترسید.

?آزار جنسی در محیط کار را انکار نکنید.

?فاصله فیزیکی و اجتماعی را با همکاران و یا رئیس خود رعایت کنید.

?وارد حریم شخصی افراد نشوید.

?با همکاران خود همدلی کردن و از قلدری پیشگیری کنید.

سخن پایانی

امروزه اقدامات زیادی در زمینه آزار جنسی در محیط کار صورت گرفته است. اما این بدان معنا نیست که دیگر شاهد این موضوع نیستیم. افراد در محیط کار و سازمان ها باید تا جایی که امکان دارد از تجاوزپیشگیری کنند و در صورت وقوع حتما آن را اطلاع دهند. نمی‌توان به دلیل وقوع تجاوز در محل کار از حضور در جامعه خودداری کرد.

اما با انجام اقدامات لازم و مراقبت از خود می‌توان جلوی این موضوع را گرفت. در مقابل آزارجنسی سکوت نکنید و خود را مقصر ندانید.همچنین با توجه به عوارضی که این موضوع برای افراد خواهد داشت؛ برای تقلیل آثار آن از روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آزارجنسی در محیط کار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره