بی علاقگی به درس خواندن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بی علاقگی به درس خواندن به عوامل مختلفی بستگی دارد. به‌طور طبیعی کودک انسان کنجکاو و تمایل به یادگیری دارد. همین موضوع است که سبب سازگاری بشر با هر نوع تغییرات محیطی و شرایط طبیعت شده است. درنتیجه، می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین دلایل بقای بشر در گذشته و موفقیت وی در آینده، افزودن بر آموخته‌ها است. در این راستا، بسیاری از والدین نگران وضعیت تحصیلی فرزندان خود هستند. امروزه به دلیل سرگرمی های مختلف، عده زیادی از کودکان و نوجوانان دیگر تمایلی به گذراندن وقت خود با کتاب‌خوانی و مطالعه ندارند. در نتیجه هرسال بر تعداد دانش‌آموزان با مشکل تحصیلی اضافه می‌شود؛ برای جلوگیری از این مساله باید علت بی علاقگی کودکان به درس خواندن را پیدا و رفع کنید. برای حل ریشه ای این موضوع از خدمات مشاوره نوجوان استفاده نمایید.

بی علاقگی به درس خواندن

بی علاقه بودن و بی‌انگیزگی دانش آموزان نسبت به مطالعه، امروزه تبدیل به موضوعی رایج و نقل زبان‌ها در بین خانواده‌ها گردیده است. هر شخص با توجه به سن، جنسیت، فرهنگ، ارزش‌های خانوادگی، ویژگی‌های شخصیتی و… می‌تواند تمایل متفاوتی با هم‌سالان خود داشته باشد. گاهی حتی مشاهده می‌شود که فرزندان یک خانواده نیز سطح مختلفی از علاقه را دارند. همین موضوع نشان‌دهنده وجود علل متنوعی برای بی‌انگیزه بودن کودکان نسبت به درس و تحصیل است.

ازجمله رایج‌ترین دلایل بی علاقگی دانش آموزان به درس خواندن به شرح زیر آمده است.

بی علاقگی به درس خواندن به دلیل نبود تشویق

برای تشویق دانش آموز در سنین تحصیلات ابتدایی، همراه بودن جوایز مادی در کنار تحسین کلامی بسیار اهمیت دارد. بر طبق نظریه رشد پیاژه، کودک در این سنین در مرحله عملیات عینی قرار دارد. لذا معمولاً زمانی احساس می‌کند برای کارش تشویق شده که هدیه‌ای مادی واقعی گرفته باشد. این قبیل تشویق‌ها نباید خیلی بزرگ یا بسیار کوچک باشد؛ بلکه ارزش هر جایزه باید متناسب با موفقیت فرزند تان باشد.

لازم به ذکر است که نباید از تحسین کلامی چشم‌پوشی کرد. باید توجه داشت که در ابتدای امر، توأم کردن این دو نوع تشویق اثر بهتری نسبت به هرکدام از آن‌ها به‌تنهایی دارد. به‌علاوه، با افزایش سن فرزند باید از تعداد دفعات تشویق‌های مادی کاسته شود. این موضوع تا جایی ادامه خواهد داشت که در سنین بلوغ و جوانی، تنها تشویق بامحبت یا گفتار برای انگیزه گرفتن فرزند کافی گردد. این موضوع کاملاً روشن است که رعایت این روند، به کودکان برای ورود به دنیای بزرگ‌سالی که نیازمند تشویق‌ها و انگیزه دهی‌های درون فردی است، کمک‌رسانی می‌کند. برای آشنایی با نحوه تشویق نوجوان به درس خواندن کلیک کنید.

ضعیف بودن پایه تحصیلی اولیه کودک

درصورتی‌که کودک در سال‌های تحصیلی گذشته دچار ضعف‌هایی در برخی دروس شده باشد، طبیعی است که در سال‌های آتی دچار مشکلات درسی شود. معمولاً دروس هر پایه بر اساس رشد هوشی اکثریت مردم و آنچه به‌طور هنجار از افراد انتظار می‌رود، فراهم‌شده است. بااین‌حال از یک نکته قابل‌توجه در این خصوص چشم‌پوشی شده و آن تفاوت کودکان در هوش‌های اختصاصی است. بر اساس دیدگاه‌های روان‌شناختی، هر فرد درجات متفاوتی از هوش را در ابعاد مختلف عقلی خود شکوفا می‌کند. درنتیجه میزان پیشرفت همه دانش‌آموزان در یک درس، یکسان نخواهد بود.

فروشگاه آرامیس

این مسئله کاملاً طبیعی است اما درصورتی‌که کودک در یکی از دروس خود نیاز به زمان و تمرین بیشتری داشته باشد، نحوه آموزشی مدارس نمی‌تواند وی را به میزان لازم مورد حمایت قرار دهد. همین امر می‌تواند یکی از دلایل اصلی بی علاقگی و دل‌زده شدن دانش‌آموز نسبت به برخی دروس ازجمله ریاضی باشد.

بی علاقگی به درس خواندن بدلیل پیوسته خوانی دروس بدون استراحت

امروزه به دلیل وجود آزمون‌های ورودی مختلف در مقاطع متفاوت، فشار روانی زیادی بر دوش دانش‌آموزان و حتی خانواده آن‌ها است. کودکان سعی می‌کنند به هر نحوی که شده خود را برای این امتحانات آماده کنند. درنتیجه عده بسیار زیادی از آن‌ها حتی از زمان تفریح، تغذیه و استراحت خود می‌زنند تا بیشتر و بیشتر مطالعه کنند؛ اما باید توجه کرد که نپرداختن به نیازهای اساسی و انسانی هر فرد، تنها باعث به وجود آمدن مشکلاتی درزمینهٔ سلامت جسمی و روحی آن‌ها می‌گردد. همچنین، به‌مرور و بعد از گذشت چند سال، از علاقه و میل اولیه افراد برای تحصیل به‌شدت کاسته می‌شود.

راهکارهایی برای علاقه مند شدن دانش آموز به درس خواندن

بر همان اساس که بی علاقگی کودک به درس خواندن می‌تواند علل متفاوتی در هر دانش آموز داشته باشد، روش‌های متمایل کردن آن‌ها به تحصیل نیز متنوع است. در اینجا به شرح بخشی از رایج‌ترین راهکارهای علاقه مند کردن دانش آموزان می‌پردازیم.

کسب مهارت‌های لازم برای مطالعه

ازجمله دلایلی که کودک را از درس خواندن بازمی‌دارد، نداشتن آشنایی با مهارت‌های لازم برای مطالعه صحیح و اصولی است. همین موضوع باعث می‌شود فرزند هر کاری را به مطالعه کردن ترجیح دهد؛ اما آموزش مهارت‌هایی مانند تندخوانی، نکته نویسی، خلاصه‌سازی و… می‌تواند روش درست درس خواندن و نتیجه گرفتن را به وی نشان دهد.

کلاس‌های تقویتی و تابستانه

همان‌طور که قبلاً گفته شد، عده‌ای از کودکان نیازمند صرف وقت و انرژی بیشتری برای یادگرفتن برخی دروس هستند. این امکان را می‌توان در تابستان و با کلاس‌های تقویتی مرتفع کرد. درنتیجه، مشکلات تحصیلی قبلی فرزند که باعث بی‌تمایلی او شده است، حل می‌شود.

ایجاد حس هدفمندی در کودک

مهم‌ترین بخش برای حفظ انگیزه، داشتن هدف و رؤیا است. درصورتی‌که اهداف مورد انتخاب شخص اصولی و بر اساس مسیر و سبکی خاص تعیین گردند، اشتیاق او برای طی مسیر و رسیدن به موفقیت بالا می‌رود.

برای دریافت مشاوره تحصیلی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تحصیل و دانش آموزان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تحصیلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره