موفقیت تحصیلی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

موفقیت تحصیلی در طول دوران تحصیل برای دانش‌آموزان و والدین بسیار مهم است. افراد در سنین کودکی و نوجوانی که اصلی‌ترین وظیفه آن‌ها درس خواندن است، با رسیدن به اهداف خود در زمینه درس و تحصیل می‌توانند موفقیت تحصیلی را برای خود رقم بزنند. موفقیت تحصیلی امری اتفاقی نیست و نیازمند این است که دانش‌آموز با استفاده از راهکارهایی که در این زمینه وجود دارد، برنامه‌ریزی درسی انجام داده و مطابق آن درس بخواند. در ادامه این مطلب به رازهای موفقیت تحصیلی پرداخته‌ایم. برای دریافت مشاوره تحصیلی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه موفقیت تحصیلی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تحصیلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

موفقیت تحصیلی چیست ؟

موفقیت تحصیلی به معنای موفق شدن در زمینه درس و تحصیل می‌باشد. البته موفق شدن در زمینه تحصیل می‌تواند برای هر فردی معنای متفاوتی نیز داشته باشد. بنابراین زمانی می‌توان موفقیت را برای هر فرد معنا کرد که او راهی برای رسیدن هدف‌هایی که خودش تعیین کرده، برسد. برای رسیدن به راز موفقیت کلیک کنید.

بنابراین یک دانش‌آموز در قدم اول باید برای خود این موضوع را مشخص کند که موفقیت برایش چه معنایی دارد. گاهی موفقیت برای یک دانش‌آموز فقط کسب نمره 20 می‌باشد و برای دانش‌آموز دیگری، موفقیت به معنای قبولی در المپیادهای علمی است.

در قدم بعدی نیز فرد باید هدف و قصدی که از تحصیل کردن دارد را انتخاب کند. آیا هدف شما رسیدن به جایگاه اجتماعی بالاتر و شغل مورد نظرتان می‌باشد؟ یا صرفا تمایل دارید فقط مدرک تحصیلی دریافت کنید. بنابراین این اهداف افراد است که موفقیت را برای آن‌ها معنا می‌کند. سعی کنید اگر تمایل دارید موفق شوید، ابتدا هدف خود را مشخص کنید تا با رسیدن به آن هدف، خودتان را انسانی موفق بدانید.

بیشتر بخوانید : ترک تحصیل دانش آموزان 

رازهای موفقیت تحصیلی

رازهای موفقیت تحصیلی

همانطور که اشاره کوتاهی کردیم، رسیدن به موفقیت تحصیلی امری اتفاقی نیست و افراد برای رسیدن به هدف‌های تحصیلی که برای خود تعیین کرده‌اند، باید تلاش کنند. در ادامه به رازهای موفقیت تحصیلی در سه بخش اشاره کرده‌ایم :

 📌موفقیت تحصیلی با پرورش استعدادهای درونی دانش‌آموز

  • مطالعه را جزو الویت‌های خود قرار دهید: سعی کنید برای رسیدن به موفقیت تحصیلی، مطالعه کردن جزو الویت‌های هر روز شما باشد. درست است که باید زمان کافی را به تفریح و یا بودن در جمع‌های دوستانه نیز اختصاص دهید، اما مهم‌ترین وظیفه شما درس خواندن و تحصیل کردن می‌باشد.
  • وقت شناس باشید : یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند در ایجاد موفقیت تحصیلی دارای نقش بسیار پررنگی باشد، وقت شناسی و مدیریت زمان است. برای اینکه بتوانید تمام دروس خود را به خوبی مطالعه کنید، باید از یک برنامه ریزی اصولی و جامع پیروی نمایید. برای آشنایی بیشتر با نحوه برنامه ریزی تحصیلی کلیک کنید.
  • صادقانه مطالعه کنید: با خودتان صادق باشید، پس برای گرفتن نمره بیشتر تقلب نکنید. اگر قرار است تمرینی را انجام دهید، نه برای کسب نمره بلکه برای یادگیری آن را حل نمایید. بهتر است برای اینکه از عملکرد واقعی خودتان مطلع شوید در جلسات آزمون و یا حتی در هنگام مطالعه در خانه، شرکت کنید. کسب نمره خوب با تقلب موفقیت تحصیلی محسوب نمی‌شود. 
  • بر روی مطالعه دروس تمرکز کنید: تمرکز کردن بر روی مطالعه دروس می‌تواند به شما کمک کند در همان زمان که قرار است مطالعه کنید، با بازدهی بالایی درس های‌تان را بخوانید. می‌توانید برای افزایش میزان تمرکز خود در میان ساعاتی که مطالعه می‌کنید، زمان‌هایی را نیز برای استراحت اختصاص دهید. 
  • دست از مقایسه بردارید: سعی نکنید عملکرد خودتان را با دیگری مقایسه کنید. بنابراین افکار خود را درگیر دیگران نکنید و فقط بر روی اهداف و خواسته‌های خود متمرکز باشید. 
  • پیشرفت تدریجی را اصل کار خود قرار دهید: برای اینکه به موفقیت تحصیلی برسید، باید بدانید که پیشرفت کردن تدریجی است. 

 📌 موفقیت در کلاس درس

  • بر روی موضوعاتی که معلم توضیح می‌دهد، دقت کنید: برای رسیدن به موفقیت تحصیلی باید حواستان را در کلاس درس جمع کنید. با انگیزه کافی به توضیحات معلم گوش دهید و با حواس جمع سر کلاس حاضر شوید. برای اینکار حواس‌تان به معلم باشد و اگر قسمتی از مطالب را متوجه نشدید، از او سوال کنید. 
  • یادداشت برداری در کلاس درس: یادداشت برداری کردن ضمن اینکه سبب می‌شود در همان لحظه مطالب را به خوبی به ذهن بسپارید، برای مطالعه‌های بعدی نیز بسیار کمک کننده است. حتی می‌توانند با خودکارهای رنگی و هایلایترها نیز یادداشت‌های خود را منظم کنید. 
  • در کلاس درس سوال بپرسید: برای اینکه به درک بهتری از موضوعات مطرح شده در کلاس درس برسید، بهتر است هر قسمتی که متوجه نمی‌شوید را از معلم‌تان سوال کنید. 

  • مشارکت در بحث‌های کلاس: سعی کنید برای اینکه مطالب را سریع‌تر یاد بگیرید، وقتی معلم سوالی می‌پرسد شما هم مشارکت داشته باشید. در کارهای گروهی فعالیت کنید و در کنار دیگر دانش آموزان و هم کلاسی‌های خود در فعالیت‌های کلاسی مشارکت کنید. برای اطلاع از راه های موفقیت در کنکور کلیک کنید.
  • کارهایی که سر کلاس حواس‌تان را پرت می‌کند را انجام ندهید: برای دریافت بیشترین بازدهی در زمان مطالعه، سعی کنید از انجام کارهایی که سر کلاس حواس‌تان را پرت می‌کند، اجتناب کنید. صحبت با دوستان، استفاده از تلفن همراه، نگاه کردن به مجلات، غذاخوردن و … می‌تواند عامل حواس‌پرتی سر کلاس باشد.

 📌مطالعه هدفمند

در این قسمت به توضیح اصول مربوط به مطالعه کردن در مورد موفقیت تحصیلی می‌پردازیم.

داشتن برنامه‌ریزی اصولی و جامع

شما به عنوان شخصی که قصد دارد به موفقیت تحصیلی دست پیدا کند، باید برای هر کدام از دروس خود، زمان مشخصی برای مطالعه تعیین کنید. برنامه‌ریزی شما را بر روی هدف متمرکز می‌کند و باعث موفقیت‌تان می‌شود. متناسب با میزان توان مطالعاتی که دارید برای خواندن دروس‌تان برنامه‌ریزی کنید. 

از روش‌های مطالعاتی متناسب با شیوه یادگیری خود استفاده کنید

ممکن است برای یادگرفتن یک مطلب نیاز به خلاصه نویسی و یا نت برداری داشته باشید و یا با دیدن فیلم‌های آموزشی آن مطلب را بیاموزید. برخی افراد یادگیرندگان بصری هستند و نیاز دارند برای یادگیری از عکس، جداول و … استفاده کنند. برخی دیگر نیز یادگیرندگان سمعی هستند که بهتر است صدای معلم خود را ضبط کرده و به آن‌ها گوش دهند. برای رسیدن به موفقیت تحصیلی باید روش مناسب برای خود را پیدا کنید.

استراحت در بین بازه‌های زمانی مطالعه فراموش نشود

برای اینکه بتوانید تمرکز خود را در زمان مطالعه از دست ندهید، بهتر است هر 45 دقیقه یا یک ساعت، ده دقیقه استراحت کنید. این موضوع از فرسایش ناشی از تلاش برای موفقیت تحصیلی نیز جلوگیری می‌کند. برای اطلاع از روش صحیح درس خواندن کلیک کنید.

دوری از عوامل حواس پرتی

یکی دیگر از راه های رسیدن به موفقیت تحصیلی دوری از عوامل حواس پرتی است. در زمان مطالعه در محلی قرار بگیرید که تمامی حواس و تمرکز شما بر روی موضوع اصلی باشد. بنابراین عوامل حواس پرتی همچون گوشی تلفن همراه، تلویزیون و… را از خود دور کنید. 

انتخاب محیطی مناسب جهت مطالعه

برای موفقیت تحصیلی سعی کنید در محیطی که دما و نور مناسبی دارد، درس بخوانید. البته اینکه در چه مکانی دارای تمرکز بیشتری برای مطالعه هستید، وابسته به ویژگی‌های خودتان می‌باشد. متناسب با آنچه که انتظار دارید، مکان مناسبی را برای مطالعه کردن اختصاص دهید.

برای آشنایی با شرایط تحصیل در خارج از کشور کلیک کنید.

از منابع مطالعاتی مناسب استفاده کنید

برای اینکه درس‌های‌تان را به خوبی مطالعه کنید و به موفقیت تحصیلی برسید، باید از منابع مطالعاتی مناسبی استفاده کنید و برای انتخاب آن‌ها با معلمان و دوستان خود مشورت کنید. 

خصوصیات یک دانش آموز موفق

ویژگی موفقیت تحصیلی دانش آموزان

به طور کلی دانش آموزان موفق و افرادی که در زندگی به موفقیت تحصیلی رسیده اند؛ دارای ویژگی های مشخصی هستند. اگر چه روش رسیدن هر فردی  متفاوت است؛ اما برخورداری از برخی از ویژگی های رسیدن به موفقیت را در هر زمینه ای تضمین می‌کند. برخی از این ویژگی ها شامل موارد زیر می‌شود.

داشتن مهارت برنامه ریزی

نظم

توانایی مدیریت استرس و هیجانات

مهارت ارتباطات اجتماعی

اهمیت دادن به یادگیری و تفکر

داشتن هدفی مشخص

خودشناسی

انگیزش درونی بالا

توصیه هایی برای والدین در مورد موفقیت تحصیلی

از آنجایی که والدین نقش اساسی در موفقیت تحصیلی فرزندان شان دارند؛ به همین دلیل باید نکاتی را در این زمینه دانسته و آنها را انجام دهند. برای مثال در این راه فرزند خود را با فرد دیگری مقایسه نکرده و یا فشار بیش از حد به او وارد ننمایند. از طرفی شرایط خانه را برای او مهیا کرده و به تغذیه او اهمیت دهند. داشتن امکانات حداقلی برای رسیدن به موفقیت تحصیلی مهم است. از این رو بهتر است در فراهم کردن این امکانات با فرزند خود همکاری کنند. برای اطلاع از راه های جلوگیری از فرسودگی تحصیلی کلیک کنید.

اهمیت رسیدن به موفقیت تحصیلی

رسیدن به موفقیت تحصیلی زمینه ساز موفقیت و پیشرفت در زمینه های دیگر در آینده است. با اینکه موفقیت مفهومی نسبی بوده و برای هر فردی متفاوت است. اما همین که افراد در این زمینه تلاش کنند؛ به آنان کمک بزرگی خواهد کرد. این موضوع اعتماد به نفس آنها را افزایش داده و به آنها امید و روحیه بیشتری برای تلاش در زمینه های دیگر می‌دهد. شاید ظاهرا تحصیلات برای فرد کاربردی نباشد؛ اما موفق شدن در آن می‌تواند به طور کلی مسیر زندگی افراد را تغییر دهد.

سخن پایانی

موفقیت تحصیلی و یا به طور موفقیت در هر زمینه ای موضوعی نیست که بتوان یک شبه به آن رسید. افراد باید در این مورد برنامه ریزی طولانی مدت داشته و همچنین استمرار داشته باشند. قطعا عوامل محیطی نیز در این مورد موثر هستند و نباید نقش آنها را نادیده گرفت. بهتر است در این زمینه والدین نیز با دانش آموز همکاری کرده و همچنین افراد از یک مشاور نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه موفقیت تحصیلی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تحصیلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

برنامه ریزی چه نقشی در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان دارد ؟

برنامه ریزی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند موفقیت دانش‌آموزان را به همراه داشته باشد. چراکه با داشتن یک برنامه‌ریزی اصولی و جامع، دانش‌آموزان می‌توانند در بازه‌های زمانی در نظر گرفته شده دروس خود را مطالعه کنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره