روش صحیح درس خواندن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا روش صحیح درس خواندن را می‌دانید؟ بسیاری از دانش‌آموزان ادعا می‌کنند باوجود زمان زیادی که برای یادگیری دروس‌شان می‌گذارند، اما نتیجه مناسبی از آن نمی‌گیرند. این موضوع به دلیل به‌کارگیری شیوه‌های درس خواندن غیراصولی و نامناسب رخ می‌دهد. به همین خاطر، لازم است با معرفی روش‌های صحیح برای یادگیری دروس، به دانش‌آموزان کمک کرد تا بتوانند از زمان خود بیشترین بهره را ببرند. در ادامه نکات و متدهایی برای اجرای روش صحیح درس خواندن را شرح داده‌ایم. در صورتی که در این زمینه دچار مشکلی شده‌اید، حتما برای دریافت خدمات مشاوره تحصیلی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روش صحیح درس خواندن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تحصیلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

روش صحیح درس خواندن

اصول و روش صحیح درس خواندن

اکثر افراد در دوره حاضر، موظف هستند که تحصیلات خود را به مدت 12 سال ادامه دهند. درنتیجه، درس خواندن زمان زیادی را از کودکان و نوجوانان خواهد گرفت. این در حالی است که به پیشرفت جامعه منجر شده تا والدین فرزندان خود را از همان سنین کودکی برای یادگیری مهارت‌های اضافی تشویق کنند. ازجمله این مهارت‌ها می‌توان به آموزش زبان، ورزش‌های متنوع، فعالیت‌های هنری یا ادبی و غیره اشاره کرد. ازاین‌رو، دانش‌آموزان دیگر وقت زیادی برای تفریح و سرگرمی پیدا نمی‌کنند.

علاوه بر این، انتظار بالای والدین و نیز سختگیری دانش‌آموزان نسبت به خودشان برای آنکه بهترین عملکرد ممکن را به دست آورند، باعث می‌شود تا لزوم برنامه‌ریزی و نظام‌مندی برای رسیدگی به همه این فعالیت‌ها روشن شود. ازجمله مهم‌ترین برنامه‌ها، تنظیم شیوه‌ای برای فراگیری بیشترین مباحث درسی در کمترین زمان ممکن است. این روش، مهارتی مهم برای دانش‌آموزان امروزی به شمار می‌رود. تا جایی که موفقیت تحصیلی آن‌ها درگرو یادگیری اصول حاکم بر شیوه‌های صحیح مطالعه است.

به همین دلیل بسیاری از خانواده‌ها سعی می‌کنند در سال‌های نزدیک به کنکور، برای فرزندان خود از کمک‌های مشاورین تحصیلی و برنامه‌ریزی درسی استفاده کنند. بااین‌حال، آن‌ها توجه نمی‌کنند که تغییر ناگهانی سبک مطالعه، فشار روانی زیادی را بر دانش‌آموزان وارد می‌آورد. بر این اساس، توصیه می‌شود تا اصول درس خواندن صحیح، از سال‌های اولیه تحصیلی به‌تدریج در کودکان نهادینه شود تا بتوانند باهدف گذاری دقیق‌تر و ساده‌تری به موفقیت نائل شوند.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

مهارت های لازم برای اجرای روش صحیح درس خواندن

برای آنکه بتوان با بهترین کیفیت درس خواند، لازم است یک سری مهارت‌های پایه را در دانش‌آموزان تقویت کرد. ازجمله مهم‌ترین این توانایی‌ها به شرح زیر است.

✅ با دقت گوش دادن

همه ما صداهای اطراف‌مان را می‌شنویم؛ اما این به معنای توجه به تک‌تک این صداها نیست. هنگامی موضوع حرف شخصی را به‌درستی درک می‌کنیم که به‌خوبی به سخنان او گوش دهیم. این نکته شاید ساده به نظر بیاید، اما یکی از اصلی‌ترین علل مشکلات یادگیری در مدرسه‌ها به شمار می‌رود. ازاین‌رو باید به کودکان آموزش داد تا بتوانند در یک موقعیت خاص، سایر محرک‌ها را نادیده بگیرند و به سخنان آموزگار توجه کنند. روش صحیح درس خواندن همراه با تمرکز به گفته های آموزگار اثربخشی بیشتری خواهد داشت.

✅ روش صحیح درس خواندن | یادداشت‌برداری

معمولاً دانش‌آموزان مباحث درسی را در همان زمان آموزش فرامی‌گیرند؛ اما به دلیل ننوشتن نکات اصلی، مقدار زیادی از آن را به فراموشی می‌سپارند. همین موضوع باعث می‌شود تا نیازمند صرف زمان بیشتری برای مرور و یادآوری مطالب باشند. پس یادداشت برداری نوعی روش صحیح درس خواندن است.

بر این اساس، باید به دانش‌آموزان یاد داد که چطور دست به یادداشت نویسی و جزوه برداری از صحبت‌های معلم بزنند. این روش همچنین کمک می‌کند تا دانش‌آموز به شیوه‌ای فعال در امر یادگیری خویش دست داشته باشد. برای آشنایی با انواع روش های یادگیری کلیک کنید.

✅ خلاصه‌نویسی مطالب

منظور از خلاصه‌نویسی، نوشتن موضوع به سبک و سیاق خود شخص است. این فن کمک می‌کند تا مغز سریع‌تر مطالب را برای خود یادآوری کند. لازم به ذکر است که در خلاصه نویسی یک موضوع، هر جمله علاوه بر اینکه باید شامل نکات کلیدی مطلب باشد، لازم است با جملات دیگر نیز ارتباطی منطقی داشته باشد. در حقیقت، یک متن خلاصه‌شده نیازمند انسجام درونی و ترتیب محتوایی است.

اصول لازم در روش صحیح درس خواندن

برای آنکه روش مطالعه افراد مؤثر و باکیفیت باشد، لازم است اصول زیر مدنظر قرار گیرد. این موارد کمک می‌کنند تا فرد بتواند از وقت خود بیشترین بهره را برده و تا جای ممکن، نیاز خود به بازگشت مکرر به مطالب قبلی را کاهش دهد. تعدادی از مهم‌ترین این اصول به شرح زیر است:

1️⃣ تعیین هدف هر فرصت مطالعاتی

این نکته اشاره به تعیین جزئی و دقیق مضمون مطالعه فرد دارد. به‌عبارت‌دیگر، دانش‌آموز باید قبل از شروع به مطالعه دروس تصمیم بگیرد که در این زمان قصد دارد چه بخشی از مطلب را بخواند؟ آیا می‌خواهد به محتوای درس اشراف پیدا کند و یا نکات اصلی آن را مرور کند؟

به‌طورکلی، تعیین مناسب هدف مطالعه می‌تواند بخش زیادی از سختی درس خواندن را از دوش افراد بردارد. تعیین هدف به روش صحیح درس خواندن انسجام می‌دهد.

برای یافتن انگیزه برای درس خواندن کلیک کنید.

2️⃣ تعیین مدت‌زمان لازم برای هر بخش

پس‌ازآنکه هدف از مطالعه مشخص شد، می‌توان به‌صورت تقریبی زمان لازم برای آن را مشخص کرد. این کار باعث می‌شود شخص احساس کند توانایی مدیریت زمان خود را دارد و درنتیجه با آرامش بیشتری دست به مطالعه بزند.

برای اطلاع از نحوه تعیین زمان مناسب درس خواندن کلیک کنید.

3️⃣ تقویت شیوه مطالعه فعال

هر فرد سبک متفاوتی از درس خواندن را برای خود دارد. بااین‌حال می‌توان تمام این شیوه‌ها را به دودسته فعال و منفعل تقسیم کرد. برای مثال روش‌های زیر انواع رایجی از شیوه‌های مطالعه در بین دانش‌آموزان به شمار می‌رود:

  • بحث در مورد مطالب درسی و بیان نظرات متفاوت (فعال)
  • به کار گیری عملی موضوعات درسی و تجربه مستقیم آن‌ها (فعال)
  • استفاده از کدگذاری‌های ریتم دار و حفظ نکات (فعال)
  • یادگیری با استفاده از حافظه تصویری (منفعل)
  • آشنایی با مطالب از طریق صرفاً گوش دادن به معلم (منفعل)
  • فراگیری موضوعات درسی از طریق آموزش و توضیح آن به دیگران (فعال)

بر طبق گزارش‌های اخیر، کسانی که از روش‌های فعال مطالعه استفاده می‌کنند، با سرعت بیشتری قادر به فراگیری مباحث درسی هستند. همچنین، احتمال فراموشی موضوعات هنگامی‌که از شیوه‌های فعال استفاده می‌شود، پایین‌تر می‌آید.

با وجود تمام این روش ها، شما با توجه به خصوصیات فردی و امکاناتی که دارید باید روش صحیح درس خواندن منحصر به فرد خود را بیابید.

روش صحیح درس خواندن | روش پس ختام

روش صحیح درس خواندن پس ختام

یکی از معروف‌ترین و اثربخش‌ترین انواع روش صحیح درس خواندن، استفاده از روش پس ختام است. این فن دارای 6 مرحله است که با رعایت آن‌ها، می‌توان مطالعه خود را به‌خوبی کیفیت بخشید. مراحل از روش به شرح زیر هستند.

پیش‌خوانی مطالب (پ)

قبل از آنکه با تمرکز کامل روی یک مبحث شروع به مطالعه کنید، توصیه می‌شود با سرعت و بدون هیچ توقفی نگاهی گذرا به سرفصل‌ها، کلیدواژه‌ها، تصاویر و… اندازید. این کار کمک می‌کند تا یک برداشت اولیه ازآنچه قرار است بخوانید، به دست آورید. همچنین، این روش در شکل‌گیری انسجام ذهنی فرد بسیار تأثیرگذار است.

برای آشنایی با راه های افزایش تمرکز در مطالعه کلیک کنید.

سؤال از خود (س)

بعد از آگاهی از مباحث به‌صورت کلی، لازم است با طرح سؤالاتی از خود، تمرکز و حواس خود را برای شروع مطالعه افزایش دهیم. این کار مکن است در ابتدا کمی زمان‌بر باشد، اما سبب می‌شود تا در حین مطالعه، احتمال حواس‌پرتی کاهش یابد.

خواندن مطالب (خ)

مهم‌ترین نکته در این مرحله، حفظ موضوعات کتاب نیست، بلکه یادگیری مفاهیم و فهم عمیق آن‌ها است. این امر باید به نحوی صورت گیرد که فرد بتواند در مورد محتوای موضوع درسی، با دیگران یا خود صحبت کند.

تفکر (ت)

در این مرحله تلاش می‌شود تا مضامین خوانده‌شده، درون سازی گردد. به‌عبارت‌دیگر دانش‌آموز با تفکر، سعی می‌کند نکات اصلی درس را برای خود به‌صورت ذهنی به تصویر بکشد.

از حفظ خوانی مطالب (ا)

پس‌ازآن که مفاهیم به‌خوبی در ذهن دانش‌آموز شکل بگیرد، نوبت به حفظ آن‌ها می‌رسد. لازم به ذکر است که مراحل قبلی درصورتی‌که به‌درستی اجراشده باشند، می‌توانند در کاهش فشار از این بخش بسیار مؤثر باشند.

مرور مطالب (م)

در انتها و با اتمام درس موردنظر، بهتر است افراد مقداری زمان استراحت برای خود تعیین کند. پس‌ازآن، توصیه می‌شود تا زمان کوتاهی را برای مرور مطالب و یادآوری نکاه هر بخش صرف کنند. این کار باعث می‌شود تا اطلاعات به حافظه بلندمدت یا میان‌مدت دانش‌آموزان انتقال یابد و احتمال فراموشی کم شود.

سخن آخر

هر دانش آموز و دانشجویی باید پیش از هر چیز روش صحیح درس خواندن را بداند. پا گذاشتن در مسیری که نقشه راه آن را ندانید، سخت‌تر خواهد شد. روش صحیح درس خواندن برای هر کس متفاوت است. اما اگر هنوز نتوانسته اید روش منحصر به خود را پیدا کنید، حتما باید در این باره با افراد متخصص و یا دوستان موفق تان مشورت کنید. حتی اگر اعتقاد بر درستی روش درس خواندن خودتان هم دارید، باز با مشاهده تجربه سایرین شاید بتوانید به روشی بهتر دست یابید. در صورتی که در یادگیری دچار مشکلی شده‌اید، می‌توانید از خدمات مشاوره تحصیلی استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روش صحیح درس خواندن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تحصیلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره