معایب و مزایای خانه سالمندان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

معایب و مزایای خانه سالمندان چه مواردی را در بر می‌گیرد؟ افراد با رسیدن به سن پیری و کهنسالی، برای انجام کارهای روزانه خود به کمک و مراقبت نیاز دارند. این وظیفه برعهده فرزندان می‌باشد که نیازهای پدر و مادر مسن خود را برآورده سازند و از او نگهداری کنند. اما گاهی فرزندان درگیر مشغله‌های فراوانی می‌باشند که نمی‌توانند آنطور که باید از پدر و مادر خود مراقبت کنند؛ به همین دلیل بر سر دوراهی نگهداری از آن‌ها در خانه به کمک پرستار و یا فرستادن آن‌ها به خانه سالمندان قرار می‌گیرند. فرستادن پدر و مادر به خانه سالمندان تصمیم سختی است که قضاوت‌های دیگران نیز فشار روحی ناشی از آن را بیشتر می‌کند. درصورتی که شرایط نگهداری از والدین سالمند خود را ندارید، می‌توانید با بررسی معایب و مزایای خانه سالمندان تصمیم درستی بگیرید. اگر تصمیم‌گیری برای‌تان سخت هست از خدمات مشاوره خانواده استفاده نمایید.

مراقبت‌های لازم در خانه سالمندان

از فرآیندهای طبیعی در زندگی انسان، پیر شدن می‌باشد که در این دوره حساس، ممکن است افراد درگیر بیماری‌های جسمی و ذهنی همچون آلزایمر نیز بشوند و قادر به مراقبت از خودشان نباشند.

به همین دلیل با افزایش نیازهای روحی و جسمی در دوران سالمندی، مراقبت و نگهداری از سالمندان نیز باید بیشتر گردد. این شرایط ممکن است فشارهای بیشتری را نیز به فرزندان که مراقب آن‌ها هستند، وارد کند.

گاهی کسانی که پدر و مادر مسن دارند، به دلیل داشتن مشغله‌های بسیار در زندگی، وقت کافی جهت نگهداری از پدر و مادر خود را ندارند و نمی‌توانند به خوبی از آن‌ها مراقبت کنند. همین موضوع سبب می‌شود که پدر و با مادر بیشتر زمان خود را در تنهایی سپری کنند.

خانه سالمندان جهت نگهداری از افراد سالمند راه‌اندازی شده است و می‌تواند محیط امنی برای نگهداری و رسیدگی به نیازهای جسمی و روحی افراد سالمند باشد. اینکه خانه سالمندان خوب است و با بد، نیازمند بررسی دقیق مزایا و معایب مراکز نگهداری از سالمندان می‌باشد. هر فرد می‌تواند با بررسی این مزایا و معایب خود به نتیجه پایانی برسد و تصمیم بگیرد.

مزایای خانه سالمندان

در برخی موارد سالمندان دچار بیماری‌های جسمی و یا روحی می‌باشند و نیازمند دریافت مراقبت‌های ویژه‌ای هستند. در چنین شرایطی خانه سالمندان به دلیل اینکه سالمند تحت مراقبت‌های پزشکی قرار می‌گیرد؛ انتخاب مناسبی است.

در واقع خانه سالمندان برای افراد مسنی که مجبور هستند به تنهایی زندگی کنند و به دلیل مشکلاتی که دچار هستند، توانایی مراقبت از خود را ندارند؛ می‌تواند شرایط زندگی بهتر را فراهم کند. ضمن اینکه این افراد در خانه سالمندان از مراقبت‌های شبانه روزی نیز برخوردار می‌شوند. در ادامه به مزیت‌های خانه سالمندان پرداخته‌ایم.

1.کمک به زندگی روزمره

بسیاری از افراد مسن برای انجام کارهای روزانه خود همچون حمام و دستشویی رفتن، غذا خوردن و یا لباس پوشیدن دچار مشکل می‌شوند.

در خانه سالمندان همواره فردی همراه فرد سالمند می‌باشد و به او در انجام کارهایش کمک می‌کند. یادآوری زمان مصرف داروها، وعده‌های غذایی به موقع و … از مزیت‌های زندگی در خانه سالمندان است.

2.ارائه خدمات بهداشتی از مزایای خانه سالمندان

در خانه سالمندان، پرسنل آموزش دیده‌ای وجود دارند که در بخش سلامت و طبی مراکز خانه سالمندان فعالیت می‌کنند. این افراد در زمان مناسب داروی سالمند را به او می‌دهند و حتی برای بهبود وضعیت بیماری سالمند تحقیقات بیشتری را نیز انجام می‌دهند. در واقع در خانه سالمندان به مسائل پزشکی سالمند نیز توسط افراد متخصص رسیدگی می‌شود.

3.امنیت سالمندان

افراد مسن با زندگی در خانه سالمندان از خطرات ناشی از جانب کلاهبرداران و جرائم خشن نیز محافظت می‌شوند. سالمندانی که به دلیل مشکلات حافظه نمی‌توانند امنیت را در خانه خود برقرار کنند؛ با زندگی در خانه سالمندان از هرگونه خطری به دور هستند.

4.افزایش تعاملات اجتماعی 

افراد مسن با زندگی در خانه خود معمولا تنها می‌باشند و تنهایی نیز آفت پیری به شمار می‌رود. خانه سالمندان این شرایط را برای این دسته از افراد فراهم می‌کند که با دیگران تعاملات اجتماعی داشته باشند و با هم سن و سالان خود صحبت کنند.

از مزیت‌های خانه سالمندان این است که برای انجام فعالیت‌های اجتماعی و گردشی سالمندان برنامه ریزی می‌کنند.

5.نظم در مصرف وعده‌های غذایی

اکثر افراد مسن به دلایل مختلفی نمی‌توانند وعده‌های غذایی مناسبی را برای خود تهیه و استفاده کنند و این شرایط زمانی بدتر می‌شود که آن‌ها به بیماری‌های مختلفی همچون آلزایمر نیز مبتلا باشند.

از دیگر مزیت‌های خانه سالمندان این است که وعده‌های غذایی سالم و مقوی را در زمان مقرر به سالمندان ارائه می‌دهند.

6.توجه به بهداشت و نظافت از مزایای خانه سالمندان

به نظافت و بهداشت افراد مسن در خانه سالمندان توجه بیشتری می‌شود؛ به طوری که کارکنان تلاش می‌کنند تا در فاصله‌های زمانی مشخصی رو بالشتی و سرویس خواب سالمند را عوض کنند.

همینطور سالمند به طور مرتب حمام برده می‌شود و لباس‌هایش همیشه تمیز و اتو کشیده است. تمیز کردن محیط و ضد عفونی کردن آن نیز از دستور المعل‌های هر روزه این مراکز می‌باشد.

7.ارائه خدمات بهداشتی و درمانی تخصصی برای سالمندان

برخی از سالمندان به دلیل ابتلا به آلزایمر و یا زوال عقل، نیازمند دریافت خدمات پزشکی پیچیده‌تری هستند که ممکن است افراد در خانه نتوانند به خوبی از عهده آن برآیند.

از مزیت‌های خانه سالمندان این است که پرسنل و کادر تخصصی حاضر در آن، در این زمینه مهارت دارند و می‌توانند به هر فرد متناسب با شرایطی که دارد؛ کمک کنند. از خدمات ارائه شده توسط پرستاران و پزشکان در خانه‌های سالمندان می‌توان به خدمات پزشکی، مراقبتی، پرستاری، اورژانسی، توانبخشی و فیزیوتراپی اشاره کرد.

معایب خانه سالمندان

ترجیح مردان و زنان سالمند این است که همواره در کنار فرزندان و خانواده خود باشند و باقی عمرشان را نیز در خانه خودشان زندگی کنند. تنهایی در سنین بالا باعث بروز افسردگی در این افراد می‌شود که رفتن به خانواده سالمندان باعث تشدید آن نیز می‌گردد. در ادامه به برخی معایب خانه سالمندان پرداخته‌ایم :

1.ابتلا به افسردگی

پذیرش زندگی در خانه سالمندان برای بسیاری افراد مسن سخت است؛ چراکه آن‌ها احساس می‌کنند که از سوی عزیزان و فرزندانشان طرد شده‌اند. همین موضوع می‌تواند زمینه ابتلا به افسردگی را در افراد مسن ایجاد کند. فضای یکنواخت و عادی خانه سالمندان نیز باعث تضعیف بیشتر روحیه سالمند می‌شود.

2.از دست دادن امید به زندگی

برخی از سالمندان به دلیل داشتن مشکلات و بیماری‌های جسمی در این مراکز زندگی می‌کنند. زندگی یکنواخت در خانه سالمندان سبب می‌شود که این افراد امید خود را به زندگی از دست بدهند و بیش از گذشته دچار اختلالات روحی و روانی گردند.

3.هزینه های بیشتر

معمولا هزینه مراکز مراقبتی و خانه سالمندان که امکانات مناسبی را در اختیار افراد مسن قرار می‌دهد، نسبت به هزینه نگهداری سالمند در منزل بیشتر است.

دلیل این موضوع نیز این است که در این مراکز خدمات مراقبت و پزشکی به صورت 24 ساعته ارائه می‌شود و افراد می‌توانند بدون محدودیت در هر ساعت از شبانه روز به پدر و مادر خود سر بزنند و با آن‌ها دیدار کنند.

4.عدم راحتی سالمندان

با اینکه خانه سالمندان دارای محیطی پویا است اما دارای قوانینی جهت نظم و آرامش ساکنین نیز می‌باشد و افراد باید بتوانند با این محیط‌ها سازگار شوند.

برخی از سالمندان با قرار گرفتن در چنین شرایطی احساس می‌کنند استقلال خود را از دست داده‌اند و راحت نیستند. بنابراین بهتر است قبل از هر تصمیمی با فرد سالمند در این رابطه صحبت شود و تصمیم نهایی را خود او بگیرد.

خوب یا بد بودن خانه سالمندان

اینکه خانه سالمندان برای زندگی کردن افراد سالمند تا چه اندازه خوب و تا چه اندازه بد می‌باشد، وابسته به باورهای سالمند و روحیات او است.

یکی از نکات مهم در مورد انتقال افراد به خانه سالمندان این است که ابتدا از او نظر خواهی شود و در مورد مزیت‌ها و معایبی که خانه سالمندان دارد با او صحبت گردد تا او خود تصمیم نهایی را بگیرد و از لحاظ روحی آمادگی داشته باشد.

فرستادن پدر و مادر بدون رضایت‌شان و همراه با فریب و اجبار به خانه سالمندان، ضربه روحی سختی را به آن‌ها وارد می‌کند. به طوری که احساس می‌کنند که از سوی عزیزترین‌های زندگی‌شان طرد شده‌اند و فرزندان‌شان به آن‌ها خیانت و ناسپاسی کرده‌اند.

رضایت سالمند برای رفتن به خانه سالمندان

اما در شرایط برعکس اگر فرد با رضایت خود به خانه سالمندان برود؛ راحت‌تر می‌تواند با شرایط جدید کنار بیاید و به خانه جدید خود عادت کند. شما نیز می‌توانید با سر زدن‌های مرتب، دعوت سالمند به خانه‌تان و بردن او به مسافرت و گردش در این مسیر کمکش کنید. برای آشنایی با نحوه رفتار با سالمندان کلیک کنید.

البته لازم است در نظر نیز داشته باشید که گاهی با استخدام یک پرستار که در خانه به امور فرد سالمند رسیدگی کند؛ نیازی به مراجعه به خانه سالمندان نیست و پدر و یا مادرتان می‌تواند در شرایط مساعدتری به زندگی خود ادامه دهد. چنانچه احساس می‌کنید در این زمینه نیازمند راهنمای‌های بیشتری هستید؛ از مشاوره تخصصی مرکز مشاوره ذهن نو کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مزایا و معایب خانه سالمندان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره