دوران بازنشستگی را چگونه بگذرانیم | برای بازنشستگی چکار کنیم؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دوران بازنشستگی را چگونه بگذرانیم ؟ مرحله پیری و بازنشستگی، تجربه‌‌ای مشترک بین تمام انسان‌هاست و دیر یا زود همه ان را تجربه می‌کنند. با فرارسیدن پیری و کهولت سن، یافتن دوستان جدید و برقراری روابط تازه با افراد برای آدمی کمی سخت می‌شود. خب علت آن مشخص است؛ در سنین پیری برای بیرون‌رفتن و ارتباط برقرارکردن با دیگران حوصله کمتری خواهیم داشت. از این رو مشکل عمده افراد در پیری و بازنشستگی، چگونگی گذران اوقات فراغتی است که در این دوران نصیبش می‌شود.

کارشناسان توصیه دارند که از هم‌اکنون برنامه‌ریزی برای دوران بازنشستگی کنید تا تجربه بازنشستگی برایتان انتقال شادی از مرحله کار کردن باشد. موقع کار کردن سر آدم شلوغ است و در زمان بازنشستگی به فعالیت‌های شادتر و مفرح‌تری احتیاج دارد. در این مطلب روش‌هایی برای فعال ماندن در بازنشستگی و استفاده مناسب از آن ارائه کردیم. امیدواریم با خواندن آن جواب‌های خوبی برای سؤال‌هایتان راجب بازنشستگی بیابید.

بازنشستگی چیست | دوران بازنشستگی را چگونه بگذرانیم

دوران بازنشستگی

در بازنشستگی و فراغت از کار، بیشتر افراد یک فرایند احساسی چندمرحله‌ای را تجربه می‌کنند. این فرایند مجموعه‌ تغییرات عمده‌ای را در احساسات فرد ایجاد می‌کند که هر فردی باید موقع بازنشستگی برای آنها آماده باشد. در ابتدای بازنشستگی، ممکن است بلافاصله احساس آزادی زیادی کنید، مثل این که در تعطیلاتی طولانی و همیشگی به سر می‌برید. حس می‌کنید این روزها همان روزهایی است که همیشه انتظارش را می‌کشیدید و برایش مدام برنامه‌ریزی می‌کردید. اما کم کم از این تعطیلات خسته می‌شوید و احساس انزوا و ناراحتی می‌کنید.

مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد دوران بازنشستگی باید رعایت کنید این است که تلاش کنید ارتباطتان را با دنیای بیرون و گروه‌های اجتماعی قطع نکنید. از تکنولوژی و اخبار روز عقب نمانید و روابط کاری و دوستانه‌‌تان را برای همیشه قطع نکنید. اگر در مورد بازنشستگی و فرا رسیدن آن احساس ناخوشایندی دارید، می‌توانید روش‌های زیر را به کار گیرید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

کارهایی که در دوران بازنشستگی می‌توان انجام داد

خیلی از افراد از دوران بازنشستگی رنج می‌برند و حتی از فکر آن می‌ترسند. آیا واقعا بازنشستگی دورانی ترسناك و منفور می‌باشد؟ اگر چنین است چرا برخی افراد، تازه در این دوران، كارهای جدیدی شروع می‌کنند و خود را شكوفا می‌نمایند؟ شما باید یاد بگیرید از دوران بازنشستگی، استفاده‌ای مفید، دوست داشتنی و آرامش‌بخش کنید. در ادامه چند مورد از این کارها را بیان می‌کنیم.

یافتن یک شغل جدید

ممکن است این توصیه را کمی طعنه‌آمیز بدانید، زیرا شما تازه فشار کاری را تمام کردید و شروع دوباره یک کار شاید عجیب بیاید. اما نیاز به پول در بازنشستگی، یک علت مهم برای چنین توصیه‌ای است. همچنین برخی افراد از شغلشان زیاد راضی نیستند و منتظرند بازنشسته شوند تا شغل مورد علاقه‌ای که سالها به آن فکر می‌کردند را شروع کنند. بازنشستگی یک فرصت عالی است تا به حرفه نو و غیر مرتبط به شغل قبلی‌تان بپردازید. توصیه می کنیم مقاله شغل برای بازنشستگی را مطالعه نمایید.

کارهای داوطلبانه انجام دهید | دوران بازنشستگی را چگونه بگذرانیم

یکی از با ارزش‌ترین فعالیتی که در بازنشستگی می‌توانید انجام دهید، کارهای داوطلبانه و مفید برای خودتان و دیگران است. مثلا تجربیات کاری‌تان را به تازه کارها انتقال دهید، به کسب و کارهای کوچک کمک کنید، در کتابخانه یا بیمارستان کمک‌های داوطلبانه انجام دهید، در فضای باز پارک های ملی تجارت‌های کوچک راه‌اندازی کنید، کمک به گروه‌های داوطلب محلی و یا حتی به انجمن‌های صلح بپیوندید.

البته قبل از شروع هر کدام از این کارها، در مورد مدت زمانی که می‌خواهید فعالیت کنید و همچنین شرایط سازمان‌هایی که می‌خواهید با هدف کمک‌های داوطلبانه عضو شوید فکر کنید و بعد با آنها تماس بگیرید. اغلب آنها در شرایطی که کمبود نیروی کار دارند، شما را خواهند پذیرفت.

ورزشی شروع کنید | دوران بازنشستگی را چگونه بگذرانیم

کسانی که گلف بازی می‌کنند، نگران گذراندن اوقات خود نیستند. این ورزش حسابی سرگرم‌کننده است. آنها مدتی تمرین می‌کنند و برای چندین دور بازی را ادامه می‌دهند. بسیاری از مردم در دوران اشتغال به کار وقت کافی برای انجام ورزش ندارند. آنها غالبا فکر می‌کنند که تلاش برای یاد گرفتن ورزش‌هایی که دیگران با صرف سال‌ها وقت آن را یاد گرفته‌اند، در مدت زمان کوتاهی که بین کار دارند بیهوده است.

اما بسیاری از افراد هم با اینکه ورزش مورد علاقه‌شان را خیلی دیر شروع می‌کنند، اما از آن لذت کافی می‌برند و همچنین از فواید دیگر ورزش مانند تناسب اندام نیز استفاده می‌کنند. ورزش‌های ماهیگیری و قایقرانی، تنیس و یا آیروبیک آبی برایتان مناسب هستند. ولی برای شروع ورزش‌های سختی چون گلف یا تنیس باید دوره آموزشی بگذرانید.

دنبال یک سرگرمی باشید

بهترین کار این است که از همان دوران شاغلی به فکر سرگرمی برای دوران بازنشستگی‌تان باشید. در این صورت با فرصت بیشتری می‌توانید گزینه‌های مختلف سرگرمی را بررسی کنید و به محض بازنشسته شدن امکان رونمایی از سرگرمی جدید را دارید. حالا هر کاری می‌تواند باشد؛ مخصوصا خانم ها با کارهای هنری مانند چهل تکه دوزی، بافندگی، پرورش گل و گیاه، موسیقی، نقاشی، جمع کردن تمبر و … سرگرم شوند.

برای آقایان هم هر سرگرمی که با آن هیجان‌زده می‌شوند و علاقه دارند و همچنین باعث تعامل با دیگران شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد افسردگی بعد از بازنشستگی کلیک کنید.

راه‌اندازی کسب و کار در دوران بازنشستگی

برای این کار باید تصورات، علایق و وضعیت اقتصادی خود را در نظر بگیرید. بعضی از مردم دنبال کسی هستند که حیوانات خانگی‌شان را نگهداری کند و یا  نگهبان برای خانه‌های خالی‌شان می‌خواهند، رانندگانی می‌خواهند که خودشان را به محل کار و فرزندشان را به مدرسه برساند، کامپیوترها و دوچرخه‌هایشان را تعمیر کند.

شرکت‌های گردشگری هم به راهنمای تور نیاز دارند. و بسیاری ایده‌های دیگر برای تولید خدمات که شاید خودتان هم بدانید. بازنشستگی فرصت خوبی برای امتحان این کارهاست؛ ولی باید مراقب باشید و با سنجش توانایی جسمی و مالی خود و مشورت با افراد باتجربه و قابل اعتماد شروع کنید.

به مسافرت بروید

منظور از مسافرت بازنشستگی این نیست که یک با دو سفر طولانی بروید و بعد همه چیز را به فراموشی بسپارید. برخی افراد عاشق سفر کردن هستند. آنها هر ساله چند سفر خوب را طرح‌ریزی می‌کنند، دنبال برنامه‌ریزی برای یافتن راه‌هایی‌اند که خانه‌هایشان را به مکان‌های زیبا انتقال دهند و یا حد اقل مدتی در آنجا زندگی کنند؛ خانه‌ای را اجاره کنید و با هزینه مشخص و تعیین شده مدتی را در یک روستا یا شهر کوچک بمانید. تجربه کسب کنید و با برنامه‌ریزی‌های مشابه بعدی از زندگی لذت ببرید.

 به اردوهای بزرگسالان بروید | دوران بازنشستگی را چگونه بگذرانیم

این فقط بچه‌ها نیستند که به اردو می‌روند. اردوها در جهت فعالیت‌های مختلفی برگزار می‌گردند. در برخی اردوها شما یاد می‌گیرید چگونه روی یخ رانندگی کنید، اردوهای ورزشی، علمی، آشپزی، ورزش، موسیقی، هنر، نویسندگی و … . در زمستان به جنوب سفر کنید. اگر سرمای زمستان با شما سازگار نیست، تمام زمستان را با پارو کردن برف و چمباتمه زدن جلوی شومینه نگذرانید. چرا به یک منطقه گرمتر نروید؟

شهرها و مکان‌های ارزانقیمتی هستند که می‌توان چند ماه یا بیشتر در آنجا سپری کرد. حتی می‌توانید در آنجا کاری دست و پا کنید. با مردم مختلف ملاقات کنید و از تجارب مشترکتان صحبت کنید، به شهرهای مختلف کشور سفر کنید. این موارد حکم اردوهای سالانه برای شما دارند.

دوستانی با تفاوت سنی بیابید

جهان بینی و نگرش فکری افراد مسن و سالخورده بسیار متفاوت از سایرین است. فرهنگ واژگانی جوانان متفاوت است و غالبا انرژی بیشتری هم دارند. اگر خواهان دوران بازنشستگی توام با سرزندگی و جوانی هستید، بروید بیرون و مرتب با مردم و جوانان ارتباط برقرار کنید و حرف بزنید. حفظ ارتباطتان با دنیای بیرون موجب نشاط و سرزندگی در دوران بازنشستگی شما می‌شود.

شروع کار جدید با فاصله از دوران بازنشستگی

فاصله انداختن بین کارها را معمولا جوانان انجام می‌دهند. برخی از آنان بین اتمام دوره دبیرستان و ورود به دانشگاه و یا اتمام دانشگاه و ورود به دنیای کار،  یک سال را برای حفظ تعادل به خود مرخصی می‌دهند و فاصله می‌گذارند. بعضی از بزرگترها هم در هنگام بازنشستگی این روش را به کار می‌برند. اگر رئيس بازنشسته شده هستید و از یک اداره با یک حرفه گیج‌کننده و فشرده فارغ شده‌اید، فرصت کافی برای بازآفرینی خود را خاهید داشت.

فرصت دارید تا درباره نحوه استفاده بهینه از روزهای بازنشستگی فکر کنید. شاید همیشه آرزو داشتید دور دنیا را سفر کنید، یا در یک سازمان امداد رسانی کار کنید، زبان ایتالیایی را در رم یاد بگیرید، وب سایتی راه بیندازید و یا دوست داشتید تعمیر یک ساعت را امتحان کنید. این فرصت برای شماست تا هرچه خواستید امتحان کنید.

کلام پایانی

همانطور که می دانید فعالیت‌های جسمانی باعث تقویت فعالیت روانی شما هم می‌شود. این موضوع در سراسر زندگی و همه دوران مخصوصا پیری و بازنشستگی اهمیت زیادی دارد. اگر در جوانی فعالیت بدنی خاصی انجام می‌دادید آن را پایان ندهید. در بازنشستگی فواید بیشتری از آن نصیبتان می‌شود. اگر بدن و جسمتان را سالم نگه دارید، بهتر می‌توانید فکر کنید در مورد اوقات فراغتتان تصمیم بگیرید. با ورزش و جسم سالم با قکری بازتر اهداف و کارهای مناسب بازنشستگی را دنبال می‌کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دوران بازنشستگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره