افزایش تمرکز در مطالعه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

افزایش تمرکز در مطالعه برای بسیاری از نوجوانان و حتی بزرگسالان کاری دشوار است. البته بسیاری از مادران نیز در این زمینه با فرزندانشان دچار چالش می‌شود. به طوری که از رایج‌ترین مشکلات دانش آموزان، نداشتن توانایی تمرکز و پرت شدن سریع حواس در حین درس خواندن است. این مساله در کیفیت و زمان مطالعه مفید بسیار اهمیت دارد؛ ذاتی بودن توانایی تمرکز یک باور اشتباه است که شما را در برابر این مشکل ناتوان می‌کند. با رفع موانع تمرکز و انجام تمرینات افزایش تمرکز در مطالعه به راحتی بر این مشکل غلبه خواهید کرد. در صورتی که در خواندن و برنامه درسی سوالی دارید حتما مشاوره تحصیلی دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افزایش تمرکز در مطالعه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید

افزایش تمرکز در مطالعه یعنی چه ؟

افزایش تمرکز در مطالعه یعنی حفظ کردن و نگه‌داری توجه حواس خود روی یک موضوع خاص. توانایی تمرکز در وجود تمام انسان‌ها وجود دارد و اینکه عده‌ای می‌گویند «من به‌طور ذاتی آدم حواس‌پرتی هستم و تمرکز ندارم» کاملاً غلط است. این افراد باید آموزش ببینند که چطور حواس خود را هنگام انجام یک کار یا مطالعه متمرکز به همان نگه‌دارند.

در واقع تمرکز در افراد نسبی است. یک نفر از تمرکز بالایی برخوردار است و دیگری در این‌باره ضعیف‌تر عمل می‌کند؛ اما این موضوع به معنی غیرقابل تغییر دادن و انعطاف‌ناپذیری این توانایی نیست؛ تنها باید آگاهی خود را از اصول و روش‌های افزایش دقت و تمرکز بالا برد. برای اطلاع از راه های بالا بردن قدرت تمرکز و ذهن کلیک کنید.

دلایل نداشتن تمرکز حواس هنگام مطالعه

دلایل مختلف حواس پرتی در افزایش تمکز در نطالعه را می‌توان در دو گروه اصلی ذهنی و محیطی تقسیم‌بندی کرد:

✒️حواس‌پرتی ذهنی (درونی)

منظور از این حواس پرتی ذهنی، موانعی است که در ذهن انسان وجود دارند و فکر او را مشغول کرده‌اند. این موانع از نوع افکار و اندیشه‌هایی هستند که استرس‌زا بوده و ذهن انسان به دنبال راه‌حل‌هایی برای آن‌ها می‌گردد و یا اینکه به دلیل برخورد مکرر در محیط اطراف با آن‌ها تبدیل به یکی از کرم‌های ذهنی شده و دائم در مغز پلی (play) می‌شوند. به همین دلیل فرد نمی‌تواند به افزایش تمرکز در نطالعه برسد. برخی از این موانع عبارت‌اند از:

احساس درد در ناحیه از بدن، ناراحتی و افسردگی که باعث ایجاد خوره‌های ذهنی منفی می‌شود، نیازهایی همچون گرسنگی، تشنگی یا خواب‌آلودگی، احساس سرما یا گرما داشتن، ترس، خشم و عصبانیت، هیجان‌زدگی و خوشحالی و… .

✒️حواس‌پرتی محیطی (بیرونی)

عومل از بین برنده بیرونی افزایش تمرکز در مطالعه ، شامل موانعی می‌گردد که در بیرون و محیط فرد وجود دارند و باعث تحریک حواس پنج‌گانه انسان و درنتیجه پرت شدن حواس نسبت به موضوع در حال تمرکز می‌شود. ازجمله این عوامل می‌توان به درجه تابش خورشید، میزان شدت نور، صداهای آزاردهنده گوش، وجود ابزارهای رسانه‌ای همچون تلویزیون یا گوشی همراه در نزدیکی فرد، صحبت‌های هیجان‌انگیز یا ناگهانی افراد دیگر و… اشاره کرد.

از بین عواملی که گفته شد، تعداد بسیار را می‌توان به‌راحتی کنترل کرد؛ اما موانعی نیز وجود دارند که برای بعضی‌ها مزاحمت بسیار زیادی ایجاد می‌کنند و درعین‌حال کنترل و تغییر دادن آن‌ها نیز سخت‌تر است، مانند:

  • افکار منفی و وسواسی
  • داشتن ترس و اضطراب
  • سندرم بیش فعالی- کم توجهی
برخی از این موارد به‌تنهایی قابل‌کنترل و تغییر نیستند و مشکلات ناشی از آن‌ها حتی گاهی بیشتر و بنیادی‌تر از ناتوانی در تمرکز است. در این موارد، بهترین پیشنهاد مراجعه به روان شناسان و یا مشاوران مجرب برای راهنمایی گرفتن و بهبود مشکل است. حتی گاهی ممکن است برحسب صلاح‌دید متخصص، نیاز به مصرف دارو برای کاهش مشکلات باشد.

برای آشنایی با روش های درس خواندن در خانه کلیک کنید.

راه‌هایی برای افزایش تمرکز در مطالعه

راه های افزایش تمرکز در مطالعه

ذهن انسان به‌طور طبیعی از بی فعالیتی و سکون بیزار است. به همین دلیل حواسمان هنگام انجام کارهایی همچون مطالعه کردن که هیجان یا تنوعی ندارد، دائماً از یک موضوع به موضوع دیگر پرت می‌شود. گویی مغز مشتاقانه به دنبال پیدا کردن چیزی جالب، چه در محیط اطراف و چه در حافظه خود می‌گردد. افزایش تمرکز در مطالعه را می‌توان با راه هایی افزایش داد.

پس می‌توان به‌راحتی از همین موضوع برای یافتن راه‌هایی برای متمرکز شدن هنگام مطالعه استفاده کرد. باید هیجانی که ذهنمان می‌خواهد را در مطالعه خود ایجاد کنیم. از همین رو یادگرفتن و کاربرد روش‌ها و تکنیک‌هایی که در این هدف یاری کننده هستند بسیار مهم و ضروری است.

✨از خود سؤال بپرسید

برای چه می‌خواهید این مطلب را بخوانید؟ انتظار دارید چه چیزهایی از آن بیاموزید؟ کدام بخش‌ها باعث شد به پاسخ یکی از سؤال‌هایتان برسید؟

طرح سؤال باعث می‌شود با موضع فعال‌تری مطلب موردنظر خود را ادامه دهید و دقت و انگیزه خود را هنگام مطالعه از دست ندهید. همچنین افزایش تمرکز در مطالعه نیز با این روش آسان تر می‌شود.

✨افزایش تمرکز در مطالعه با تندخوانی کنید

هنگامی‌که به‌کندی و با مکث روی تک‌تک کلمه‌ها، مطلب را می‌خوانیم، ذهن به‌مرور خسته می‌شود و برای دوری از این حالت، با مشغول شدن به افکار دیگر خود را از این سکون و رخوت رها می‌کند. در چنین حالتی افزایش تمرکز در نطالعه امکانپذیر نیست. همین موضوع است که باعث می‌شود خیلی از دانش آموزان مجبور شوند یک جمله یا یک صفحه را بارها بخوانند؛ زیرا هر بار حواسشان پرت جایی دیگر می‌شود. تندخوانی باعث می‌شود تنها به کلمات مهم و کلیدی مطلب توجه کنیم و همچنین به دلیل بالا رفتن سرعت مطالعه، ذهن وقت اضافی برای مشغول شدن به اندیشه‌های دیگر را نمی‌یابد.

حتما درباره اهمیت آرام کردن خانه در فصل امتحان بخوانید.

✨از یک راهنما استفاده کنید

یکی دیگر از راه های افزایش تمرکز در مطالعه ، کمک گرفتن از یک راهنما است. برای کمک به حرکت چشم‌ها و کنترل جهت نگاه خود بهتر است از راهنمایی همچون انگشت اشاره، مداد، نشان کتاب و… استفاده کنید. این کار باعث می‌شود در بین خطوط و کلمات گم نشوید و زمان زیادی را در جستجوی مطلب نگردید.

✨افزایش تمرکز در مطالعه با خط‌کشی یا هایلایت کردن

همچنین خط کشی و هایلایت کردن نیز منجر به افزایش تمرکز در مطالعه می‌گردد.مطالب مهم و اساسی را خط‌کشی کنید. این کار باعث بیشتر شدن توجه شما هنگام خواندن آن بخش‌ها می‌شود. این خطوط همچنین، سرعت و دقت مطالعه را هنگام مرورهای بعدی نیز بالا می‌برد.

حتما درباره فواید و نحوه خلاصه نویسی کلیک کنید.

✨مکان و زمان مطالعه خود را تنظیم کنید

عوامل محیطی که باعث پرت شدن حواستان و خلل در افزایش تمرکز در مطالعه می‌شود را خارج کنید. دما و نور مکان را تنظیم کنید. ترجیحاً در ساعاتی که سروصدای کمتری وجود دارد شروع به مطالعه کنید. رعایت این موارد میزان دقت مطالعه شما را به نحو چشمگیری افزایش می‌دهد. برای اطلاع از زمان مناسب برای درس خواندن کلیک کنید.

✨افزایش تمرکز در مطالعه با کنترل افکار

هنگام درس خواند نیازمند داشتن اعتمادبه‌نفس و نیز درجه‌ای از شادمانی هستید. تحقیقات نشان داده خلق خوب و شاد در بالا بردن توجه و تمرکز حواس تأثیر دارد. در واقع افزایش تمرکز در مطالعه با وجود روحیه خوب، راحت تر می‌گردد.

از ورود افکار منفی به ذهنتان و اندیشه‌هایی که باعث اضطراب می‌شوند، پرهیز کنید و آن‌ها را در همان زمان ورود، از ذهن خود برانید. انجام این کار بااینکه در ابتدا سخت است اما با تمرین و تلاش، راحت‌تر می‌شود. به این صورت می‌توانید کنترل افکار خود را در حین تمرکز کردن به دست بگیرید.

✨مراجعه به مشاور تحصیلی

یکی از موثرترین راه های در زمینه افزایش تمرکز در مطالعه، کمک گرفتن از مشاور تحصیلی است. در واقع روانشناس و یا مشاور با بررسی شرایط دقیق دانش آموز، برنامه ای مشخص به او داده و همچنین پیشرفت و تلاش او را پیگیری می‌کند. از این رو دانش آموز خود را ملزم به درس خواندن می‌کند.

✨داشتن استراحت به اندازه

در زمان مطالعه مستمر و تلاش برای افزایش تمرکز در مطالعه ، بهتر است افراد به اندازه استراحت داشته و به خود فشار وارد نکنند. در واقع زمانی که افراد خسته هستند؛ حتی اگر مدت زمان طولانی هم استراحت داشته باشند؛ بازدهی نداشته و کیفیت مطالعه آنان تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

✨استفاده از تکنیک تار عنکبوت

اگر تا به حال به تارعنکبوت توجه کرده باشید؛ دیده اید که حتی در صورت تکان خوردن این ساختار، عنکبوت به آن توجهی نکرده و به کار خود ادامه می‌دهد. شما نیز باید به عوامل محیطی بی توجه بوده و واکنش زیادی نسبت به آنها نشان ندهید. در این صورت افزایش تمرکز در مطالعه بعد از مدتی حاصل می‌شود.

✨دوری از عوامل حواسپرتی

همچنین برای افزایش تمرکز در مطالعه باید از عواملی منجر به حواسپرتی و درس نخواندن می‌شود؛ دوری کنید. برای مثال برای درس خواندن روی تخت خواب ننیشینید و یا تلفن همراه خود را نزدیک خود قرار ندهید.  برای آشنایی با راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن کلیک کنید.

مزایای افزایش تمرکز در مطالعه

مزایای افزایش تمرکز در مطالعه

فراموش نکنید که در صورت افزایش تمرکز در مطالعه، می‌توانید به روش موثر تری درس خوانده و به طور کلی سریع تر پیشرفت کنید. همچنین این موضوع در زمینه های دیگر نیز تاثر گذاشته و به طور کلی تمرکز و دقت شما افزایش می‌یابد. به همین دلیل تلاش در این جهت و حتی سرمایه گذاری روی آن، شاید دشوار باشد؛ اما در دراز مدت اثرات خوبی خواهد داشت. در نهایت توصیه داریم که حتما درباره روش صحیح درس خواندن مطالعه نمایید.

سخن پایانی

به طور کلی در زمان درس خواندن نیاز به تمرکز و آرامش داریم. با اینکه امروزه عوامل زیادی در محیط برای حواسپرتی وجود دارند؛ اما می‌توان بر آنها غلبه کرده و به نتیجه دلخواه رسید. تنها افراد باید راه متناسب با خود را پیدا کرده و از این طریق افزایش تمرکز در مطالعه را در خود تقویت نمایند. همچنین در این مسیر حضور یک روانشناس نیز ضروری  و بسیار موثر است.

برای دریافت مشاوره در زمینه افزایش تمرکز در مطالعه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره