زمان مناسب درس خواندن | زمان بندی برای مطالعه دروس

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

زمان مناسب درس خواندن در صبح تا شب خلاصه می‌شود. اما بسته به بازدهی فرد زمان مطالعه متفاوت است. مثلا برخی از افراد به طور کلی بیش از 4 ساعت توانایی یادگیری ندارند. اما برخی نیز تا 12 ساعت به مطالعه می‌پردازند. زمان مناسب و شیوه زمان بندی با تشخیص و بررسی های مشاورین تحصیلی بسته به توان، قدرت و نقاط ضعف افراد در دروس مختلف فرق دارد.

با کمک از روانشناس و مشاورین تحصیلی به راحتی می‌توانید زمان صحیح و درست مطالعه را بدست آورید و اینکه گیرایی برخی افراد در طول روز بیشتر است کاملا صحیح است. اما برخی نیز شب تا صبح را برای مطالعه انتخاب می‌کنند و در این زمان راحت تر مطالب را درک می‌کنند. بنابراین تمام این موارد بستگی به شخصیت و ویژگی های فردی دارد که به مطالعه پرداخته‌است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه موفقیت تحصیلی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زمان مناسب درس خواندن می توانید از طریق شماره تلفن 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان تحصیلی در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو صحبت کنید.

زمان مناسب درس خواندن

بهترین زمان برای درس خواندن، ذهن نو

زمان مناسب درس خواندن بر اساس تحقیقات، ساعت 10 صبح تا 2 ظهر و 4 عصر تا 10 شب می‌باشد. برای ساعت باقی مانده 2 تا 4 عصر استراحت و ریکاوری، زمان صرف غذا، خواب کوتاه و فعالیت مورد علاقه است. در این ساعات مشخص شده مغز توانایی های بیشتر برای یادگیری دارد.

اصولا همه افراد بین ساعت 2 تا 4 ناهار میل می‌کنند. همیشه بعد از صرف ناهار سنگینی زیادی به افراد غلبه می‌کند. بنابراین پس از صرف ناهار هرگز زمان مناسبی برای مطالعه و یادگیری نیست. بدن سنگین شده و بازده کمی از دروس خواهید‌گرفت. بنابراین ساعاتی که گفته شد بهترین زمان برای مطالعه است. (حتما مقاله روزی چند ساعت درس بخوانیم کلیک کنید).

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

زمان مناسب درس خواندن برای دروس مختلف

زمان مناسب درس خواندن برای درس ریاضی، محاسباتی، فیزیک، حل مسائل شیمی و حل مسائل دروس مختلف صبح است. دروس محاسباتی نیاز به هشیاری بالا دارد. زمانی که از خواب بیدار می‌شوید پس از صرف صبحانه انرژی بیشتری به نسبت طول روز دارید. بنابراین در این ساعات یادگیری دروس بهتر صورت می‌گیرد و با هشیاری بیشتری به حل مسائل می‌پردازید.

زمان مناسب درس خواندن برای دروس حفظی (به دلیل نیاز به هشیاری بالا و به یاد سپاری دقیق دارد)، بهتر است پس از مطالعه دروس محاسباتی و حل مسئله باشد. برای حفظیات لازم است تا اطلاعات را با سرعت به حافظه بلند مدت ارسال کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه های افزایش انگیزه برای درس خواندن کلیک کنید.

زمان اشتباه برای مطالعه دروس

زمان اشتباه برای درس خواندن، ذهن نو

برخی دانش آموزان و دانشجویان به اشتباه ساعاتی را برای مطالعه انتخاب کرده اند که زمان مناسب درس خواندن نیست. سعی کنید تا در این شرایط مطالعه نکنید.

  • صبح زود بلافاصله پس از بیدار شدن: صبح زود پس از بیدار شدن اصلا زمان مناسبی برای مطالعه نیست. زیرا مغز هنوز بیدار نشده و توانایی درک مطالب را ندارد.
  • شب تا صبح: سیستم بدن انسان ها اینگونه تبیین شده است. که شب تا صبح به خواب گرایش داشته باشد. زمانی که شب تا صبح را صرف مطالعه می‌کنید،  مغز خواب است و تمایل بیشتری به خوابیدن دارد. در این شرایط به خواب رفتن هنگام مطالعه بیشتر اتفاق خواهد افتاد. (برای آشنایی با نحوه درس خواندن در شب امتحان کلیک کنید).
  • پس از بیدار شدن در هر ساعتی: هر ساعتی از روز که شما بیدار می‌شوید، مغز پس از چند دقیقه بیدار می‌شود. پس بلافاصله پس از بیدار شدن به سراغ مطالعه دروس نروید.
  • پس از کلاس های آموزشی: همه آگاه هستیم که مغز افراد تا مقداری گنجایش درک و یادگیری دارد. پس از کلاس های آموزشی زمان مناسبی برای ریکاوری و استراحت است نه مطالعه! بعد از کلاس های درس و آموزشی به استراحت بپردازید. و زمانی که آماده مطالعه بودید آغاز کنید.

برای آشنایی با روش صحیح درس خواندن کلیک کنید.

زمان مناسب درس خواندن هنگام صبح

زمان مناسب درس خواندن هنگام صبح بعد از صبحانه و وقتی است که کاملا هشیار باشید. مطالعه بلافاصله پس از بیدار شدن هیچ فایده ای ندارد و هیچ کمکی به یادگیری شما نخواهد کرد. پس بعد از بیدار شدن بهتر است 30 دقیقه ورزش هوازی انجام دهید و صبحانه کامل میل کنید تا کاملا هشیاری را بدست آورید. متخصصان وعده صبحانه را بسیار مهم قلمداد کرده اند. در ادامه برخی مزایای صبحانه خوردن را شرح داده ایم.

  • حفظ تناسب بدنی در افراد
  • بالا رفتن سطح قند خون
  • افزایش میزان تمرکز
  • افزایش یادگیری
  • افزایش حافظه

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روش های درس خواندن در خانه کلیک کنید.

زمان مناسب درس خواندن هنگام شب

چه ساعاتی درس بخوانیم، ذهن نو

غده هیپوفیز به افزایش قدرت حافظه، یادگیری و هورمون رشد کمک می‌کند. اما ساعت فعالیت این غده صبح است. کسانی که شب تا صبح را برای مطالعه و یادگیری انتخاب می‌کنند، ضعیف ترین زمان یادگیری را برگزیده‌اند. در ساعت 2 تا 7 صبح ضعیف ترین حالت و کمترین میزان یادگیری رخ می‌دهد.

این ساعت زمان ترشح هورمون رشد است. اما برای اینکه هورمون رشد بهتر عمل کند باید در این ساعت افراد (بخصوص نوجوانان) به خواب رفته‌باشند. کودکان در سنین رشد در ساعات 2 تا 7 صبح باید خواب باشند. بنابراین زمان مناسب درس خواندن هنگام شب باید 7 تا 10شب باشد.

برای آشنایی با بهترین زمان نوشتن تکالیف مدرسه کلیک کنید.

زمان بندی برای مطالعه دروس

زمان‌بندی برای مطالعه دروس باید به شیوه ای انجام شود که بازدهی بالایی به فرد بدهد. زمان مناسب درس خواندن و زمان بندی اصولی بر یک سری پایه بنا شده است که عبارتند از.

  • برنامه ریزی بر اساس شرایط یادداشت شود.
  • برنامه ریزی بر اساس سطخ علمی باشد.
  • برنامه ریزی باید هدف داشته باشد.
  • برنامه ریزی طوری باشد که یادگیرنده توانایی یادگیری و مطالعه را داشته باشد.

به طور کلی زمان مناسب درس خواندن بستگی به توانایی های فرد دارد. زمان مطالعه در طول روز بری افرادی که مشغول به کار هستند یا به مدرسه می‌روند 4 ساعت است. اما اگر در طول روز منزل هستید و توانایی لازم را دارید حداکثر می‌توان تا 12 ساعت مطالعه داشت. برای مطالعه کنکور 6 ساعت مفید باید به مطالعه بپردازید. اما سعی کنید بین تفریح، مطالعه و استراحت تعادل برقرار کنید. مطالعه بیش از حد درس شما را به مرور از خود دور می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برنامه ریزی تحصیلی کلیک کنید.

کمک از مشاورین تحصیلی برای درس خواندن

به طور کلی برنامه ریزی باید اصولی و به شیوه ای باشد که افراد توانایی مطالعه در زمان مناسب درس خواندن را داشته باشند. مشاورین تحصیلی بهترین برنامه ریزی ها را برای دانش آموزان یا دانش جویان در نظر می‌گیرند. ابتدا شرایط یاد گیرنده را می‌سنجند (شرایطی مانند: خانواده، والدین، سکوت خانه و شرایط روحی و جسمانی) و بر اساس آن اصول برنامه ریزی را انجام می‌دهند. بهترین راه برای برنامه ریزی اصولی کمک از مشاورین تحصیلی است. برای دریافت مشاوره تحصیلی کلیک کنید.

کلام آخر

برنامه ریزی اصولی و دقیق به سرعت یادگیری افراد کمک می‌کند. برخی از افراد بدون برنامه ریزی دروس را مطالعه می‌کنند و بازدهی خوبی نمی‌گیرند. با برنامه ریزی و اولویت بندی دروس مطالعه راحت تری خواهید داشت. مشاوران تحصیلی به افراد کمک خواهند کرد تا با اولویت بندی و برنامه ریزی دروس را مطالعه کنند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زمان مناسب درس خواندن می توانید از طریق شماره تلفن 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان تحصیلی در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو صحبت کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره