خلاصه نویسی با 4 روش | چگونه خلاصه نویسی کنیم ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خلاصه نویسی تاثیرات زیادی بر یادگیری، فهم و درک مطالب می‌گذارد. همه افراد از اهمیت خلاصه‌نویسی در مطالعه مطالب آگاه هستند و می‌دانند که خلاصه نویسی یعنی جمع بندی نکات مهم و اساسی کتاب! با خلاصه‌نویسی مطالب را به زبان خود، روان و خوانا یادداشت می‌کنید. می‌توان گفت که خلاصه‌نویسی نمونه ای کتاب اما به زبان خود است. به طور کل افرادی که خلاصه‌نویسی نمی‌کنند نسبت به افرادی که خلاصه نویسی می‌کنند مطالب را کمتر درک می‌کنند. در ادامه به انواع خلاصه‌نویسی و سبک های آن اشاره کرده ایم. برای آموزش مهارت های خلاصه نویسی از روانشناسان و مشاوران تحصیلی کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره تحصیلی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خلاصه نویسی می توانید از طریق شماره تلفن 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با متخصصان تحصیلی در مرکز مشاوره روانشناسی صحبت کنید.

خلاصه نویسی

یکی از روش های مطالعه درس خلاصه‌نویسی است. خلاصه نویسی یک روش بسیار مفید برای یادآوری مطالبی است که قبلا مطالعه کرده ایم. خلاصه‌نویسی به ما کمک می‌کند تا به جای مرور نکته به نکته کتاب، با یک بار مطالعه و استخراج نکات مهم آنها را مرور کنیم. اگر خلاصه‌نویسی صورت نگیرد شب امتحان مجبور به مرور مطالب به صورت مو به مو می‌شویم. مطالعه کتاب و یادداشت برداری از نکات آن به گونه ای 2 بار مطالعه در طول یک دوره است. برای خلاصه‌نویسی روش های مختلفی وجود دارد که هر دانش آموز یا دانشجویی باید از آنها اطلاعات داشته باشد.

برای افزایش انگیزه برای درس خواندن کلیک کنید.

روش های خلاصه نویسی

خلاصه نویسی روش های متفاوتی دارد که با توجه به شرایط و درسی که دارید، از انواع آن استفاده می‌کنید. در ادامه انواع روش های خلاصه‌نویسی را اشاره کرده ایم.

1. نقشه کشی ذهنی

نقش کشی ذهنی اصلی ترین و کاربردی ترین روش خلاصه نویسی است. در این روش شما از تمامی دروس می‌توانید استفاده کنید. برای نقشه کشی ذهنی نیاز به شاخه و زیرشاخه است. در ادامه روش نقشه کشی ذهنی را شرح داده ایم.

  • ابتدا کاغذ سفید بردارید.
  • دایره ای وسط کاغذ قرار دهید.
  • موضوع یا ایده اصلی را داخل دایره یادداشت کنید.
  • شاخه هایی را به دایره متصل می‌کنیم و نکات اصلی را یادداشت می‌کنیم.
  • سعی کنید شاخه های اصلی را بیش از 7 تا نکشید.
  • به شاخه های اصلی تا هر چقدر که نکته داشتید، زیر شاخه اضافه می‌کنید.
  • برای هر شاخه از رنگ بندی استفاده کنید.
  • از جملات استفاده نکنید و تنها کلمات کلیدی یادداشت کنید.

2. سر فصل نویسی

دومین روش خلاصه نویسی، سرفصل نویسی است. که راحت ترین راه برای جمع آوری مطالب می‌باشد. در این روش باید مهم ترین کلمات کلیدی را پیدا کنید و داخل برگه یادداشت کنید. زیر هر کلمه کلیدی که یادداشت کرده اید چند خط برای توضیح جا بگذارید. روش سر فصل نویسی در مواقعی که قصد کلی نویسی دارید به درد می‌خورد.

3. یادداشت برداری کرنل

سومین روش خلاصه نویسی، یادداشت برداری کرنل است. اسم کرنل از خود دانشگاه کرنل برداشت شده است. که بزرگترین ویژگی آن جزئیات بیشتر است. مراحل یاد داشت برداری کرنل به شرح زیر است.

  1. ابتدا کاغذ را به 4 قسمت مانند عکس تقسیم کنید.
  2. ستون عمودی بالا را موضوع تشکیل می‌دهد.
  3. ستون سمت راست را کلمات کلیدی تشکیل داده است.
  4. در ستون سمت راست نشانه هایی را بگذارید تا زمان مرور مطالب، کلمات کلیدی را به راحتی به یاد بیاورید.
  5. ستون سمت چپ را نکات مهم تشکیل داده است.
  6. و ستون عودی پایین را خلاصه تمام مطالب شکل داده است.

یادداشت برداری کرنل

4. اسلاید سازی

اسلاید سازی یکی از روش های خلاصه نویسی است که برای کنفرانس و فعالیت های کلاسی کاربرد داد. در این روش با استفاده از پاورپوینت یا اسلاید سازی در کاغذ مطالب درسی را یادداشت می‌کنیم. اسلاید سازی به دلیل تصویر سازی که برای حافظه رخ می‌دهد به یادگیری مطالب و نکات کمک می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تشویق نوجوان به درس خواندن کلیک کنید.

سبک های خلاصه نویسی‌

برای خلاصه نویسی مطالب از سبک های متفاوت استفاده می‌شود. در ادامه به 3 سبک خلاصه‌نویسی اشاره کرده ایم.

1. کلمات هم معنی

یکی از روش های سبک خلاصه نویسی، استفاده از کلمات هم معنی است. شاید ما با برخی از کلمات برخورد داشته باشیم که توان یادگیری آن را نداریم. در این سبک از خلاصه‌نویسی کلماتی را انتخاب کنید که هم معنی با نکته های شما باشد. از کلماتی استفاده کنید که برای شما روان و خوانا است. و با به یاد آوری آن با مشکل روبرو نخواهید شد.

2. در نظر گرفتن نکات اصلی

یکی از سبک های خلاصه نویسی در نظر گرفتن نکات اصلی است. کلمات کلیدی نقش مهمی در به یادگیری کل مطالب دارند. با یادداشت برداری از کل کلمات کلیدی کتاب، نسخه کوتاه تری از مطالب را در دست خواهید داشت.

3. تغییر لحن

پر کاربرد ترین و اصلی ترین روش خلاصه نویسی تغییر لحن است. در این سبک از خلاصه‌نویسی نوشته متن را به زبان خود و با لحن متفاوت مرور کنید. احتمالا برای شما هم پیش آمده زمانی که متنی را متوجه نشده باشید، از اطرافیان کمک می‌گیرید و بهتر متوجه می‌شوید. مثلا در مدرسه موضوعی را متوجه نمی‌شدید اما وقتی که دوستتان آن را توضیح می‌داد به راحتی متوجه می‌شدید. تغییر لحن نیز همین کار را با شما خواهد کرد. و با این روش به یاد آوری مطالبی که با زبان خود خوانده اید راحت تر صورت خواهد گرفت.

برای آشنایی با راه های افزایش تمرکز در مطالعه کلیک کنید.

نکات خلاصه نویسی

خلاصه نویسی نیز مانند تمام فعالیت ها نیاز به دقت و رعایت اصول خاصی دارد. در ادامه در رابطه با نکات کلیدی خلاصه‌نویسی شرح داده ایم.

  • قبل از اینکه خلاصه نویسی را اغاز کنید، کل مطلب را مطالعه کنید.
  • هنگام مطالعه زیر کلمات کلیدی خط بکشید.
  • یکی از روش های خلاصه‌نویسی که به فهم راحت تر شما کمک می‌کند، انتخاب کنید.
  • از توضیحات زیادی و اضافه پرهیز کنید.
  • فقط از نکات اصلی و کلیدی استفاده کنید.
  • مختصر و مفید بنویسید که در مرور مطالب متوجه نکات شوید.
  • حتما بعد از خلاصه‌نویسی مطالب خود را بازخوانی کنید. تا اگر نکته مهمی را جا انداخته باشید، یادداشت کنید.
  • حافظه در سپردن تصاویر بهتر عمل می‌کند، پس در خلاصه‌نویسی خود از تصاویر استفاده کنید.

برای آشنایی با انواع روش صحیح درس خواندن کلیک کنید.

فواید خلاصه نویسی

خلاصه نویسی دارای مزایا و فواید بسیاری است. که در ادامه به فواید آن اشاره کرده ایم.

  1. خلاصه‌نویسی مرور درس ها را آسان تر می‌کند.
  2. یادگیری راحت تر و بهتر صورت می‌گیرد.
  3. قبل از امتحان نیاز به مطالعه کل مطالب را ندارید.
  4. دقت در مطالعه خلاصه‌نویسی بیشتر از مطالعه کتاب است.
  5. حجم خلاصه‌نویسی نسبت به کتاب خیلی کمتر است.
  6. خلاصه نویسی به گونه ای جمع بندی مفید از کل مطلب است.

برای دنبال کردن صفحه اینستاگرام ذهن نو کلیک کنید.

کلام آخر

اگر خلاصه نویسی با شیوه درست و مناسبی انجام شود به مرور مطالب بصورت راحت تر و فعالانه تری داخل مغز پردازش می‌شوند. خلاصه‌نویسی در هر فردی با توجه به درک و علاقه خود از نوع روش صورت می‌گیرد. برای راهنمایی از روش های خلاصه‌نویسی و اصول یادگیری آن با مشاوران تحصیلی در ارتباط باشید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خلاصه نویسی می توانید از طریق شماره تلفن 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با متخصصان تحصیلی در مرکز مشاوره روانشناسی صحبت کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره