قدرت تمرکز و ذهن | 6 روش افزایش قدرت ذهن و تمرکز

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قدرت تمرکز به معنای ذهن قوی است. با قدرت تمرکز انرژی های خود را حفظ و در افکار متفاوت پراکنده نمی‌کنید. برخی مواقع تمرکز ما، تحت تأثیر عوامل بیرونی و داخلی قرار می گیرد. درواقع در چنین مواقعی، ما به نوعی دچار حواس پرتی می شویم. بسیاری از افراد به سختی می توانند تمرکز کنند. این مشکل با افزایش سن بیشتر نشان داده می شود. توانایی تمرکز و هدایت ذهن به سمت مسائل مهم، در موقعیت های مختلف بسیار مهم است.

ذهن متمرکز، شما را قادر می سازد تا همه چیز را سریعتر، کارآمد تر و با حداقل اشتباهات انجام دهید. خوشبختانه قدرت تمرکز شبیه به یک ماهیچه ذهنی است. هرچه بیشتر روی ساختن و قوی کردن آن کار کنید، بهتر عمل می کند. در ادامه با عواملی که موجب عدم تمرکز شما می شود آشنا می شوید. همینطور یاد می گیرید چگونه قدرت تمرکز خود را افزایش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عدم تمرکز کلیک کنید.

قدرت تمرکز چیست

قدرت تمرکز یعنی تلاش ذهنی شما، برای هرچیزی که در حال حاضر روی آن کار می کنید یا می آموزید. گاهی افراد تمرکز را با توجه اشتباه می گیرند. اما این دو کاملا از هم متفاوت می باشند. توجه یعنی ذهن شما، با استفاده از عملکردهای اجرایی خود اطلاعات را از چندین منبع پردازش کند.

هنگام توجه، ذهن خودآگاه خود را به یکی از منابع اطلاعات مانند صدا، بو، لامسه، احساسات درونی و … هدایت می کنید. اما تمرکز به این معنا است که چگونه توجه خود را هدایت کنید. وقتی روی چیزی تمرکز می کنید، به شدت در مورد آن فکر خواهید کرد. تمرکز معمولا هنگام انجام و به پایان رساندن کاری که برایتان بسیار مهم است اتفاق می افتد.

کسانی که قدرت تمرکز ندارند، در مطالعه و فعالیت هایی که نیاز به دقت دارد، دچار مشکل می‌شود. مثلا فردا امتحان دارید و باید مطالعه داشته باشید. اما چند لحظه بعد صدایی از بیرون می‌آید. و شما را مجبور به گوش دادن می‌کند.

چند لحظه بعد به خود می‌آیید و متوجه می‌شوید که هیچ چیزی از درس متوجه نشده اید. و تمام وقت خود را صرف گوش دادن به بیرون کرده اید. برای تقویت تمرکز لازم به روانشناس و مشاور است. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

قدرت تمرکز چیست

چرا قدرت تمرکز مهم است ؟

توانایی تمرکز ذهن برای موفقیت در هر زمینه ای از زندگی، از جمله در مسائل مالی، شغلی و تحصیلی بسیار مهم است. شما برای رسیدگی به امور روزمره، برای پیگیری اهداف، ایجاد عادات جدید، مراقبه و یافتن آرامش درونی به قدرت تمرکز نیاز دارید. در ادامه برخی از مهم ترین مزایای داشتن قدرت تمرکز ذکر شده است.

  • می‌توانید افکار مزاحم را نادیده بگیرید.
  •  از بروز اشتباهات جلوگیری می شود.
  • در زمان و انرژی شما صرفه جویی می شود.
  • بی قراری ذهن شما کاهش می یابد.
  • موجب کنترل افکار، آرامش خاطر و شادی درونی می شود.
  • سبب قاطعیت، کنترل افکار، افزایش قدت درونی و توانایی انتخاب افکار می‌شود.
  • افزایش اعتماد به نفس، درک سریعتر، اراده قوی و… را به دنبال دارد.

برای کسب اطلاعات در رابطه با افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

عوامل موثر بر قدرت تمرکز

برای قدرت تمرکز باید از فعالیت هایی که سبب کاهش تمرکز می‌شوند، جلوگیری کرد. بعضی روزها تمرکز ما از همه طرف مورد حمله قرار می گیرد. اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه تمرکز خود را بهبود ببخشید، باید عواملی که مانع از رشد و تقویت آن می‌شود را پیدا کنید. در ادامه برخی از مهم ترین عوامل موثر بر تمرکز را شرح داده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

1. خواب ناکافی

اولین عامل موثر در کاهش قدرت تمرکز، خواب ناکافی است. دانشمندان دریافتند که کمبود خواب می‌تواند منجر به کاهش هوشیاری، کندتر شدن فرآیندهای فکری و کاهش تمرکز شود.

اگر به اندازه کافی نخوابید ممکن است احساس گیجی و سردرگمی داشته باشید. در نتیجه برای انجام وظایف خود ناکارآمد عمل خواهید کرد. به خصوص انجام فعالیت هایی که مربوط به استدلال و منطق باشد.

2. کمبود فعالیت بدنی

دومین عامل موثر در کاهش قدرت تمرکز، کمبود فعالیت بدنی است. آیا تا به حال متوجه شده اید که ورزش شدید باعث می شود در طول روز احساس آرامش و انرژی بیشتری کنید؟

ماهیچه های بدنتان وقتی ورزش نمی کنید، منقبض می شود و ممکن است احساس سفتی یا درد در گردن، شانه و قفسه سینه خود داشته باشید. این مشکلات به طور مداوم و در سطح پایین و بالا می تواند بر تمرکز شما تأثیر بگذارد. به طور کل درد در اعضای مختلف بدن حواس ما را پرت و سبب کاهش تمرکز می‌شود.

3. عادات غذایی

احتمالا توجه کرده اید که عادات غذایی بد باعث بروز بسیاری از مشکلات جسمی و روحی می‌شود که یکی از اثرات رژیم غذایی بد، کاهش قدرت تمرکز است. غذاها و رژیم های نامناسب روی عملکرد مغز تأثیر منفی زیادی دارد. اگر مغز خود را با غذاهای مناسب تغذیه نکنیم، علائمی مانند از دست دادن حافظه، خستگی و عدم تمرکز را تجربه خواهیم کرد.

رژیم های کم چرب می توانند تمرکز را از بین ببرند. زیرا مغز به اسیدهای چرب ضروری خاصی برای تمرکز نیاز دارد. سایر رژیم های غذایی محدود کننده ممکن است با تأمین نکردن مواد مغذی مورد نیاز بر تمرکز تأثیر منفی بگذارد.

راه های افزایش قدرت تمرکز

راه های افزایش قدرت تمرکز

افزایش قدرت تمرکز با تمرینات امکان پذیر است. با این حال باید یاد بگیرید که به شیوه ای آگاهانه تمرکز کنید. شما نباید توجه خود را تنها به موضوعات و فعالیت های لذت بخش اختصاص دهید. بلکه باید سعی کنید بر کارهای شخصی و وظایف شغلی یا تحصیلی خود متمرکز شوید.

همانطور که گفته شد، تمرکز ذهنی شما قابل دستیابی است. اما این بدان معنا نیست که همیشه سریع و آسان باشد. این کار مستلزم تلاش واقعی شما خواهد بود. در اینجا چند نکته و ترفند وجود دارد. که شما می توانید با به کارگیری آن ها قدرت تمرکز خود را بهبود ببخشید.

1. چند وظیفگی را کاهش دهید

اولین راهکار برای افزایش قدرت تمرکز، کاهش انجام چند فعالیت است. فعالیت هایی که به طور همزمان انجام می دهیم ما را دچار سردرگمی می کند. همچنین این عادت، موجب تمرکز کمتر و ضعیف تر خواهد شد.

انجام همزمان چند فعالیت باعث بی کیفیتی در همه فعالیت ها خواهد شد. تک به تک فعالیت های خود را انجام دهید تا با کیفیت بالاتری عمل کنید. نمونه هایی از چند وظیفه ای مانند:

  • پاسخ به ایمیل به همراه گوش کردن به پادکست
  • گفتگو با دیگران حین نوشتن گزارش مهم
  • صحبت با دیگران در حین انجام تکالیف درسی
  • انجام پروژه های مختلف و سنگین در طول یک روز

این کار، توانایی شما را برای تمرکز روی مسائل مهم مختل می‌کند. همینطور کیفیت کار شما را نیز به خطر می اندازد.

2. مدیتیشن کنید

یکی از روش های افزایش قدرت تمرکز، مدیتیشن است. مدیتیشن یا تمرین فعالیت های تمرکز حواس، می تواند آمادگی ذهنی را تقویت و تمرکز را بهبود ببخشد. در طول فرآیند مدیتیشن، مغز و کل اعضای بدن ما آرام تر می شود.

با تمرینات مداوم می توانیم یاد بگیریم که چگونه از نفس خود استفاده کنیم. تا توجه خود را به یک کار خاص معطوف کنیم. حتی اگر در روند انجام کار خود دچار وقفه شده ایم می‌توانید از مدیتیشن استفاده کنید. برای کسب اطلاعات جامع در رابطه با مدیتیشن کلیک کنید.

قدرت تمرکز با مدیتیشن

3. خواب خود را بهبود ببخشید

برای افزایش قدرت تمرکز، بهداشت خواب را رعایت کنید. عوامل زیادی بر خواب شما تأثیر می گذارد که سبب بروز اختلالات خواب می‌شود. یکی از رایج ترین این عوامل استفاده از رایانه، تلفن همراه و… است. اگر این وسایل ارتباطی را درست قبل از خواب استفاده کنید، خواب خوب و سالمی نخواهید داشت.

طبق تحقیقات نور ساطع شده از این دستگاه ها، شبکیه چشم را تحریک می کند. با انتشار این نور، از ترشح ملاتونین که پیش بینی خواب را در مغز تقویت می کند، جلوگیری می شود. اما برای مقابله با این آسیب می توانید از یک فیلتر یا عینک “نور آبی” استفاده کنید. راه های دیگر برای بهبود خواب به شرح زیر است.

  • از ورزش قبل از خواب اجتناب کنید.
  • از یادداشت روزانه یا تمرینات تنفسی برای آرام کردن ذهن استفاده کنید.
  • بدن خود را در طول روز هیدراته نگه دارید.
  • قبل از خواب یک لیوان شیر بنوشید.
  • به چیزهای خوب فکر کنید و ذهن خود را از هرگونه افکار منفی دور نگه دارید.

4. یک استراحت کوتاه داشته باشید

همیشه استراحت خوب باعث بهبود و افزایش قدرت تمرکز در افراد می‌شود. وقتی برای مدت طولانی بر چیزی تمرکز می کنید، ممکن است برای اختصاص دادن توجه خود به یک کار خاص، مشکل پیدا کنید. استراحت های بسیار کوچک با تمرکز مجدد، می تواند به طور چشمگیری تمرکز ذهنی را بهبود ببخشد.

بنابراین دفعه بعد که روی پروژه ای کار می کنید، اگر به هنگام کار احساس خستگی و گرفتگی کرده اید، استراحت کنید. در ادامه کارهایی که می توانید برای یک استرحت کوتاه انجام دهید را نام برده ایم.

  • کمی قدم بزنید. (می توانید این کار را در اتاق خود، در حیاط خانه یا خارج از خانه انجام دهید)
  • با کسی صحبت کنید. (اگر تنها هستید می توانید با فردی که صحبت با او به شما حس خوبی می دهد تماس بگیرید)
  • غذا بخورید.
  • نوشیدنی گرم بنوشید.
  • کمی موزیک ملایم گوش دهید و ذهن خود را آرام کنید.

5. اراده داشته باشید

افزایش قدرت تمرکز  به اراده بالا بستگی دارد. یکی از راه های قدرت تمرکز، با اراده بودن است. اراده و تمرکز ویژگی های مشترکی با یکدیگر دارند. به این منظور که اگر اراده بالا داشته باشید و برای افزایش اراده خود تلاش کنید، تمرکزتان نیز افزایش می‌یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش اراده کلیک کنید.

6. به خاطر سپردن را تمرین کنید

یکی از مهم ترین و اصولی ترین راه های افزایش قدرت تمرکز، به خاطر سپردن است. این روش تمرینی برای تقویت عضلات ذهن به حساب می‌آید. برای تمرین این راهکار روزانه خود را مجبور کنید تا یک بین شعر را حفظ کنید یا آهنگی را گوش دهید و حفظ کنید.

کلام آخر

به طور کلی قدرت تمرکز به عملکرد بهتر در فعالیت های دقیق و روزانه کمک می‌کند. هرچه ذهن متمرکز تر باشد، با نتیجه بهتری از کارها روبرو خواهید شد. با استفاده از راهکارهای گفته شده تمرکز خود را افزایش دهید. اما با کمک روانشناسان و مشاوران، روش ها و راهکارهای قدرت تمرکز را افزایش دهید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‎‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی بعد از طلاق با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قدرت تمرکز می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره