جوش بلوغ به چه علت ظاهر می شود

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

جوش بلوغ یک بیماری شایع است که بسیاری از نوجوانان در این دوره سنی با آن روبرو می‌شوند. جوش صورت در دوران بلوغ یکی از علائمی است که با شروع نوجوانی و در پی تغییرات هورمونی پدید می‌آید. این مسئله برای بسیاری از نوجوانان یک دغدغه مهم است و حتی می‌تواند باعث شود که از ظاهر خودشان بیزار باشند یا اعتماد به نفس پایینی پیدا کنند.

اما خوشبختانه این جوش‌ها موقتی هستند در نتیجه اگر فرزندتان را برای تغییرات دوران بلوغ آماده نمایید، می‌تواند به سلامت این دوران را پشت سر بگذارد. برای کمک به درمان جوش‌بلوغ ، باید دلایل بروز آن را درک کرده و متناسب با آن روش درمان مناسب پیش گرفت. برای کاهش تنش‌های مربوط به این سنین حتما مشاوره نوجوان دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جوش بلوغ می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

جوش بلوغ

جوش بلوغ نوجوانی

جوش بلوغ یکی از بیماری های شایع در دوران نوجوانی است. که اغلب نوجوانان در این سنین به آن دچار می‌شوند. اما شدت این جوش ها در افراد مختلف متفاوت است. اما به طور کلی این مساله موجب ناراحتی، اضطراب و کاهش اعتماد به نفس نوجوانان می‌شود.

به عنوان والدین باید با فرزندان خود راجع به طبیعی بودن جوش‌بلوغ صحبت کنید. و از یک روانشناس کمک بگیرید. تا نوجوانان را در این مسیر به سوی مسیر مناسب سوق دهد. و به شیوه ای آموزش دهد که نوجوانان به دلیل جوش‌بلوغ از اعتماد به نفس کم برخوردار نباشند. اما علت این جوش های روی صورت چیست؟ در این مقال به پاسخ این سوال پرداخته ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

علائم جوش بلوغ چیست؟

جوش بلوغ در دوران نوجوانی پدید می‌آید و بسته به نوع، شرایط آن متفات است. در این بخش مقاله علائم جوش‌بلوغ را توضیح داده ایم.

? جوش چرکی

? برجستگی های سر سفید و سر سیاه

?برجستگی های کوچک قرمز و ظریف (پاپول)

? توده های بزرگ، سفت و دردناک زیر پوست (ندول ها)

? توده های دردناک و پر از چرک زیر پوست ها (ضایعات کیستیک)

برای آشنایی با راه های جلوگیری از زشت شدن در بلوغ کلیک کنید.

دلایل و علل بروز جوش صورت در دوران بلوغ

مهم‌ترین علتی که منجر به بروز جوش بلوغ می‌شود، تغییرات هورمونی است. در حقیقت افزایش سطح برخی هورمون‌ها نظیر تستوسترون منجر به افزایش ماده‌ای به نام سبوم در پوست صورت می‌شود. سبوم نوعی چربی است که کمک می‌کند بافت پوست نرم و لطیف باشد.

اما اگر سبوم بیش از حد ترشح شود روی فولیکول‌های مو را مسدود کرده و در نهایت به بروز جوش می‌انجامد. با گذشت زمان و کاهش یافتن نوسانات هورمونی این مشکل نیز به مرور برطرف می‌شود. البته اگر اقدامات مراقبتی کافی انجام نشود ممکن است پس از دوران بلوغ نیز آثار جوش روی صورت افراد باقی بماند.

علت اصلی جوش بلوغ چه چیزهایی می‌باشد؟

علت جوش بلوغ یا جوش غرور جوانی به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این بخش مقاله توضیح داده ایم.

❌ ترشحات بیشتر غدد چربی

پوست صورت دارای منافذ زیادی است که از زیر به تعدادی از چربی ها متصل می‌باشد. درون این غدد چربی ماده ای به نام سبوم جود دارد که از طریق منافذ به سطح پوست می‌رسد. هر زمان که به هر دلیلی این منافذ بسته شود، ترسحات غدد پوستی نیز روی هم انباشته می‌شود. و به صورت جوش در بدن و صورت ظهور پیدا می‌کند. این غدد چربی یکی از علل جوش بلوغ می‌باشد که در نوجوانان مشاهده می‌شود.

❌ تغذیه غلط

مصرف بیش از اندازه ماکارانی، نان، سیب زمینی، برنج، شیرینی، شکلات، پسته، فندق، موز، بادام، نارگیل و گردو از علت بروز جوش بلوغ می‌شود.

❌ تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی یکی از دلایل بروز جوش بلوغ می‌باشد. در دوران بلوغ هورمون های جنسی تا حد بسیار زیادی افزایش می‌یابد و باعث ترشح چربی پوست می‌شود.

❌ مسائل وراثتی و ژنتیکی

بسیاری از نوجوانان علل جوش بلوغشان به مسائل ژنتیکی آنها باز می‌گردد. به دلیل اینکه والدین در دوران بلوغ مستعد جوش بوده اند، فرزندان نیز جوش‌های بلوغ زیادی می‌زنند.

❌ فشار عصبی

یکی از علل بروز جوش بلوغ، فشار عصبی است. نوجوانان در دوران بلوغ دچار نوسانات خلقی می‌شوند. و همین نوسانات باعث بروز انواع جوش ها در صورت و بدن می‌شود.

❌ عدم رعایت بهداشت پوستی

به دلیل اینکه پوست انسان محل تجمع میکروب ها و ترشحات چربی می‌باشد؛ بروز جوش بلوغ نیز در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی افزایش می‌یابد.

❌ کمبود ویتامین A و B

یکی از دلایل بروز جوش بلوغ، کمبود ویتامین Aو B می‌باشد. این دو ویتامین تاثیر بسیار زیادی در ترمیم پوست دارند و کمبود این ویتامین ها موجب بروز جوش‌بلوغ می‌شود.

جوش بلوغ و دغدغه های ظاهری نوجوانان

نوجوانان در دوران بلوغ بیش از پیش به ظاهر خود اهمیت می‌دهند. آن‌ها ممکن است ساعت‌های زیادی از وقت خود را جلوی آینه بگذرانند یا دائما از شکل و قیافه خود ایراد بگیرند. علت این امر آن است که در حال شکل دهی یک تصویر جدید از خود هستند، همچنین می‌خواهند در چشم جنس مخالف نیز جذاب جلوه کنند. در این میان بروز جوش بلوغ متعدد روی صورت می‌تواند به دغدغه ذهنی مهمی برای آن‌ها تبدیل شود و اعتماد به نفسشان را کاهش دهد. برای آشنایی بیشتر با مسائل مربوط با سن بلوغ نوجوان کلیک کنید.

اگر والدین از قبل درمورد تغییرات بلوغ و موقتی بودن آن‌ها به فرزندشان آگاهی بدهند، این دغدغه‌ها تا حد زیادی کنترل می‌شود. همچنین پدر و مادرها باید به فرزندانشان بیاموزند به جای ظاهر بر توانمندی‌های درونی و دستاوردهایشان تکیه کنند. این مسئله باعث می‌شود که در طی بلوغ مشکلات کمتری با تغییرات ظاهری ناخوشایند خود  مانند جوش بلوغ داشته باشند و بتوانند راحت‌تر این دوران را پشت سر بگذارند.

انواع جوش های بلوغ

جوش بلوغ انواع مختلفی دارد و همچنین علائم و نشانه های آن متفاوت است. در این بخش مقاله راجع به انواع جوش‌بلوغ صحبت کرده ایم.

? جوش های سر سیاه

یکی از انواع جوش بلوغ، جوش های سر سیاه هستند. این جوش ها به وضوح روی سطح پوست مشاهده می‌شوند و به دلیل اکسید شدن ملانین، رنگ دانه پوست، سیاه یا قهوه ای تیره هستند. برخی از افراد نیز به اشتباه سیاه بودن این جوش ها را به عنوان آلودگی پوستی تلقی می‌کنند. و به همین دلیل هر بار صورت خود را با اسکراب می‌شورند. در حالی که اسکراب صورت میزان این جوش های سر سیاه را افزایش می‌دهند.

? جوش های سر سفید

یکی از انواع جوش بلوغ، جوش های سر سفید می‌باشد. این جوش ها معمولا زیر پوست باقی می‌مانند و به صورت یک پاپول کوچیک به رنگ گوشت ظاهر می‌شوند.

?  پاپول ها

پاپول ها نوع دیگری از جوش بلوغ هستند. این جوش ها برجستگی هایی کوچک، سفت، گرد و اغلب به رنگ صورتی رنگ می‌باشد.

? جوش چرکی

جوش های چرکی نوع دیگری از جوش بلوغ هستند. که به وضوع روی سطح پوست مشاهده می‌شوند. قسمت پایه این جوش ها قرمز رنگ و چرک در قسمت های بالایی قرار دارد.

? ندول ها

ساختار این جوش بلوغ شبیه به پاپول ها می‌باشد اما بزرگ تر هستند. ندول ها در اعماق پوست قرار دارند و معمولا بسیار دردناک می‌باشند.

? کیست ها

کیست های پوستی نوعی جوش بلوغ می‌باشد که به وضوح در پوست نیز مشاهده می‌شوند. این کیست ها بسیار دردناک و پر از چرک هستند. حتی کیست ها باعث ایجاد زخم می‌شوند.

فاکتورهایی که ظهور جوش بلوغ را افزایش می‌دهد چیست؟

معمولا ظهور جوش بلوغ به عوامل و فاکتورهایی بستگی دارد که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

?  لمس و دست‌کاری جوش های اولیه

? سابقه خانوادگی بروز جوش های دوران بلوغ

?استفاده از شوینده های بسیار اسیدی یا قلیایی که باعث خشکی بیش از اندازه پوست صورت می‌شود.

?استفاده مداوم از اسکراب صورت، مواد قابض و ماسک های پاک کننده صورت

? قرار گیری در معرض آفتاب بدون استفاده از ضد آفتاب

? مصرف بسیار زیاد لوازم آرایشی و بهداشتی

?عدم توجه به اصطحکاک و فشار ناشی از تلفن همراه، کلاه ایمنی، یقه های تنگ، کوله پشتی بر نواحی پوستی

? تغذیه نامناسب و سرشار از غذاهای چرب و شیرین

? سطح بالای هورمون تستوسترون در پسران

?ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در دختران

راهکارهایی برای بهبود و درمان جوش صورت در دوران بلوغ

درمان جوش بلوغ

برای اینکه جوش‌های صورت در دوران بلوغ زودتر بهبود یابند و زودتر از دستشان خلاص شوید استفاده از برخی راهکارها در کاهش جوش بلوغ موثر هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

? استرس ها را کاهش داده و خودتان را آرام نگه دارید

بررسی‌ها نشان می‌دهند که افزایش تنش و استرس می‌تواند یکی از عوامل تحریک کننده برای جوش‌های پوستی باشد. در نتیجه برای اینکه در این دوران جوش بلوغ صورت‌تان زودتر بهبود پیدا کند، باید تلاش کنید اضطراب‌هایتان را مدیریت کرده و آرامش خود را افزایش دهید. استفاده از تکنیک‌های خودآرام سازی نظیر ریلکسیشن و مراقبه از جمله روش‌هایی است که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

? برای درمان جوش بلوغ استفاده از لوازم آرایش را کاهش دهید

یکی از روش های کاهش جوش بلوغ، عدم استفاده از لوازم آرایش است. استفاده از لوازم آرایش به خصوص کرم پودرها با افزایش چربی پوست موجب به تشدید جوش‌های صورت می‌شود. در نتیجه تلاش کنید مصرف آن‌ها را به حداقل رسانده و در صورت تمایل به آرایش از محصولات فاقد چربی استفاده نمایید.

? پوست صورت خود را تمیز نگه دارید

تمیز نگه داشتن پوست صورت و شستشوی آن با کاهش باکتری‌ها در کاهش جوش‌ بلوغ تاثیر بسزایی دارد. در نتیجه بهتر است با شوینده‌های ملایم دست کم روزی دو بار صورت خود را بشویید.

? برای درمان جوش بلوغ از موادغذایی حساسیت زا دوری کنید

مصرف برخی مواد غذایی در تشدید بروز جوش‌ بلوغ تاثیر بسزایی دارند. از همین رومتخصصین توصیه می‌کنند که در این دوران خوردن برخی غذاهای پرچرب، ادویه‌ها و شیرینی جات را به حداقل برسانید.

? به جوش ها دست نزنید

تحریک جوش بلوغ از طریق دست زدن و فشار دادن آن‌ها باعث التهاب پوستی شده و روند ترمیم را کندتر می‌کند. در نتیجه از دستکاری جوش‌ها خودداری نمایید.

? مصرف میوه ها و سبزیجات را افزایش دهید

مصرف میوه‌ها و سبزیات یکی از عوامل بسیار موثر در سلامت پوست است. ویتامین‌های موجود در آن‌ها پوست صورت شما را شفاف کرده و جوش بلوغ صورت را با سرعت بیشتری از بین ببرد. در نتیجه سعی کنید از یک رژیم غذایی سالم پیروی کرده و حتما میوه و سبزیجات را به میزان کافی در آن بگنجانید.

? مایعات بیشتری بنوشید

مصرف زیاد مایعات به کاهش جوش بلوغ کمک می‌کند. برای اینکه چربی پوست را کنترل کنید نوشیدن مایعات تا حد زیادی کمک کننده هستند. در نتیجه تلاش کنید در طی روز 8  لیوان آب بنوشید و از سایر نوشیدنی‌های سالم نیز کمک بگیرید.

کلام آخر

علت جوش بلوغ در افراد مختلف، متفاوت است. به همین دلیل لازم است که برای درمان حتما علت بروز جوش‌بلوغ را بررسی کنید و سپس به درمان آن بپردازید. نوجوانان بیشتر به دلیل تغییرات خلقی و استرس به این بیماری دچار می‌شوند. که برای درمان حتما باید از روانشناس و مشاورین متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جوش بلوغ می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا استرس می تواند باعث جوش صورت در دوران بلوغ شود؟

علت اصلی بروز جوش صورت در دوران بلوغ تغییرات هورمونی است اما برخی عوامل نظیر استرس، باعث تشدید جوش‌های صورت در دوران بلوغ می‌شوند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره