زشت شدن و مشکل با قیافه در بلوغ

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

زشت شدن در بلوغ آیا تنها به دلیل حساسیت بیش از حد نوجوان است؟ معمولا مشکل با قیافه در بلوغ با جوش‌ها، بزرگی بینی، تغییر صدا و رویش موهای زائد آغاز می‌شود. این تغییرات دقیقا همراه با نیاز نوجوان به پذیرش همسالان بوده و از آنجا که هنوز توانایی درک انتزاعی در آن‌ها پایین است و قضاوت بر اساس ظاهر صورت می‌گیرد، حساسیت بیشتری به پارامترهای زیبایی وجود دارد. با آماده کردن نوجوان برای این تغییرات و استفاده از روش‌های مختلف برای بالا بردن اعتماد به نفس نوجوان می‌توان مانع از افت تحصیلی و سایر مشکلات مرتبط با این دوران شد. برای این منظور حتما از خدمات مشاوره نوجوان استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زشت شدن در بلوغ نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره نوجوان با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

مشکل با قیافه در بلوغ و زشت شدن در بلوغ تا چه حد درست است؟

بسیاری از نوجوانان در دوران بلوغ فکر می‌کنند زشت شده‌اند و دیگر قیافه خود را دوست ندارند. اما این موضوع تا چه حد واقعیت دارد؟ بررسی‌ها نشان می‌دهند مشکل با قیافه در دوران بلوغ تا حد زیادی نشان دهنده ناتوانی در سازگاری با شرایط جدید است. چراکه نوجوانان در سنین بلوغ به یکباره با تغییرات بدنی گسترده‌ای روبه‌رو می‌شوند؛ قیافه آن‌ها از صورت یک کودک فاصله گرفته و کم کم چهره‌ای بزرگسالانه پیدا می‌کنند.

کنار آمدن با این تغییرات برای اکثر افراد زمان‌بر است و تا اواخر دوران نوجوانی که ظاهر ثابتی پیدا می‌کند طول می‌کشد. اگر در دوران بلوغ قرار گرفته‌اید و با ظاهر خود مشکل دارید باید بدانید که تنها نیستید بسیاری از نوجوانان در این برهه از زندگی خود مشغولیت ذهنی زیادی با ظاهرشان پیدا می‌کنند. اما این بحران‌ها موقتی بوده و با افزایش سن و کسب شناخت بیشتر در مورد خود به مرور از بین می‌روند. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با سن بلوغ کلیک کنید.

زشت شدن و مشکل با قیافه در بلوغ | چطور در بلوغ زیبا باشیم ؟

زشت شدن در بلوغ

همانطور که گفته شد مشکل با قیافه در دوران بلوغ یکی از بحران‌های رایج در میان نوجوانان است برای اینکه از این بحران به سلامت عبور کنیم، برخی اقدامات روانشناختی به شما کمک می‌کند. در همین راستا توصیه‌هایی را به والدین و خود نوجوانان پیشنهاد کرده‌ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

1- ظاهر افراد را ملاک قضاوت قرار ندهید

بسیار اهمیت دارد که والدین از همان دوران کودکی به عنوان الگو چه برخوردی با ظاهر دیگران دارند. این برخورد می‌تواند در روحیه و نگرش فرزندان تاثیر بسزایی داشته باشد. اگر دائما دیگران را با زیبایی‌های ظاهری بسنجیم و به خاطر شکل و قیافه آن‌ها را سرزنش کنیم ناخواسته نوعی ترس و نگرانی را در فرزندانمان ایجاد می‌کنیم که می‌تواند در دوران بلوغ خود را بیش از هر زمان دیگری نشان دهد. نوجوانانی که توسط چنین والدینی تربیت می‌شوند ممکن است دائما نگران باشند که دیگران به خاطر قیافه‌شان آن را مسخره یا طرد نمایند. در نتیجه اعتماد به نفس‌شان کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید : دوران نوجوانی

2- زشت شدن در بلوغ | به خاطر بسپارید که زیبایی امری نسبی است

همواره به یاد داشته باشید که زیبایی مفهومی نسبی است و هیچ کس نمی‌تواند مطلقا زیبا باشد. به عبارت دیگر این نگاه ماست که به پدیده‌های پیرامونی معنا می‌بخشد. آنچه از نظر یک نفر زشت محسوب می‌شود ممکن است از دید شخص دیگری زیبا باشد. در نتیجه باید بدانید که ظاهر شما منحصر به خودتان است و زیبایی‌های خاص خودش را دارد.

3- بدانید که تغییرات بلوغ موقتی هستند

در دوران بلوغ نوسانات هورمونی و رشد جسمانی سریع می‌تواند باعث شود که از نظر ظاهر چندان دلچسب به نظر نیاییم. برای مثال بسیاری از نوجوانان در این برهه زمانی با جوش‌های صورت مواجه می‌شوند یا احساس می کنند تناسب اندامشان به هم ریخته است. به خاطر بروز این مشکلات مضطرب نشوید و آرامش خود را ا دست ندهید. این علائم قرار نیست همیشه با شما بمانند. به مرور زمان وقتی از نظر رشدی به ثبات می‌رسید این علائم نیز بهبود می‌یابند. برای اطلاع از راه های کاهش جوش بلوغ کلیک کنید.

4- زشت شدن در بلوغ | بر دستاوردها و توانمندی ها تکیه کنند

همانطور که گفته شد والدین نباید ملاک ارزش گذاری و قضاوت خود را بر پایه مسائل ظاهری قرار دهند. در عوض آن‌ها باید تلاش کنند توانمندی‌های منحصر به فرد فرزندشان را درک کرده و بر دستاوردهای او تکیه کنند. این کار منجر به پرورش نوعی اعتماد به نفس درونی و قوی می‌شود که با تغییرات مرتبط با بلوغ نیز خدشه دار نمی‌شود.

5- به عنوان والدین سعی کنید با ظاهر خود کنار بیایید

والدین یکی از مهم‌ترین الگوهای زندگی فرزندان خود محسوب می‌شوند. اگر پدر و مادرها کسانی باشند که بیش از حد به ظاهر خود می‌پردازند و به طور وسواسی دائما چهره و اندام خود را برانداز می‌کنند احتمال بیشتری وجود دارد که فرزندانشان در دوران بلوغ حساسیت مفرطی در مورد قیافه پیدا کرده و در این زمینه احساس ضعف کنند.

6- ورزش کنید

ورزش های هوازی برای نوجوانان بسیار توصیه می‌شود. فوتبال، بسکتبال، والیبال، شنا، دویدن، پینگ پنگ و… برای تقویت استخوان ها و کنترل وزن (چربی سوزی) به نوجوان کمک می‌کند. ورزش موجب تنظیم فشار خون شده و در شادابی و سلامت پوست تاثیر دارد. نوجوان با ورزش روحیه و اعتماد به نفس بیشتری به دست می‌آورد.

7- جلوگیری از زشت شدن در بلوغ با تغذیه مناسب

رژیم غذایی بر روی چهره شما تاثیر می گذارد. پس تغذیه نیز سهمی در زشت شدن در بلوغ دارد. برای مثال خوردن غذاهای چرب و پر ادویه موجب تشدید آکنه پوستی و لک های صورت می‎شود. بنابراین با محدود کردن غذاهای سرخ کردنی و افزایش سبزیجات در رژیم غذایی می توانید شادابی بیشتری در پوست و چهره خود داشته باشید. از محصولات غذایی تازه استفاده کنید. خوردن میوه و آجیل به جای پفک، چیپس و نوشابه به زیبایی شما می‌افزاید. همچنین در این خصوص می‌توانید از متخصصین کمک بگیرید تا رژیم غذایی مناسبی برای شما تعریف کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بهداشت بلوغ و نوجوان کلیک کنید.

8- برای پوشش زشت شدن در بلوغ مصرف لوازم آرایشی را زیاد نکنید

خیلی نوجوانان برای غلبه بر احساس زشت شدن در بلوغ خود، از انواع لوازم و محصولات آرایشی استفاده می‌کنند. بسیاری از این محصولات حاوی مواد شیمیایی هستند که بیشتر به پوست شما آسیب می‌رسانند. پس بهتر است تا حدالامکان از لوازم آرایشی استفاده نکنید. در عوض با مراقبت های بهداشتی از پوست خود محافظت کنید.

9- از پوستتان مراقبت کنید

بزرگ‌ترین اندام بدنی ما پوست مان است. پوست تاثیر زیادی در زیبایی و ظاهر ما دارد. پس باید از همین دوران بلوغ درباره مراقبت های پوستی مطالعه کرده و با توجه به نوع پوستتان از محصولات بهداشتی و مراقبتی استفاده کنید. هر نوع صابون یا دارویی مناسب پوست شما نیست. پس با متخصصین مشورت گرفته و از لوازم مناسب استفاده کنید.

10- صبور و پذیرا باشید

زشت شدن در بلوغ دوره ایست که همه ما از آن عبور می‌کنیم. پس تغییرات این دوره را بپذیرید و بدانید که شما تنها نیستید. با صبوری خواهید دید که مجددا چهره زیبایی به دست می‌آورید. هرچند که هر دوره ای از رشد زیبایی به خصوص خودش را دارد.

11- گول رسانه ها و شبکه های اجتماعی را نخورید

خود را با کسانی که در تلویزیون یا شبکه های اجتماعی می‌بینید مقایسه نکنید. این افراد برای حضور جلوی دوربین از ترفندهای مختلفی استفاده می‌کنند. پس با الگو قرار دادن این افراد چهره خود را زیر سوال نبرید.

12- پارامترهای سختگیرانه خود درباره زشت شدن در بلوغ را کنار بگذارید

بارها شنیده اید که اطرافیان و والدین به شما می‌گویند “تو زشت نیستی”، “چرا فکر میکنی زشتی”، “مگر دماغت چه ایرادی داره”، “به نظر من که خوشگلی خودت اینطور فکر میکنی”و غیره. شاید حرف های دیگران برای تان باور پذیر نباشد و فکر کنید که فقط برای دلخوشی شما اینها را می‌گویند. اما در حقیقت نوجوانان پارامترهای خیلی سخت گیرانه ای برای خود مشخص می‌کنند. دوستان و همسالان را با خود مقایسه کرده و از نظرشان آن ها بهترند. این دست قضاوت‌ها احساس منفی نوجوان را نسبت به خود بیشتر می‌کند.

13- آب بنوشید

نوشیدن 8 لیوان آب در روز به خارج شدن سموم بدن کمک می‌کند. آب باعث حفظ کلاژن های پوستی شده و از جمع شدن پوست جلوگیری می‌کند. پس اگر می‌خواهید پوستی شاداب و روشن داشته باشید، در طول روز آب زیاد بنوشید.

سخن آخر

زشت شدن در بلوغ نوجوان بیش از هر کس خود او را آزار می‌دهد. اما با بی اعتنایی و بی توجهی به این افکار نوجوان نمی‌توان مساله را رفع کرد. پس به عنوان والد بهتر است در کنار نوجوان باشید و به افکار او اهمیت دهید. اما نوجوان نیز باید این موضوع را بپذیرد که زشت شدن در بلوغ موقتی است و با راهکارهایی که در بالا ارائه دادیم تا حدودی می‌توانید به پارامترهای خودتان نزدیک بشوید. البته برخی مراقبت ها و اقدامات به شما کمک می‌کند تا این دوره را با کمترین عارضه پشت سر بگذارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زشت شدن در بلوغ نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره نوجوان با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

علت بزرگ شدن دماغ در بلوغ چیست؟

متخصصان بر این باورند که بینی انسان از کودکی تا دوران پیری پیوسته تغییر می‌کند. البته رشد آن از نظر استخوانی در انتهای دوران بلوغ متوقف می‌شود اما از نظر پوستی رشد و تغییرات آن همچنان ادامه دارد. در دوران بلوغ همه اجزای صورت در حال متحول شدن و نزدیک شدن به حالت بزرگسالی هستند اما تغییرات بینی معمولا بیشتر به چشم می‌آیند. به مرور با پایان رشد و تحولات جسمانی؛ بزرگی بینی در تناسب با سایر اجزا قرار گرفته و دیگر نمود پیدا نمی‌کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫42 دیدگاه ها

  1. سلام من ۱۷ سالمه قبل بلوغ ثورتم متناسب و خیلی خوب بوده و اصلا مشکلی توش نبوده الان نوک بینی خیلی گنده سده فکم انگار کجا صورتم تقارن نداره
    در حالی که قبل بلوغ هیچ کدومشون نبوده الان نی خوام بدونم همینجور میمونه یا ن

  2. سلام من ۱۷ سالمه قبل بلوغ ثورتم متناسب و خیلی خوب بوده و اصلا مشکلی توش نبوده الان نوک بینی خیلی گنده شده فکم انگار کج صورتم تقارن نداره
    در حالی که قبل بلوغ هیچ کدومشون نبوده الان می خوام بدونم همینجور میمونه یا ن

    1. سلام حسین عزیز ، همونطور که تو متن مقاله توضیح دادیم این دوره موقتیه و بعد از به اتمام رسیدن بلوغ ظاهر مردانه شما پدیدار خواهد شد. در صورتی که مشکل ارتباطی پیدا کردید و یا از نگاه های دیگران رنج می برید بهتره بر روی خودباوری و اعتماد به نفستون کار کنید مشاوره نوجوان به شما کمک خواهد کرد.

      1. سلام
        من الان دیگه ۱۸ رو تموم کردم و تازه موهای صورتم رشد کرده و بینیم هم که بزرگ شده و بدنم زیاد تعرق داره و پوستم هم که سبزه شده؟؟؟
        برای چی هستش ؟؟؟

      2. شما مطمنی ک این بزرگیه دماغ موقتیه ؟؟؟
        ولی من میگم اشتباه میکنید از منو ببینید میفهمید که دماغم هیچوقت خوشگل نمیشه چون از بچه گیم همینجوری چاق بوده و درست بشو هم نیست

      3. سلام من ۱۵ سالمه الان یک ساله به سن بلوغ رسیدم از وقتی وارد این دوره شدم کلی تغییر کردم قبل از بلوغ خیلی خوشگل بودم اما همین که وارد بلوغ شدم دماغم بزرگ شد یهو اصن به صورتم نمیاد تا قبل از بلوغ خیلی خیلی بهتر بودم میشه گفت وقتی وارد بلوغ شدم ۹۹ درصد صورتم تغییر کرد

  3. منم موافقم اصلا قیافت عوض نمیشه همین میمونه الان یکی ب من بگه من چیکار کنم ؟؟؟ یا این قیافه مزخرفم من ۱۶ سالمه خیلی قیافم مزخرفه شبیه معتادا یا خلاف کار ها میمونم خواهشاً سریع کمکم کنید دهنم سرویس شده ای بابا☹️☹️☹️☹️????

  4. سلام علی ۱۶
    من قبلا خیلی زیبا بودم اما از سن ۱۴ سالگی روز به روز زشت تر میشم به نظر شما بعد بلوغ بازم قیافه قبلی به دست میارم و اینکه حداکثر سن بلوغ من تا کی آدمه دارد از ۱۴ سالگی شروع شده

  5. سلام من ۱۶ سالمه
    قبلا ها خیلی خوشگل بودم صورته زیبا وصافی داشتم چشم های بادامی ودماغ کوچلو ولب قرمز .هرکی میدید منو میگفت چقدر خوشگی همه میگفتن غیافه ام مثل کره ایی ها ست موهام بور بور بود ولی بعد اینکه تو بلوغ لعنتی رفتم صورتم شد پره جوش کک ومک دماغ عروسکی که داشتم یکدفعه گنده شد پوست سفیدم یک دفعه تیره شد .
    اخه این چه بلایی سرم اومد. اخه من چه گناهیی کردم دیگه اصلا نمی خوام خودمو تو آیینه ببینم حالم از خودم بهم می خوره .من غیافه قبلی مو می خوام
    دوست پسرم بخاطر همین موضوع از من جدا شد…
    اخه کی تموم میشه؟ کی غیافه قشنگم برمیگرده اخه کی؟

  6. سلام. من دخترم 12 سال و نمیممه. مدتیه که از چهره ی خودم ناراضیم. وقتی به عکسای کودکیم نگاه میکنم میبینم که چقدر ناز بودم اما الان یه دماغ بزرگ، یه صورت جوش جوشی، چشای قلمبه سلمبه و…. دیوونه شدم دیگه. من حتی یه عکس نمیتونم از خودم بگیرم

    1. سلام ایا تو سن بلوغ رنگ صورت ام نیز تغییر میکنه مثلا منکه سبزه بودم بهویی رنگ صورتم عوض شد یه بار تیره هست یه بار ام میبینی کلا صورتم زرد مانند میشه علام دوران بلوغ

  7. من 12 سالمه تو بچگیم خیلی خوشگل بودم موهام بور بور بود دماغم کوچیک بود اما از وقتی وارد این سن بلوغ شدم قسمت پیشونیم جوش زده بینیم بزرگ شده نمیدونم چکار کنم دیگه خسته شدم

  8. من ۱۶ سالمه
    من قبل از بلوغم بینی ام خوب بود خدایی
    بعد از شروع بلوغم خیلی زشت شدمم خیلییی
    بعد هی با خودم میگفتم صبر کنم یکم بعد خوب میشه
    هی صبر کردم بهتر که نشد هیچ بدتر از قبل هم شده
    خیلی بدم میاد از بینی ام خیلییی
    کی بینی ام خوب میشه؟

  9. سلام من قبل دوران بلوغ صورتم تقارن داشت اما الان نداره ینی ممکنه که بعد بلوغ هم بماند
    و اینکه من قدم رشد خیلی زیادی نمروه فقط در حد 5 سانته میشه پاسخ بدید لطفا

  10. سلام‌

    راستش من ۱۶ سالمه تو سن بلوغ هستم و از چهرم و تمام قسمت صورتم راضیم جوش دارم ولی از پماد زینک استفاده میکنم خوبه برای جوش فقط دماغم غیر عادی بزرگ شد یدفعه ای بزرگ شد .

    آیا کوچیک میشه؟

    1. سلام امیر عزیز بله چهره شما تا بلوغ کامل یعنی 22 تا 25 سالگی تغییر خواهد داشت. پس نگران نباشید.

  11. سلام/ سوال من در مورد زمان پایان سن بلوغ زمان استاندارد پایانش کی هست >؟ و سوال دومم درباره تغیرر جنس مو بود ایا در سن نوجوانی موها جنشون عوض میشه من در 10 و 11 موهام خیلی نرم و خوش فرم بود الان خیلی سفت و سخت شده ایا دلیلش سن بلوغه؟

    1. سلام تغییرات مشهود بلوغ برای پسران حدودا 13 ، 14 سالگی شروع می شودو تا 17 الی 20 سالگی می تواند ادامه داشته باشد. برای برخی پسران این بازه طولانی تر هست و تا 25 سالگی طول می کشد. ضخیم تر شدن موهای بدن و سر نیز از تغییرات بلوغ در مردان است. اما عوامل دیگری نیز می توانند در کم پشتی، ریزش و خشکی مو تاثیر بگذارند. بهتر است برای بررسی بیشتر به متخصص پوست و مو مراجعه نمایید.

    1. بله احتمال افزایش وزن وجود دارد. با رژیم غذایی مناسب و ورزش می توانید از چاقی بیش از حد جلوگیری کنید.

  12. سلام من تقریبا 15سالمه و نه من قبل بلوغ خوشگل نبودم بلکه زشت بودم اما درکل از سن 14 سالگی قیافم بدتر شد بد به صورت یه هویی و باشگاه قیافه نسبتا خوبی پیدا کردم ولی الان یه جوریه انگار یه هفته خیلی خوبه قیافه یه هفته نه و بعید میدونم فکر خودم باشه چون دوستام نیگن حق با تویه قضیش چیه؟

    1. سلام به دلیل تغییرات هورمونی و رشدی که در متن مقاله هم توضیح دادیم چهره شما در حال تغییر است و نیازی به نگرانی ندارد. لک ها و جوش های صورت، ورم بینی، حالت چشم ها و…. همگی تغییر خواهد کرد. پس در این باره صبور باشید

  13. من تا ثبل ۱۳ سالگی زیبا بودم بعدش جوش زدم و دماغم گنده شد و البته این تو خانواده ما ارثی هستش بابام عموهام بشد جوش داشتن این برای من هم برطرف میشه؟

  14. سلام من 14 سالمه اما یه دوست دارم که از بچگی باهم دوستیم ولی اون دوسال از من بزرگتره و 16 سالشه
    دوتامونم از وقتی 12 سالمون بود صورتمون شروع کرد به جوش زدن دماغمون گنده شد و خلاصه علایم بلوغ
    ولی اون الان 16 سالش شده و صورتش از اون حالت خارج شده خیلی خوبه ولی من هنوز همونم
    الان من دوسال دیگه صورتم درست میشه ؟ و اینکه درمانی برای جوش های دوره بلوغ هست ؟

    1. سلام و درود بله عزیزم شما هم به مرور زمان این دوره رو پشت سر خواهید گذاشت. ولی خوب برای بهبود زیبایی پوستتون بهتره از خوردن غذاهای چرب و سرخ کردنی دوری کرده و در رژیم غذایی تون سبزیجات و میوه را حتما بگنجانید. ورزش به زیبایی شما کمک بیشتری میکنه.

  15. سلام ببخشید من ۱۷ سالمه و دماغم خیلی بزرگه همه بهم میگن سن بلوغم تموم شده و من میترسم بینیم همینطوری استخوانی و بزرگ بمونه

  16. سلام من بعد از چهارده سالگی که به بلوغ رسیدم احساس میکنم صورتم کجه انگار تقارن نداره ..طبیعیه

  17. سلام دوره بلوغ تا چند سالگیه و فرد تا چند سالگی دوباره زیباییشو ب دست میاره؟ بینی کی کوچیک میشه؟

  18. سلام من قبل سیزده سالگیم پوستم خیلی خوب و سفید بود ولی همین بعد از شروع عادت ماهیانه صورتم و پیشونیم کلی شروع کرد به جوش زدن حتی رنگ پوستمم تیره شده دیگه دوست ندارم تو آینه خودمو نگاه کنم چرا انقد زشت شدممم به مامانمم میگم بریم دکتر برای پوست من یه محصول ضد جوش بخره میگه نمیخواد بعد ی مدت درست میشه😐

    1. سلام و درود
      استفاده از محلول های ضد جوش تا حدودی شاید کمک کنه. اما بهتره بیشتر روی تغذیه اتون تمرکز کنید. بهتره تو هر وعده سبزیجات مثل کاهو، اسفناج و انواع سالاد مصرف کنید. فعالیت بدنی هم تاثیر داره. با انجام نرمش و پیاده روی حتی می تونید به سلامت پوستتون کمک کنید.

  19. سلام من ۱۵ سالمه از سن ۱۴ سالگی همینجوری تغیرات دهن منو سرویس کرده
    رنگ پوستم تیره شده 😐
    بینیم گندس😑
    ابروهام حالت پیدا کرده به سمت مخالف 😐💔
    هی دوستم میگه بیا همدیگرو ببینیم من هی باید بپیچونم اون منو ببینه فرار میکنه
    خداکنه زود تموم بشه دیگه واقعا نمیتونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره