علائم بلوغ دختر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

علائم بلوغ دختر برای برخی زودتر و برای برخی از آن‌ها دیرتر بروز می‌یابد. اما همگی آن‌ها تجربیات مشابهی با یکدیگر خواهند داشت. این موضوع هم به خود آن‌ها و هم به اطرافیان کمک می‌کند تا آگاهی کافی برای مواجهه با این شرایط را داشته باشند. آن‌ها بلوغ را به همراه تغییرات جسمانی و روانی تجربه می‌کنند؛ رشد پستان‌ها بارزترین تغییر جسمانی است که اغلب دختران از بابت آن خشنود می‌شوند (چرا که در حال شبیه شدن به مادرشان هستند). اما آکنه، قاعدگی، رویش موهای زائد، بزرگ شدن بینی و…. از جمله تغییرات ناخوشایند این دوران است. در ادامه در مورد زمان و روند بروز علائم بلوغ دختران صحبت کرده‌ایم. برای آشنایی با بهداشت بلوغ و نوجوان کلیک کنید.

 

علائم بلوغ دختر

علائم بلوغ دخترها

 

به طور کلی بلوغ،دوره ای است که رشد در آن کامل می‌شود. علائم بلوغ دختر شامل موارد جسمانی و روانی می‌شود.کنار آمدن با تغییرات ظاهری کار ساده ای یرای نوجوان نیست.حتی ممکن است تحت فشار دیگران نیز قرار گیرد. این علائم در دختران، در سنین مختلف و با شدن متفاوتی ظهور می‌کند. .

علائم بلوغ دختر از چه سنی ظهور پیدا می کند؟

آغاز علائم بلوغ دختر معمولا در سن 9 الی 13 سالگی اتفاق می‌افتد. معمولا در سن 12.5 سالگی علائمی با عنوان بلوغ اولیه ظاهر می‌شوند که شامل ترشحات واژن، بوی بدن، دردناک شدن عضلات و… است. عوامل مختلفی وجود دارد که می‌توانند بر این موضوع تاثیر بگذارند از جمله این عوامل می‌توان به فاکتورهای ژنتیکی، وضعیت روحی روانی، میزان تجمع چربی، شاخص توده بدنی، نوع تغذیه و سلامت جسمانی اشاره کرد.

فروشگاه آرامیس

در همین راستا بررسی‌ها نشان می‌دهند دخترهایی که شاخص توده بدنی بالاتری دارند، دختران چاق و کسانی که اقوام درجه یک‌شان سابقه بلوغ زودرس داشته‌اند اغلب زودتر از سایرین علائم بلوغ دختر را تجربه می‌کنند. برای آشنایی با عوامل تاثیر گذار بر سن بلوغ نوجوان کلیک کنید.

علائم بلوغ دختران چگونه پدیدار می شود؟

علائم بلوغ دختر را به طور کلی می‌توان به 3 دسته تقسیم کنند. علائمی که پیش از 12 سالگی اتفاق می‌افتند، آن هایی که در بازه زمانی بین 12 تا 15 سالگی رخ می‌دهند و در نهایت علائمی که پس از 15 سالگی بروز می‌یابند. توضیح جامع‌تر این مراحل به شرح زیر می‌باشد. در این سنین معمولا چربی بدن دختران به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند که باعث بروز مختلفی از جمله چاقی می‌شود..

علائم بلوغ دختران قبل از 12 سالگی

از جمله اولین علائم بلوغ در دختران باید به رشد پستان‌ها و گسترش ناحیه قوی دور آن اشاره کرد. جوانه زدن پستان‌ها برای اکثر دختران کمی دردناک است و در مواردی ممکن است با سوزش و خارش همراه شود. در کنار این مسئله رشد موهای زائد در نواحی اندام تناسلی نیز از جمله دیگر علائمی است که دختران معمولا پیش از 12 سالگی آن را تجربه می‌کنند.

علائم بلوغ دختران در 12 تا 15 سالگی

این بازه زمانی دورانی است که اکثر دخترها از بروز جوش صورت یا بدن شکایت می‌کنند، نگران بروز تغییرات ظاهری خود هستند، رشد قد آن‌ها سرعت زیادی می‌گیرد، موی زیر بغل آن‌ها شروع به رشد کردن می‌کند و چربی بیشتری در ناحیه باسن و ران آن‌ها ذخیره می‌گردد. همچنین مهم‌ترین علامتی که در این دوره بروز می‌کند تجربه اولین دوره قاعدگی است که اغلب در سن 13 سالگی اتفاق می‌افتد.رشد بی تناسب بدن در این سن بسیار شایع است.شاید دست ها و پاها رشد بیشتری نسبت به دیگر اعضای بدن داشته باشند..

در نظر داشته باشید که همه این تغییرات مشغولیت ذهنی زیادی را به نوجوان تحمیل می‌کنند و باعث بروز علائمی نظیر افسردگی یا پرخاشگری می‌شوند. در نتیجه بسیار اهمیت دارند که در مورد علائم بلوغ و گذرا بودن آن‌ها اطلاعات کافی در اختیار فرزند خود قرار دهید و او را برای طی این مسیر آماده نمایید.

علائم بلوغ دختران پس از 15 سالگی

روند بلوغ دختران می‌تواند تا پس از 15 سالگی ادامه داشته باشد. در حقیقت فرایند بالغ شدن می‌تواند برای آن‌ها تا 18 سالگی به طول بیانجامد. علائمی که در این زمان ظاهر می‌شوند بیانگر تداوم فرایند بلوغ هستند و موارد زیر را شامل می شوند:

منظم شدن چرخه قاعدگی

کامل شدن رشد رحم

کامل شدن رشد پستان ها

پایدار شدن شرایط خلقی و هورمون ها

شباهت هر چه بیشتر ظاهر به یک بزرگسال.

برای اطلاع از علت و درمان جوش بلوغ کلیک کنید.

قاعدگی

یکی از اساسی ترین تغییرات دوران بلوغ برای دختران قاعدگی است. اطلاع از این موضوع و آگاهی رسانی توسط خانواده و مدرسه از مسائل حائز اهمیت است. بهداشت دوران قاعدگی مخصوصا در ابتدای بلوغ می‌تواند سلامت جنسی و باروری دختر را تضمین کند. تحقیقات نشان داده اند که در جهان از هر 10 دختر 3 مورد آنها در هنگام اولین قاعدگی از این موضوع اطلاع ندارند. همچنین دخترانی که اطلاع کافی از بدن خود در این دوران دارند، از سلامت روانی و اعتماد به نفس بالاتری برخوردارند. با او در مورد قاعدگی به طور روشن و متناسب با سن صحبت کنید.

بهداشت شخصی

بسیاری از والدین حتی بعد از دوران بلوغ نیز به دختر خود اجازه اصلاح موهای زائد را نمی‌دهند. همچنین بیشتر شدن بوی بدن در این سنین طبیعی است که استحام مرتب یا استفاده از خوشبو کننده ها توصیه می‌شود. نحوه استفاده از نوار بهداشتی یا حتی دسترس بودن آن نیز یکی از مسائلی است که خانواده ها باید به آن توجه کنند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

چالش های روانشناختی مرتبط با بلوغ دختران

بلوغ دختران

 

بلوغ دختران علاوه بر جنبه جسمانی یک جنبه روانشناختی نیز دارد. دختران در سنین بلوغ خود تحریک پذیرتر شده و در نتیجه حساس‌تر می‌شوند. به همین خاطر ممکن است متوجه شوید دخترتان کمی زودرنج شده یا بیشتر از قبل عصبانی می‌شود. علاوه بر این‌ها به عنوان والدین حتما متوجه این موضوع می‌شوید که فرزندتان می‌خواهد به نوعی اعلام استقلال کند و به عنوان یک بزرگسال خود را معرفی نماید. از همین رو دیگر علاقه‌ای ندارد همانند یک کودک با او رفتار نمایید. همچنین برهم خوردن تعادل هورمون ها در بدن دختر نوجوان آنها دمدمی مزاج می‌کند. گاهی از اینکه هیچ کنترلی بر روی خلق و خوی خود ندارند؛ بسیار آشفته می‌شوند.

افزایش تمایل به گذراندن اوقات با گروه دوستان، کاهش حرف شنوی از والدین و تقلید از الگوهای مورد علاقه زندگی از جمله دیگر تغییرات رفتاری مرتبط با بلوغ است. بسیار اهمیت دارد که در این دوران اصول برخورد با یک نوجوان را بلد باشید و فرزند خود را به خوبی درک نمایید. اگر در تعامل با دخترتان در سنین بلوغ با مشکل مواجه شده‌اید، مراجعه به یک روانشناس متخصص در حیطه کودک و نوجوان می‌تواند تا حد زیادی در این زمینه به شما یاری برساند. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

چگونگی رویارویی با علائم بلوغ دختر

قطعا این دوران، چالش بزرگی در زندگی نوجوان دختر خواهد بود. عده ای به دلیل  ناتوانی در پذیرفتن این تغییرات دچار انزوا یا اختلالت روانی خواهند شد یا حتی دست به بزهکاری می‌زنند. اما روش هایی برای کنترل عواقب این دوران وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با علائم بلوغ دختر نوجوان این مقاله را مطالعه کنید.

آموزش جنسی

والدین یا مدارس با آموزش برخی مسائل ضروری به دختران می‌توانند آن را در مقابل بسیاری از مخاطرات حفظ کنند. برای مثال با توضیح دادن تغییرات بدنی یا راه هایی برای مقابله با پیامدهای روانی به نوجوان، برای او نیز فضای امنی محیا کنند تا به راحتی احساساتش را بیان کند. مشکلات یا سوالاتی در زمینه هویت، استقلال فردی و ارزش ها از علائم بلوغ دختر است. گفت وگو با خانواده، یکی از راه های پاسخ دادن به این سوالات است.

کمک از مشاور

اگر قادر راهنمایی درست نوجوان خود نیستید؛ از یک روانشناس کمک بگیرید. رفتارهای آنان تا حدی طبیعی است ولی با شدت گرفتن یا طولانی شدن آنها بهتر است با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید. شاید دختران در این سنین احساس گناه یا شرم داشته باشند که این در اعتماد به نفس آنها تاثیر بسزایی خواهد داشت. حتی اگر نوجوان از این مرحله با موفقیت عبور کند و شرایط جسمانی او وضعیتی عادی پیدا کند؛ بازهم خجالت همراه آنها خواهند ماند. همچنین بیان یک سری از مسائل با خانواده ها، برای دختران سخت است. از این طریق نوجوان می‌تواند با فردی باصلاحیت، گفت و گو کند. برای جلوگیری از زشت شدن و مشکل باقیافه در بلوغ کلیک کنید.

سخن پایانی

طبیعی است که علائم بلوغ دختر زود تر از پسرا آشکار شود که این به معنی بلوغ زودرس نیست. مقایسه دختران و پسران در این زمینه کار درستی نخواهد بود چرا که به طور کلی دو فرایند متفاوت است. بلوغ زودرس یا دیررس در دختر، برای او مشکلاتی را به همراه خواهد آورد. هیجان و حس کنجکاوی آنان در مسائل مختلف، خود نشانه ای از بلوغ است که نباید سرکوب شود. واکنش صحیح خانواده ها و اطرافیان به  این موضوع، در آینده دختر بسیار است. برای اطلاع از دلایل بلوغ دیررس پسران و دختران کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علائم بلوغ دختر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

چه زمانی می توان گفت دختر دچار بلوغ زودرس شده است؟

طبق نظر متخصصین شروع علائم بلوغ قبل از 8 سالگی به عنوان بلوغ زودرس در نظر گرفته می‌شود. این شرایط می‌تواند فشارهای جسمی و روانی مضاعفی را به فرزندتان وارد کند. از همین رو لازم است با یک پزشک در این زمینه مشورت کرده و در صورت بروز آسیب های روانشناختی از یک روانشناس نیز کمک بگیرید.

چه دخترانی بیشتر در معرض بلوغ زودرس قرار دارند؟

عوامل مختلفی می تواند در بلوغ زودرس دختران تاثیرگذار باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به چاقی، فاکتورهای ژنتیکی، نوع تغذیه، سلامت عمومی و شرایط روحی و روانی اشاره کرد

علائم پایان بلوغ کدام اند؟

پایدار شدن خلق و خو و بهبود در شرایط رفتاری، منظم شدن عادت ماهیانه،به پایان رسیدن درد های رشدی، کامل شدن رشد پستان ها و از بین رفتن جوش های صورت از نشانه های پایان بلوغ هستند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره