پیشگیری از خودکشی با دستورالعمل علمی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پیشگیری از خودکشی آنقدر اهمیت دارد که روز 10 سپتامبر را به این نام اختصاص داده‌اند. متاسفانه یک تفکر غلط و رایج در مورد خودکشی این است که “اگر کسی واقعا بخواهد خودش را بکشد نمی‌توان جلوی او را گرفت!” این در حالی است که شواهد و بررسی‌ها چیز دیگری را نشان می‌دهند.

مطالعات پژوهشی حاکی از این هستند که خودکشی پدیده‌ای قابل پیشگیری است؛ به شرط اینکه نشانه‌های خودکشی به موقع شناسایی شده و باورهای غلط در مورد آن کنار گذاشته شود. بنابراین اگر احساس کردید عزیزی احتمال خودکشی دارد و یا حتی خودتان این افکار در ذهن‌تان هست، حتما در ادامه با ما همراه باشید و برای دریافت مشاوره اقدام کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پیشگیری از خودکشی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

راه های پیشگیری از خودکشی | شناسایی باورهای غلط که مانع از اقدام می شود

موانع پیشگیری از خودکشی

برای پیشگیری از خودکشی پیش از هرچیز ابتدا باید به درک درستی از این موضوع برسیم. در همین راستا متخصصان سلامت روان یکسری باورهای غلط را شناسایی کرده‌اند که منجر به برداشت اشتباه از خودکشی شده و در نهایت پیشگیری از آن را با مشکل مواجه می‌سازند. از جمله این باورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

1️⃣ کسی که در مورد خودکشی صحبت می‌کند واقعا دست به این کار نمی‌زند!

بسیاری از مردم بر این باورند که اگر کسی در مورد خودکشی حرف بزند واقعا این کار را نخواهد کرد و ممکن است این حرف‌ها را به پای جلب توجه بگذارند یا به هر دلیلی آن را نادیده بگیرند. اما حقیقت این است که تقریباً همه کسانی که اقدام به خودکشی می‌کنند از قبل سرنخ یا نشانه‌هایی را به اطرافیان خود می‌دهند.

از همین رو هرگز حتی اشاره‌های غیرمستقیم به مرگ یا خودکشی را نادیده نگیرید. جملاتی مانند “وقتی من رفتم پشیمان می‌شوی” ، “هیچ راهی برایم باقی نمانده”، (هرچقدر هم معمولی یا به شوخی گفته شود) ممکن است نشان دهنده افکار جدی خودکشی باشد و به شما برای پیشگیری از خودکشی کمک کند. برای آشنایی بیشتر با علائم خودکشی کلیک کنید.

2️⃣ کسانی که خودکشی می کنند دیوانه هستند!

بسیاری از آدم‌ها به کسانی که درگیر افکار مرگ و خودکشی هستند برچسب دیوانگی می‌زنند. از همین رو حتی در حضور خودش او را دیوانه یا روانی خطاب می‌کنند و به پیشگیری از خودکشی اهمیتی نمی‌دهند. اما واقعیت این است که  اکثر کسانی که خودکشی می‌کنند روانپریش یا دیوانه نیستند. در عوض آن‌ها اغلب ناراحت، غمگین، افسرده یا ناامید هستند، اما ناراحتی شدید و درد عاطفی لزوماً نشانه بیماری روانی نیستند. بنابراین دیوانگی را بهانه‌ای برای بی‌تفاوتی خودتان به پیشگیری از خودکشی نکنید.

3️⃣ اگر کسی واقعا قصد خودکشی داشته باشد نمی توان به هیچ وجه جلوی او را گرفت!

یک باور غلط دیگر که باعث می‌شود به دنبال راه‌های پیشگیری از خودکشی نباشیم این است که اگر کسی واقعا مصمم به خودکشی باشد دیگر نمی‌توان مانع او شد. اما بررسی‌ها نشان می دهند این باور نیز با واقعیت فاصله دارد. چراکه حتی مبتلایان به افسردگی شدید که تمایلات بسیار قوی برای خودکشی دارند هم تا لحظات آخر بین انتخاب زندگی و مرگ مردد هستند.

زیرا خودکشی برای آن‌ها راه حلی برای از بین بردن رنج هاست و اگر این رنج‌ها کاهش پیدا کنند انگیزه مرگ نیز به طور طبیعی کاهش می‌یابد. برای آشنایی با انواع افسردگی کلیک کنید.

4️⃣ کسانی که به علت خودکشی می میرند قبل از مرگ به دنبال دریافت کمک از جانب دیگران نبوده اند

برخی از مردم فکر می‌کنند آن هایی که در اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند، قبل از مرگ تلاشی جهت دریافت کمک از دیگران نمی‌کنند؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهند بیش از 50درصد قربانیان خودکشی در بازه زمانی 6 ماه قبل از مرگ در پی دریافت کمک و خدمات درمانی بوده‌اند. پس اگر روش مناسبی برای پیشگیری از خودکشی گرفته شود، حتما نتیجه بخش خواهد بود.

5️⃣ حرف زدن در مورد خودکشی انگیزه های فرد را تقویت می کند

برخی از مردم حتی زمانی که متوجه تصمیم به خودکشی در یکی از عزیزانشان می‌شوند، در مورد آن صحبت نمی‌کنند زیرا بر این باورند که گفتگو در مورد خودکشی می‌تواند انگیزه‌های فرد مقابل برای آسیب زدن را تقویت نماید. اما متخصصان دقیقا خلاف این باور را مطرح می‌کنند.

آن‌ها براساس مطالعات انجام شده همواره توصیه می‌کنند اجازه دهید شخصی که افکار خودکشی دارد با شما در این باره صحبت نماید. چرا که در بسیاری از موارد حرف زدن در مورد مشکل به تنهایی می‌تواند تا حد زیادی فشارهای روانی را کاهش دهد.

راه های پیشگیری از خودکشی | شناسایی نشانه های خطر

علاوه بر شناسایی باورهای غلط یکی دیگر از راه های پیشگیری از خودکشی این است که به موقع نشانه‌های خودکشی را در اطرافیانمان شناسایی کنیم. از جمله این نشانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای آشنایی با نحوه برخورد با کسی که قصد خودکشی دارد کلیک کنید.

  • حرف زدن در مورد مرگ و خودکشی
  • تهیه وسایل خطرناک (نظیر چاقو یا اسلحه)
  • نداشتن امید نسبت به آینده
  • احساس بی ارزشی (بیان اینکه دیگران بدون من احساس بهتری خواهند داشت)
  • سر و سامان دادن به اوضاع و مقدمه چینی برای مرگ (برای مثال تنظیم وصیت نامه یا پرداخت قرض‌ها)
  • تلاش برای خداحافظی با عزیزان
  • گوشه گیری و انزوای اجتماعی
  • درگیری در فعالیت‌های پرخطر مثل مصرف زیاد الکل یا مواد مخدر
  • نشان دادن نوعی آرامش غیرعادی در اوج افسردگی

برای اطلاع بیشتر درباره علائم خودکشی کلیک کنید.

راه های پیشگیری از خودکشی در دیگران

موثرترین راه های جلوگیری از خودکشی

اگر با توجه به نشانه‌های خودکشی متوجه شدید که یکی از عزیزانتات قصد انجام این کار را دارد برای پیشگیری از خودکشی می‌توانید از اقدامات زیر برای مداخله در بحران کمک بگیرید:

1-برای پیشگیری از خودکشی از متخصصان سلامت‌روان کمک بگیرید

به جای اینکه تلاش کنید فرد را متقاعد نمایید که باید زندگی کند، پیش از هرچیز از متخصصین سلامت روان کمک بگیرید. در همین راستا فرد را تشویق نمایید تا با روانشناس تماس بگیرد. اگر موفق نشدید خودتان به یک متخصص مراجعه کرده و از او بخواهید تا راهنمایی‌های لازم را در اختیارتان قرار دهد.

2- پیگیر فرایند درمان باشید

اگر متخصص دارویی تجویز کرد، مطمئن شوید کسی که نگرانش هستید، داروها را مطابق دستور و به طور منظم مصرف می‌کند. همچنین از عوارض جانبی احتمالی آگاه باشید و در صورت بدتر شدن شرایط به پزشک اطلاع دهید. اغلب یافتن دارو یا درمان مناسب برای یک فرد خاص زمان و پشت کار زیادی را می‌طلبد.

3- برای پیشگیری از خودکشی فعالانه عمل کنید

کسانی که در فکر خودکشی هستند اغلب باور ندارند که می توان به آنها کمک کرد ، بنابراین ممکن است مجبور باشید در ارائه کمک بیشتر فعال باشید. گفتن “اگر به چیزی احتیاج دارید با من تماس بگیرید” بسیار مبهم است در نتیجه لازم است با جزئیات بیشتری صحبت کنید. برای مثال می توانید بگویید ” هروقت افکار مرگ سراغت می آید با من تماس بگیر” هم چنین منتظر نباشید که فرد با شما تماس بگیرد یا حتی تماس های شما را بازگرداند. خودتان پیش قدم شده و جویای احوال او باشید.

4- پیشگیری از خودکشی با تشویق برای دنبال کردن سبک زندگی سالمی

ایجاد تغییرات مثبت در سبک زندگی مانند پیروی از یک رژیم غذایی سالم ، داشتن خواب کافی و وقت گذراندن در طبیعت را تشویق نمایید. هم چنین گنجاندن ورزش در برنامه روزانه نیز بسیار مهم است زیرا فعالیت های بدنی منجر به ترشح اندورفین شده و این امر به خودی خود استرس را از بین می برد و احساس بهزیستی را افزایش می دهد.

5- وسایل خطرناک را از دسترس فرد دور نگه دارید

در صورت احتمال بروز خودکشی وسایل خطرناک مانند قرص ، چاقو یا تیغ را از محیط حذف کنید. هم چنین اگر احتمال می دهید بیمار داروهای روان پزشکی را بیش از حد مصرف کند آن ها را نزد خود نگه دارید و تنها در وعده های مصرف به میزان مورد نیاز در اختیارش قرار دهید.

سخن آخر

همانطور که می‌دانید در مورد خودکشی تنها اقدام موثر، پیشگیری است. خیلی اوقات فرد برای دریافت کمک به اشکال مختلف به اطرافیان مراجعه می‌کند، اما سهل انگاری و بی توجهی به این نشانه ها، موجب اقدام به خودکشی می‌شود. برای پیشگیری از خودکشی می‌توانید نشانه ها را دنبال کرده و در مورد آن با متخصصان صحبت نمایید. مرکز اورژانس اجتماعی و بهزیستی نیز خدمات به خصوصی برای پیشگیری از خودکشی ارائه می‌دهد. بنابراین فراموش نکنید که تنها نیستید و برای هر مساله ای می‌توانید راه حلی بیابید. پس به خودتان فرصتی دیگر دهید.

برای دریافت مشاوره افسردگی در زمینه پیشگیری از خودکشی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا واقعا راهی برای پیشگیری از خودکشی وجود دارد؟

بله، یک باور غلط به ما می گوید که اگر کسی برای خودکشی مصمم باشد نمی توان جلوی او را گرفت اما بررسی‌ها نشان می دهد تقریبا همه افراد تا لحظه آخر در انتخاب بین مرگ و زندگی مردد هستند و اگر مداخلات پیشگیرانه به موقع انجام شوند، به میزان قابل توجهی موثر خواهد بود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره