فراموشی شکست عشقی | فراموش کردن عشق از دست رفته

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

فراموشی شکست عشقی یا عشق از دست رفته برای خیلی‌ها کار آسانی نیست. همین سختی جدایی است که باعث می‌شود بسیاری از زنان/مردان با وجود مشکلات و تعارضات در رابطه‌ای باقی بمانند. شاید فکر کنید که عشق شما فرق داشته و در دسته عشق‌های اساطیری است که دیگر نمی‌توانید ذره‌ای از آن را در کنار کس دیگر تجربه کنید؛ اگر باورهای مشابه این را دارید، بهتر است وقت بیشتری را برای شناخت خود و رابطه‌تان بگذارید. برای فراموشی شکست عشقی و عشقی که دیگر پیش شما نیست بیشتر باید وقت و انرژی بگذارید. اگر تا به حال موفق نشده‌اید دست از تلاش بر ندارید و با دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر به دنبال راهکارهای کاربردی باشید.

فراموشی شکست عشقی

عشق یکی از زیباترین احساساتی است که هر فرد می‌تواند در زندگی خود تجربه کند. به دلیل عمق و همچنین وجود احساسات زیبا در این مورد، فراموشی آن نیز سخت تر می‌شود. شکست عشقی به دلایل مختلفی به وجود آمده و احتمالا تا مدت ها زندگی فرد را تحت تاثیر قرار خواهد داد. گاهی افراد برای فراموشی شکست عشقی خود، دست به روش هایی زده که نه تنها باعث فراموشی نمی‌شوند؛ بلکه اوضاع را سخت تر خواهد کرد. همین موضوع ضرورت کمک گرفتن از یک روانشناس را در این زمینه، به خوبی نشان می‌دهد. برای آشنایی با روش های فراموشی عشق اول در مردان کلیک کنید.

چرا فراموشی شکست عشقی سخت است؟

سختی فراموشی شکست عشقی

 

انسان، موجودی پر از غرایز جسمانی و نیازهای روانی است. نیازهایی که لازم است ارضا شوند تا آدمی به بقای خود ادامه دهد. اگر بخواهیم در یک جمله اهمیت عشق را بیان کنیم، عشق آن چیزی است که بیشترین نیازهای جسمی، روانی و غرایز درون آدمی را به شکلی متعالی و لذت بخش برطرف می‌کند. در واقع، عشق مانند شاه راهی است که گذر از آن، انسان را از خیلی از نیازها و تجربیات و هزینه‌ها، بی‌نیاز می‌کند.

اساس عشق، 3 موضوع شهوت، تعهد و علاقه است و بیراه نیست اگر بگوییم اصلی‌ترین اساس تمایز عشق از دیگر چیزها، نیاز و تمایل جنسی شدید و سالم بین دو فرد است که منجر به تولید مثل و ارضای غریزه بقای انسان می‌شود. به همین دلیل است که فراموشی شکست عشقی، نیاز به زمان دارد و احتمالا انرژی زیادی را نیز از ما خواهد گرفت. برای اطلاع از راهکارهای موثر برای فراموش کردن کسی که دوستش داریم کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

آیا فراموش کردن شکست عشقی و همه عشق‌ها ممکن است؟

شاید خیلی از آدم‌ها اعتقاد داشته باشند که بدون عشق هم می‌شود زندگی کرد. البته که تا حد زیادی هم درست می‌گویند اما همانطور که گفتیم عشق مانند شاه راهی است که به بهترین و ساده‌ترین راه شما را به بسیاری از اهداف و نیازها می‌رساند. حال پرسش اینجاست که اگر این شاه راه نباشد، آیا راه فرعی یا بیراهه‌ای برای رسیدن به مقصد نیست؟ خب مشخصا راهی وجود دارد، اما راهی پرهزینه‌تر، طولانی‌تر، باریک‌تر، ناامن‌تر و سنگلاخی‌تر پیش پای شماست.

شاید آدم‌هایی را دیده‌اید که بجای گذر از بزرگراه، از راه‌های قدیمی و فرعی به مقصد می‌روند و معمولا برای پرداخت نکردن هزینه عوارضی، راه قدیمی را به اتوبان ترجیح می‌دهند. عشق هزینه دارد و برای اینکه بتوانید آن را تجربه کنید، باید هزینه آن را پرداخت کنید. اما اگر تمایلی به پذیرش مسئولیت‌های آن ندارید، می‌توانید از راه فرعی بروید.

نیازهای جنسی خود را یا سرکوب کنید یا از راه‌های ناسالم برطرف کنید، نیاز به همدم را با دوست پر کنید، نیاز به آرامش را با الکل و مواد مخدر، اما نیاز به درک شدن، نیاز به تعالی، نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن و نیاز به رشد را نمی‌توانید بدون تجربه عشق برطرف کنید. فراموشی شکست عشقی با این روش ها به هیچ عنوان مناسب نبوده و پیامدهای زیادی برای افراد دارد.

برای آشنایی با مراحل شکست عشقی کلیک کنید.

مدت زمان لازم برای فراموشی شکست عشقی

هر عشقی ممکن است به هر دلیلی به سرانجام نرسد. اکثر روایاتی که از عشق‌های ماندگار در تاریخ و ادبیات هست، مربوط به عشق‌های به وصال نرسیده است. زمانی که عشق به وصال برسد، شدت و هیجان آن کم شده و تبدیل به وجود دیگری می‌شود، اما مشکل زمانی است که عشق به وصال و سرانجام نمی‌رسد، آنجاست که درد و پریشانی آغاز شده و فرآیند کنار آمدن با این شکست و فراموش کردن آن شاید مدت‌ها طول بکشد.

اگر بخواهیم خلاصه و رک بگوییم، عشق هیچوقت فراموش نمی‌شود. اصلا قرار هم نیست فراموش شود، بلکه باید نحوه کنار آمدن و فراموشی شکست عشقی و نرسیدن به معشوق را آموزش دیده و تلاش کنیم عشق خود را، مانند خاطره‌ای در ذهن نگاه داریم. خاطره ای که در گنجینه قلب ما می‌ماند، جای خود را دارد، گاهی به آن سر می‌زنید، برای شما عزیز است ولی هرگز مزاحم روند زندگی و ادامه آن نمی‌شود و قرار نیست همیشه نقش پررنگی در ابعاد زندگی‌تان داشته باشد. زندگی شما جای خود، گنجینه خاطرات هم جای خود….

همانطور که ورود به عشق هزینه دارد، خروج از آن نیز هزینه بر است. شما زمانی که از اتوبان خارج می‌شوید، از گیت‌های عوارضی رد می شوید، گاهی هزینه می‌پردازید گاهی رسید هزینه را می‌دهید و به مسیرتان ادامه می‌دهید. آیا با فراموش کردن عشق، باید تمام اثرات آن را نیز فراموش کنیم؟ شما با خروج از اتوبان، هزینه‌ای که بابت آن دادید بر می‌گردد یا مسیر صاف و پهنی که به سرعت از آن عبور کردید، از بین می‌رود؟ طبیعتا نه.

حتما درباره درمان شکست عشقی بخوانید.

افسردگی ناشی از فراموشی شکست عشقی

در اغلب اوقات افراد بعد از پشت سر گذاشتن یک شکست عشقی، دچار افسردگی کوتاه مدت شده و احساسات منفی زیادی را تجربه می‌کنند. برخی از این علائم، شامل موارد زیر می‌شوند.

?نگرانی در مورد آینده

?خستگی و کمبود انرژی

?اختلال در تمرکز و فرایند تصمیم گیری

?تحریک پذیری و حساسیت

?داشتن افکار خودکشی

?اختلال در خواب و اشتها

?کاهش اعتماد به نفس

راه های فراموش کردن شکست عشقی

راه های فراموشی شکست عشقی

 

همانطور که گفتیم قرار نیست عشق را فراموش کنیم، بلکه باید نحوه زندگی پس از آن و بدون آن را بیاموزیم. در ادامه، برخی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند تا بهتر با این جدایی کنار آمده و با هزینه‌های کمتری عبور کنید، پرداخته‌ایم. برخی از راهکارهای موثر برای فراموشی شکست عشقی، شامل موارد زیر می‌شوند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

?بپذیرید که عاشقی شما برای گذشته است

عشق می‌تواند همیشه بدون حضور فیزیکی در ذهن‌تان وجود داشته باشد. شاید کسی را عمیقا دوست داشته باشید اما ناچار از او جدا می‌شوید، این به معنای تمام شدن عشق نیست. شما عشق را تجربه کردید. ضرب المثلی می‌گوید “عاشق شدن و از دست دادن بهتر از تجربه نکردن عشق است”. در واقع پذیرش گذشته و کنار آمدن با آن، یکی از راه های فراموشی شکست عشقی است.

برای آشنایی با سختی ها و پیامدهای شکست عاطفی کلیک کنید.

?فعال باشید | فراموشی شکست عشقی

کمی برای بهبودی قلب شکسته خود وقت صرف کنید، سپس از استقلال و زمان آزاد خود به عنوان فرصتی برای بهبود زندگی‌تان استفاده کنید. الان فرصت برای موفقیت‌هایی است که در گذشته از آن‌ها غفلت شده و باعث می‌شود حس بهتری نسبت به خود داشته باشید. خود را وقف کار کنید، به یادگیری هنر و مهارت روی بیاورید و سرگرمی جدیدی ایجاد کنید. سفر و ورزش نیز برای فراموشی شکست عشقی بسیار مفید است.

?روابط جدید را تجربه کنید

شاید تا چند ماه برای عشق از دست رفته خود سوگواری کرده و ارتباطات‌تان را محدود کردید، اما مطمئن باشید خارج شدن از سوگواری، خیانت به عزیز از دست رفته نیست. بنابراین بعد از چند ماه (حداقل 6ماه بسته به مدت رابطه) سعی کنید با آدم‌های جدید صحبت کنید اما احساساتتان را کنترل کنید.

تابوی عشق مقدس خود را بشکنید. حتما باید زمان کافی برای بازیابی خود پیدا کنید، ورود عجولانه به رابطه ای دیگر، خودزنی است.در چنین حالتی نه تنها فراموشی شکست عشقی اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه مدام به گذشته فکر خواهید کرد.

?زندگی در حال با نگاه به آینده

هر چه رابطه‌تان طولانی‌تر بوده باشد، جدایی از افکار گذشته دشوارتر است اما باید تلاش کنید شرایط حال خود را در نظر بگیرید، اهدافی برای آینده خود تعیین کنید، رو به جلو باشید و جلوی افکار گذشته نشوید. فکر گذشته مانند دریاست، قدم زدن در آن گاهی لذت بخش است اما ناگهان زیرپای شما خالی می‌شود و در آن غرق می‌شوید. به فکر آینده باشید و با فراموشی شکست عشقی خود، برای اهداف، برنامه ریزی کنید.

?بگذارید خاطرات کمرنگ شود

باید اجازه دهید که خاطرات و تصاویر معشوقه‌تان به مرور زمان کمرنگ شود. زمان همه زخم‌ها را التیام می‌بخشد. باید اجازه دهید زخم شما خشک شود و نباید با ناخنک زدن، آن را دوباره تازه کنید. درست بعد از جدایی ممکن است فکر کنید حتی یک دقیقه بدون فکر و حضور معشوقه خود نمی‌توانید زندگی کنید، اما به آرامی و طی ماه‌ها، این افکار از بین می‌رود. اگر اینگونه نبود، نسل انسان بخاطر غرق شدن در خاطرات، منقرض می شد. بعد از گذشت از این مرحله و فراموشی شکست عشقی، به خود افتخار خواهید کرد.

?تمام ارتباطات را قطع کنید

دوست معمولی باشیم، گاهی از هم سراغ بگیریم، به هم سر بزنیم، گاهی با دوستان بیرون برویم و… تمام این‌ها اشتباه است. برای فراموشی شکست عشقی، نباید هیچ ارتباطی با معشوقه خود داشته باشید. حتی باید سعی کنید تمام عکس‌ها، یادگاری‌ها و تصاویر او را نیز حذف کنید. خود را گول نزنید، همانطور که دوباره شانس دیدن یک عزیز فوت کرده را دارید، باید شانس دیدن دوباره معشوقه سابق را برای خود قائل باشید.

?عشق، دوباره تجربه می شود

این که میگویند عشق همین یک بار است و انسان یکبار عاشق می‌شود، حرف درستی نیست. ورود برخی از افراد به زندگی ما گاهی برای رشد و تغییر دادن شیوه زندگیمان است، شاید واقعا عشقی نبوده که فکر می‌کردید شانس همین یکبار در خانه شما را زده. به خود فرصت بدهید، انسان موجودی بسیار انعطاف پذیر است. با فراموشی شکست عشقی، موقعیت های تازه ای به سراغ شما خواهند آمد.

?دلایل جدایی را هیچوقت فراموش نکنید | فراموشی شکست عشقی

معمولا پس از جدایی، تا مدتی زشتی‌های رابطه را فراموش می‌کنید و دلایل جدایی و اختلافات را از یاد می‌برید. مدام به روابط جنسی، روابط عاشقانه، خوش گذرانی‌ها و شیرینی‌های رابطه فکر می‌کنید که باعث می‌شود دوباره تمایل به برگشت پیدا کنید. اما همیشه باید دلایل جدایی و مشکلات خود را در کنار شیرینی ها به یاد بیاورید. برای تسهیل فرایند فراموشی شکست عشقی باید خاطرات تلخ گذشته را به یاد آورده و از آنها درس بگیرید.

?اشتراک گذاشتن احساسات با دیگران

یکی دیگر از راه های موثر برای فراموشی شکست عشقی، اشتراک گذاشتن احساسات با دیگران است. اما بهتر است اینکار را با افراد مورد اعتماد و امن خود انجام دهید. طبیعی است که مورد سرزنش دیگران قرارگیرید و یا آنها شما درک نکنند. اما صحبت کردن در مورد مشکلات از بار روانی آنها کاسته و حس بهتری به شما خواهد داد. حتی صحبت کردن با روانشناس نیز علاوه بر اینکه فرایند بهبودی شما را بهبود می‌بخشد؛ باعث پیشرفت شخصیت شما و آمادگی بیشتر برای مواجهه با مشکلات بزرگتر، می‌شود.

?خود را سرزنش نکنید

بسیاری از افراد بعد از اتمام یک رابطه عاطفی، تنها خود را مقصر دانسته و مسئولیت همه چیز را به عهده به خود می‌گذارند. اما همیشه در یک رابطه دو نفر مقصر هستند و نباید یک نفر خود را سرزنش کند. بهتر است افراد به خود سخت نگرفته و مدام گذشته را برای خود مرور نکنند. با سرزنش کردن خود به صورت مداوم برای فراموشی شکست عشقی، عزت نفس شما کاهش خواهد یافت و احساس تنهایی می‌کنید. دریافت نکردن آنچه چیزی که در رابطه قبلی خود تجربه کرده اید؛ نباید باعث بروز  حس سرزنش و وسواس فکری شود.

?جلوگیری از تفکر در مورد انتقام

متوسل شدن به روش های نادرست، شاید از دسترش ترین راه های فراموشی شکست عشقی به نظر برسد. انتقام جویی یکی از روش های اشتباهی است که برخی از آن برای تخلیه هیجانات منفی خود استفاده می‌کنند. اما با اینکار نه تنها، حس بهتری دریافت نمی‌کنید؛ بلکه عوارض بیشتری را نیز تجربه خواهید کرد. فکر کردن به انتقام از تصور به قربانی بودن ناشی می‌شود. ای تصور نیز نشانه ضعف افراد است. به همین دلیل شما با بروز این رفتار، فقط ضعف و ناتوانی خود را به طرف مقابل نشان می‌دهید.

سخن پایانی

با توجه به مطالب بالا فراموشی شکست عشقی مراحل مختلفی داشته و همچنین روش های مخصوص به خود را دارد. نباید از خود انتظار داشت که یک شبه همه خاطرات را فراموش کرد و یا با حال خوب به زندگی ادامه داد. شکست عشقی نیز، دوران نقاهت دارد و باید زمان انرژی برای بهبودی، به خرج داد. طبیعی است که حالات روحی نامناسبی را تجربه کنید. اما فراموش نکنید که این دوران به زودی به پایان خواهد رسید و می‌توانید به زندگی خود ادامه دهید. برای گذر راحت تر از این دوران، همچنین می‌توانید از یک روانشناس نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فراموشی شکست عشقی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی طلاق با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

  1. گه از رابطه قبلیتون جدا شدید (طلاق) حتی اگه قلبا و دلی هم عاشق طرفتون نبودین و منطقی تصمیم گرفتید که جدا بشید حتی اگه این جدایی توافقی هم بوده فکر نکنید با خوانده شدن
    صیغه طلاق همه مشکلات حل میشه و میتونید وارد رابطه جدید بشید در این حالت اگه وارد رابطه جدیدی شدید حتی اگه از صمیم قلب عاشق و دلباخته پارتنر جدیدتون هم باشین به دلیل تبعات این جدایی ناخواسته و خارج از ارادتون افکار و احساسات متناقضی رو تجربه میکنید و هیچ موقع نمیتونید اون احساسات پاکتون رو به وی منتقل کنید که این امر به مرور باعث میشه شریک عاطفیتون هزار و یک فکر منفی راجب این رابطه کنه باعث میشه ناخواسته افکار و احساسات و هیجانات منفی نسبت به رابطه ایجاد بشه احساس بی اعتمادی ایجاد بشه حالا هی قسم و آیه بخور که به خدا هیچ احساسی نسبت به رابطه قبلیم نداشتم دوسش نداشتم و…. مگه میتونی حسن نیتتو بهش ثابت کنی چیجوری بیان کنم در حقیقت تو این دوره سوگ که حداقل یکسال طول میکشه احساساتی مثل عذاب وجدان و…. به سراغتون میاد در صورتی که اینها همش ناشی از هیجانات و احساسات منفی بوده در واقع این طلاق یا جدایی الزاما به معنای شکست عشقی نیست و طلاق و جدایی صورت گرفته کاملا منطقی بوده ولی در این حالتی که داری طی میکنی کفه احساسات سنگین تر از منطقتون میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره