راز عشق چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اطلاع از راز عشق زن و شوهرهای موفق برای بسیاری از انسان ها به خصوص جوانان اهمیت داشته است. حتما در کتاب‌ها و شخصیت‌های اساطیری دیده‌اید که عشاق واقعی چه ویژگی‌هایی دارند و چه چیزی باعث می شود که شعله عشق در قلب دو نفر همواره روشن بماند.

در دنیای واقعی چنین زوج‌هایی کم نیستند، زنان و مردانی که بیش از 30 سال با علاقه و محبت کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و تاب دوری هم را ندارند. شاید زندگی سخت شده باشد و نتوان به راحتی گذشته ازدواج کرد، اما حقیقت عشق تغییری نکرده. شما هم می‌توانید با تمام تغییراتی که در دنیای امروزی اتفاق افتاده رابطه‌ای عاشقانه را شکل بدهید. تنها کافی رازهای این زوج‌ها را بدانید و در زندگی‌تان پیاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه راز عشق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

راز عشق چیست؟

راز عشق چیست

از دیرباز بسیاری از شعرا، نویسندگان، عرفا، فیلسوفان و حتی مردم عادی به دنبال کشف راز عشق بوده‌اند. در واقع اکثر انسان‌ها می‌خواهند بدانند که چه چیزی شعله عشق را در وجود ما روشن کرده و می‌تواند آن را در طول سال‌ها زنده نگه دارد. با این حال از گذشته تا کنون تعاریف متفاوتی از عشق ارائه شده است. برخی عشق واقعی را تنها به خدا، مادر یا فرزند محدود می‌کنند. برخی وصال معشوق را پایان کار می‌دانند و بر این باورند که رسیدن به عشق تمامی احساسات را از بین می‌برد.

فروشگاه آرامیس

در این میان زوج‌هایی را می‌بینیم که سال‌های سال با محبت، مراقبت و صمیمیت در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و هم چنان قادرند به هم عشق بورزند. این مسئله به ما نشان می‌دهد که عشق می‌تواند وجهه‌های دیگری نیز داشته باشد. در نتیجه همه چیز بستگی به این دارد که چگونه آن را تعریف کنیم. برای آشنایی با ملاک های عشق واقعی کلیک کنید.

روانشناسان با بررسی زوج‌هایی که روابط پایدار و رضایت بخشی با یکدیگر داشته‌اند، متوجه شدند که به شیوه متفاوتی به رمز و راز عشق واقعی می‌نگرند. از نظر آن‌ها مولفه‌های زیر از جمله مهم‌ترین عواملی هستند در ایجاد عشق و پایداری آن کمک می‌کنند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

1- تجربه احساس صمیمیت، شهوت و تعهد در کنار یکدیگر

استرنبرگ یکی از نظریه پردازان علم روانشناسی در تئوری مثلث عشق پس از انجام تحقیقات علمی گسترده 3 عامل را برای تجربه عشق واقعی معرفی کرد. او بر این باور بود که عشق سالم و رضایت بخش تنها در صورتی تجربه می‌شود که زوج‌ها هم زمان در رابطه خود روی  فاکتورهای صمیمیت، شهوت و تعهد کار کنند.

در واقع استرنبرگ معتقد بود که عشق تنها نوعی شور یا هیجان جنسی نیست. در مقابل یک وفاداری عاری از هیجان و صمیمیت نیز نیست. زوج‌هایی که عشق واقعی را کشف کرده‌اند، کسانی هستند که همانند دو دوست به یکدیگر نزدیک هستند، در برابر هم احساس تعهد کرده و همواره شور و شوق جنسی را نیز در میان خود زنده نگه می‌دارند.

2- تعادل میان استقلال و صمیمت

در گذشته این باور وجود داشت که عاشق و معشوق باید با یکدیگر یکی شوند و نباید هیچ چیز جدایی از یکدیگر داشته باشند. با تغییر جوامع و مدرن شدن ساختار روابط امروزه این امر امکان پذیر نیست. زن و مرد با وجود احساس صمیمیت و نزدیکی باید زمان‌هایی را نیز به خلوت یکدیگر اختصاص دهند، در غیر این صورت به استقلال هم لطمه می‌زنند و در طولانی مدت عشق آن‌ها تبدیل به نوعی رابطه بی حد و مرز و آسیب رسان می‌شود.

3- راز عشق و مراقبت

از نظر روانشناسان مراقبت یکی از اصول اساسی عشق است. اگر ما عاشق فردی هستیم، باید در برابر احساساتمان به یکدیگر احساس مسئولیت کرده و از رابطه همانند گلی که در حال شکوفایی است مراقبت کنیم. در واقع عشق نیازمند آن است که برای آن وقت بگذارید و هر روز برای نیرومندتر شدن ریشه‌های آن تلاش کنید.

بیشتر بخوانید : روانشناسی عشق

4- وجود احساس دلبستگی سالم

روانشناسان تعریف دلبستگی را از وابستگی جدا کرده‌اند. آن‌ها معتقدند کسانی که راز عشق را دریافته‌اند همان‌هایی هستند که به جای وابسته بودن به معشوق به او دلبسته هستند. چرا که وابستگی تنها نوعی دلمشغولی زیاد برای حضور فیزیکی در کنار معشوق است. اما دلبستگی مفهوم فراتری دارد. در دلبستگی نوعی احساس امنیت روانی را تجربه می‌کنید. امنیتی که از ابراز محبت سالم و فضایی صمیمانه برخاسته است. احساس دلبستگی با دوری فیزیکی از معشوق از بین نمی‌رود، بلکه نوعی اطمینان قلبی است که همواره در وجود انسان حس می‌شود.

5-صداقت و پذیرش

صداقت و پذیرش از جمله دیگر مولفه‌هایی است که میان عشاق واقعی وجود دارد. در واقع زوج‌هایی که راز عشق را کشف کرده‌اند، در عین حال که با یکدیگر صادق هستند، به دیگری اجازه می‌دهند تا آزادانه حرف‌ها و نیازهایش را بیان کند و همواره با پذیرش بالا سعی می‌کنند نوعی درک متقابل را ابراز نمایند. همین مسئله باعث می‌شود که صداقت روزبه‌روز تقویت شده و کیفیت رابطه نیز بهبود یابد.

6- راز عشق و احترام

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در عشق سالم احترام متقابل است. افرادی که راز عشق واقعی را درمیابند می فهمند که باید در عین تفاوت ها به یکدیگر احترام بگذارند و هرگز در رابطه رفتارهایی نظیر تمسخر یا سرزنش را بروز نمی دهند. 

7- صبوری در مقابل بالا و پایین زندگی

صبر و شکیبایی از دیگر ملاک هایی است که به ما نشان می دهد یک فرد عشق حقیقی را تجربه می کند. در یک رابطه سالم زوجین هرگز شتابزده عمل نمی کنند زیرا عشق آن ها از شناخت کافی نشات می گیرد. از همین رو آن ها با تامل  جنبه های مختلف رابطه را می سنجند و از تصمیم های احساسی و نسنجیده اجتناب می کنند. هم چنین عشق واقعی باعث می شود که افراد در زندگی مشترک نیز صبورتر و پایدارتر باشند. به عبارت دیگر عشق به انسان قدرت می دهد که در برابر مشکلات تاب آوری بالاتری نشان دهد چرا که رابطه آنقدر ارزشمند است که نمی خواهد به سادگی آن را از دست بدهد. 

‎سخن آخر

هر زوجی رابطه منحصر به فرد خودش را دارد. راز عشق هر زن و مردی میتواند منحصر به فرد هم باشد. شما برای پیدا کردن راز عشق خودتان علاوه نکات ذکر شده، خوب است که از تجربیات و گذشته دیگران نیز استفاده کنید. خیلی موقع ها این داستان ها به شما یاد می دهند که در موقعیت های جدید چه برخوردی داشته باشید و اشتباه آن ها را تکرار نکنید. زوج هایی که نتونستن به راز عشق خودشان را کشف کنند نیز می‌توانند از خدمات مشاوره زوجین استفاده نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه راز عشق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا روانشناس می‌تواند تشخیص دهد که عشق میان زوجین واقعی است یا نه؟

روانشناسان متخصص در حیطه زوج درمانی می‌توانند در مورد ویژگی‌های عشق سالم به شما آگاهی داده و آن را در شما بررسی نمایند. با این کار خودتان در طول جلسات در می‌یابید که چقدر آنچه در رابطه تجربه می‌کنید به عشق سالم نزدیک است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره