عشق واقعی چطور به دست می آید ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

عشق واقعی شاید آرزوی هر کسی باشد. رابطه با کسی که نه به خاطر پول، نه زیبایی، نه جایگاه، نه تحصیلات و…. بلکه به خاطر خود شما عشق بورزد و درکنارتان باشد، چقدر می‌تواند شما را به آرامش و حس خوب دلخواه‌تون نزدیک‌تر بکند؟ در طول تاریخ نظریه پردازان و نویسندگان زیادی در مورد مقوله عشق واقعی صحبت کرده‌اند و هر کدام در مورد ویژگی‌های عشق حقیقی سخنان بسیاری گفته‌اند.

در این میان بیش از همه می‌توان به سخنانی اعتماد کرد که براساس شواهد علمی و با مطالعه روابط میان فردی زوجین به دست آمده‌اند. در همین راستا در این مقاله تلاش کرده‎‌ایم عناصر عشق واقعی را از دیدگاه روانشناس ارائه نماییم. تا بتوانید درک بهتری از آنچه که به دنبالش هستید داشته باشید.

عشق واقعی

نشانه های عشق واقعی

معمولا درک نشانه های عشق واقعی برای هر کسی قابل تشخیص نیست. تشخیص این مساله برای نوجوانان کمی دشوارتر هست. نوجوانان هنوز شناخت کاملی از هیجانات و احساسات شان ندارند. از این رو باید هنگام مواجهه با جنس مخالف دقت بیشتری داشته باشند. البته تشخیص اشتباه عشق واقعی برای هر مرد و زنی در هر سنی ممکن است رخ دهد. ضربه های ناشی از شکست عشقی تا مدت ها روح و روان ما را درگیر می کند. در برخی موارد حتی ضررهای مادی و معنوی نیز به همراه دارد. پس در انتخاب همراه و عشق باید وسواس بیشتری به خرج دهید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

عناصر عشق واقعی از نظر روانشناسان

عشق پدیده جالبی است که مطالعه آن در روانشناسی و علوم رفتاری از جذابیت بالایی دارد. بسیاری از نظریه پردازان این رشته تلاش کرده‌اند تا از طریق روش‌های علمی عناصر اصلی عشق را شناسایی کنند. یکی از این نظریه پردازان فردی به نام استرنبرگ است. استرنبرگ براساس مطالعات خود تئوری مثلث عشق را مطرح کرد. او در این تئوری 3 عنصر اساسی را برای عشق سالم و واقعی معرفی کرد که صمیمت، تعهد و شهوت را در بر می‌گیرند.

فروشگاه آرامیس

استرنبرگ بر این باورد بود که آدم‌ها تنها زمانی می‌تواند یک رابطه سالم و رضایت بخش را تجربه کنند که این سه عنصر را به یک اندازه در رابطه خود پرورش دهند. تمرکز بیش از حد بر یکی از این عناصر و غافل ماندن از سایر بخش‌ها باعث می‌شود که زن و مرد همواره نوعی کمبود را در رابطه عاطفی تجربه کنند و زمینه بروز آسیب‌هایی را برای خود و دیگری ایجاد نمایند. برای آشنایی بیشتر مقاله روانشناسی عشق را بخوانید.

راه های تشخیص و نشانه های عشق واقعی

تشخیص عشق واقعی

برای اینکه بفهمید هر 3 عنصر عشق در رابطه شما وجود دارد و آیا احساسی که تجربه می‌کنید همان عشق واقعی است، 7 نشانه زیر را در رابطه‌تان بررسی کنید. در صورتی که حس می‌کنید رابطه‌تان سرانجام ندارد و مشکلاتی در آن هست که نتوانسته‌اید تا به حال حل کنید، حتما از مشاوره رابطه دختر و پسر استفاده نمایید.

1- فعالیت های مشترکی برای انجام دادن دارید

یکی از جنبه‌های مهم صمیمیت در رابطه اختصاص زمان‌های خاص برای یکدیگر و انجام فعالیت‌های مشترکی است که در کنار یکدیگر از آن‌ها لذت می‌برید. این فعالیت‌های مشترک می‌توانند کارهای ساده‌ای نظیر گوش دادن به موسیقی، کتاب خواندن برای یکدیگر، رفتن به یک پیاده روی کوتاه یا دیدن یک فیلم را شامل شوند.

2- در عشق واقعی رازدار یکدیگر هستید

یکی دیگر از جنبه‌های صمیمیت رازدار بودن برای یکدیگر است. در حقیقت اگر با دوستان‌مان صمیمی شویم راحت‌تر می‌توانیم با آن‌ها درد و دل کرده یا رازهایمان را برایشان فاش کنیم. این مسئله در مورد همسر و شریک عاطفی نیز صدق می‌کند.

اگر زوجین نتوانند به راحتی آنچه در دلشان می‌گذرد را با دیگری در میان بگذارند یا همواره نگران این باشند که از جانب طرف مقابل قضاوت شوند می‌توان گفت فاکتور صمیمیت به اندازه کافی در میان آن‌ها پرورش نیافته است.

3- از نظر جنسی نسبت به یکدیگر اشتیاق دارید

در گذشته بسیاری از فلاسفه عشق واقعی را خالی از شهوت در نظر می‌گرفتند. در واقع آن‌ها معتقد بودند که بالاترین مرحله عشق، عشقی عرفانی است که از هرگونه تمایل نفسانی و دنیوی فارغ است. این تعریف شاید برای عشق به فرزندان، عشق به والدین و عشق به خداوند کاربرد داشته باشد، اما برای رابطه زناشویی مناسب نیست. چرا که جذبه جنسی یکی از عناصر اصلی است که شعله عشق را میان زن و مرد روشن نگه می‌دارد.

در واقع اکثر زن و شوهرهایی که رابطه جنسی خوبی با یکدیگر ندارند، به مرور زمان از نظر عاطفی نیز نسبت به یکدیگر سرد می‎‌شوند و شکاف‌هایی را میان خود احساس می‌کنند. از همین رو زوجین باید به زندگی جنسی خود به اندازه جنبه‌های دیگر رابطه اهمیت داده و در صورت بروز هرگونه بی‌میلی یا اختلال در این زمینه هرچه زودتر برای رفع آن اقدام کنند. مراجعه به یک روانشناس از جمله اقدامات بسیار موثری است که می‌توانید انجام دهید. البته این به معنای تایید روانشناسان برای برقراری رابطه جنسی قبل ازدواج نیست، برای اطلاع دراین باره می‌توانید مقاله رابطه جنسی قبل از ازدواج را مطالعه نمایید.

4- نوعی صمیمیت جسمانی میانتان وجود دارد

برخی از زوجین تنها زمانی یکدیگر را در آغوش می‌کشند یا از نظر جسمانی به هم نزدیک می شوند که قصد برقراری رابطه جنسی را داشته باشند. این مسئله باعث می‌شود که به اندازه کافی با یکدیگر صمیمیت جسمانی نداشته باشید و در حقیقت احساس نزدیکی نکنید. پس بهتر است در مواقع دیگر نیز محبت خود را باکارهای ساده‌ای نظیر در آغوش کشیدن، نوازش کردن و بوسیدن به یکدیگر ابراز کنید.

5- به زندگی مشترک‌تان پایبند هستید

دوست داشتن و عشق ورزی تنها زمانی معنی پیدا می‌کند که بتوانید تعهد را تمرین کرده و به یکدیگر پایبند بمانید. این پایبندی در حقیقت جنبه عقلانی عشق است و نشان می‌دهد که شما هم از نظر احساسی و هم از نظر عقلانی عاشق سبک زندگی‌تان هستید.

6- احترام گذاشتن به ارزش های یکدیگر

در عشق سالم و واقعی زن‌ومرد بیش از آنکه شبیه به یکدیگر باشند، زندگی با تفاوت‌ها را بلد هستند. در حقیقت آن‌ها می‌دانند که چگونه باید با تفاوت‌ها کنار بیایند و از همین رو به ارزش‌ها و عقاید یکدیگر احترام می‌گذارند. این در حالی است که در روابط غلط افراد آنچه را که مورد پسند خود نباشد بی‌اعتبار کرده و با رفتارهایی نظیر سرزنش، تمسخر و تلاش برای تغییر دادن طرف مقابل به آن واکنش نشان می‌دهند.

7- وجود تعادل بین عناصر مختلف

همان طور که گفته شد عشق واقعی زمان رخ می‌دهد که زن و مرد بتوانند هم زمان هر 3بعد عشق یعنی صمیمت، شهوت و تعهد را به یک میزان در خود پرورش دهند. پرداختن بیش از حد به یک جنبه و نادیده گرفتن سایر عناصر نشان می‌دهد که این رابطه به اندازه کافی خوب نیست و به تلاش‌های بیشتری برای بهبودی نیاز دارد.

بیشتر بخوانید : عشق در نگاه اول

8- دروغ نمی گویند

یکی از نشانه های مهم عشق واقعی، راست گویی است. اگر می خواهید از حقیقی بودن عشق کسی مطمئن شوید، باید بسنجید که او چقدر به شما حقیقت را می گوید. آیا او برای نگه داشتن شما در کنارش حاضر به دروغگویی است؟ آیا حقایقی را درباره خود یا خانواده اش از شما پنهان می کند؟ چنین دروغ ها و پنهانکاری هایی مسلما دیر یا زود موجب شکاف بزرگی میان شما خواهد شد. پس هرگز این موضوع را ناچیز نشمارید.

چطور عشق واقعی داشته باشیم؟

تا به اینجا ویژگی‌های رابطه‌ای را توصیف کردیم که عشق واقعی را تجربه می‌کنند. شما هم می‌توانید به عنوان یک قطب رابطه آن‌ها را اجرا کنید. اما این را هم در نظر بگیرید که معنای عشق از نظر مردان و زنان متفاوت است، پس با بالا بردن اطلاعات خود در مورد جنس مخالف و تلاش برای درک شریک یا همسر خود پله پله به او نزدیک شده و پیوند خود را قوی کنید. برای به دست آوردن عشق واقعی باید صبور باشید و راه‌های پرورش و مراقبت از آن را بدانید. پیشنهاد می‌شود مقاله راز عشق را بخوانید.

سخن آخر

شما برای رسیدن به عشق واقعی خود شاید مدت ها انتظار کشیده باشید. و حال با دیدن اولین کسی که قلب‌تان را به لرزه در آورده، تاب و تحمل تان تمام شده باشد. باید بدانید که این احساس همان قدر که واقعی به نظر می رسد، می تواند کاذب باشد. به این معنا که احساس عشقی که دارید، تنها یک برداشت غلط بر مبنای طرحواره های کودکی تان باشد. شاید بارها شنیده اید که عاشق کر و کور است. چرا که معشوقه شما در واقع ارتباط تنگاتنگی با طرحواره ها و ناخودآگاه شما دارد.

بنابراین باید در نظر بگیرید که تشخیص عشق واقعی کار چندان ساده ای نیست. از همین رو توصیه می کنیم که برای انتخاب همسرآینده خود با متخصصین خانواده و ازدواج مشورت نمایید. برای دریافت این خدمات کافی است با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق واقعی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 021910002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا مراجعه به روانشناس می تواند به ما کمک کند تا بفهمیم در حال تجربه عشق سالمی هستیم یا خیر؟

بله، روانشناسان متخصص در حیطه زوج درمانی می توانند به شما کمک کنند تا به طور کامل تر با فاکتورهای عشق و رابطه سالم آشنا شوید و برای بهبود رابطه خود گام های موثرتری بردارید.

نشانه های عشق واقعی چیست؟

فعالیت مشترک، رازدار یکدیگر، صمیمیت، احترام متقابل، اشتیاق به رابطه جنسی، پایبندی به زندگی مشترک و…

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره