یائسگی زنان چیست ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

یائسگی زنان یکی از مراحل طبیعی و عادی در دوران زندگی زنان محسوب می‌شود و زمانی اتفاق می‌افتد که قدرت باروری و قاعدگی از بین رفته و فرد دیگر توانایی باردار شدن نداشته باشد. در چنین شرایطی تخمک‌گذاری رخ نمی‌دهد و عادات ماهیانه رفته رفته نامنظم و در نهایت قطع می‌شود.

زنان معمولاً با ورود به میانسالی، یائسگی را تجربه می‌کنند اما سن دقیق آن برای هر فرد می‌تواند متفاوت است. با ورود به دوران یائسگی زنان علائم و تغییراتی را در بدن خود تجربه می‌کنند که دانستن این موارد می‌تواند به کاهش آشفتگی روانی و جسمانی زنان کمک کند. در ادامه به طور کامل درباره دوران یائسگی صحبت خواهیم کرد، همچنین متخصصان جنسی مرکز ذهن نو آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند، برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زنان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

منظور از یائسگی چیست؟

یائسگی دورانی از زندگی زنان را تشکیل می‌دهد که دیگر قابلیت تخمک‌گذاری و قاعدگی را ندارند. دوره سنی آن معمولا در میانسالی بین 45 تا 55 سالگی متغیر است و معمولا زمانی رخ می‌دهد که فرد بیش از یک سال خون‌ریزی و قاعدگی را تجربه نکند. عوامل ژنتیکی در سن یائسگی بسیار موثر هستند. در واقع معمولا سن یائسگی زن شبیه به سن یائسگی خواهر یا مادرش است. برخی عوامل محیطی مانند خوردن دارو‌های مختلف، سبک زندگی و عوامل روانشناختی نیز بر این مسئله تاثیرگذار هستند.

برای آشنایی با سایر عوامل موثر و علت پریود نشدن کلیک کنید.

شروع و پایان مدت زمان یائسگی زنان

به طور میانگین سن یائسگی خانم ها، 51 سالگی است؛ اما عوامل مختلفی در این مدت زمان تاثیر گذار هستند. همچنین علائم یایسگی معمولا از چهار سال قبل از آخرین قاعدگی بروز می‌کند. ممکن است علائم آن از چندماه تا چندسال بعد نیز ادامه داشته باشند. این سن نیز برای همه زنان یکسان نیست و برای برخی دیرتر یا زودتر اتفاق می‌افتد. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است؛ اما در یشتر موارد زمان یائسگی از وضعیت بدنی و یا ژنتیک افراد پیروی می‌کند. یائسگی زودرس به حالتی گفته می‌شود که در آن فرد زودتر از 40 سالگی یائسه شود.

علت بروز یائسگی زنان

دلایل مختلفی برای یائسگی زنان وجود دارد. فراموش نکنید که این یک فرایند طبیعی است که با بالارفتن سن بروز می‌کند؛ به همین دلیل نباید در این مورد نگران بود. از طرفی از زمان اولین قاعدگی تا زمان یایسگی اندام های جنسی زنان دچار تغییرات زیادی شده و همچنین در معرض مشکلات زیادی قرار می‌گیرند. این موضوع تا حد زیادی تحت تاثیر هورمون ها بوده و پایین آمدن آنها یائسگی رخ می‌دهد. برخی از این هورمون ها شامل استروژن، پروژسترون، تستوسترون و… هستند. از طرفی برخی از زنان مجبور می‌شوند تا قبل از زمان طبیعی یائسگی، با عمل جراحی رحم را خارج کرده و باعث بروز یائسگی شوند.

نشانه‌های جسمانی و روانی یائسگی

نشانه های یائسگی زنان

به طورکلی با نزدیک شدن دوران یائسگی زنان، نشانه هایی در بدن و حتی وضعیت روانی آنها ایجاد می‌شود که بیانگر این موضوع هستند. گرچه زنان با توجه یه سن و یا تجربیات دیگر انتظار این موضوع را دارند. اما به طور کلی بروز این تغییر با نشانه هایی همراه است.

⭕عادت ماهانه نامنظم

معمولاً قبل از اینکه یایسگی زنان به طور کامل رخ دهد، ریتم و نظم عادت ماهانه برهم می‌خورد. بهم خوردن نظم عادت ماهانه می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، اما در سنین میانسالی این نامنظمی نشان دهنده نزدیک شدن به سن یائسگی است.

حتما برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با بدن زن کلیک کنید.

⭕گرگرفتگی

علاوه‌بر برهم خوردن نظم عادت ماهانه می‌توان گفت شایع‌ترین نشانه یائسگی زنان، گرگرفتگی است. گرگرفتگی اصطلاحی است که به علت افزایش جریان فشار خون در مناطق خاصی از بدن با شدت و میزان مختلف رخ می‌دهد. در این حالت اندام‌های بدن مانند سر، صورت، گردن، و قفسه سینه به شدت گرم می‌شود و فرد احساس گرمای زیاد و تعریق می‌کند. این وضعیت می‌تواند در کل بدن پخش شود. گرگرفتگی عمدتا در شب رخ می‌دهد و می‌تواند منجر به اختلال در خواب شبانه شود.

⭕تغییر بافت واژن

از جمله مسائل دیگری که در دوران یائسگی زنان رخ می‌دهد تغییر و تحلیل رفتن بافت واژن است. علت این مسئله کاهش هورمون استروژن در بدن می‌باشد. در واقع کاهش استروژن در بدن منجر به خشکی واژن و تحلیل بافت و انقباض واژن می‌شود. در این وضعیت انجام رابطه جنسی نیز برای زنان به سختی صورت می‌گیرد. برای برقراری رابطه جنسی با کیفیت کلیک کنید.

⭕تغییرات در پوست و مو

از آنجایی که یائسگی زنان منجر به تغییرات هورمونی در زنان می‌شود ممکن است بر پوست و موی زنان هم تاثیربگذارد. به طوریکه موی برخی زنان نازک، شکننده و خشک می‌شود، همچنین برخی دیگر ممکن است تغییراتی نظیر موی نرم و پف کرده را تجربه کنند.

برای آشنایی با سندرم پیش از قاعدگی کلیک کنید.

⭕پوکی استخوان

پوکی استخوان یکی دیگر از نشانه های یائسگی در زنان است. این مورد به دلیل برهم خوردن تعادل میزان هورمون ها ایجاد شده که با بروز پیامدهای زیادی نیز برای زنان، همراه است. زنان می‌توانند برای جبران این موضوع از مکمل ها و موادغذایی سرشار از کلسیم استفاده کنند. در واقع کاهش میزان هورمون استروژن موجب کاهش جذب کلسیم می‌شود. هورمون تراپی نیز روش دیگری است که در این مورد موثر است.

⭕سایر تغییرات جسمی

در کنار تمامی علائم گفته شده ممکن است یائسگی زنان با نشانه‌ها و تغییرات جسمانی دیگری نیز مواجه شوند که شامل موارد زیر است.

_افزایش سر درد

_سرگیجه و ضعف

_احساس عطش و گرمای شدید

_تپش قلب

_درد در ناحیه کمر و پشت

_بی اختیاری ادرار

_خونریزی‌های غیر طبیعی

⭕تغییرات روانی

علاوه بر مسائل و تغییرات جسمانی می‌توان به تغییرات روانی اشاره کرد. تغییرات روانی معمولا به علت برهم خوردن سطح هورمون‌ها و همچنین استرس و اضطراب ناشی از تغییر وضعیت زنان رخ می‌دهد. علائم روانی که در دوران یائسگی زنان مشاهده می‌شوند؛ عمدتا شامل ضعف در حافظه، کاهش قدرت تمرکز، خلق پایین و افسرده، اضطراب و افسردگی، زودرنجی و تحریک پذیری و نوسان‌های خلقی، کاهش میل جنسی و خستگی است.

برای رسیدن به شناخت بدن همسر کلیک کنید.

وضعیت رابطه جنسی در دوران یائسگی

یکی از پیامدهای ناشی از یایسگی کاهش میل جنسی است. در چنین شرایطی مرد باید آگاهی و اطلاعات کافی در ارتباط با وضعیت جسمانی و روانی همسرش داشته باشد تا با رفتارها و اعمال ناخواسته منجر به ناراحتی و اذیت همسرش نشود. همانطور که مردان با افزایش سن دچار کاهش میل جنسی می‌شوند زنان هم با رسیدن به دوران یائسگی کاهش میل جنسی را تجربه می‌کنند. این مسئله عمدتا به علت تغییر در سطح هورمون‌های بدن و تغییرات فیزیولوژیک و خشک شدن واژن رخ می‌دهد.

رابطه جنسی در چنین شرایطی برای زنان چندان لذت بخش نیست و با درد دخول همراه است. شناخت و آگاهی از دیگر نقاط تحریک پذیر زن باعث می‌شود تا زوجین همچنان بتوانند از نظر تجربه لذت جنسی به یکدگیر کمک کنند. جهت دریافت راهنمایی و آموزش بیشتر در ارتباط با این مسئله می‌توانید به مشاوره جنسی دریافت نمایید.

روش‌هایی برای بهبود علائم ناشی از یائسگی

بهبود یائسگی زنان

 

گاهی علائم ناشی از یائسگی زنان آنقدر شدید است که زندگی زوجین را با اخلال مواجه می‌کند. در این شرایط لازم است که با انجام یکسری از کارها به کاهش مشکلات کمک کرد.

? با پزشک خود مشورت کنید زیرا گاهی ممکن است فرد به علت شدت علائم نیاز به هورمون درمانی داشته باشد.

? اجتناب از خوردن غذاهای تند و محرک

? عدم مصرف زیاد کافئین

? خنک نگه داشتن منزل

? کاهش استرس و مسائل روانشناختی

? رژیم درمانی مناسب برای جلوگیری از افزایش وزن

? در صورت داشتن رابطه جنسی از مواد روان کننده مانند لوبریکانت استفاده کنید

? ورزش و سبک زندگی سالم

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

سخن پایانی

یائسگی زنان به دلایل مختلفی رخ داده و همچنین افراد در این دوران علائم مختلفی را تجربه می‌کنند. این نشانه ها گاهی باعث بروز مشکلاتی برای زنان شده؛ به همین دلیل بهتر است در مورد آنها اطلاعات دقیق داشته و بتوانند با روش هایی آنها را کنترل کنند. روش های مختلفی به زنان پیشنهاد می‌شود که برخی از آنها جسمانی و برخی دیگر روانی هستند. بهتر است در این زمینه با یک متخصص زنان مشورت کرده و حتما در این دوران به سلامت روان خود اهمیت دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه زنان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا می‌توان از یائسگی جلوگیری کرد؟

یائسگی یک بیماری یا اختلال نیست بلکه یکی از فرایند‌های طبیعی و رشد انسان است. معمولاً همه زن‌ها در دهه 50 زندگی یائسگی را تجربه می‌کنند و به طور کلی راهی برای جلوگیری از نرسیدن به این دوران وجود ندارد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

    1. سلام و درود بله گاهی با تزریق داروهایی این مساله به تعویق می افتد. اما متخصص زنان فقط داروها را تجویز می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره