کودک خجالتی | بهترین درمان برای کودکان خجالتی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کودک خجالتی یا کمرو، درونگرا نیستند. ریشه اصلی خجالتی بودن اضطراب و استرس است. که به دلیل وراثت، تربیت، روند رشد، مشکلات روانی-جسمی و روابط خانوادگی بوجود می‌آید. کودک‌خجالتی در موقعیت های اجتماعی خود را پشت والدین قایم می‌کند، یا از آن موقعیت فرار می‌کند.

این کودکان توانایی انتخاب دوست ندارند و در موقعیت های مختلف دچار اضطراب می‌شوند. این کودکان علاقه به برقراری ارتباط دارند اما احساس خجالت و اضطراب این توانایی را از آنها می‌گیرد. خجالتی بودن کودکان نگران کننده نیست و به مرور در بزرگسالی کمرنگ می‌شود. برای جلوگیری از پیشرفت خجالتی‌بودن در کودکان از روانشناس و مشاوره کودک کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک خجالتی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کودک خجالتی

کودکان خجالتی، وقتی فردی با او صحبت می‌کند قایم می‌شود، یا خودشان را پشت شما پنهان می‌کنند. حتی گاهی گریه می‌کنند و از کنار شخص فرار می‌کنند. این کودکان در برابر تجربه های جدید مقاومت می‌کنند و در مقابل افراد جدید مضطرب و بی قرار می‌شوند.

با مرور زمان با بررسی نشانه های‌کودک خود متوجه خواهید شد که خجالتی‌و کم رو است. خجالتی بودن به تدریج در بزرگسالی کم رنگ تر می‌شود و چیزی نیست که شما از اینکه کودکتان‌خجالتی است، شرمنده باشید. پس به جای سرزنش و برخورد با کودکان، از روانشناس کمک بگیرید تا با توجه به نشانه های رفتاری کودک، نحوه برخورد صحیح با او را آموزش ببینید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

نشانه های کودک خجالتی

نشانه های کودک خجالتی از ضعیف به شدید در هر کودک نمایان می‌شود. در ادامه تمامی نشانه های کودک‌خجالتی را نام برده ایم.

  • هرگز والدین خود را ترک نمی‌کند.
  • در تحصیلات خود ضعیف عمل می‌کنند.
  • برای دوست یابی مشکل دارند.
  • افسردگی
  • اضطراب
  • گوشه گیری
  • ناتوانی در فعالیت های اجتماعی
  • دائم مورد تمسخر قرار می‌گیرند
  • با غریبه ها صحبت نمی‌کنند
  • دائم به والدین خود چسبیده اند
  • در کلاس توانایی سوال و پاسخ ندارد
  • در شرایط اجتماعی مضطرب می‌شود
  • توانایی ارتباط با کودکان دیگر را ندارد

بیشتر بخوانید: درمان کودکان مضطرب

علت خجالتی بودن کودک

اینکه برخی کوکان خجالتی و برخی دیگر معمولی رفتار می‌کنند علل مختلفی دارد. کودکان با توجه به وراثت، نحوه برخورد والدین، اضطراب جدایی و تربیت ویژگی های شخصیتی بدست می‌آورند. در ادامه در رابطه با علل خجالتی‌بودن کودک اشاره کرده ایم.

وراثت

ژن و محیط در ویژگی های شخصیتی ما نقش دارند. خجالتی‌بودن نیز یکی از ویژگی های شخصیتی است که از طریق وراثت به کودک انتقال می‌یابد. اگر پدر و مادر با اقوام درجه یک خجالتی باشند، احتمال اینکه کوک خجالتی شود بسیار زیاد است.

 اضطراب جدایی

کودکانی که دچار اضطراب جدایی بوده اند، خجالتی می‌شوند. کودکان اضطراب جدایی را در 6 ماهگی تا 3 سالگی تجربه می‌کنند. و به دلیل مهد کودک رفتن، سفر والدین، ترس از تنهایی و ترس از تاریکی این اضطراب بوجود می‌آید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اضطراب جدایی در کودکان کلیک کنید.

تربیت والدین

تربیت والدین تاثیر زیادی بر شخصیت کودک خواهد گذاشت. کودک خجالتی با توجه به آموزش و تربیتی که از والدین می‌گیرد ویژگی های رفتاری را آموزش می‌بیند. نوع رفتار والدین نیز در این ویژگی نقش دارد. کودکان با توجه به رفتاری که از والدین خود می‌بینند، یاد می‌گیرند که باید خجالتی رفتار کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید.

روند رشد

قبل از اینکه تصمیم بگیرید کودک خجالتی دارید، باید آگاه باشید که برخی از این رفتارها تجربه ای از روند رشد است. اگر کودکتان به طور اتفاقی و ناگهانی از دیگران دور شد و یا هرکجا رفتید به دنبال شما آمد. احتمالا اضطراب جدایی را تجربه می‌کند که در این مرحله کودک فعال تر و مستقل تر می‌شود. اما نگران نباشید! کمرویی کودکان او را عقب نگه نمی‌دارد.

روابط خانوادگی

گاهی کودکان در کنار والدین خود احساس راحتی و امنیت نمی‌کنند. دعوا، بحث و تنش های درون خانواده باعث بروز این ویژگی می‌شود. به همین دلیل کودک خجالتی می‌شود و توانایی برقراری ارتباط با دیگران را ندارد.

مشکلات روانی و جسمی

برخی کودکان با توجه به مشکلات روانی-جسمی که دارند، خجالتی می‌شوند. کودک خجالتی احتمالا با مشکلات لکنت زبان مواجه است. کودکانی که اختلالات شنوایی دارند و کودکان مبتلا به طیف اختلال اوتیسم برای درک رفتارهای اجتماعی دچار مشکل می‌شوند، و همین امر سبب خجالتی شدن می‌شود.

راهکارهای اجتماعی کردن کودک خجالتی

والدین و معلمان نقش مهمی در مدیریت و پیشگیری کمرویی کودکان دارند. این افراد می‌توانند به پرورش مهارت های زیر به کودک کمک کنند.

  • حفظ اسرار
  • قاطع بودن
  • مهربان بودن
  • استفاده از طنز
  • کنترل خشم
  • مقابله با تغییرات
  • دلسوزی کردن
  • تشویق برای کمک به دیگران

این توانایی ها در کودکان به رفتار راحت و پیشگیری از خجالتی بودن آنها کمک می‌کند.

رفتار صحیح با کودک خجالتی | درمان کودک خجالتی

والدین برای جلوگیی از تشدید رفتار خجالتی‌بودن کودک خود باید رفتار صحیح و مناسبی داشته باشند. برای اطلاع از این رفتار صحیح همراه ما باشید.

1. ریشه یابی خجالتی بودن کودک

بررسی کنید که کودک‌شما در چه موقعیت هایی خجالت‌می‌کشد. ابتدا دلیل و موقعیت هایی که کودکتان خجالت می‌کشد را ریشه یابی کنید. مثلا: کودک شما شاید در موقعیت های مهمانی، احوالپرسی، فعالیت های گروهی، مدرسه و … خجالت بکشد. باید با دقت ریشه یابی کنید و در نهایت موقعیت کودک خود را درک کنید. برای ریشه یابی کودک خجالتی خود از روانشناس نیز کمک بگیرید.

2. از برچسب زدن پرهیز کنید

والدینی که در همه موقعیت ها می‌گویند فرزند من‌خجالتی است در واقع به کودک‌خود برچسب می‌زنند. فرزندشان نیز همه جا خود را به عنوان خجالتی بودن معرفی می‌کند. این رفتارها باعث تشدید رفتار کودک خجالتی شما می‌شود. و شما به دیگران این اخطار را می‌دهید که با کودک شما تعامل نداشته باشند تا خجالت نکشد!

3. مهارت های کودک خجالتی خود را تقویت کنید

برای تقویت مهارت های کودک خجالتی خود از راهکارهای زیر استفاه کنید.

  1. برای توسعه مهارت های اجتماعی کودک خود برنامه ریزی کنید.
  2. هر روز در رابطه با اهداف و مهارت های اجتماعی با کودک‌خجالتی صحبت کنید.
  3. در رابطه با فعالیت های اجتماعی که علاقه دارد سوال کنید.
  4. اهداف اجتماعی را مشخص کنید که به طور منظم با کودک خجالتی تمرین کنید.
  5. استعداد ها و علایق کودک‌خجالتی خود را کشف کنید و آنها را تقویت کنید.

4. در موقعیت های مختلف به جای کودک خود سخن نگویید

به کودک خجالتی اجازه دهید که خودش صحبت کند. زمانی که غریبه ها از او اسمش را می‌پرسند بخواهید خودش جواب دهد. یا جواب سوال هایی که دوستان، اطرافیان و … می‌پرسند را به کودک‌خجالتی خود بسپارید.

5. به افزایش اعتماد به نفس کودک خود کمک کنید

یکی از راه های درمان کودک خجالتی تقویت اعتماد به نفس است. با تقویت اعتماد به نفس کودکان، به افزایش مهارت ها و توانایی های کودکتان کمک خواهید کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش اعتماد به نفس در کودکان کلیک کنید.

6. به دنبال دوستان مناسب باشید

یکی از راه های درمان کودک خجالتی، پیدا کردن دوست مناسب است. سعی کنید از دوستانی استفاده کنید که به نسبت اجتماعی تر هستند تا کودک شما از او آموزش ببیند. یا کودک خود را درگیر فعالیت های اجتماعی کنید تا روش صحیح اجتماعی شدن را آموزش ببیند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پیدا کردن دوست در مدرسه کلیک کنید.

7. از معلم کمک بگیرید

از معلم یا مشاوره مدرسه کودک خجالتی بخواهید تا برای تقویت مهارت های کودک کمک کنند. در کلاس های درس برای او صندلی نزدیک خود اختصاص دهد. از معلم بخواهید تا کودک‌خجالتی شما را به دوستان در مدرسه نزدیک کند.

8. کودک خجالتی خود را سرزنش نکنید

حس شرمندگی را به دلیل این ویژگی رفتاری کودکان ایجاد نکنید. کودک خجالتی خود را سرزنش و دعوا نکنید. به جای سرزنش، خجالتی بودن او را با روش های مهارت های اجتماعی کاهش دهید. کودکانی که توسط والدین سرزنش و تحقیر می‌شوند. از تعاملات اجتماعی در موقعیت های مختلف دوری می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحقیر شدن در کودکی کلیک کنید.

9. کودک خجالتی را در حضور دیگران نصیحت نکنید

با کودک خجالتی به صورت خصوصی صحبت کنید. در حضور دیگران او را راهنمایی و نصیحت نکنید. اگر در یک جمعی قانونی را زیر پا گذاشته است یا حرف شنوی ندارد، پس از مهمانی، کلاس و … که خطا رخ داده است، با او صحبت کنید.

10. برای کسب تجارب جدید کوک خجالتی را آماده کنید

یکی از روش های درمان کودک خجالتی، آشنا کردن او با تجارب جدید است. در ادامه راهکارهایی به شما ارائه داده ایم.

  • به کودک‌خجالتی کمک کنید تا به آرامی با محیط جدید آشنا شود.
  • قبل از ورود به موقعیت جدید با او صحبت کنید تا با موقعیت آشنا شود.
  • قبل از ورود به مدرسه جدید با کمک روانشناس به کاهش نسانه های کمرویی او کمک کنید.
  • با نقاشی، کارتون، نمایش و نقش بازی کردن به کودک خود آموزش دهید که در ملاقات با دیگران چه رفتاری صحیح است.

11. فرصتی برای بیان احساسات به کودک خجالتی خود بدهید

  • کودک خجالتی خود را تشویق به بیان احساسات کنید.
  • فعالیت هایی را فراهم کنید تا کودک را به بیان احساسات وادار کند.
  • از کودک‌خجالتی بخواهید از طریق نقاشی یا نامه احساس خود را بیان کند.
  • از او بخواهید داستانی بگوید که احساس خودش را در آن بیان کند.
  • والدین احساس خود را بیان کنند، به کودک‌خجالتی خود ابراز علاقه کنند تا او نیز یاد بگیرد.

12. باادبی را به کودک خجالتی بیاموزید

به کودک‌خجالتی خود بگویید که خجالتی مبنایی بر بی ادبی نیست. به او بگویید که “این یک ویژگی است که تو داری اما دلیلی ندارد هنگام مواجه با افراد بی ادبی کنی”. به‌کودک خجالتی نحوه برقراری ارتباط با دیگران را بیاموزید تا با پاسخ های بدی روبرو نشوید.

13. از روانشناس کمک بگیرید

با کمک از روانشناس و مشاوران به تقویت مهارت های اجتماعی کودک خجالتی خود کمک کنید. روانشناسان با بررسی شدت خجالتی‌بودن کودک راهکارهایی را ارائه می‌دهند که به سرعت بهبودی کودک‌کمک خواهد کرد. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

کلام آخر

کودک خجالتی یا کمرو دچار اختلال یا بیماری نیست که نگران باشید. اما شدت علائم و طول مدت آن در بزرگسالی و تعاملات اجتماعی کودک را دچار مشکلات خواهد کرد. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق از روانشناس و مشاوران کودک برای تقویت اجتماعی کودک‌خجالتی کمک بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک خجالتی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره