درمان کودکان مضطرب

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درمان کودکان مضطرب حتما باید توسط والدین و سیستم آموزشی مورد توجه قرار بگیرد. اضطراب یکی از مسائل رایجی است که امروزه بسیاری از بزرگسالان و حتی کودکان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. علت‌های زیستی، روانی اجتماعی متعددی برای مبتلا شدن کودک به اضطراب وجود دارد. شدت زیاد اضطراب در کودکان حتی منجر به آسیب‌های جدی در بخش‌های مختلف زندگی کودک می‌شود.

اضطراب مزمن (باشدت کم اما طولانی مدت) در دوران کودکی بر وضعیت سلامت روان و جسم کودک تاثیر منفی می‌گذارد و باعث بروز مشکلاتی نظیر مشکلات خواب، افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی، کج خلقی و… می‌شود. بنابراین یکی از اصول حفظ سلامت روان و جسم کودک آشنایی والدین با راهکارهای درمان کودکان مضطرب می‌باشد. در صورت بروز چنین مساله‌ای حتما مشاوره کودک دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان کودکان مضطرب می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

علت یابی قبل از درمان کودکان مضطرب

اضطراب در کودکان می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی روی دهد. مهم‌ترین مسئله در ارتباط با درمان اضطراب در کودکی توانایی تشخیص علت اضطراب است. زیرا درمان کودکان مضطرب بر اساس علت آن می‌تواند متفاوت باشد.

عمدتاً اضطراب به دلیل مسائل ژنتیکی رخ می‌دهد، به عنوان مثال اگر یکی از اعضای خانواده مبتلا به اضطراب باشد به احتمال بیشتری سایر اعضای خانواده به آن مبتلا می‌شوند. همچنین برخی از مسائل زیستی مانند برهم خوردن تعادل انتقال دهنده‌های عصبی می‌تواند در بروز اضطراب در کودکان نقش داشته باشد.

فروشگاه آرامیس

علاوه بر این شرایط زندگی، محیط خانوادگی و ویژگی‌های روانشناختی کودک باعث ایجاد اضطراب در کودک می‌شود، به عنوان مثال کودکان با دلبستگی ناامین به احتمال بیشتری درگیر اضطراب می‌شوند. در نتیجه می‌توان گفت راهکار موثر برای درمان اضطراب در دوران کودکی تا حد زیادی با علت اضطراب ارتباط دارد. برای آشنایی با نشانه های استرس در کودکان کلیک کنید.

راهکارهایی برای درمان کودکان مضطرب

روش‌های آرام سازی کودک

انجام تمرین‌های مختلف آرام سازی هم می‌تواند برای درمان اضطراب بزرگسالان‌موثر باشد هم برای کودکان. تکنیک‌هایی مانند تنفس آرام، ریلکس کردن ماهیچه‌ها و تکنیک‌های ذهن‌آگاهی از جمله روش‌هایی هستند که برای درمان اضطراب تاثیر زیادی در کودکان دارد.

با این حال انجام این تکنیک‌ها نیازمند آموزش توسط یک روانشناس متخصص هست. برای دریافت آموزش صحیح روش‌های آرام سازی از یک روانشناس کمک بگیرید. علاوه بر این نوشتن اتفاقات مثبت و جملات مثبت برای کودکان باعث ایجاد آرامش و مثبت اندیشی در او می‌شود. با این حال باید در نظر داشت که تکنیک نوشتن اتفاقات مثبت برای کودکان با سنین بالاتر مناسب‌تر است. برای کودکان با سنین پایین‌تر می‌توان از کشیدن نقاشی استفاده کرد.  

درمان کودکان مضطرب با بازی درمانی 

بازی درمانی یکی از روش‌های علمی و تخصصی است که عمدتاً توسط روانشناسان کودک انجام می‌شود. بازی درمانی بر اساس دیدگاه‌های مختلف روش‌های مختلفی برای اجرا دارد. در بازی درمانی عمدتاً به صورت غیرمستقیم بر حل مشکل کودک متمرکز می‌شود. کودک در حال بازی کردن است اما این بازی‌ها به طور غیرمستقیم بر بهبود اضطراب کودک متمرکز هستند. در صورت تشخیص درمانگر و آموزش بازی درمانی به والدین، بازی درمانی می‌تواند توسط والدین هم اجرا شود.

به طور کلی بازی ابزاری موثر و هیجان انگیز برای کودکان است، کودکان با استفاده از بازی‌های مختلف دنیای خودشان و اطرافشان را می‌شناسند، به عبارتی می‌توان گفت بازی کردن کودک حکم خون در رگ‌های او را داد. بازی کردن می‌تواند شرایطی را فراهم کند تا کودک احساساتش را بروز دهد و مشکل خودش را بیان کند و تخلیه هیجانی شود. به طور کی بازی شیوه‌ای مناسب برای درمان کودکان مضطرب است.

گوش کردن به حرف‌های کودک

به عنوان یک والد همیشه برای کودک خود وقت کافی اختصاص دهید. صحبت کردن به طور روزانه با کودک باعث می‌شود تا کودک ارتباط بهتری با والدینش داشته باشد و مسائل و مشکلاتش را برای آن‌ها تعریف کند. علاوه بر این صحبت کردن با کودک به طور خود به خود می‌تواند باعث آرام شدن و بهبود ارتباط با والدین شود.

برخی از کودکان به دلیل ارتباط نامطلوب با والدینشان دچار اضطراب می‌شوند و دوست دارند والدین همیشه در دسترسشان باشد. این کار باعث می‌شود تا اضطراب کودک بهبود پیدا کند. پیشنهاد می‌شود مقاله اختلال اضطراب جدایی در کودکان را بخوانید.

آموزش هیجانات

به عنوان یک والد در هنگام صحبت کردن با کودک بهتر است هیجانات مختلف را به او آموزش بدهید. آشنایی با هیجانات مختلف باعث می‌شود تا کودک بتواند این هیجان‌ها را از یکدیگر به درستی تشخیص دهد و علائم آن‌ها را بشناسد. انجام این فعالیت باعث می‌شود تا کودک بتواند اضطراب را از سایر هیجانات به درستی تشخیص دهد و عوامل ایجاد کننده آن را تشخیص دهد.

مواجهه با استرس و ترس‌های کودک

برخی از کودکان به دلیل ترس از یک موقعیت یا مکان خاص دچار اضطراب می‌شوند. برای از بین بردن ترس کودک بهتر است به طور تدریجی و در حضور خودتان با آن شرایط و موقعیت‌ها روبرو شود. برای انجام اینکار می‌توانید به کمک کودک فهرستی تهیه کنید و موقعیت‌های ترسناک را از کمترین به بیشترین یادداشت کنید. و سپس با همکاری یکدیگر، کودک را با آن موقعیت‌ها به طور تدریجی مواجهه کنید. با این حال بهتر است این روش توسط یک روانشناس متخصص انجام شود، زیرا که انجام اشتباه آن می‌تواند باعث شدت مشکلات اضطرابی کودک شود.

الگوسازی برای درمان کودکان مضطرب

کودکان بسیاری از اعمال و فعالیت‌ها را توسط مشاهده الگو یاد می‌گیرند و انجام می‌دهند. به عنوان یک والد از کودک خود حمایت کنید و به او آموزش دهید تا با انگیزه به فعالیت‌های خودش ادامه دهد. مراقبت از کودک و احساس اطمینان دادن به او باعث می‌شود تا اضطرابش را در موقعیت‌های مختلف مدیریت کند. به یاد داشته باشید که اگر خودتان دچار مشکلات اضطرابی یا پریشانی‌های روانی مختلف باشید به احتمال زیاد فرزندتان هم دچار چنین مسائلی می‌شود. در نتیجه برای اینکه بتوانید باعث بهبود اضطراب در کودکتان شوید خودتان هم باید فردی آرام و بدون اضطراب باشید.

مراجعه به روانشناس

اگر اضطراب فرزندتان به تمام بخش‌های زندگی‌اش گسترش پیدا کرده است و هیچ یک از راهکارها شرایط او را بهتر نکرد بهتر است با یک روانشناس دیدار داشته باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان کودکان مضطرب می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا اضطراب والدین می‌تواند باعث ایجاد اضطراب در کودک شود؟

کودکان بسیاری از فعالیت‌ها و ویژگی‌ها را از طریق والدین خود به ارث می‌برند یا از طریق مشاهده آن‌ها یاد می‌گیرند. در نتیجه والدینی که مضطرب باشند به احتمال بیشتری فرزندشان دچار اضطراب می‌شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره