چگونه با افسردگی برخورد کنیم؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اطلاع از روش‌های برخورد با افسردگی این روزها تبدیل به نیاز خیلی از ما شده است. افسردگی به‌قدری رواج پیدا کرده که به آن بیماری قرن می‌گویند. به‌علاوه افسردگی مشکلی است که خودبه‌خود درمان نمی‌شود. حتی می‌توان گفت بی‌توجهی به درمان، می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری مثل مزمن شدن آن را به همراه داشته باشد. به همین خاطر  پیداکردن راهکاری صحیح برای برخورد با افسردگی بسیار مهم است.  خبر خوب این که راه‌های زیادی برای درمان افسردگی وجود دارد. بسیاری از این روش‌ها را می‌توانید به سادگی و در طول برنامه روزانه‌تان انجام بدهید. ما نیز در این مطلب مهم‌ترین روش‌های برخورد با افسردگی را بررسی خواهیم کرد. به‌علاوه به خاطر داشته باشید که شما در هر زمانی می‌توانید مشاوره افسردگی دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با افسردگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

برخورد با افسردگی

افسردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روحی است. این بیماری باعث می‌شود شما انگیزه فعالیت و زندگی را از دست بدهید. بسیاری از کارهایی که تا قبل از این برای‌تان لذت‌بخش بوده از این به بعد دیگر جذابیتی نخواهد داشت. و این شرایط می‌تواند مشکلات بسیاری را برای کار و سایر فعالیت‌های زندگی شما به همراه داشته باشد.

به همین خاطر بهتر است برای برخورد با افسردگی اقدام کنید. شما می‌توانید بعضی از راهکارهای درمان این بیماری را بدون استفاده از  مشاور یا در کنار مشاوره با یک متخصص استفاده کنید. این روش‌ها اگرچه درمان قطعی برای بیماری شما نیستند اما می‌توانند جریان بهبودی را سرعت ببخشند. از جمله این راهکارها به شرح زیر است. برای آشنایی با درمان افسردگی کلیک کنید.

توجه به خواب و تغذیه

اولین راهکار برای برخورد با افسردگی توجه به سبک زندگی است. شاید برای‌تان جالب باشد اگر بدانید روش زندگی شما، غذاهایی که می‌خورید و زمانی که برای خوابیدن می‌گذارید همگی در افسردگی یا سلامت روان نقش دارند. سعی کنید تا حد امکان از مواد غذایی سالم و طبیعی استفاده کنید؛ استفاده از  فست‌فود یا غذاهای چرب و پرکالری را محدود کنید. به‌علاوه تلاش کنید تا در حدود هشت ساعت خواب شبانه کافی و باکیفیت داشته باشید. خواب کافی تأثیر بسیاری در احساس سرزندگی خواهد داشت. پس اگر احساس می‌کنید دچار اختلال خواب هستید بهتر است راجع به این موضوع از یک مشاور کمک بگیرید.

مقابله با افسردگی با ورزش

تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش و فعالیت بدنی تأثیر بسیاری در مقابله با افسردگی دارد. ورزش باعث آزادسازی هورمون‌های آرام‌بخش و شادی‌آفرین در مغز می‌شود. به همین خاطر شما معمولاً پس از فعالیت بدنی احساس سرزندگی را تجربه می‌کنید. داشتن برنامه منظم ورزش روزانه برای حداقل بیست دقیقه در روز می‌تواند تأثیر بسیاری در کاهش افسردگی داشته باشد.

ارتباط برقرار کنید

وقتی دچار افسردگی می‌شوید احتمالاً حوصله هیچ‌کس حتی خودتان را هم ندارید. بااین‌حال بهتر است بدانید که ارتباط برقرار کردن با دیگران می‌تواند تا حد زیادی به بهبود روحیه شما کمک کند. همه ما وقتی احساس می‌کنیم دوستانی داریم که در مواقع سختی می‌توانیم روی کمکشان حساب کنیم احساس بسیار خوبی پیدا خواهیم کرد. به همین خاطر ارتباط با دیگران و حمایت شدن از طرف آن‌ها، از روش های صحیح برخورد با افسردگی است.

انجام کارهایی که از آن‌ها لذت می‌برید

همه ما از انجام برخی کارها احساس آرامش و لذت بسیاری را تجربه می‌کنیم. بهتر است در شرایطی که احساس افسردگی می‌کنید بیشتر به سراغ این کارها بروید. حتی اگر فکر می‌کنید دیگر علاقه‌ای به این کارها ندارید باز هم خودتان را به انجام‌دادن آنها مجبور کنید. این کار باعث می‌شود به‌تدریج احساس آرامش به شما برگردد.

خودگویی مثبت داشته باشید

وقتی دچار افسردگی می‌شویم افکار منفی بسیاری را تجربه خواهیم کرد. شما ممکن است نسبت به اطرافیان، آینده و حتی خودتان بسیار ناامید باشید. احساس بی‌ارزشی، دوست‌داشتنی نبودن و ناتوانی در انجام کارها مهم‌ترین احساساتی هستند که یک فرد افسرده تجربه می‌کند. در چنین شرایطی بهتر است از خودگویی‌های مثبت استفاده کنید. وقتی درگیر احساسات و افکار منفی می‌شوید نفس عمیق بکشید؛ و به خودتان یادآوری کنید که این افکار واقعی نیستند. بلکه شما به‌خاطر افسردگی است که دچار این افکار شده‌اید. سپس سعی کنید روش‌های مثبت‌تری از فکرکردن را با خودتان تمرین کنید.

بیشتر بخوانید : طول درمان افسردگی

مقابله با افسردگی با حضور در محیط‌های شاد

وقتی افسرده هستیم دلمان می‌خواهد در این شرایط باقی بمانیم. به همین خاطر کارهایی انجام می‌دهیم که بیشتر غمگین‌مان می‌کنند. برای مثال ممکن است ارتباطات اجتماعی خود را کم کنید؛ بیشتر اوقات بخوابید یا به آهنگ‌های غمگین گوش کنید. اما بهترین راهکار این است که با این احساسات خود مبارزه کنید. سعی کنید تا جای ممکن از هرچیزی که شما را افسرده‌تر می‌کند فاصله بگیرید. و درعین‌حال هرچقدر هم که سخت باشد به سراغ محیط‌هایی بروید که برای‌تان شادی و آرامش را به دنبال دارد.

فعالیت کنید

وقتی دچار افسردگی می‌شویم سخت‌ترین کار فعالیت است. افسرده ها تمایل دارند که همه چیز را کنار بگذارند؛ به همین خاطر راه صحیح برخورد با افسردگی این است که دقیقاً برخلاف این احساس رفتار کنید. سعی کنید برای کارهای مختلف برنامه‌ریزی کنید. اما در برنامه‌هایتان به این نکته توجه داشته باشید که برنامه شما اصلاً نباید دشوار باشد. برای مثال برنامه‌ریزی برای اینکه صبح‌ها یک ربع زودتر بیدار بشوید؛ ده دقیقه ورزش کنید یا برای چند دقیقه مطالعه داشته باشید کافی است. این تمرینات باعث می‌شود که شما با احساس رکود و افسردگی‌تان مبارزه کنید.

حتما درباره راه های تشخیص نشانه های افسردگی بخوانید.

نقش مشاوران در مقابله و برخورد با افسردگی

همان‌طور که گفتیم استفاده از راهکارهای بالا به‌تنهایی نمی‌تواند راهی برای درمان افسردگی باشد. این روش‌ها تنها می‌توانند از شدت افسردگی کم کنند. به‌علاوه آمارها نشان می‌دهد کسانی که نسبت به درمان افسردگی بی‌توجه هستند معمولاً از این بیماری شکست می‌خورند. افسردگی در این بیماران یا به‌صورت مزمن درمی‌آید؛ و یا آنها به‌صورت دوره‌ای درگیر آن می‌شوند.

هرچه تعداد دوره‌های افسردگی بیشتر بشود شدت آن‌ها نیز بیشتر شده و درمان نیز سخت‌تر خواهد شد. به همین خاطر بهترین راه برای برخورد با افسردگی این است که از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا دلایل افسردگی خود را پیدا کنید و برای برطرف‌کردن آنها برنامه‌ریزی کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با افسردگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

اگر بیمار برای مراجعه به روانشناس انگیزه ای نداشت چه کار کنیم؟

در این شرایط می‌توانید خودتان یا یک روانشناس در تماس باشید و اقدامات مراقبتی لازم را از او فرا بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره