کمک به افراد افسرده با توجه به روانشناسی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کمک به افراد افسرده یکی از اقدامات موثر اطرافیان برای تسریع روند درمان می‌باشد. افسردگی یکی از رایج‌ترین اختلالات روانی عصر مدرن است. این مشکل به شکل فراگیر مردم از هر سن و جنسیت و فرهنگی را می‌تواند درگیر خود کند. ازاین‌جهت کمک کردن به افراد افسرده به‌خصوص کسانی که جزو آشنایان و نزدیکان ما هستند، بسیار قابل‌توجه است. اهمیت این موضوع زمانی دوچندان می‌شود که احتمال اقدام به خودکشی در مورد این بیماران مطرح شود؛ بنابراین لازم است از راهکارهایی که می‌تواند در مورد بهبود افراد مبتلابه افسردگی یاری‌رسان باشد، آگاهی‌های لازم را کسب کرد. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

کمک کردن به افراد افسرده

افسردگی، اختلالی روانی است که می‌تواند بر جنبه‌های زیادی از زندگی فرد تأثیر بگذارد. علاوه بر این، چنین بیماری‌ای باعث می‌شود اطرافیان شخص نیز در تعاملات خود با وی، دچار مشکلاتی شوند. یکی از مهم‌ترین علل بروز این مشکلات، آشنا نبودن با ویژگی‌های اختلال افسردگی و اثرات آن بر مبتلایان است. ازاین‌رو، در ابتدای راه برای کمک به بهبود این افراد، باید از برخی مشخصه‌های افسردگی اطلاع پیدا کرد.

لازم به ذکر است که این موضوع در مورد خانواده‌هایی که تجربه موارد افسردگی، اختلالات خلقی و خودکشی داشته‌اند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. لذا باید در نظر داشت اولین قدم در جلوگیری از بروز دوباره چنین مسائلی، آشنایی با ویژگی‌های افراد مبتلا و نیز افزایش آگاهی در مورد نحوه کمک‌رسانی به آنان است. برای آشنایی بیشتر درباره نحوه برخورد با افسرده ها کلیک کنید.

ویژگی‌های مشخص‌کننده افراد افسرده

طبق گزارش‌های مراجعان مبتلابه افسردگی، یکی از مهم‌ترین موانع درمان این بیماری، واکنش‌های نامناسب نزدیکان بیماران است. البته لازم به ذکر است که رفتارها و عکس‌العمل اطرافیان یا خانواده غالباً به دلیل عدم آشنایی با نشانه‌ها و مشخصه‌های افسردگی است. آن‌ها تغییراتی که در شخص افسرده رخ‌داده را به عوامل شخصیتی او نسبت می‌دهند و درنتیجه، مشکل او را نه ناشی از یک بیماری، بلکه به دلیل تنبلی و بی‌توجه بودن او در نظر می‌گیرند. برای آشنایی با نشانه های افسردگی کلیک کنید.

باید توجه کنید که در کسانی که در حال گذراندن دوره‌های افسردگی هستند، ممکن است نشانه‌های زیر به چشم بخورد:

  • بی‌علاقگی و کاهش تمایل نسبت به مسائل زندگی؛ مانند شغل، تفریحات گذشته، سلامت شخصی
  • بی‌انگیزه شدن در مورد انجام کارهایی که فرد قبلاً دوست داشته است
  • تغییرات چشم‌گیر در وزن
  • کاهش یا افزایش قابل‌توجه در اشتها
  • بروز مشکلات خواب
  • افزایش غیرعادی تحریک‌پذیری
  • بی‌قراری
  • نداشتن انرژی و احساس خستگی زیاد
  • مشکلاتی در تمرکز و تصمیم‌گیری
  • تغییرات ناگهانی خلقی مثل حملات گریه
  • احساس ناامیدی و بی‌ارزش بودن زندگی
  • داشتن افکار خودکشی و یا اقدام به خودکشی

نکته‌ای که باید در مورد نشانه‌های ذکرشده موردتوجه قرار گیرد، این است که این علائم باعث به وجود آمدن مشکلاتی درزمینهٔ سازگاری برای فرد می‌شوند و یا اینکه موجب ناراحتی‌هایی روانی برای او می‌گردند.

اهمیت کمک اطرافیان به فرد افسرده

اغلب، نشانه‌های افراد افسرده برای نزدیکان آن‌ها، به‌ویژه اعضای خانواده بسیار ناراحت‌کننده و دشوار است. این موضوع گاهی سبب می‌شود که خانواده‌ها، این مشکلات را به‌طورکلی انکار کنند و به‌جای حل آن‌ها، تنها صورت‌مسئله را پاک کنند. درحالی‌که برای کمک به بهبود علائم ناراحت‌کننده بیماران، باید ابتدا آن‌ها را به‌عنوان مشخصه‌هایی از یک بیماری پذیرفت.

لازم به ذکر است که بسیاری از نشانه‌های افسردگی ازجمله بی‌علاقگی، بی‌انگیزه شدن و اقدامات خودکشی، بیشتر به معنی درخواست کمک شخص از دیگران است. بااینکه ممکن است برخی از این علائم باعث ناراحتی اعضای خانواده نیز گردند، اما باید به یاد داشت که در صورت کتمان این مسائل، ممکن است مشکلات بزرگ‌تری به وجود آید. مشکلاتی که حتی می‌تواند به از دست دادن عزیزان منجر شود.

نحوه کمک به افراد افسرده

قبل از هر چیز باید به این نکته توجه کنید که شخص افسرده به جملات بیهوده‌ای مثل «تو نباید این‌قدر بی‌انگیزه باش» «تو قبلاً این‌جوری نبودی» «توقع دارم به روزهای گذشته خود برگردی» و یا جملات صرفاً انگیزشی نیاز ندارد. آنچه لازم است به‌عنوان دلسوز او انجام دهید، حضور گرم و همدلانه در کنار وی است. او باید در عمل و رفتار شما نگرانی‌تان را احساس کند.

برخورد مناسب با افراد مبتلابه افسردگی نیاز به حساسیت‌های زیادی دارد، لذا پیشنهاد می‌شود سرخود عمل‌نکرده و از راهنمایی‌های مشاوران و متخصصان حوزه روان‌شناسی بهره‌مند شوید. در ادامه به ذکر روش‌هایی در این زمینه می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با درمان افسردگی کلیک کنید.

روش‌هایی برای کمک به اشخاص افسرده

حمایت از شخص افسرده

بیماران افسرده باید این احساس را داشته باشند که باوجود تمام تغییراتی که در حالت روحی خود داشته‌اند، بازهم کسانی را در کنار خود دارند که در کنارشان هستند. باید از طریق گوش کردن فعالانه به دغدغه‌های او، این اطمینان را در وی ایجاد کنید که می‌خواهید بدون قضاوت از احساساتش آگاه شوید. گاهی حتی کنار هم نشستن بدون هیچ حرفی می‌تواند در این مورد کمک‌کننده باشد.

درک کردن طوفان هیجانات فرد افسرده

در طی دوره‌های افسردگی، شخص هیجانات متنوعی را با شدت‌های گوناگون تجربه می‌کند. مهم این است که به او کمک کنید تا به‌روشنی از این هیجانات خود آگاه شود و به‌درستی آنان را بشناسد. در این صورت به‌جای ناراحتی و عذاب وجدان گرفتن، می‌تواند آن‌ها را بپذیرد و در جهت تغییرشان اقدام کند. برای آشنایی با راهکارهایی برای افزایش انگیزه در افراد افسرده کلیک کنید.

اصرار نکردن در مورد شاد بودن اجباری

یکی از نشانه‌های افسردگی این است که فرد نسبت به آنچه قبلاً باعث تفریح و خوش‌گذرانی‌اش می‌شد، بی‌علاقه می‌گردد. در این حالت وادار کردن وی به انجام آن‌ها نه‌تنها باعث لذت او نمی‌شود، بلکه فرد را به‌طور کامل از آن فعالیت بیزار می‌کند.

تشویق فرد به مراجعه به روانشناس

همان‌طور که قبلاً گفته شد، برخورد با بیماران مبتلابه افسردگی بسیار حساس است، چراکه هرگونه رفتار نامناسب می‌تواند اثر بسیار زیاد و مخربی در روند بهبود فرد بگذارد. درنتیجه بهترین کار، گرفتن راهکارهای تخصصی از افراد متخصص این زمینه ازجمله روانشناسان هستند.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره