آمار افسردگی در ایران

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آمار افسردگی در ایران برای بسیاری از سازمان های دولتی و مردم نهاد کاربرد دارد. این آمار می تواند در روند آموزش های مدارس و بودجه بندی های دولتی تاثیر بگذارد. یکی از شاخص های مهم اقتصادی، تولید ملی است. در جوامعی که درصد افسردگی پایین داشتند؛ اقتصادی پویاتر و موفق تر داشت. بنابراین افسردگی نه تنها خانواده بلکه جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. جمع آوری داده هایی مثل آمار افسردگی کمک می کند تا بتوانیم در زمینه های مختلف برنامه ریزی دقیق تری داشته باشیم. این برنامه ریزی تمامی سطوح جامعه را در بر می‌گیرد. در ادامه آخرین آمارهای به دست آمده از وضعیت افسردگی در ایران را در مقایسه با سایر کشورها آورده ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه آمار افسردگی در ایران می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

آمار افسردگی در ایران چگونه است؟

افسردگی در ایرانیان

خوشبختانه در سالهای اخیر اطلاعات مردم کشور ما در مورد بیماری های اعصاب و روان بیشتر شده و برای درمان هم بیشتر مراجعه می‌کنند. اما به طور کلی بیماری های روان به اندازه بیماری های جسمانی جدی گرفته نمی‌شوند. از طرفی افسردگی نیز ساده ترین و پیش پا افتاده ترین بیماری روانی تلقی شده که گاها حتی از آن به عنوان یک بیماری مشخص نیز یاد نمی‌کنند.

به همین دلیل افسردگی را بیماری خاموش می‌دانند. چرا که افراد تصور می‌کنند که تنها ناراحت هستند و هیچ چیز جدی نیست. در صورتی که ناراحتی با افسردگی متفاوت بوده و این بیماری به طور کلی زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در صورتی که ناراحتی بعد از چند روز برطرف می‌شود. برای آشنایی با علائم افسردگی شدید کلیک کنید.

اگر بخواهیم به طور دقیق تری در مورد آمار افسردگی در ایران صحبت کنیم؛ باید بگوییم که طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه از سال 1379 تا 1398 آمار افسردگی از 4.6 به 5.09 رسیده است که رشد قابل توجهی محسوب می‌شود. از طرفی ابتلا به اختلالات روانی دیگر نیز از 9.99 در سال 1369 به 15.71 در 1399 رسیده است. اگر چه این آمارها کاملا دقیق نیستند؛ چرا که بسیاری از افرادی که مبتلا به بیماری های روانی هستند؛ برای درمان مراجعه نکرده و یا نمی‌توان آنها را شناسایی نمود.

آمار افسردگی در استان های ایران

آمار افسردگی در ایران

 

بر اساس آمارهایی که در قسمت قبلی به آنها اشاره شد؛ مشخص گردید که تهران بیشترین مبتلا به افسردگی را در خود جای داده است. اما از طرفی دیگر گیلان و یزد وضع بهتری نسبت به سایر شهرها داشته و افراد در این شهرها کمتر مبتلا به افسردگی می‌شوند. برای اطلاع از چگونگی تاثیر افسردگی بر دیگران کلیک نمایید.

 

افسردگی چگونه ظاهر می شود؟

برای تشخیص افسردگی و کمک کردن به افراد، در ابتدا باید نشانه های افسردگی را تشخیص داده و طول مدت این نشانه ها نیز توجه داشت. علائم افسردگی باید حداقل دوهفته بدون وقفه ادامه داشته باشند تا بتوان افسردگی را تشخیص گذاری کرد.  برخی از این علائم، شامل موارد زیر می‌شوند.

  • خستگی و کاهش انرژی در طول روز
  • اختلال در اشتها و افزایش وزن
  • اختلال در خواب
  • عدم تمرکز و اختلال در حافظه
  • داشتن احساس گناه
  • بی میلی به انجام دادن کارهای روزمره
  • داشتن افکار خودکشی

آیا علائم می توانند پنهان شوند؟

برخی دیگر از نشانه های بیماری که از آنها به عنوان علائم پنهان افسردگی یاد می‌شود؛ شامل کم رو شدن و انزوا، تغییر در الگوی خواب و بیداری، داشتن افکار منفی به صورت مداوم، اختلال در عملکرد در وظایف کاری، بروز مشکلات جسمانی بدون علت و اعتیاد به الکل و مواد مخدر، می‌شوند.

با توجه به نشانه‌ها بسیار اهمیت دارد که سبک رفتاری مناسبی در ارتباط با این بیماران پیدا بکنید. براساس فرهنگ و آداب رسوم برخوردها متفاوت می باشد. در این خصوص میتوانید به آمار غمگین ترین و افسرده ترین کشورهای جهان مراجعه کنید.

دلایل ایجاد کننده افسردگی

همچنین باید در مورد افسردگی، به عوامل ایجاد کننده این بیماری نیز توجه داشت. چرا که در صورتی که افراد بتوانند دلیل این بیماری را از بین ببرند؛ قطعا نشانه های بیماری نیز کمتر می‌شود. در مورد برخی از دلایل نمی‌توان کاری انجام داد. مخصوصا اینکه فرد برای مقابله با این بیماری تنها باشد. اما زمانی که دیگران در کنار او باشند و خود نیز تلاش کند؛ درمان این بیماری بسیار ساده تر خواهد شد. عوامل ژنتیکی، برهم خوردن تعادل شیمیایی مغز، قرارگیری در معرض حوادث استرس زا، عوامل فرهنگی و اجتماعی، برهم خوردن هورمون ها و… همگی در بالا بردن آمار افسردگی در ایران موثر هستند.

آمار افسردگی کدام زیر شاخه ها را اندازه گیری می کند؟

خود افسردگی شامل زیرشاخه های مختلفی است که در بیشتر آنها علائم یکسان هستند؛ تنها شدت و مدت زمان بروز آنها با یکدیگر متفاوت است. همچنین برای درمان نیز باید به این موضوع توجه داشت. برخی از رایج ترین انواع افسردگی که در آمار افسردگی ایران نیز مد نظر قرار گرفته شده است؛ شامل موارد زیر می‌شوند.

📌افسردگی اساسی

📌 افسردگی دوره ای

📌افسردگی اضطرابی

📌 افسردگی فصلی

📌افسردگی بعد از زایمان

📌افسردگی در کودکان و نوجوانان

چطور آمار افسردگی در ایران را کاهش دهیم؟

کاهش آمار افسردگی در ایران

با اینکه درمان افسردگی باید به صورت فردی صورت گیرد؛ اما این بیماری عواقب اجتماعی داشته و گاها اقدامات گروهی نیز در این زمینه نقش دارند. از این رو نهادها و سازمان های مختلف باید در راستای کاهش آمار افسردگی در ایران اقدامات لازم را انجام داده و به افراد کمک کنند. برای اطلاع از راه های درمان افسردگی شدید کلیک کنید.

دسترسی همگانی به خدمات بهداشت روان

در همه جای دنیا خدمات روانشناسی جزو گران ترین خدمات درمانی محسوب می‌شوند. در کشور ما شرکت های بیمه نیز هزینه های این درمان را تقبل نکرده و گاها به دلیل همین هزینه های زیاد است که افراد برای درمان شدن اشتیاقی نشان نمی‌دهند. از طرفی همه افراد در شهرهای مختلف نیز به روانشناس و روانپزشک دسترسی ندارند. از این رو باید حتی در شهرها و روستاها نیز روانشناسانی حضور داشته و هزینه های این نوع درمان نیز برای همه قابل پرداخت گردد.

فرهنگ سازی و آگاه سازی در این زمینه

فراموش نکنید که در یک جامعه اگر افراد از سلامت روانی کافی برخوردار باشند؛ جامعه نیز وضعیت بهتری خواهد داشت. از این رو نباید مراجعه به روانشناس و یا حتی ابتلا به افسردگی یک تابو باشد. باید در این مورد به شکل های مختلف در رسانه صحبت کرده و افراد را آگاه نمود. این کار تا حدی بر عهده مسئولین این حوزه است.

برقراری تعادل میان زندگی شخصی و کار

بخشی از آمار افسردگی در ایران و رشد آن به دلیل وضعیت معشیتی و اقتصادی افراد است. بیشتر افراد جامعه مجبور هستند تا ساعات زیادی را کار کرده و برای رفع نیازهای اولیه خود تلاش زیادی کنند. طبیعی است که در این شرایط زمانی برای استراحت و تفریح نداشته و به انواع بیماری های روانی مانند افسردگی مبتلا می‌شوند.

تشویق افراد به مراجعه به روانشناس و روانپزشک

همانطور که گفته شد؛ هنوز هم عده ای ابتلا به افسردگی و یا مراجعه به روانشناس را یک تابو می‌دانند. از این رو اگر فردی با شما در مورد نشانه های روانی اش صحبت کرد؛ او را ترغیب به مراجعه به روانشناس کرده و برای درمان در او انگیزه ایجاد کنید.

نکته: دریافت درمان از متخصص باعث می شود که احتمال بازگشت افسردگی به صفر برسد.

کم کردن آمار بیکاری و اعتیاد

بخش اعظمی از آمار افسردگی در ایران مربوط به بیکاری و ابتلا به اعتیاد است. خود افراد در این مورد نمی‌توانند کار زیادی انجام دهند. اما این دو از اصلی ترین دلایل ابتلا به افسردگی محسوب می‌شوند که در صورت از بین بردن آنها، آمار این بیماری نیز کاهش پیدا می‌کند.

سخن پایانی

عوامل فردی و اجتماعی در مورد آمار افسردگی در ایران نقش دارند. از این رو باید در پرداختن به این مشکل هر دوی این موارد را بررسی کرده و به افراد کمک کرد تا برای درمان کاری کنند. ابتلا به افسردگی شاید مانند سرماخوردگی در ابتدا ساده به نظر برسد. اما در صورتی که برای مدت زمان طولانی ادامه یابد؛ حتی می‌تواند افراد را در معرض ابتلا به دیگر بیماری ها نیز قرار دهد. بهترین فردی که در این مورد می‌تواند به افراد کمک کند روانشناس است که همه افراد باید به آن مراجعه کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه آمار افسردگی در ایران می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره