طول درمان افسردگی | دوره درمان افسردگی چقدر طول میکشد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

طول درمان افسردگی وابسته به عوامل متعددی است و می‌تواند از یک ماه تا چند سال متغیر باشد. با توجه به هزینه‌ها و اهمیت زمان، تمایل به کوتاه‌تر شدن این بازه زمانی امری طبیعی است. اما محدودیت اصلی برای کوتاه شدن روند درمان، ماهیت خود بیماری است که ریشه در باورها و افکار بیمار دارد، یعنی آن بخش از تفکر که سال‌ها برای شکل‌گیری آن، زمان صرف شده. شاید یک روز انسان بتواند با باز کردن جمجمعه کسی طرز تفکر، علایق و یا داستان زندگی او را تغییر بده! تا به امروز بهترین و سریع‌ترین روش‌های درمان‌افسردگی توسط روانشناسان ارائه شده است که درباره طول زمان هر کدام در ادامه شرح داده‎‌ایم. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طول درمان افسردگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

طول درمان افسردگی

با طولانی شدن دوره درمان افسردگی خیلی از افراد از ادامه روند درمان صرف نظر می‌کنند. و بهبودی کامل را به زمان  می‌سپارند. حتی برخی به دلیل طولانی بودن دوره درمان ها هرگز به متخصص مراجعه نمی‌‍کنند.

افسردگی از جمله بیماری هایی است که به احتمال خیلی زیاد تبدیل به یک بیماری همیشگی خواهد شد. عدم درمان افسردگی روی عملکرد شغلی، زناشویی، فردی، اجتماعی و… فرد تاثیر منفی خواهد گذاشت. درواقع با درمان افسردگی شما کل زندگی تان را سر و سامان می‌دهید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

طول درمان افسردگی با توجه به علائم بیماری 

افسردگی که از آن به عنوان سرماخوردگی اختلالات روانی یاد می‌شود، یکی از مشکلات خلقی نسبتا شایع است که می‌تواند افراد را در همه رده‌های سنی درگیر خود کند. قبل از ارائه درمان افسردگی باید این اختلال را از حالت‌هایی نظیر احساس غمگینی یا دلگرفتگی ساده مجزا کرد. چرا که این حالت‌ها وضعیتی گذرا هستند و معمولا در پاسخ به رویدادهای بیرونی خاص بروز یافته‌اند.

طول درمان افسردگی به زمان مراجعه فرد بستگی دارد. براین اساس هر چه زودتر برای درمان افسردگی اقدام شود، طول درمان افسردگی کوتاه تر خواهد شد. گاه نشانه ها به صورت پنهانی زندگی فرد را در برگرفته‌اند از این رو مدت زیادی جهت اقدام برای درمان افسردگی طول می‌کشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که حداقل سالی یک بار برای ارزیابی روانی به متخصصین روانشناسی مراجعه شود. برای شروع درمان افسردگی کلیک کنید.

توجه به دوره ها و اپیزودهای افسردگی

در افسردگی اساسی فرد دست کم به مدت دو هفته در اکثر اوقات روز احساس غمینی مفرط می کند و یا از مسائلی که قبلا برایش لذت بخش بوده‌اند لذت نمی‌برد. هم چنین در افسردگی فرد در کنار خلق افسرده علائم دیگری را نیز تجربه می‌کند که از جمله آن ها می توان به بروز تغییراتی در الگوی خواب و اشتها، کندی روانی- حرکتی، کاهش تمرکز، احساس گناه، افکار مرگ و خودکشی اشاره کرد. برای آشنایی با علائم افسردگی کلیک کنید.

از دیگر نکاتی که در مورد افسردگی حائز اهمیت است این است که نشانه‌ها دائم در یک سطح نیستند و ممکن است شدت آن‌ها کم و زیاد شوند. برخی بیماران بع محض شروع و دریافت درمان احساس بهبودی کرده و درمان را رها می‌کنند، در حالی که درمانگر هنوز تاییدی برای ترک روند درمان را نداده، کاهش موقتی نشانه‌های افسردگی ممکن است حتی بدون درمان نیز اتفاق بیافتد، بنابراین اگر قصد بهبودی کامل را دارید بدون نظر درمانگر خود جلسات را ناتمام نگذارید.

طول درمان افسردگی با روان درمانی

طول درمان افسردگی با رواندرمانی

طول درمان افسردگی با روان درمانی در مقایسه با دارو شاید بلندتر باشد، اما قطعا نتیجه بخش تر خواهد بود. شما برای رهایی کامل از افسردگی نیاز به مراجعه به روانشناس دارید. اما متاسفانه بیشتر افراد تنها راه حل را مراجعه به روان پزشک می دانند. روانپزشک با تجویز دارو سعی در کنترل افسردگی دارد. اما طبق پژوهش های به عمل آمده دارو تنها برای مدت کوتاهی می تواند از نشانه های افسردگی بکاهید (حتی به طور کامل نشانه ها قطع نمی شوند). بنابراین دریافت خدمات روان درمانی از روانشناس برای درمان افسردگی ضروری است.

طول درمان افسردگی با توجه به رویکرد درمانگر متغیر است. روان درمانی به مجموعه درمان هایی گفته می شوند که روانشناسان برای درمان انواع اختلالات به کار می‌برند. اساسا برای نتیجه بخش بودن روان درمانی افسردگی شما باید حداقل یک بازه سه الی شش ماه را برای درمان در نظر بگیرید.

طول درمان افسردگی براساس درمان های رایج

امروزه برای درمان افسردگی از درمان‌های مختلفی استفاده می‌شود که سرعت اثربخشی هرکدام با یکدیگر متفاوت است از جمله رایج‌ترین درمان‌ها در این زمینه می‌توان به درمان با رویکرد شناختی- رفتاری، استفاده از داروهای ضدافسردگی و درمان‌های روان پویشی اشاره کرد.

طول درمان افسردگی با درمان های شناختی رفتاری

در این میان، رویکرد شناختی رفتاری برای درمان افسردگی بیشترین اثربخشی را طبق مطالعات تحقیقاتی از خود نشان داده است. میزان سرعت این اثربخشی می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برخورداری از مشکلات روانشناختی دیگر و شدید بودن افسردگی از جمله عواملی هستند که روند درمان افسردگی را کند می‌سازند. با این حال رویکرد شناختی رفتاری معمولا به عنوان درمان کوتاه مدت برای افسردگی در نظر گرفته می‌شود.

طول درمان افسردگی با روانکاوی

درمان‌های روان پویشی که بر مبنای نظریه روانکاوی قرار دارند اغلب به عنوان درمان‌های بلند مدت شناخته شده و تقریبا بیش از یک سال روند انجام‌شان به طول می‌انجامد. برای شرکت در این درمان ها هفته ای یکبار (گاه هفته دو الی سه بار) باید به روانکاو مراجعه کنید. بنابراین علاوه بر بلند بودن طول درمان افسردگی به روش روانکاوی دریافت آن بسیار پرهزینه است. اما نتایج حاصل بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. از این رو کسانی که می خواهند ریشه افسردگی را برای همیشه از ذهن خود پاک کنند، می‌توانند از این روش بهره مند شوند.

طول درمان افسردگی با رویکرد طرحواره درمانی

طرحواره درمانی یکی از جدیدترین روش های درمان افسردگی است. این روش که از خانواده موج سومی هاست به درمانی های کوتاه مدت معروف اند. طرحواره درمانی نیز به روابط دوران کودکی و باورهای ریشه ذهن فرد می‌پردازد. درمانگران با این روش سعی در از بین بردن طرحواره های ناسازگار دارند. در واقع آن ها طرحواره های ناسازگار را مانع درمان افسردگی می‌دانند. با چالش کشیدن این طرحواره ها فرد قادر به ادامه زندگی سالم خواهد بود.

طول درمان افسردگی با کدام روش کوتاه تر است؟

پژوهش‌های بالینی همچنین بیانگر این نکته هستند که اگر درمان‌های دارویی در ترکیب با روان درمانی به خصوص روان درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری قرار بگیرد، طول مدت درمان افسردگی کاهش یافته و اثربخشی نیز تا حد قابل توجهی بالا می‌رود. البته دوره های درمان افسردگی با توجه به وضعیت بیمار مشخص می‌شود. برای مثال بیماران افسرده ای که قدرت تکلم ندارند حتما باید با دارودرمانی روند درمان شان شروع شود. با این حال تشخیص این مساله بستگی به متدهای درمانی متخصص دارد.

برای آشنایی با نحوه برخورد با افسردگی کلیک کنید.

طول درمان افسردگی با داروهای ضد افسردگی

بعضی‌ها فکر می‌کنند که بلافاصله بعد از خوردن داروهای ضد افسردگی باید علائم این اختلال در آن ها فروکش کند. این در حالی است که همه ضدافسردگی ها برای تاثیرگذاری به دست کم دو هفته زمان نیاز دارند. در حقیقت علائم بهبودی اغلب 2 هفته پس از شروع دوره درمان افسردگی خود را نشان می‌دهند.

افرادی که از این مسئله اطلاع ندارند ممکن است از سر ناآگاهی داروی خود را بدون مشورت پزشک بسیار زود قطع کرده یا دوز آن را به طور سرخود افزایش دهند. این در حالی است که هرگونه تغییر در روند استفاده از داروهای ضد افسردگی حتما باید زیر نظر متخصص صورت بگیرد. در غیر این صورت ممکن است عوارض ناخوشایندی را برای فرد به همراه بیاورد.

برای آشنایی با سایر روش های درمان خانگی افسردگی بدون دارو کلیک کنید.

آیا پس از پایان دوره درمان افسردگی باز هم باید تحت نظر درمانگر بود؟

دوره های درمان افسردگی

طول دوره درمان افسردگی هر چقدر هم بلند شود، همچنان امکان عود افسردگی وجود دارد. به همین دلیل با استفاده از درمان های نگهدارنده سعی می‌شود تا این بازگشت‌ها به تعویق بیافتد. با این حال برای ارزیابی و حفظ سلامت بیمار، درمانگر بازه های زمانی را حضور در جلسه مشاوره تعیین می کند.

برای آشنایی با روش های جلوگیری از بازگشت افسردگی کلیک کنید.

در طول درمان افسردگی چه مسائلی پی می ‌آید؟

در طول درمان افسردگی احتمالا فرد با مسائلی درباره گذشته اش مواجه می‌شود که برایش رنج آور هستند. در چنین شرایطی احتمالا بیمار از روند درمان خارج می‌شود.  برای پیشگیری از این مشکلات بهتر است به درمانگر خود درباره موضوعات آزاردهنده اطلاع دهید. هر چند برخی افراد با بیان ناراحتی هایشان و خاطرات تلخ شان، احساس سبکی می‌کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه طول درمان افسردگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

 آیا طول درمان افسردگی با دارو کوتاه تر است؟

داروهای ضد افسردگی برای اثربخشی به دست کم دو هفته زمان نیاز دارند.استفاده از آن ها تنها در شرایطی که افسردگی شدید وجود دارد و درمان‌های دیگر پاسخگویی چندانی ندارند توصیه می‌شود.

آیا افسردگی در کمتر از 6 ماه قابل درمان است؟

طول درمان افسردگی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به شدت افسردگی، وجود سایر اختلالات روانشناختی و نوع درمان انتخاب شده توسط درمانگر اشاره کرد. در مواردی که فرد به افسردگی خفیف تا متوسط مبتلاست و درمانگر از رویکرد شناختی رفتاری استفاده می‌کند احتمالا طول درمان چیزی در حدود کمتر از 6 ماه هست.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره