عشق در نگاه اول | عشق در یک نگاه واقعیت دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

عشق در نگاه اول در بسیاری از فیلم ها و داستان های عاشقانه مورد توجه قرار گرفته است. جالب آن که بسیاری از مردم به عشق در نگاه اظهار نمی‌کنند؛ ولی طبق تحقیقات عشق در نگاه اول برای خیلی های اتفاق می‌افتد و درصد زیادی (حتی در ناخودآگاه) به آن اعتقاد دارند. اما دانشمندان بر این باورند که عاشق شدن و تداوم آن در گذر زمان دو مقوله جدا هستند. در حقیقت ممکن است افراد در یک نگاه عاشق شوند اما این یک نگاه می‌تواند باعث شود که آن ها این عشق را در وجود خود نگه دارند یا نه وارد چالش یک رابطه شوند. اگر دچار چالشی شده‌اید حتما برای دریافت خدمات مشاوره رابطه دختر و پسر کلیک کنید.

عشق در نگاه اول افسانه یا حقیقت؟

حقیقت عشق در نگاه اول

آیا به نظر شما عشق در نگاه اول حقیقت دارد یا از آن دسته افرادی هستید که آن را قبول ندارند؟ بیایید این موضوع را از دیدگاه علمی بررسی کنیم. در تحقیقی که سال 2017 انجام شد پژوهشگران یک نظر سنجی را در سایت‌های همسریابی اجرا کردند. نتایج این نظرسنجی نشان داد که 61درصد زنان و 72درصد از مردان پاسخ دهنده به پرسش‌ها بر این باورند که عشق در یک نگاه حقیقت دارد.

با این حال عشقی که شما در پی یک نگاه آن را در خود تجربه می‌کنید با عشقی که در طول سال‌ها و در نتیجه همراهی یکدیگر در روزهای بد و خوب زندگی به دست می‌آید، دو حس کاملا متفاوت است. با این حال پژوهشگران معتقدند که نمی‌توان منکر این شد که بسیاری از افراد پس از یک نگاه ساده دست خوش احساسات شدید و عاشقانه می‌شوند. چراکه دلایل علمی وجود دارد که بروز این احساسات را تایید می‌کنند. در ادامه به ارائه این دلایل پرداخته‌ایم.

پیشنهاد می شود که حتما برای آشنایی با نشانه های عشق واقعی کلیک کنید.

دلایل علمی عشق در نگاه اول

اعتقادات و باورها ارتباط مستقیمی با واکنش‌های جسمانی دارند، بنابراین اگر شما هم جزء آن دسته افراد باشید که به عشق در یک نگاه اعتقاد دارند، احتمال وقوع آن برای‌تان بیشتر خواهد شد، البته توصیه می‌کنیم قبل از هر چیز حتما عناصر عشق را بشناسید. در ادامه 3 دلیل علمی عشق دریک نگاه را آورده‌ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

1- واکنش های شیمیایی مغز

بررسی‌ها نشان می‌دهند که واکنش‌های شیمیایی دقیقی در مغز وجود دارند که باعث می‌شوند شما احساس عاشقی کنید. آیا تا به حال علائم جسمانی خاصی که از عاشق شدن را تجربه کرده‌اید؟ برای مثال بعضی‌ها می‌گویند “احساس می‌کنم وقتی او را می‌بینم در دلم رخت می‌شویند!” یا “کل بدنم داغ می‌شود”. بر اساس گفته‌های دکتر تریشا استرافورد متخصص عصب روانشناسی؛ عاشق شدن باعث می‌شود که در مغز انسان مقادیر قابل توجهی دوپامین و سروتونین ترشح شود.

جالب است بدانید احساس ناشی از افزایش این انتقال دهنده‌های عصبی شیمیایی در مغز می‌تواند شبیه مصرف هروئین باشد! به همین خاطر به احتمال زیاد فورا وابستگی شدیدی به فرد مقابل پیدا می‌کنید و تا زمانی که مجددا او را نبینید آرامش خود را باز نمی‌یابید.

طبق نظر دکتر استرافورد علت این امر آن است که وقتی به چشم‌های معشوق نگاه می‌کنید، ممکن است مدارهای لوب پیشانی‌تان فعال شود و حلقه اتصالی را میان شما و او شکل دهد. هرچقدر تحریک و فعال سازی این ناحیه در مغز به شکل قوی‌تری اتفاق بیافتد، عشق نیز با شدت بیشتری تجربه خواهد شد.

2- عشق در نگاه اول | بروز یک تحریف شناختی مثبت

عشق در یک نگاه می‌تواند یک تحریف شناختی مثبت در حافظه باشد که شما و معشوق‌تان به طور مشترک آن را خلق می‌کنید. در حقیقت ممکن است پس از عاشق شدن همه چیز را در گذشته به شکل متفاوتی به یاد بیاورید و این طور فکر کنید که از همان نگاه اول این احساسات در هر دوی شما بروز پیدا کرده است. در حالی که شاید این مسئله در حقیقت درست نباشد.

طبق پژوهشی که در سال 2017 در دانشگاه گرونینگن هلند انجام شد اکثر کسانی که به عشق در یک نگاه اعتقاد داشتند، افرادی بودند که در رابطه طولانی مدت با شریک خود به سر می‌بردند. این مسئله تایید می‌کند که اعتقاد به عاشق شدن در نگاه اول می‌تواند نوعی سوگیری شناختی و تحریف حافظه باشد. چرا که حافظه در طول زمان نوع روایت وقایع را به شیوه‌های خاصی تغییر می‌دهد که این نیز می‌تواند یکی از موارد آن باشد.

3- جذب شدن به شخصیت های جذاب

در مطالعه‌ای که در ژورنال علوم اعصاب منتشر شد، دانشمندان دریافتند كه افراد می‌توانند تقریباً بلافاصله در صورت یافتن شخصی جذاب تصمیم بگیرند عاشق او شوند و پدیده عشق در نگاه اول بدون آن جذابیت اولیه اتفاق نمی‌افتد. در واقع، در عرض چند ثانیه (یا حتی کمتر)، مغز شما می‌داند به کسی که نگاه می‌کند علاقه دارد یا خیر و این اغلب همان چیزی است که منجر به یک رابطه پایدار می‌شود.

نشانه های عشق در نگاه اول چیست؟

ناگهان قلب تان به لرزه در می آید

حس می کنید او را از قبل می شناسید

هنگام حضور او تمرکز کافی ندارید

رفتار عادی خودتان را گم می کنید و گیج هستید

دلتان می خواهد زمان بیشتری با او بگذرانید و حرف بزنید

دائم در ذهن شماست

از توجه او خوشحال می شوید

یاد او شما را خوشحال می کند

با او احساس صمیمیت می کنید

هر بار ضربان قلب تان با دیدنش بالا می رود

ندیدن او شما را آزار می دهد

از نظرتان بسیار جذاب و دوست داشتنی است

حضورش به شما آرامش می دهد

نقاط مشترک زیادی با یکدیگر احساس می کنید

حتی زبان بدن تان هم در کنار او عوض می شود

فقط نظر او برای تان مهم است

می خواهید همه چیز را درباره او بدانید

 

عشق در نگاه اول و پایداری روابط

عاشق شدن در نگاه اول به شما تضمین نمی‌دهد که رابطه‌تان دوام زیادی خواهد داشت. چرا که احساس عشق با نگه داشتن آن در طی زمان متفاوت است. پایدار ماندن در عشق ورزی چالش‌های زیادی دارد. شما باید بتوانید علاوه بر ابراز محبت، از رابطه خود مراقبت کنید، پیوندی صمیمانه میان خود ایجاد کرده، تعهد و مسئولیت پذیری‌تان را بالا ببرید و در نهایت همواره به کیفیت روابط جنسی خود نیز توجه کنید.

در نتیجه اگر در همان نگاه اول از فرد مقابل خوش‌تان آمد همه چیز را تمام شده نپندارید. بلکه این آغاز راهی طولانی است که هموار بودن آن به تلاش‌های هردوی شما بستگی دارد.  

مقالات پیشنهادی نویسنده

عشق اشتباه

روانشناسی عشق

آیا عشق در نگاه اول پیامدهای ناگواری دارد؟

هر نو ع رابطه ای اگر بدون آگاهی و بینش جلو برود؛ در نهایت به شما آسیب خواهد زد. بنابراین باید درباره عشق در یک نگاه خود کمی صبورانه قدم بردارید. هیجان و شوق شما در روزهای اول بسیار بالاست. اگر عاقلانه عمل نکنید احتمال سوءاستفاده و یا شکست بسیار بالاست.

کمک مشاوران ذهن نو درباره عشق در نگاه اول

مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو به شما انواع خدمات مشاوره روانشناسی ارائه می‌دهد. از این رو می‌توانید در خصوص روابط عاطفی خود و اطمینان از درستی احساس تان با شماره های درج شده تماس بگیرید. متخصصان با بررسی نشانه های عشق در نگاه اول و انجام تست های مختلف به همراه مصاحبه تشخیصی در این خصوص راهنمایی های لازم را ارائه می‌دهند. اگر در مورد عشق در نگاه اول خود با دوستان تان صحبت کرده اید، پیشنهاد می کنیم که این مساله را با متخصصین هم مطرح کنید. چرا که آن ها بدون جانب داری و با علم به شما مشاوره می دهند.

سخن آخر

عشق در نگاه اول برای هر دختر و پسری به خصوص در سنین نوجوانی احتمالا زیاد پیش می آید. خیلی از ما علت چنین تغییراتی را درک نمی کنیم. منطق مان با احساسات مان همخوانی ندارد، سردرگم می شویم و نمی‌دانیم چطور این احساس را بروز دهیم. خیلی اوقات هم دیده‌ایم که کسانی پا روی منطق‌شان گذاشته‌اند؛ ولی در نهایت ضربه های بدی خورده اند. پس شاید بهتر باشد که عشق در نگاه اول مان را فراموش کنیم.

اما چطور مطمئن باشیم که پشیمان نمی شویم؟ این همان دو گانگی هایی است که برای رفع آن ها نیاز به تفکر دارید. از این رو همفکری با متخصصین بسیار موثر خواهد بود. پس همین حالا با شماره های درج شده تماس گرفته و از راهنمایی های مشاوران روانشناسی بهره مند بشوید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق در نگاه اول می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا عاشق شدن در نگاه اول می‌تواند نشانه درستی در انتخاب مان باشد؟

عاشق شدن در نگاه اول می‌تواند بیانگر این باشد که شما شخصیت ایده آل خود را ( اغلب از لحاظ فیزیکی) پیدا کرده‌اید. اما این مسئله به تنهایی کافی نیست. چرا که باید برای ساختن رابطه‌ای با دوام برای کسب شناخت بیشتر تلاش کنید. مراجعه به روانشناس و دریافت مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند تا حد زیادی در این زمینه به شما کمک نماید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره