افزایش اعتماد به نفس | تقویت و روش بالا بردن اعتماد به نفس

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

افزایش اعتماد به نفس یکی از مهم‌ترین پارامترها برای موفقیت در زمینه‌های مختلف کاری، تحصیلی و حتی ارتباط با دیگران است. به‌طورکلی اعتمادبه‌نفس به این معناست که فرد باور داشته باشد توانایی انجام کار خاصی را دارد. طبیعتاً این موضوع بیش از هر چیز به تجربیات گذشته و بازخوردهایی که از دیگران گرفته بستگی دارد. پس به همین خاطر اعتمادبه‌نفس ویژگی ثابتی نیست و همواره می‌توانید با ایجاد تغییر در رفتارهایتان آن را بیشتر یا حتی کمتر کنید. در ادامه روش‌هایی کاربردی جهت افزایش اعتماد به نفس آورده شده است. اما حتما برای سرعت بخشیدن و بهبود این موضوع برای مشاوره تلفنی اقدام کنید.

 

تعریف اعتماد به نفس

اعتمادبه‌نفس به‌طورکلی یک باور یا تصور است مبنی بر اینکه شما احساس می‌کنید توانایی انجام کار خاصی را دارید یا خیر. این تصور می‌تواند در زمینه‌های مختلف و یا درباره کل زندگی وجود داشته باشد. برای مثال برخی افراد علی‌رغم اینکه در زمینه‌های تحصیلی توانایی بالا و همین‌طور اعتمادبه‌نفس خوبی دارند، در روابط اجتماعی با مشکل مواجه هستند و به عبارتی توانایی برقراری یک رابطه پایدار را در خود نمی‌بینند.

اما گاهی فرد به‌طورکلی و در تمامی زمینه‌ها با ضعف اعتمادبه‌نفس مواجه است. این افراد احساس می‌کنند در کل نسبت به دیگران ناتوان هستند و هرگز نمی‌توانند مشابه دیگران باشند. بااین‌حال باید بدانید که افزایش اعتماد به نفس درست مانند هر مهارت دیگری در زندگی می‌تواند با توجه به تجربیات جدید و همین‌طور تلاش‌های شما تغییر کند و همواره قادر خواهید بود اعتمادبه‌نفس خود را از آنچه هست بالاتر ببرید. برای آشنایی با مهارت های زندگی کلیک کنید.

نشانه های اعتماد به نفس پایین

 افرادی که اعتمادبه‌نفس پایینی دارند، معمولاً ترجیح می‌دهند کاری انجام ندهند یا حداقل کارهایشان را زیر نظر دیگران انجام ندهند. این افراد به دلیل تجربه های اضطرابی شان، در موقعیت‌های جدید نیز دچار نگرانی می‌شوند. به همین خاطر نمی‌توانند از توانایی‌های خود به‌درستی استفاده کنند.

ضعف اعتمادبه‌نفس می‌تواند تمامی جنبه‌های زندگی شما از روابط عاطفی گرفته تا عملکرد تحصیلی یا شغلی‌تان را تحت تأثیر خود قرار بدهد. همین‌طور باعث خواهدشد تا احساس مثبتی نسبت به خود نداشته باشید. به همین خاطر بهتر است برای افزایش اعتماد به نفس در خود یا هریک از اطرافیانتان که با این مشکل مواجه است اقدام کنید. اگر احساس می‌کنید به هر دلیلی به‌تنهایی نمی‌توانید از پس مشکلات خود برایید می‌توانید در این زمینه از یک روانشناس کمک بگیرید.

فروشگاه آرامیس

موانع افزایش اعتماد به نفس

پیش از آنکه به دنبال راهکاری برای افزایش اعتماد به نفس باشیدمی‌بایست دلیلی که باعث ضعف در این زمینه‌شده را پیدا کنید. هنگامی‌که با این دلایل آشنا باشید می‌توانید آن‌ها را برطرف کنید و یا در تربیت فرزندان خود به آن‌ها توجه داشته باشید تا از اعتمادبه‌نفس پایین در آن‌ها پیشگیری کنید. از مهم‌ترین دلایلی که باعث کاهش اعتمادبه‌نفس فرد می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- سبک تربیتی اشتباه

نوع برخورد والدین با کودک یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در شکل‌گیری اعتمادبه‌نفس آن‌ها تأثیر می‌گذارد. والدینی که از تمامی فعالیت‌های فرزندشان ایراد می‌گیرند و این احساس را به او القا می‌کنند که توانایی انجام کاری را ندارد، پدر و مادرهای کمال‌گرایی که معیارهای سخت‌گیرانه‌ای برای فرزندانشان در نظر می‌گیرند و همین‌طور آن‌هایی که بیش‌ازحد به نیازهای کودک توجه می‌کنند و اجازه درگیری او با موضوعات مختلف را نمی‌دهند، باعث خواهند شد تا کودک تجربه‌ای از رویارویی با محیط نداشته و درنتیجه دلیلی برای اعتماد به توانایی‌های خود پیدا نخواهد کرد.

2- تجربه شکست

شکست‌خوردن در انجام یک کار باعث می‌شود تا احساس کنیم در این زمینه توانایی کافی را نداریم یا به‌عبارت‌دیگر اعتمادبه‌نفس خود را از دست خواهیم داد. به میزانی که این شکست شدیدترباشد و یا در موضوع مهم‌تری شکست خورده باشید، اعتمادبه‌نفس‌تان بیشتر دچار آسیب خواهد شد. در این موارد افزایش اعتماد به نفس تمرین بیشتری می‌طلبد.

3- مقایسه نابجا

گاهی اوقات فرد خود را با الگوهای نامناسبی مقایسه می‌کند و به خاطر اینکه توانایی‌های خود را به‌اندازه آن‌ها نمی‌بیند دچار مشکل در اعتمادبه‌نفس می‌شود. این درحالیست که شما همواره در مقایسه خود با یک الگو می‌بایست به میزان تناسب خودتان با وی توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانید : زنان با اعتماد به نفس 

بهترین راه های افزایش اعتماد به نفس

1- تجربه کنید

اصلی‌ترین دلیل اعتمادبه‌نفس پایین این‌است که فرد تصور می‌کند از پس انجام کار خاصی برنخواهد آمد. پس نخستین قدمی که برای افزایش اعتماد به نفس می‌بایست بردارید این است که دست از فکر کردن بردارید و به‌جای آن شروع به عمل کنید.

هنگامی‌که خود را مشغول انجام فعالیتی می‌کنید اولاً متوجه این موضوع خواهید شد که برخلاف تصورتان توانایی انجام آن کار را دارید و ثانیاً می‌توانید با کسب تجربه نقاط ضعف خود را برطرف کنید، از بین رفتن این نقاط ضعف باعث بالاتر رفتن اعتماد به نفس‌تان خواهد شد.

2- افزایش مهارت

اگر در یک زمینه خاص اعتمادبه‌نفس پایینی دارید، سعی کنید تا جای ممکن از طریق مطالعه، تمرین و یا هر روش دیگری که به ذهنتان می‌رسد مهارت‌های خود را در آن زمینه پرورش دهید. همان‌طور که گفته‌شد دلیل اصلی اعتمادبه‌نفس پایین این است که فرد احساس می‌کند به حد کافی توانایی ندارد. درنتیجه شما با افزایش مهارت‌هایتان می‌توانید این باور را در خود ضعیف کنید.

3- کنترل افکار و احساسات

افرادی که اعتمادبه‌نفس پایینی دارند در حین انجام یک کار دائماً احساس می‌کنند که به‌خوبی از پس آن برنمی‌آیند و احتمالاً دیگران آن‌ها را سرزنش یا مسخره خواهند کرد. وجود چنین افکاری باعث خواهدشد تا دچار اضطراب و نگرانی شده و به دنبال این اضطراب به‌واقع توانایی‌های‌تان برای فعالیت کاهش پیدا می‌کند.

به همین خاطر یکی از راهکارهای مهمی که برای بالابردن اعتمادبه‌نفس باید به آن توجه داشته باشید این است که سعی‌کنید افکار و احساسات منفی خود را کنترل کنید. برای‌رسیدن به این هدف می‌توانید به تجربیات مثبتی که داشته‌اید فکرکنید و یا از روش‌هایی مانند تنفس عمیق یا تکنیک‌های آرام‌سازی استفاده کنید. اما اگر احساس می‌کنید قادر نیستید احساسات منفی خود را کنترل کنید بهتر است در این زمینه از یک روانشناس کمک بگیرید.

4- تعیین هدف و برنامه‌ریزی

یکی از راهکارهایی که می‌توانید برای افزایش اعتماد به نفس از آن استفاده کنید این است که اهداف و پیشرفت‌های خود را قابل بررسی کنید. برای این کار هدفی که دارید را به‌دقت مشخص کنید و سپس یک خط پایه برای توانایی‌های حال حاضر خود در نظر بگیرید.

برای مثال ممکن‌است شما به این نتیجه برسید که هیچ توانایی برای‌رسیدن به هدف خود ندارید و یا توانایی‌های شما در حد مقدماتی است. سپس برای‌رسیدن به هدف خود برنامه‌ریزی کنید و پس از مدتی مجدداً توانایی‌های خود را بررسی کرده و ثبت کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا متوجه پیشرفتی که به‌مرور زمان در حال دستیابی به آن هستید باشید و از این طریق نگاه بهتری به توانایی‌های خود داشته باشید.

5- افزایش اعتماد به نفس با ورزش کردن

ورزش به خودی خود موجب ترشح هورمون های شادی بخش در بدن می‌شود. به واسطه ورزش بدنی سالم‌تر خواهید داشت. از کرختی و بی حوصلی درآمده و بدن تان شاداب تر خواهد شد. شما در اثر تجربه این احساسات و حضور در کنار سایر ورزشکاران احساس بهتری نسبت خودتان خواهید داشت. در نتیجه افزایش اعتماد به نفس تان را خواهید دید.

6- لباس های خوب بپوشید

ظاهر شما بر روی برداشت های اولیه اطرافیان از شما تاثیر زیادی دارد. تمیزی، استایل، رنگ و…. پوشش شما تظاهری از شخصیت و انتخاب هایتان است. بنابراین دیگران با مشاهده ظاهرتان رفتار به خصوصی با شما خواهند داشت. با لباس‌های خوب شما افرادی را به خود جلب‌می‌کنید که دیدگاهی مشابه شما دارند. از طرفی لباس های خوب بازخوردهای بهتری برای شما به همراه دارد. پس پوشش تان روی افزایش اعتماد به نفس تان تاثیر مستقیم می‌گذارد.

7- افزایش اعتماد به نفس | حرکت کنید

برنامه ریزی وهدف گذاری کافی نیست. شما باید در جهت ارزش ها و اهداف تان حرکت کنید. اگر سردرگم‌شده‌اید و یا هدفی ندارید، با متخصص روانشناسی در این زمینه مشاوره بگیرید. سکون و درجازدن احساس ناکامی بیشتری به شما خواهد داد. پس هر آنچه که از دستتان برمی‌آید برای خارج‌شدن از سکون انجام دهید.

8- پیش بینی و آماده سازی

نسبت به مسائل مختلف زندگی تان هشیار باشید. شما در هر جایگاهی دارای وظایف و مسئولیت هایی هستید. مسلما مواجه با رویدادهایی که هیچ آمادگی برایشان ندارید، شما را دستپاچه خواهد کرد. بنابراین بهتراست نسبت به اطرافتان پیش بینی هایی داشته باشید. و خود را برای رویارویی با آن ها آماده کنید.

نکات تخصصی برای افزایش اعتماد به نفس

اعتمادبه‌نفس ضعیف می‌تواند مشکلات بسیاری را برای شما ایجاد کند. افرادی که دچار این مشکل هستند معمولاً احساس ناتوانی و افسردگی را تجربه می‌کنند و به‌سختی برای انجام کاری اقدام می‌کنند. باور نداشتن به توانایی‌ها باعث خواهد شد تا هنگامی‌که کاری را شروع می‌کنید نیز دائماً دچار اضطراب باشید و با توجه به تأثیری که اضطراب در کاهش تمرکز دارد آن‌ها نمی‌توانند به‌درستی از توانایی‌های خود برای دستیابی به هدف موردنظرشان استفاده کنند. این کار باعث ایجاد چرخه معیوبی‌می‌شود که اضطراب سبب کاهش توانایی‌های فردشده و از این طریق اعتمادبه‌نفس وی را با مشکلات بیشتری مواجه می‌کند. از طرف دیگر اعتماد به‌نفس پایین باعث افزایش اضطراب در حین انجام فعالیت‌های مختلف می‌شود.

در کنار تمامی این مشکلات می‌توان گفت اعتمادبه‌نفس پایین باعث خواهد شد تا فرد احساس خوبی نسبت به خود و مسائل مختلف زندگی نداشته باشد. به همین خاطر در شرایطی که شما یا هر یک از اطرافیانتان درگیر این مشکل هستید بهتر است برای درمان آن اقدام نمایید. گاهی اوقات باور نداشتن فرد به توانایی‌های خود به‌اندازه‌ای است که او به‌تنهایی نمی‌تواند برای افزایش اعتماد به نفس اقدامی انجام دهد. در این شرایط بهتر است از یک روانشناس در این زمینه کمک بگیرید. متخصصین به شما کمک خواهند کرد تا افکار و باورهای منفی که درزمینهٔ اعتماد به توانایی‌های خود دارید را شناسایی کرده و همین‌طور راهکارهایی را برای برطرف کردن آن‌ها به شما آموزش خواهند داد.

برای دریافت مشاوره در زمینه افزایش اعتماد به نفس می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی شغلی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

بهترین راه برای افزایش اعتمادبه‌نفس چیست؟

با توجه به شرایط زندگی هر فرد و همین‌طور دلیل کاهش اعتمادبه‌نفس می‌توان از راهکارهای مختلفی مثل افزایش تجربه یا تغییر باورهای منفی استفاده کرد. اما به‌طورکلی تلاش برای انجام آنچه از آن می‌ترسید و افزایش تجربه راهکاریست که در بسیاری از مواقع می‌تواند کمک‌کننده باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره