درمان ناامیدی | راه های مقابله با ناامیدی | غلبه بر ناامیدی از زندگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درمان ناامیدی چیست؟ شناخت درمان و راه‌های مقابله با ناامیدی ازجمله مسائلی است که می‌تواند برای بسیاری از ما در مراحل مختلف زندگی مفید باشد. ناامیدی احساس منفی را در شما ایجاد می‌کند که باعث خواهد شد راه و مسیر مورد نظرتان را ادامه ندهید و یا در برخی مواقع می‌تواند باعث بروز بیماری‌های روحی به‌ویژه افسردگی باشد. ناامیدی گاهی می‌تواند راجع به یک هدف یا موضوع خاص ایجاد شود و گاهی نیز ممکن است تمامی ابعاد زندگی فرد را تحت تأثیر خود قرار دهد. امید درمانی یکی از راهکارهایی‌است که روانشناسان برای مقابله با ناامیدی از آن استفاده می‌کنند. طبق آمار امید درمانی تاکنون موجب رفع‌مشکل بسیاری از افراد و به‌خصوص بیماران افسرده شده است. به همین خاطر اگر احساس می‌کنید ناامیدی در حال ایجاد مشکلات جدی برای پیشرفت زندگی شما است می‌توانید از یک روانشناس در این زمینه کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان ناامیدی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط مستقیم با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

بیشتر بخوانید : علائم افسردگی شدید 

درمان ناامیدی با توجه به علل آن

برای شناخت راه‌های مقابله با ناامیدی در ابتدا باید به این سؤال پاسخ دهیم که ناامیدی با چه دلایلی ایجاد می‌شود. اگرچه دلیل ناامیدی می‌تواند با توجه به ویژگی‌های شخصیتی، باورها و همین‌طور شرایط روحی هر فرد متفاوت از دیگران باشد، اما شایع‌ترین دلایلی که می‌توانند شما را دچار این احساس کنند عبارتند از:

کمال‌گرایی و آرزوهای دور از دسترس

اهداف و برنامه‌هایی که برای خود در نظرمی‌گیرید باید قابل‌دسترسی باشند. یعنی به زبانی دیگر شما باید توانایی برنامه‌ریزی برای‌رسیدن به این اهداف را داشته باشید. افراد کمال‌گرا معمولاً به دنبال دستیابی به بهترین وضعیت در تمامی زمینه‌ها هستند؛ این درحالیست که همه ما می‌دانیم هیچ‌کس نمی‌تواند در تمامی زمینه‌ها به بهترین درجه دست پیدا کند.

درنتیجه احساس سرخوردگی باعث ناامیدی آن‌ها می‌شود. این شرایط می‌تواند تا جایی پیش برود که افراد کمال‌گرا به‌طورکلی دست از فعالیت بکشند، زیرا احساس می‌کنند نمی‌توانند بهترین فرد باشند. با توجه به آسیب‌هایی که کمال‌گرایی می‌تواند برای سلامت روحی فرد داشته باشد درصورتی‌که نشانه‌های این ویژگی شخصیتی را در خود یا هر یک از اطرافیانتان احساس می‌کنید بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید.

باور نداشتن توانایی‌ها

یکی از مهم‌ترین مسائلی که همه ما را به فعالیت وا‌می‌دارد این است که احساس کنیم توانایی انجام کاری را داریم. به همین خاطر افرادی که اعتمادبه‌نفس پایینی دارند، شخصیت‌های وابسته یا هر فردی که احساس می‌کند توانایی روبه‌رو شدن با یک موضوع و رفع چالش‌های آن را ندارد دچار ناامیدی خواهد شد.

فروشگاه آرامیس

ناراحتی یا ترس از شکست

شاید بتوان شکست را اصلی‌ترین دلیل ناامیدی دانست. اگرچه افرادی که روحیه بالایی‌دارند علی‌رغم شکست خوردن در یک موضوع برای بهبود وضعیت و پیشرفت تلاش خواهند کرد. اما ناراحتی شکست گاهی اوقات چنان فرد و باورهای او را تحت تأثیر قرار می‌دهد که به‌طورکلی از ادامه تلاش ناامید خواهد شد.

علاوه بر این ترس از شکست نیز می‌تواند یکی از دلایلی باشد که باعث انصراف فرد از فعالیت شود. به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود در شرایطی که فرد شکست‌های بزرگی نظیر شکست در کار یا زندگی مشترک را تجربه می‌کند برای پیشگیری از آسیب‌های روحی این موضوع از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای پی بردن به علت بی حوصلگی کلیک کنید.

تفکر غیرمنطقی

بسیاری از ما به این دلیل از فعالیت ناامید می‌شویم که شرایط اطرافمان را به‌دقت بررسی نمی‌کنیم. باورهای اشتباهی مثل “از دست ما که کاری ساخته نیست”، باعث‌می‌شود دست از فعالیت بکشیم. درحالی‌که نگاه کردن از زوایای مختلف به شرایط موجود باعث خواهد شد تا بتوانیم راه‌حلی برای آن پیدا کنیم.

یادگیری مشاهده‌ای

ناامیدی برای بعضی از ما تبدیل به یک عادت شخصیتی می‌شود. ما این عادات را بر اساس تجربیات زندگی و دلایل مختلف به دست آورده‌ایم. یکی از این دلایل یادگیری این رفتار از دیگران است. تربیت شدن توسط والدین افسرده، افرادی که تسلیم شرایط هستند یا به‌سرعت دست از تلاش برمی‌دارند باعث خواهد شد تا فرزندانشان نیز این خصلت را در خود پرورش دهند.

افسردگی

افسردگی و ناامیدی دو حالت روحی بسیار نزدیک به هم هستند تا جایی که حتی می‌توان ناامیدی و بی‌انگیزگی را از نشانه‌های افسردگی دانست. شما اگر علاوه بر ناامیدی نشانه های افسردگی دارید، حتما به متخصص روانشناس باید مراجعه کنید. برای پی بردن به علت افسردگی کلیک کنید.

راه‌های مقابله و درمان ناامیدی

ناامیدی وضعیتی است که می‌تواند زندگی شما را دچار مشکلات جدی کند. حتی در بسیاری از موارد دیده‌شده که ناامیدی از یک موضوع به‌تدریج گسترش پیدا کرده و سایر ابعاد زندگی فرد را نیز درگیر خواهد کرد. به همین خاطر بهتر است راهکارهایی را برای مقابله با ناامیدی امتحان کنید و به خاطر داشته باشید که در صورت شدت پیدا کردن مشکلات بهتر است از یک متخصص روانشناسی کمک بگیرید. برای افزایش امید به زندگی کلیک کنید.

درمان ناامیدی | واقع‌بین باشید

همان‌طور که گفته‌شد کمال‌گرایی یاداشتن آرزوهای دور از دسترس می‌تواند یکی از دلایل بروز افسردگی باشد. به همین خاطر اگر می‌خواهید از ناامیدی پیشگیری کنید و یا درباره یک موضوع خاص با آن مبارزه کنید بهتر است اهداف واقع‌بینانه‌ای برای خود تنظیم کنید. بهتراست اهداف و فعالیت‌های بزرگ را به اهداف کوچک‌تری تقسیم کنید. و مرحله‌به‌مرحله تا رسیدن به موفقیت اصلی پیش بروید. به خاطر داشته‌باشید در شرایطی که شما توانایی‌های خود و همین‌طور امکانات و محدودیت‌های محیطی برای رسیدن به یک هدف را در نظر نمی‌گیرید احتمال شکست و به دنبال آن ناامیدی افزایش پیدا می‌کند.

درمان ناامیدی | محیط خود را تغییر دهید

اگر محیط اطراف شما از انسان‌های ناامید پر است، سعی کنید تا محیط زندگی خود را تغییر دهید. محیط اجتماعی اطراف شما تأثیر بسیاری در شرایط روحی و همین‌طور اعتقادات‌تان دارد. به همین خاطر قرارگرفتن در کنار افرادی که انگیزه‌ای برای فعالیت ندارند و باوردارند به جایی نخواهند رسید می‌تواند این افکار را در شما نیز تقویت کند. سعی کنید دوستانی برای خود انتخاب کنید که انگیزه و برنامه مشخصی برای پیشرفت دارند.

شروع به حرکت کنید

احتمالاً شما نیز به تجربه متوجه این موضوع شده‌اید که اکثر فعالیت‌ها تا پیش از برداشتن قدم اول، سخت یا حتی غیرممکن به نظر می‌رسند اما به‌محض اینکه شروع به فعالیت می‌کنید متوجه خواهید شد چندان‌که فکر می‌کردید نیز دشوار نیستند. برای مقابله با ناامیدی نیز بهتر است شروع به فعالیت کنید. هنگامی‌که با برنامه‌ریزی و بر اساس یک فکر منطقی فعالیت درزمینهٔ خاصی را شروع می‌کنید به‌تدریج احتمال موفقیت نیز افزایش پیدا می‌کند.

راه‌های درمان ناامیدی با کمک روانشناس

ناامیدی از یک موضوع در بخش‌هایی از زندگی همه ما پیش می‌آید و پس از مدتی نیز از آن عبور خواهیم کرد. اما برای برخی افراد ناامیدی یا شکست می‌تواند زنگ خطری باشد که آن‌ها را درگیر مشکلات بسیاری خواهد کرد. گسترش ناامیدی به بخش‌های مختلف زندگی و از دست‌دادن انگیزه فعالیت یا ابتلا به بیماری‌های روحی مختلف می‌انجامد. افسردگی ازجمله پیامدهایی ویژه همراه با ناامیدی برای فرد است. به همین خاطر باید در شرایطی که احساس می‌کنید برای مدت طولانی دچار ناامیدی شده‌اید و یا فکر می‌کنید شدت ناراحتی شما بیش‌ازحد طبیعی است در این زمینه با یک متخصص روانشناسی مشورت نمایید. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید. ازجمله اقدامات روانشناسان برای مقابله با ناامیدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آموزش حل مسئله

ناامیدی در برخی افراد به این خاطر ایجاد می‌شود که آن‌ها شیوه صحیح مواجه‌شدن با مشکلات و تلاش برای رفع آن را نمی‌دانند. به همین خاطر یکی از راه‌های مقابله با ناامیدی آموزش مهارت حل مسئله به فرد است. روانشناس به فرد کمک خواهد کرد تا هنگام مواجهه با مشکلات آرامش خود را حفظ کند. همین‌طور روش‌هایی را برای نگاه‌کردن به موضوع از زوایای مختلف به وی آموزش می‌دهد. هنگامی‌که فرد بتواند از زوایای متفاوتی به شرایط موجود نگاه کند امکان پیدا کردن راه‌حلی برای آن افزایش پیدا خواهد کرد.

درمان ناامیدی با امید درمانی

امید درمانی همان‌طور که از نام آن پیداست شیوه‌ای از درمان‌است که به فرد کمک خواهدکرد تا احساس امید و تلاش برای رسیدن به اهداف را در خود زنده نگه دارد. در این روش به فرد کمک می‌شود تا با توجه به مشکلات و شرایط موجود اهداف مشخص و قابل‌دستیابی برای خود تنظیم کند. سپس به سمت این اهداف حرکت کند. امید درمانی معتقد است افرادی که دچار ناامیدی می‌شوند معمولاً مشکلات خود را به‌صورت بحران‌هایی غیرقابل‌حل و همین‌طور ناشی از ناتوانی‌های خود می‌دانند. به همین خاطر در این درمان تلاش بر اصلاح افکار غیرمنطقی هست.

برای آشنایی با انواع جملات امید دهنده کلیک کنید.

فعال‌سازی رفتاری

روانشناسان رفتارگرا معتقدند هنگامی‌که فرد احساس ناامیدی می‌کند به‌تدریج دست از فعالیت خواهد کشید. کاهش فعالیت باعث‌می‌شود تا احتمال پیروزی و موفقیت نیز کاهش پیدا کند. به همین خاطر فرد بیش‌ازپیش در ناامیدی فرو خواهد رفت. یعنی ناامیدی و عدم فعالیت در کنار یکدیگر چرخه معیوبی را ایجاد می‌کنند که هریک باعث تقویت دیگری می‌شود. به همین خاطر روانشناسان تلاش خواهندکرد تا از طریق برنامه‌ریزی برای انجام فعالیت‌های کوچک با احتمال موفقیت بیشتر، حس توانمندی و امید را بازگردانند.

درمان بیماری‌ها قبل از درمان ناامیدی

اگر روانشناس در طی جلسات مشاوره به این نتیجه برسد که ناامیدی به دلیل مشکلات روحی جدی‌تری نظیر افسردگی یا اضطراب ایجادشده، حتمابرای درمان راهکار خواهد داد. زیرا به دنبال درمان علت اصلی، ناامیدی نیز از بین خواهد رفت. برای آشنایی با انواع روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

درمان ناامیدی با توجه به اطرافیان بیمار

اطرافیان و به‌ویژه اعضای خانواده افراد ناامید نیز در خطر بیماری های روحی قرار دارند. ناامیدی و بی‌انگیزگی فرد در ساده‌ترین حالت باعث احساس ناراحتی و رکود سایر اعضا نیز خواهد شد. عدم درمان ناامیدی یک بزرگسال آسیب های عمیقی بر کودکان آن خانه نیز می‌گذارد. به همین خاطر در شرایطی که چنین افرادی در محیط زندگی شما حضور دارند بهتر است هر چه زودتر برای درمان ناامیدی اقدام کنید و یا حداقل به نکات زیر توجه داشته باشید.

از بحث دوری‌کنید

متأسفانه بسیاری از ما تلاش‌می‌کنیم تا با نصیحت و حتی تمسخر و طعنه‌زدن به افراد ناامید آن‌ها را به فعالیت دعوت کنیم. این موضوع صرفاً باعث آسیب دیدن فرد ازنظر روحی می‌شود و کمکی به درمان ناامیدی او نیز نمی کند. چه بسا موجب بالا گرفتن اختلافات شما نیز می‌شود. پس به‌جای تلاش برای تغییر وضعیت فرد آرامش را در فضا حکم‌فرما کنید. و همین‌طور از وی بخواهید اگر احساس می‌کند به‌تنهایی قادر به تغییر شرایط نیست از یک مشاور کمک بگیرد.

محیط خود را تغییر دهید

همان‌طور که گفته شد معاشرت با افرادی که دچار ناامیدی هستند و دنبال درمان ناامیدی شان نیز نیستند باعث می‌شود تا شما نیز روحیه و سلامت روان خود را از دست بدهید. به همین خاطر بهتراست در این شرایط محیط‌های اجتماعی مناسب‌تری در اطراف خود ایجاد کنید. تا از این طریق بتوانید اثرات منفی حضور میان افراد ناامید را کاهش دهید. در صورتی که نتونستید علت ناامیدی را بیابید و مقاله بی انگیزگی و پوچی را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان ناامیدی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط مستقیم با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

بهترین راه مقابله با ناامیدی چیست؟

با توجه به دلایلی که باعث ایجاد ناامیدی شده راه‌های مقابله با آن نیز متفاوت خواهد بود اما به‌طورکلی تلاش برای حل مسئله و نگاه کردن به موضوع از زوایای مختلف می‌تواند به شما در پیدا کردن راه‌حل و مبارزه با ناامیدی کمک کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره