قرص دوپامین

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قرص دوپامین یک نوع مکمل دارویی است که برای افزایش سطع فعالیت مغز و انرژی در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. کمبود دوپامین در بدن باعث بروز بیماری‌هایی نظیر پارکینسون، اسکیزوفرنی و اعتیاد خواهد شد. اما امروزه داروهایی زیادی هستند که این قابلیت را به مغز می‌دهند تا به مقدار قابل توجهی از دوپامین دسترسی داشته باشد. بنابراین در زمینه پزشکی و دارویی از داروهای حاوی LDOPA برای درمان کمبود دوپامین بدن استفاده می‌شود. پزشکان متخصص برای پیشگیری از افسردگی و درمان آن، وهمینطوراختلالات فصلی؛ قرص های دوپامین را برای بیماران تجویز می‌کنند. جهت دریافت خدمات مشاوره افسردگی کلیک کنید.

قرص دوپامین

پایین بودن سطح دوپامین در بدن می‌تواند منجر به کاهش احساس لذت، خوشحالی، اشتیاق و حتی باعث بروز افسردگی شود. بدن ما نیازمند مواد معدنی و ویتامین‌هایی برای تولید مقدار مورد نیاز دوپامین می‌باشد. زمانی که میزان این ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن کم باشد، دوپامین در بدن تولید نخواهد شد. در چنین مواقعی است که با مراجعه به پزشک و با انجام آزمایشات لازم می‌توانید از مکمل‌های مورد نیاز استفاده کنید. برای جلوگیری از تداخلات دارویی قرص دوپامین با سایر قرص ها، نام تمامی داروهایی که مصرف میکنید را به پزشک خود اطلاع دهید تا از بروز هرگونه عوارض منفی جلوگیری شود.

برای آشنایی با علائم افسردگی کلیک کنید.

دوپامین چیست؟

دوپامین نوعی پیام رسان عصبی در بدن است که در شرایط خاصی تولید می شود. زمانی‌که کاری لذت بخش را انجام می دهیم، بدن مقدار زیادی دوپامین ترشح می‌کند. در این زمان است که خواهان بیشتر این احساس خوب هستیم، به همین دلیل است که مواد مخدر اعتیاد آور هستند؛ زیرا موجب افزایش بیش از اندازه دوپامین در مغز می‌شوند.

دوپامین نقش زیادی در میزان هوشیاری، احساسات، لذت، خلاقیت، تفکرات، تمرکز و … دارد. این ماده بر روی فرآیندهای مغز تاثیر می‌گذارد و می‌توان گفت بخشی از افسار واکنش‌های عصبی و عاطفی ما را در دست دارد. وقتی که دوپامین در بدن ترشح می شود احساس رضایت، سرخوشی و لذت را تجربه می‌کنید. بنابراین اگر مدت زیادی احساس خستگی، نارضایتی، عدم تمرکز کافی و … دارید، به احتمال زیاد بدن شما نیاز به دوپامین دارد.

فروشگاه آرامیس

قرص های دوپامین در سازمان سلامت، در دسته داروهای ضروری و پر مصرف قرار دارند زیرا می‌تواند مشکلات مختلفی را چه در نوزادان و کودکان و چه در بزرگسالان درمان کند. کمبود دوپامین به شخصه قابل تشخیص نیست و برای تشخیص و تجویز آن باید حتما به پزشک متخصص مراجعه شود.

چه زمانی نیاز به مصرف قرص دوپامین داریم؟

دوپامین بر بسیاری از پروسه‌های بدن ما نقش دارد. زمانی که مشکلاتی از جمله افسردگی، مشکلات مربوط به حافظه و سخت به یاد آوردن، مشکلات مربوط به انگیزه، سندروم پای بی قرار، لرزش بدن، کاهش میل جنسی، نداشتن احساس رضایت و لذت، علائم بیش فعالی، علائم اسکیزوفرنی، شنیدن و یا باور کردن چیزهایی که وجود ندارد، علائم جنون، درد عضلانی و سفتی عضلات، اسپاسم، یبوست، کاهش یا افزایش وزن، رفلاکس معده، کمبود انرژی، توهم، خودزنی، احساس گناه، اعتماد به نفس به شدت پایین، افکار مربوط به خودکشی و…. را احساس و یا تجربه می‌کنید با مراجعه به روانپزشک و در صورت لزوم از قرص های دوپامین استفاده کنید. برای آشنایی با سایر روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

بهترین قرص بالا بردن دوپامین

لازم به ذکر است که با دیدن علائم کمبود دوپامین به هیچ عنوان سرخود قرص و دارو مصرف نکنید. چرا که قرص های دوپامین عوارضی دارند که فقط باید با نظر روانپزشک تجویز شود. بدن ما، برای تولید دوپامین نیازمند به انواع ویتامین‌ها مخصوصاB6، مواد معدنی از جمله آهن، نیاسین، فولات است. قرص های دوپامین، سرشار از این مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌باشند. موکونا، روغن ماهی، روپینیرول، روتیگوتین، آپومورفین، پروبیوتیک، کارواکرول، ال تیانین، ویتامین دی، ویتامین سی، تیروزین، کابرگولین، منیزیم، کورکومین و جینکو بیلوبا، پرامیپکسول از بهترین مکمل های افزایش دوپامین می‌باشند.  

برای آشنایی با راه های افزایش دوپامین کلیک کنید.

عوارض جانبی مصرف قرص دوپامین

مصرف تمامی داروهای شیمیایی یا گیاهی یک سری عوارض جانبی را به دنبال دارد. شاید بسیاری از مصرف کنندگان قرص های دوپامین هیچ گونه عارضه‌ای نداشته باشند. بسیاری از این عوارض هم بعد از گذشت مدتی از بین خواهند رفت. این موضوع تماما به بدن فرد بستگی دارد و برای هر شخصی متفاوت عمل می‌کند. از جمله عوارض شایع مصرف قرص های دوپامین به شرح زیر هستند.

ضربان قلب نا منظم، سختی در تنفس، درد قفسه سینه، تهوع و استفراغ، سردرد، فشار خون نامنظم، ازوتمی، گشاد شدن مردمک، اضطراب، آریتمی بطنی، تاکی آریتمی

برای آشنایی با روش های درمان افسردگی بدون دارو کلیک کنید.

موارد احتیاط و منع استفاده از قرص دوپامین

1_ به اتمام رسیدن تاریخ انقضای قرص

2_داشتن حساسیت نسبت به این دارو یا سایر داروها

3_ زمان بارداری یا زمانی که قصد باردار شدن دارید، شیردهی

4_ مشکلات قلبی_عروقی، انسداد عروقی

5_ تومور غده فوق کلیه ( فئوکروموسیتوم)

7_ نشست ترشحات به خارج رگ، کاهش حجم خون

8_ مصرف اخیر استفاده از داروهای مهار کننده مونوآمین اکسید

اگر شرایط یا بیماری های ذکر شده را دارید، حتما قبل از تجویز قرص دوپامین این موارد را به پزشک خود اطلاع دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

استفاده زیاد از قرص های دوپامین و بالا بودن میزان دوپامین بدن چه عوارضی دارد؟

سطح دوپامین بالا جنبه های منفی از جمله کم خوابی و اختلال در خواب، نداشتن کنترل، تهاجمی شدن، روان گسیختگی و … را به دنبال دارد. بهتر است تعادل در مصرف قرص حفظ شود، مقدار متعادل این ماده ضرر جدی برای فرد ندارد. اما افزایش بیش از حد این ماده باعث بروز مشکلات سلامت روان خواهد شد.

آیا می شود دوپامین را به طور طبیعی افزایش داد؟

درحال حاضر مطالعاتی درمورد تاثیر غذاها بر روی انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین انجم شده اما نیاز به تحقیق بیشتری است. توصیه محققین برای افزایش طبیعی این ماده در بدن رژیم غذایی غنی شده با منیزیم و تیروزین است. غذاهای توصیه شده برای افزایش دوپامین: مرغ، بادام، سیب، آووکادو، چغندر، موز، شکلات، چای سبز، لوبیا، پرتقال، هندوانه، گوجه فرنگی، زردچوبه، جوانه گندم و…. می باشند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره