پشت کنکور ماندن برای ۱۴۰۴

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پشت کنکور ماندن و شرکت مجدد در رقابت کنکور اصلا کار ساده ای نیست. حتی بسیاری از داوطلبین به دلیل ترس زیادی که از این موضوع دارند؛ تمام تلاش خود را می‌کنند تا در همان اولین سال به هدفی که دارند در کنکور برسند. البته که نباید این نکته را فراموش کرد که کنکور یک امتحان سخت بوده و بسیاری از موارد علاوه بر درس خواندن در آن سهیم هستند. شاید یکی از داوطلبین به اندازه کافی درس خوانده باشد؛ اما به دلیل یک بدشانسی کوچک در روز امتحان، این موقعیت را از دست داده و مجبور به آزمون دوباره می‌شود. از این رو نباید خود را به این دلیل مقصر دانست. از طرفی اگر افراد قصد انجام چنین کاری را دارند باید حتما با یک مشاور مشورت نمایند. برای دریافت مشاوره تحصیلی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پشت کنکور ماندن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

پشت کنکور ماندن یعنی چه؟

کنکور آزمونی است که در گذشته تنها در سال یکبار برگزار می‌شد. اما امروزه سالی دوبار در مقطع کارشناسی شاهد برگزاری آن در تیر و دی ماه هستیم. همین موضوع می‌تواند استرس داوطلبین را تا حد زیادی کاهش دهد. چرا که حتی اگر یکبار شانس خود را در این آزمون از دست بدهند؛ بازهم راهی برای جبران دارند. اما زمان آن‌ها برای درس خواندن محدودتر شده و شاید همین موضوع استرس آور باشد.

از طرفی امروزه بیشتر از تعداد داوطلبین در دانشگاه ها صندلی خالی وجود دارد و تنها رقابت اصلی بر سر دانشگاه و رشته های خاص است. از این رو فرصت ادامه تحصیل برای همه افراد فراهم بوده و نباید از این بابت احساس نگرانی کنند. اما اگر عزم خود را برای پشت کنکور ماندن جذب کرده اید؛ این مقاله به شما کمک خواهد کرد. برای آشنایی بیشتر با دلایل قبول نشدن در کنکور کلیک نمایید.

شرایط پشت کنکور ماندن برای سال ۱۴۰۴

شرایط پشت کنکور ماندن

اگر به خوبی در مورد پشت کنکور ماندن فکر کرده اید و تصور می‌کنید که دفعه بعدی عملکرد بهتری خواهید داشت؛ بهتر است از این روش ها استفاده نمایید. البته که بهره گیری از این راهکارها در سال اول نیز موثر هستند؛ اما نکته ای که مهم این است که احتمالا در نوبت بعدی داوطلبین با کیفیت و حساسیت بیشتری از این روش ها استفاده می‌کنند. برخی از این راهکارها، شامل موارد زیر هستند.

💢ترسیم کردن هدف

💢استفاده از دفتر برنامه ریزی

💢خلاصه نویسی کردن

💢رعایت کردن اصول تست زنی

💢جمع بندی کردن

💢استفاده از آزمون های آزمایشی

💢مطلع شدن از درصدهای داوطلبین سالهای گذشته

اقدامات لازم برای پشت کنکور ماندن ۱۴۰۴

اقدامات لازم برای پشت کنکور ماندن

اگر بخواهیم به طور مشخص تر بگوییم که برای پشت کنکور ماندن باید چه کنید؛ مطالعه این قسمت را به شما پیشنهاد خواهیم کرد. چرا که در قسمت قبلی در مورد پیش نیازهای اصلی هر فرد کنکوری صحبت کنیم. اما رعایت کردن این نکات برای فردی که پشت کنکور ماندن را ترجیح می‌دهد؛ ضروری هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه های افزایش انگیزه برای درس خواندن کلیک کنید.

تعادل برقرار کردن بین تفریح و مطالعه: بسیاری از داوطلبین در سال دوم به خود فشار زیادی وارد کرده و تنها درس می‌خوانند. اما همینکار باعث می‌شود که زودتر خسته شوند. از این رو باید بین زمان استراحت و تفریح خود تعادل برقرار نمایند.

شرکت کردن در آزمون های مختلف: حتما به شرکت کردن در آزمون های آزمایشی ادامه داده و به صورت مداوم خود را محک بزنند. اینکار باعث استمرار بیشتر می‌گردد.

اهمیت ندادن به حرف های ناامید کننده دیگران: طبیعتا حرف های دلسرد کننده زیادی را از دوستان و حتی خانواده خود خواهید شنید؛ اما ناامید نشده و به راه خود ادامه دهید.

داشتن برنامه ریزی منظم: یکی از اصلی ترین نکات در سال دوم، داشتن برنامه ریزی دقیق ئ درست است. به همین دلیل بهتر است اینکار را به یک متخصص بسپارید.

سرزنش نکردن خود به خاطر خستگی: اصلا خودتان را به دلیل حال بد و یا خستگی که در حال تجربه کردن آن هستید؛ سرزنش نکنید. این موضوع کاملا طبیعی بوده و با کمی استراحت رفع می‌شود.

استراحت های مفید و مضر برای فردی که پشت کنکور است

اگر می‌خواهید به شکل مخرب استراحت کرده و به راحتی انرژی و انگیزه خود را از دست بدهید؛ در اتاق خود در میان انبوهی از کتاب و جزوه بخوابید و یا مدت زمان استراحت خود را بیشتر از حالت عادی کنید. یکی دیگر از کارهای خطرناک در این زمان استفاده از تلفن همراه در زمان استراحت تان است.

اما اگر می‌خواهید به شکل درستی استراحت کنید؛ بخوابید و یا به پیاده روی بروید. این دو روش مانند معجزه بوده و حتی مقدارکمی از آنها می‌تواند خستگی زیاد شما را جبران نماید. برای غلبه بر  بی حوصلی برای درس خواندن کلیک کنید.

چه زمانی افراد به پشت کنکور ماندن فکر می‌کنند؟

معمولا دانش آموزان در برخی از شرایط بیشتر در معرض این افکار قرار گرفته و به پشت کنکور ماندن فکر می‌کنند. برای مثال چند ماه قبل از برگزاری کنکور و زمانی که می‌بینند زمان کافی ندارند و یا بعد از نیمه دوم سال که حجم مطالب چندین برابر می‌شود. دانش آموزانی که دچار کمالگرایی شده و خودشان را با دیگران بسیار مقایسه می‌کنند نیز چنین حالی را تجربه خواهند کرد. و در نهایت بعد از دیدن نتیجه کنکور و رضایت نداشتن از رتبه و دانشگاه تصمیم خود را نهایی می‌کنند.

انواع دانش آموزانی که پشت کنکور می‌مانند

در مورد پشت کنکور ماندن ، دانش آموزان به چند دسته تقسیم می‌شوند. برخی از این دانش آموزان شامل موارد زیر هستند.

🔘آنهایی که در سال اول خوب درس خوانده اند؛ اما در رشته ای که دوست داشتند، قبول نشدند

🔘دانش آموزانی که قبل از برگزاری کنکور تصمیم خود را برای شرکت در سال بعد گرفته اند

🔘افرادی که در دانشگاه دولتی پذیرفته شده اند؛ اما نرفته اند

🔘داوطلبینی که از علاقه و هدف خود مطمئن نیستند

🔘دانش آموزانی که از اشتباهات خود آگاه بوده و تصمیم دارند تا دوباره آنها را انجام ندهند

مزایا و معایب پشت کنکور ماندن برای ۱۴۰۴ کدام اند؟

اما پشت کنکور ماندن معایب و مزایایی نیز دارد. مطلع شدن از این موارد و فکر کردن به آنها، تصمیم گیری در این مورد را برای دانش آموزان ساده تر می‌کند. از مزایای آن می‌توان به فرصت یک ساله برای مطالعه ، مسلط شدن بیشتر روی مطالب، عدم وجود استرس و اضطراب برای مدرسه و امتحانات و آشنایی بیشتر با نحوه برگزاری و جو کنکور، اشاره نمود. معایب آن نیز شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از راه های موفقیت در کنکور کلیک نمایید.

🔰کم شدن انگیزه دانش آموزان و دور شدن از فضای رقابتی

🔰حساسیت بیشتر اطرافیان

🔰تغییر سیستم آموزشی و کتب درسی

🔰اهمال کاری به این دلیل که تصور می‌کنید زمان زیادی در اختیار دارید

🔰دیدن قبول شدن دوستان در کنکور و احساس پشیمانی

آمار دانش آموزانی که پشت کنکور موفق بوده اند؟

شاید دانستن چند آمار جالب در این مورد کمی بیشتر به شما در مورد پشت کنکور ماندن کمک کند. جالب است بدانید که هرساله تقریبا نیمی از داوطلبین تصمیم به آزمون دادن به صورت مجدد می‌گیرند. تقریبا فقط 11 درصد آنها می‌توانند رتبه زیر هزار کسب کنند. اما بیشترین درصد متعلق به افرادی است که رتبه زیر هشت هزار کسب می‌کنند که تقریبا 37 تا 41 درصد است.

آیا با پشت کنکور ماندن برای ۱۴۰۴ استرس افراد کمتر می‌شود؟

در جواب این سوال می‌توان گفت خیر. چرا که اتفاقا در این حالت دانش آموز فشار و استرس بیشتری را به دلایل زیر تجربه می‌کند.

  • او دیگر دید خوش بینانه خود را نسبت به فضای کنکور از دست می‌دهد.
  • در این یکسال همواره مورد قضاوت و حتی تمسخر از سمت نزدیک ترین عزیزتان قرار می‌گیرید.
  • در سال اول، بازهم به سال دوم امید دارید؛ اما در سالهای بعدی باید موضوعات دیگر مانند سربازی را نیز در نظر بگیرید.

حتما مقاله راه های مقابله با استرس کنکور را بخوانید.

تجربه واقعی از پشت کنکور ماندن

یکی از مراجعین کلینیک دختری 23 ساله بود که در نهایت توانسته بود بعد از پنج بار کنکور دادن از ریتبه پنج رقمی به رتبه سه رقمی رسیده و در رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته گردد. در حین مصاحبه با این دختر به راحتی می‌شد متوجه صبوری و آرامش در او شد. انجام چنین کاری اصلا ساده نیست و نیاز به عزم راسخ و علاقه زیاد دارد. در واقع این مراجع نماد این موضوع است که اگر به چیزی واقعا علاقه داشته باشید؛ مدت ها با سختی زیاد برای آن صبر خواهید کرد. وقتی از او در مورد روش درس خواندنش سوال پرسیدیم؛ او به نکاتی اشاره کرد، که در مورد همه آنها در قسمت های قبلی توضیح دادیم.

سخن پایانی

فراموش نکنید که تصمیم به پشت کنکور ماندن یک تصمیم سخت و تعیین کننده در مسیر زندگی شماست. چرا که شما باید از فرصتی که اکنون در اختیار دارید؛ چشم پوشی کرده و برای آینده ای نامشخص تلاش کنید. به همین دلیل بهتر است در این مورد احساساتی عمل نکرده و حتما از یک مشاوره تحصیلی کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پشت کنکور ماندن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره