رفتار با آدم دروغگو | نکات کلیدی در برخورد با افراد دروغگو

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

در طول زندگی ممکن است با افراد روبرو شوید که دائما به شما دروغ می گویند، در چنین شرایطی آگاهی از نحوه صحیح رفتار با آدم دروغگو با شما کمک می کند تا کمترین آسیب را از این افراد بخورید. افرادی هستند که آنقدر دروغ می گویند که حتی خودشان هم شروع به باور فریبکاری تحریف شده خود می کنند. هرچه یک شخص دروغ های بیشتری بگوید، دروغگویی آسان تر و مکرر تر می شود. مقابله با دروغ، شروع خوبی برای برخورد با کسانی است که این عمل ناپسند را انجام می دهند. مهم است به یاد داشته باشید که شما قدرت تغییر شخص دیگر را ندارید. مسلما زمانی که فردی به شما دروغ می گوید خشمگین و ناراحت خواهید شد و در چنین شرایطی بدون فکر سخن می گویید. این کار اگرچه شما را آرام کند اما عواقب بیشتری به همراه دارد. برای اینکه بدانید در مواجهه با افراد دروغگو چگونه عمل کنید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره فردی کلیک کنید.

چگونه مانع از دروغگویی افراد شویم

مانند هر عادت بدی، اگر می خواهید مانع از دروغ گفتن دیگران به خود شوید، باید درک کنید که چه چیزی باعث این رفتار می شود. بخشی از دلیلی که دیگران به ما دروغ می گویند این است که ما واقعا در تشخیص آن ها بسیار ضعیف هستیم. از طرفی ممکن است شما فکر کنید که طرف مقابل به شما دروغ می گوید اما درواقع او اشاره ای به آن موضوع نکرده است و جای توضیحی باقی نمانده. پس اگر فکر می کنید که شخص مقابل به مسأله ای نپرداخته، از او بخواهید توضیح دهد. گاهی اوقات ممکن است افراد دروغگو با عوض کردن بحث بخواهند سوال شما را بی جواب بگذارند. در چنین مواقعی اجازه ندهید حواستان پرت شود تا دروغ بشنوید. توصیه می کنیم مقاله نحوه رفتار با مرد دروغگو و دروغ گویی در زنان ررا مطالعه نمایید.

چگونه با آدم دروغگو رفتار کنیم

گاهی اوقات لازم است که افراد بلافاصله پس از شنیدن دروغ، واکنش منفی به طرف مقابل نشان ندهند. بهتر است اول از همه شرایط و موقعیت را بسنجید و این موضوع را در نظر بگیرید که شاید عصبانیت و خشم و همینطور برملا کردن حقیقت ممکن است عواقب زیان آوری داشته باشد. در ادامه راهکارهایی برای رفتار مناسب با آدم دروغگو را شرح داده ایم:

شوخی کنید

شما می توانید با حس شوخ طبعی به شخص مقابل نشان دهید که متوجه دروغ او هستید و سعی کنید با همان لحن بخواهید حقیقت را بگوید. توجه داشته باشید که از لحن تمسخرآمیز استفاده نکنید. اما در شرایطی متفاوت و جدی تر، یعنی زمانی که فرد دروغگو مدام کار خود را تکرار می کند و این رفتار او می تواند باعث بروز مشکلات جدی بشود، باید کاملا قاطعانه به او بفهمانید که متوجه دروغ گفتنش هستید.

با آدم دروغگو بحث نکنید

ارزش انرژی شما را ندارد با شخصی که دروغ می گوید بحث کنید. معمولا افراد دروغگو بیش از حد اعتماد به نفس دارند. با آن ها وارد درگیری نشوید زیرا ممکن است شما را تحقیر کنند یا از دروغ های بیشتری استفاده کنند. در بیشتر مواقع شما هرگز موفق به شنیدن حقیقت از فردی که دروغ می گوید نخواهید شد.

دروغ هایشان را تأیید نکنید

هر نوع تأیید یا اعتمادی که شخص دروغگو از طرف شما دریافت کند، باعث می شود که برای ادامه رفتار خود احساس قدرت و انرژی بکند. وقتی با کسی که دروغ می گوید صحبت می کنید بهتر است بی طرف بمانید و متمرکز باشید تا هرچیزی که به شما گفته می شود را با واقعیت ها بسنجید.

وانمود کنید متوجه حرف او نشدید

افرادی که تمایل به دروغگویی دارند معمولا به دنبال نوعی قدرت بر روی دیگران هستند. اگر بتوانید یک قدم به عقب بردارید و بی ادعا به نظر برسید، در واقع می توانید شخص دروغگو را تشویق کنید تا مسأله را بیشتر توضیح دهد. بدین صورت زمان زیادی برای ارزیابی حرف های او خواهید داشت. شما در تلاش نیستید که آدم دروغگو را در دروغ خود دستگیر کنید بلکه سعی می کنید اطلاعات را شفاف سازی کنید.

سکوت کنید

گاهی مجبور هستید برای حفظ ارزش یا آبروی خود در مقابل دروغ دیگران سکوت کنید. بهتر است در شرایطی بهتر به این مسأله بپردازید. در اغلب مواقع سکوت شما باعث می شود شخص مقابل عذاب وجدان بگیرد و خود، به دروغش اعتراف کند. توصیه می کنیم مقاله دروغ گویی در نوجوانان را مطالعه نمایید.

رفتار با کودکان دروغگو

اگر کودک شما از روی عمد دروغ می گوید، اولین قدم این است که به او بگویید دروغ گفتن اشکالی ندارد. می توانید در خصوص دروغگویی یک قانون خانوادگی وضع کنید. در مورد اینکه دروغ گفتن چه احساسی در شما ایجاد می کند و اینکه چگونه بر روابط شما با فرزندتان تأثیر می گذارد با آرامش با کودک خود صحبت کنید. همیشه وقتی می دانید که او حقیقت را نمی گوید به فرزندتان بگویید. اما سعی کنید از پرسیدن مداوم از او بپرهیزید. همچنین از گفتن دروغگو به فرزندتان خودداری کنید. ممکن است کودک شما با این کلمه باور کند که دروغگو است و به این کار ادامه دهد. می توانید به جای گفتن این کلمه از جمله ای مانند ” همیشه با من صادق هستی ولی من واقعا متوجه نمیشم که چرا اون اتفاق افتاد” استفاده کنید. بدین صورت دروغ نگفتن را برای کودک خود راحت تر کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دروغگویی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره