دوست صمیمی | خصوصیات دوست صمیمی واقعی چیست؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دوست صمیمی در زندگی همه انسان‌ها نقش مهمی دارد و منجر به ایجاد شکل جدیدی از یک رابطه دوستانه می‌شود. تمامی افراد در سنین مختلف ممکن است اشکال مختلفی از یک رابطه دوستی را تجربه کنند اما در نهایت از رابطه صمیمی و دوستانه خود در زندگی‌شان بهره خواهند برد.

به همین دلیل بیشتر افراد تلاش می‌کنند که با استفاده از تکنیک‌ها و مهارت‌های لازم، دوستی‌های صمیمانه‌ای را ایجاد کنند. ممکن است در یک رابطه دوستی تعارضاتی وجود داشته باشد که نیازاست برای ادامه و تداوم یک رابطه، هر دو طرف در مورد رابطه خود تجدید نظر کنند. در ادامه به تاثیر حضور دوست صمیمی در زندگی اشاره کنیم. برای دریافت مشاوره آنلاین کلیک کنید.

دوست صمیمی

دوست صمیمی در زندگی از نیازهای همه انسان‌ها می‌باشد که ضرورت آن برای همگان آشکار است. تمامی افراد در طول زندگی از دوران کودکی تا بزرگسالی تلاش می‌کنند که ارتباطی خارج از دایره افراد خانواده‌شان با دیگران برقرار کنند. در واقع دوست صمیمی کسی است که بتوان ارتباط عاطفی و فکری نزدیکی را با او برقرار کرد.

خانواده‌ها دارای تاثیر بسیاری بر انتخاب‌های فرزندان خود هستند. شاید نداشتن دوست صمیمی مشکلی را برای فردی ایجاد نکند. اما مطمئنا داشتن چنین دوستی مزیت‌های بسیاری را در زندگی به همراه دارد که می‌تواند زندگی ما را در هر برهه زمانی تحت تاثیر قرار دهد.

برای آشنایی با ویژگی های افراد قابل اعتماد و غیر قابل اعتماد کلیک کنید.

روابط دوستی در جریان رشد

اولین دوستان هر فردی در زندگی، همبازی‌های او در دوران کودکی‌اش هستند. داشتن هدف مشترک در مدرسه سبب می‌شود که کودکان به یکدیگر نزدیک شوند. در این سنین و دوستی‌هایی در دوران دبستان شکل می‌گیرد، مبتنی بر روابط مدرسه و جریانات آن می‌باشد.

بچه‌ها در دسته‌ها و گروه‌های مختلف با یکدیگر دوست می‌شوند؛ هر چه سن افراد به سنین بلوغ نزدیک‌تر می‌شوند، روابط دوستانه و دو نفره آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. در واقع افراد تمایل دارند از سنین بلوغ به بعد، یک نفر را به عنوان دوست خاص و صمیمی خود دوست داشته باشند.

در دوران بلوغ، دوستی‌ها شکل صمیمی‌تری به خود می‌گیرد و به همین دلیل افراد رازهای خود را در این رابطه‌ها مطرح می‌کنند. سعی می‌کنند با اختصاص وقت کافی به دوستان خود، رفتار و عقاید مشابهی با آن‌ها داشته باشند.

نیاز به دوست صمیمی در تمامی سال‌های بعدی زندگی حفظ می‌شود. هر چند این دوستی‌ها شکل، نوع و عمق متفاوتی با یکدیگر دارند؛ اما در برهه‌های مختلف زندگی نیاز به دوستی احساس می‌شود و به شکل‌های مختلفی نیز تداوم پیدا می‌کند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

نقش دوست صمیمی در زندگی

دوست صمیمی در زندگی افراد دارای نقش مهمی است که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • برقراری رابطه دوستانه در کودکی به طوری که کودک خود را متعلق به دوست و یا دوستان خود بداند، منجر به افزایش اعتماد به نفس او می‌شود.
  • هویت یابی در سنین نوجوانی توسط گروه همسالان و دوستان صمیمی ایجاد می‌شود.
  • دوستان صمیمی در مواقع مورد نیاز حمایت اجتماعی خود را دریغ نمی‌کنند.
  • با دوستان صمیمی می‌توان تفریح کرد و آن‌ها را به عنوان منبع خوبی از انرژی در کنار خود داشت.
  • در روابط دوستانه صمیمانه، حس همدلی وجود دارد و می‌توان احساسات و عقاید را در آن به اشتراک گذاشت.
  • رابطه‌های صمیمی و دوستانه منجر به ایجاد احساس ارزشمندی و مهم‌بودن می‌شوند.

حتما درباره پیامدهای نداشتن دوست خوب بخوانید.

چگونگی ایجاد دوستی‌های صمیمانه

گاهی افراد به دلایل گوناگونی نمی‌توانند دوستان صمیمی داشته باشند و به همین دلیل تنها می‌مانند. برخی دیگر نیز در افزایش کیفیت روابط خود با دوستانی که دارند دچار مشکل هستند و نمی‌توانند آن را بهبود ببخشند. در ادامه قصد داریم به راهکارها و چگونگی به دست آوردن دوست صمیمی بپردازیم.

1. خودافشایی

تا زمانی که افراد شروع به صحبت کردن از خود نکنند، به طرف مقابل اجازه نزدیک شدن به خودشان را نمی‌دهند. البته بهتراست در این رابطه نیز جانب اعتدال رعایت گردد و نیازی نیست تمامی اسرار خود را به یکباره فاش کنید. با صحبت کردن در مورد احساسات خود و عقیده‌ای که دارید، می‌توانید زمینه برقراری دوستی صمیمانه را فراهم کنید.

قبل از خودافشایی حتما مقاله چه روابطی را باید ادامه دهیم را بخوانید.

2. ایجاد دوست صمیمی با پرهیز از تمسخر و تحقیر

افراد در یک برخورد صمیمانه با یکدیگر، نباید اقدام به تمسخر، تحقیر و یا قضاوت کنند. در واقع باید بیشتر از اینکه متمرکز بر روی قضاوت کردن باشند، میل به شناخت و درک یکدیگر داشته باشند.

بهتراست در چنین شرایطی خود را در جای فرد مقابل بگذارید و به مسائل مختلف از دید او نگاه کنید. شوخی کردن با تمسخر متفاوت است و اتفاقا در صورتی که شوخی به جا و به موقع باشد، می‌تواند میزان صمیمیت افراد را نیز افزایش دهد و به عبارتی رابطه را عمیق‌تر کند.

3. کنار گذاشتن تعارفات

روابط صمیمانه افراد سبب می‌شود که انسان‌ها از قید و بند رسومات و محدودیت‌های فرهنگی خارج شوند و راحت با یکدیگر حرف بزنند. دو دوست صمیمی در زندگی برای صدا کردن یکدیگر از القاب استفاده نمی‌کنند. این دسته از افراد تعارفات معمول را کنار می‌گذارند و می‌دانند که می‌توانند در این رابطه خواسته‌های خود را راحت به زبان بیاورند و این احساس متقابل می‌باشد.

4. ایجاد دوست صمیمی با اختصاص وقت برای یکدیگر

برای اینکه یک رابطه صمیمانه شکل بگیرد، افراد باید برای یکدیگر زمان بگذارند و تجربیات مشترکی با یکدیگر داشته باشند. داشتن تفریحات مشترک، صحبت در مورد یک کتاب، داشتن وقایع روزمره مشترک می‌تواند میزان صمیمیت را در میان انسان‌ها افزایش دهد.

بنابراین هر چقدر هر دو نفر تلاش کنند تا فضای مشترکی را برای یکدیگر خلق کنند، در نهایت به یکدیگر نزدیک‌تر نیز خواهند شد. اطلاع از برخی جزئیات مهم در زندگی، سبب می‌شود که رابطه میان شما و دوست‌تان صمیمی‌تر از قبل باشد.

ویژگی‌های یک رابطه دوستی صمیمانه

رابطه دوستی که صمیمانه باشد، دارای ویژگی‌های بسیاری است که می‌توان به کمک آن‌ها، در مورد کیفیت یک رابطه اظهار نظر کرد.

  • وجود سخاوت در فرد مقابل و شما نشان دهنده این است که برای دوستی‌تان ارزش قائل هستید و این رابطه شما ارزش بخشش را دارد.
  • هر چه میزان درک و همدلی در یک رابطه بیشتر باشد، به عمیق بودن رابطه اشاره دارد. در یک رابطه دوستی صمیمانه هم شما و هم دوستتان قادر به درک احساسات هم می‌باشید و این به معنای بالا بودن کیفیت رابطه شما است.
  • دوستان خوب تمایلی به تغییر دادن یکدیگر ندارند و سعی می‌کنند یکدیگر را با تمامی عیوبی که دارند، بپذیرند اما در عین حال انتقادهای سازنده از طرف مقابل نیز دارند.
  • داشتن صداقت از ویژگی‌های اصلی یک رابطه دوستی صمیمانه است. اگر نمی‌توانید با دوستتان صادق باشید و دائما در حال مخفی کاری هستید، بهتر است در مورد صمیمیت خود با دوستتان کمی بیشتر فکر کنید.

تعارض در رابطه با دوست صمیمی

انسان‌ها در رابطه با افراد نزدیک خود و به دلیل تعارضات بسیار ممکن است بیشترین خشم زندگی خود را تجربه کنند.

در واقع اختلاف عقیده و نظر، تعارض، ناراحتی و عصبانیت در یک رابطه نزدیک طبیعی است. آنچه که اهمیت دارد، چگونگی حل مشکل و حل مسئله به منظور بهبود کیفیت روابط صمیمانه است.

رهایی از احساس تنهایی

برخی از افراد با وجود دوستان صمیمی، احساس تنهایی می‌کنند و خودشان را همواره از جمع جدا می‌بینند. ممکن است این شرایط برای شما نیز ایجاد شود، به طوری که نتوانید ارتباط صمیمانه‌ای را با دیگر افراد ایجاد کنید و مدام احساس تنهایی داشته باشید.

برای رهاشدن از این وضعیت باید قدمی در جهت تغییر رویه زندگی خود بردارید و بتوانید با برقراری ارتباط موثر با دیگر افراد، دوستان صمیمی را برای خود انتخاب کنید. مراجعه به روانشناس به شما کمک می‌کند تا نگاه خود را به خود و اطرافیانتان تغییر دهید و با تقویت مهارت‌های ارتباطی‌تان، دوستان صمیمی خود را افزایش دهید.

فرد منفعت طلب در رابطه دوستی صمیمانه

برخی از افراد در رابطه دوستی، اظهار صمیمیت می‌کنند اما منجر به درجا زدن و پسروی ما می‌شوند، درواقع دوستان صمیمی ما نیستند. این دسته از افراد، انسان‌هایی منفعت طلب می‌باشند که در رابطه از عقب ماندن دوست خود احساس رضایت دارند.

صمیمیت به معنای راضی بودن از رشد و خوشحالی دیگران می‌باشد و شامل رشد کردن، انگیزه دادن و آموزش مهارت در یک رابطه دوستی گرفته شده است.

برای آشنایی با نحوه صحیح قطع رابطه با دوست صمیمی کلیک کنید.

حل مشکلات با دوست صمیمی

دوستان صمیمی در تمامی لحظه‌های زندگی در کنار دوست خود باقی می‌مانند و در واقع تلاش می‌کنند راهی برای برطرف کردن مشکلات خود با دوستانشان را پیدا کنند. بنابراین دوستان صمیمی انسان‌های بسیار نادری هستند که داشتن یکی از آن‌ها در زندگی نعمت محسوب می‌شود و در صورت داشتن نیز باید از وجودشان مراقبت گردد و تلاش شود تا هر روز کیفیت رابطه را بیشتر کنند.

افراد نمی‌توانند خودشان انسان‌هایی خودخواه و پرتوقع باشند و در مقابل از طرف مقابل انتظار داشته باشند که خوب باشد. برای پیدا کردن یک دوست صمیمی ایده‌آل، افراد باید خودشان نیز سطح عالی از رفتارها را داشته باشند و در نهایت هر دو در کنار هم احساس آرامش و لذت را تجربه کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دوست صمیمی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ضربا برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره