تهیه آش دندونی برای کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تهیه آش دندونی برای کودک در بیشتر موارد برای زمانی استفاده می‌شود که خانواده ها قصد دارند که به مناسبت دندان درآوردن کودک جشنی گرفته و برای این مناسبت خوراکی هایی تهیه کنند. البته که در حالت عادی هم زمانی که کودک شروع به دندان درآوردن می‌کند؛ می‌تواند مقدار کمی از این آش خوشمزه را بخورد. چرا که هیچ یک از محتویات این آش برای کودک ضرر نداشته و تا حدی برای سن او نیز مناسب هستند. از این رو بهتر است والدین طرز تهیه این آش را یاد گرفته و آن را برای فرزند خود و یا حتی جشن مربوط به این مناسبت آماده کنند. تهیه این آش بسیار ساده است. تنها بهتر است که مادران در این زمینه به وضعیت جسمانی کودک خود نیز توجه داشته و حتما از متخصص کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تهیه آش دندونی برای کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره  تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مراحل طرز تهیه آش دندونی برای کودک

مواد لازم برای تهیه آش دندونی

به طور کلی آش جایگاه خاصی و تنوع زیادی در فرهنگ ایرانی دارند. بیشتر مادران طرز تهیه انواع آش ها را بلد هستند و حتی از آنها برای تغذیه فرزند خود نیز استفاده می‌کنند. اما از آنجایی که تهیه آش دندونی احتمالا برای تعداد بیشتری از افراد پخته شده و در مراسمی خاص سرو می‌شود؛ نوع پخت آن و یا حتی مواد غذایی که در آن استفاده می‌شود؛ از اهمیت زیادی برخوردار است. برای آشنایی بیشتر با نحوه تغذیه سالم کودکان کلیک نمایید.

در این قسمت به صورت مرحله به مرحله توضیح خواهیم که چطور آش دندونی باید تهیه و پخته شود.

مواد لازم برای تهیه این آش به شرح زیر است:

  • یک لیوان لوبیا قرمز
  • یک لیوان لوبیا چیتی
  • یک سوم لیوان لوبیا چشم بلبلی
  • یک لیوان نخود
  • یک لیوان عدس
  • یک لیوان گندم
  • نصف لیوان از جو و برنج
  • یک لیوان عصاره گوشت
  • دو عدد پیاز
  • نعنا داغ و کشک برای تزئین
  • نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم

قدم اول

در مرحله اول باید حبوبات را از شب قبل در آب خیسانده و حتی چندین مرتبه آب آنها را عوض کنید. همچنین خیس کردن حبوبات و برنج باعث می‌شود که راحت تر بپزند.

قدم دوم تهیه آش دندونی برای کودک

بعد از مرحله خیسانده آنها را آبکش کرده و همه حبوبات را به جز گندم، برنج و جو به صورت جداگانه بپزید. چرا که زمان پختن هریک از این حبوبات متفاوت خواهند بود. همچنین حتما اطمینان حاصل کنید که هریک از آنها به طور کامل پخته اند.

قدم سوم

بعد از اینکه همه آنها پخته شدند؛ گندم، برنج و جو را از صافی عبور دهید. بقیه حبوبات را نیز به حال خود رها کرده و در این زمان بقیه کارهای پخت آش را انجام دهید.

قدم چهارم تهیه آش دندونی برای کودک

در این مرحله باید یک عدد پیاز را پوست بگیرید و به صورت خلالی خرد کنید. سپس آنها را در تابه ریخته همراه با روغن و زردچوبه تفت دهید.

قدم پنجم

در قابلمه ای جداگانه بلغور را به همراه آب ریخته و اجازه دهید تا به خوبی بپزند. بعد از اینکه بلغورها کمی نرم شدند؛ برنج و گندم را هم به این قابلمه اضافه کنید. برای آشنایی بیشتر با نیازهای اولیه و اساسی کودکان کلیک نمایید.

قدم ششم تهیه آش دندونی برای کودک

سپس بعد از کمی صبر کردن و پختن مواد قبلی با یکدیگر در یک قابلمه، جو را به مواد آش اضافه کرده و هم بزنید. اجازه دهید که این مواد با یکدیگر کمی بپزند و سپس به سراغ مرحله بعدی بروید.

قدم هفتم

حال در این مرحله، همه حبوبات پخته شده را به مواد آش اضافه کنید و سپس هم بزنید. از طرفی به مواد فرصت دهید تا با یکدیگر به خوبی بپزند.

قدم هشتم تهیه آش دندونی برای کودک

در اینجا باید یک عدد عصاره گوشت را همراه با یک لیوان آب جوش ترکیب کرده و این آب را به آش اضافه کنید. به جای عصاره گوشت می‌توان از آب گوشت و یا آب قلم هم استفاده کرد. همچنین برخی از افراد به جای آب گوشت از 250 گرم گوشت ریش ریش شده استفاده می‌کنند. انتخاب اینکار کاملا سلیقه ای بوده و به ذائقه خودتان بستگی دارد.

قدم نهم

در ترکیب آش دندونی پیاز داغ هم وجود دارد که باید در این مرحله به آش اضافه کنید. میزان پیاز داغ بستگی به خودتان دارد. برخی از افراد دوست دارند که مقدار پیاز داغ در آش زیاد بوده و با آن پخته شود و برخی دیگر ترجیح می‌دهند تا خودشان هر میزانی که می‌خواهند به آش اضافه کنند.

قدم دهم تهیه آش دندونی برای کودک

نمک و فلفل را در این مرحله به آش اضافه کرده و درب قابلمه را بگذارید تا آش جا بیوفتد.

برای تزئین این آش معمولا از پیاز داغ، نعنا داغ و کشک استفاده می‌کنند که به سلیقه خودتان می‌توانید اینکار را انجام دهید.

آش دندونی اکنون آماده سرو کردن است.

تهیه آش دندونی برای کودک با سیرابی

برخی از افراد برای تهیه آش دندونی به جای گوشت و یا آب گوشت از سیرابی استفاده می‌کنند که در طعم آن تغییر اندکی ایجاد شده و با ذائقه برخی از افراد همکاری دارد. به همین دلیل بهتر است اگر قصد دارید که این آش را با برای عده زیادی درست کنید؛ از این روش استفاده نکنید. چرا که ممکن است همه آن را دوست نداشته باشند. اما برای خانواده خود می‌توانید از این روش استفاده کنید.

نکات تکمیلی تهیه آش دندونی برای کودک

نکات تکمیلی تهیه آش دندونی برای کودک

رعایت کردن برخی نکات در تهیه آش دندونی به شما کمک خواهد کرد تا کیفیت و مزه آش شما بسیار بهتر شده و همه آن را بیشتر دوست داشته باشند. برخی از این نکات شامل موارد زیر هستند.

🔽بهتر است برای تهیه آش دندونی از برنج نیم دانه استفاده کنید.

🔽با استفاده از گندم پوست کنده ، زمان پخت کوتاه تر خواهد شد.

🔽می‌توانید علاوه بر تزئین آش با پیاز داغ و نعنا داغ، مقداری از آن را در آش ریخته و اجازه دهید تا با آن پخته شود.

🔽در این آش از هیچگونه سبزی استفاده نمی‌شود و تنها برای تزئین آن از نعنا داغ استفاده می‌شود.

🔽برخی از افراد در این آش از گردوی ریز شده و یا کشمش هم استفاده می‌کنند.

🔽فراموش نکنید که آش دندونی حتما باید غلیظ بوده و آب کمی داشته باشد.

سخن پایانی

آش دندونی یک میان وعده لذیذ و خوشمزه برای کودکان و بزرگسالان است که معمولا والدین آن را برای جشن دندان درآوردن کودکان درست می‌کنند. البته که در حالت عادی نیز می‌توان این آش را برای میان وعده برای کودک آماده کنید. بهتر است برای آماده کردن این غذا، شرایط جسمانی کودک و سن او را در نظر گرفته و حتما در این مورد با یک متخصص تغذیه مشورت نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تهیه آش دندونی برای کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره  تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره