دندان درآوردن نوزاد | علائم و کاهش درد دندان دراوردن نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دندان درآوردن نوزاد یکی از مراحل چالش برانگیز در فرایند رشد جسمانی کودکان است که همواره نگرانی بزرگی برای والدین محسوب می‌شود. دندان درآوردن برای اولین بار در نوزادان با سختی های زیادی برایشان همراه بوده و منجر به بروز تغییرات زیادی می‌گردد. با اینکه این دوران کمی دشوار است اما تماشای فرایند رشد و تکامل کودک بسیار لذتبخش بوده و برای والدین خوشحال کننده است. در واقع دندان درآوردن موضوعی نیست که به صورت یک شبه اتفاق بیوفتد. تا زمان کامل شدن همه دندان ها تقریبا دوسال زمان نیاز است و برای هریک از این دندان ها کودک نشانه های مختلفی را طی می‌کند. از این رو بهتر است در این مورد دچار نگرانی نشده و حتما از یک متخصص کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره تلفنی کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دندان درآوردن نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

دندان درآوردن نوزاد

دندان درآوردن نوزاد به معنی خارج شدن جوانه دندان های شیری از پوست لثه اوست. این جوانه ها از دوران بارداری در فک جنین شکل گرفته و بعد از تولد، شروع به رشد می‌کنند. در بیشتر موارد نوزادان از چهارماهگی تا یک سالگی شروع به دندان درآوردن می‌کنند.

به طور کلی در یک سالگی کودک باید چهار دندان داشته باشد. البته این زمان در همه کودکان ثابت نبوده و گاهی تحت تاثیر عواملی این اتفاق زودتر و یا دیرتر می‌افتد. وراثت یکی از عوامل تاثیرگذار در این مورد است. حتی گاهی در هفته های اول پس از زایمان شاهد رشد دندانها در نوزاد هستیم. از این رو والدین باید خود را برای این شرایط آماده کرده و اطلاعات لازم را کسب نمایند.

زمانبندی دندان درآوردن نوزاد

همانطور که در قسمت قبلی هم به آن اشاره شد؛ در ابتدا شاهد رشد چهار دندان جلویی در کودکان هستیم. این فرایند از چهارماهگی آغاز می‌شود؛ اما حتی اگر کودک تا 13 ماهگی دندان درنیاورد؛ بازهم جای نگرانی نیست. در برخی موارد شاهد بیرون زدن سفیدی دندانها در سه ماهگی هستیم اما تا ماه ها بعد دندانی بیرون نمی‌آید. از این رو مراحل دندان درآوردن نوزاد ، در کودکان مختلف متفاوت است و نباید نگران شد. اما در بیشتر موارد زمانبندی آن به شکل زیر است.

  • دو دندان جلویی فک پایین در سن 6 تا 10 ماهگی شروع به رشد می‌کنند.
  • دو دندان جلویی فک بالا در هشت تا سیزده ماهگی بیرون می‌زنند.
  • دندان ها کناری فک بالا و پایین در بازه زمانی هشت تا شانزده ماهگی شرع به رشد می‌کنند.
  • در 13 تا 19 ماهگی شاهد رشد دندان های آسیاب بالا و پایین هستیم. که البته آسیب های فک پایین زودتر از فک بالا بیرون می‌آیند.
  • دندان های نیش در 16 تا 23 ماهگی بیرون می‌زنند
  • آسیاب های دوم بالا و پایین نیز در 25 تا 33 ماهگی رشد می‌کنند.

نشانه های دندان درآوردن نوزاد

نشانه های دندان درآوردن نوزاد

دندان درآوردن نوزاد با بروز نشانه هایی در کودکان همراه است. در واقع با بروز این علائم، والدین می‌توانند متوجه شوند که فرزندان شان در حال شروع این فرایند بوده و باید مراقبت های بیشتری در این زمینه انجام دهند. بسیاری از والدین مخصوصا در فرزندان اول، در این زمینه اطلاعاتی نداشته و با مشاهده این نشانه ها دچار نگرانی می‌شوند. اما باید بدانید که این نشانه ها طبیعی بوده و باید اجازه دهید تا این زمان سپری شود. برخی از این علائم شامل موارد زیر می‌شود.

افزایش بزاق دهان، به شکلی که کودک کنترلی بر آن نداشته و از دهان آن بیرون می‌ریزد

تحریک پذیر شدن لثه ها

قرمز شدن و تورم لثه ها

کودک تمایل دارد تا همه چیز را گاز بگیرد. برای اطلاع از دلایل گاز گرفتن کودک کلیک نمایید.

بی خوابی و بیقراری شبانه

برخی دیگر از علائمی که در این دوران شدیدتر بوده و بهتر است برای رفع آنها افراد از متخصص کمک بگیرند نیز شامل اسهال، تب و استفراغ می‌شود. این موارد ممکن است نشانه ای از ابتلا به بیماری دیگری باشند؛ از این رو در صورت مشاهده آنها بهتر است والدین به مراکز درمانی مراجعه کنند.

دیر و زود شدن دندان درآوردن نوزاد

همانطور که در قسمت های قبلی نیز به آن اشاره شد؛ نمی‌توان زمان دقیق و مشخصی برای دندان درآوردن نوزاد در نظر گرفت. اما بازه زمانی که برای آن در نظر می‌گیرند از چهار تا سیزده ماهگی است. اگر کودک قبل و یا بعد از این زمان نیز شروع به دندان درآوردن مشکلی ایجاد نمی‌شود. اما اگر تا 18 ماهگی شاهد بروز نشانه های دندان درآوردن در کودک خود نبودید؛ بهتر است به متخصص اطفال مراجعه کرده و این موضوع را پیگیری کنید. در این مورد باورهای اشتباهی وجود دارد که افراد معتقدند اگر کودک بسیار زود دندان درآورد؛ دندان های او از استحکام کافی برخوردار نیستند. اما این موضوع اصلا منشا علمی نداشته و ثابت شده نیست.

روش هایی برای کاهش درد ناشی از دندان درآوردن نوزاد

در زمان دندان درآوردن نوزاد ، راه هایی وجود دارد که می‌توان به او کمک کرد تا درد کمتری را تجربه کرده و به طور کلی راحت تر این دوران را پشت سر بگذارد. در این قسمت به توضیح این روش ها می‌پردازیم.

دندان گیرهای سرد

دندان گیرهای پلاستیکی از بهترین ابزارها در زمان دندان درآوردن نوزاد هستند که کودک با گاز گرفتن آنها می‌تواند لثه خود را خارانده و حتی آن را تحریک کند تا این فرایند تسریع شود. والدین می‌توانند این وسیله را درون یخچال گذاشته تا کمی خنک شده و سپس آن را به فرزند خود بدهند. در این حالت نوزاد درد کمتری را تجربه خواهد کرد.

ماساژ دادن لثه های نوزاد

والدین می‌توانند دستان خود را به طور کامل شسته و با انگشت تمیز خود، لثه نوزاد را به آرامی ماساژ دهند. برای اینکار از مسواک های انگشتی نیز می‌توان استفاده کرد.

توجه به تغذیه نوزاد

در این دوران بیشتر غذاهای سرد به کودک خود بدهید. در این حالت التهاب لثه ها کمتر شده و التیام می‌یابند. حتی می‌توانید ساقه کرفسی را درون یخچال گذاشته و به کودک بدهید تا هم از فواید آن برخوردار گردد و هم به وسیله آن لثه خود را ماساژ دهد. برای آشنایی با مناسبت ترین غذای کودک زیر یک سال کلیک کنید.

استفاده از مسکن ها

والدین می‌توانند تحت نظر پزشک از داروهای مسکن نیز استفاده کنند. در بیشتر موارد برای کودکان در این دوران شربت استامینوفن تجویز می‌شود. اما در استفاده از داروها نباید زیاده روی کرد.

استفاده از آرامبخش های موضعی

پمادها موضعی نیز برای دندان درآوردن نوزاد وجود دارد که استفاده از آنها یک، یا دوبار در روز مانعی ندارد. اما نباید بیش از این مقدار از آنها استفاده کرد. بهتر است از این دارو قبل از خواب استفاده کرد تا از بروز درد در حین شب جلوگیری نماید.

روش های مراقبتی بعد از دندان درآوردن نوزاد

روش های مراقبتی بعد از دندان درآوردن نوزاد

بعد از دندان درآوردن نوزاد ، مراقبت از آنها نیز اهمیت دارد. چرا که دندان های شیری بسیار ضعیف و آسیب پذیر هستند. کودکان در این دوران توانایی زیادی در نگهداری از دندانهای خود ندارند. از این رو این والدین هستند که باید آنها را تشویق به مسواک زدن کرده و یا برایشان مسواک بزنند. همچنین به تغذیه آنان نیز توجه کنند. یکی دیگر از راه های مراقبت از دندان های شیری استفاده از فلوراید است که کودکان به دلیل مزه آن، تمایلی به استفاده از آن ندارند. اما بهتر است در هفته یکبار یا دوبار از آن نیز برای کودک استفاده کنید.

پیامدهای ناشی از دندان درآوردن نوزاد

در دوران دندان درآوردن نوزاد ، سیستم ایمنی بدن او بسیار ضعیف بوده و ممکن است دچار مشکلات مختلفی گردد. به طور کلی این فرایند با بروز مشکلات دیگری نیز برای کودک همراه است. تغییر خلق و خوی نوزاد به صورت ناگهانی، بروز کیست های رویشی، ابتلا به سرماخوردگی، بروز مشکلاتی در سیستم گوارشی و معده از این دست محسوب می‌شوند.

سخن پایانی

در حین دندان درآوردن نوزاد، با اینکه استرس و فشار زیادی را تحمل می‌کنید؛ اما باید با حفظ آرامش در کنار او بوده و کمک کنید. از طرفی هیچ اقدامی را بدون مشورت پزشک کودک انجام ندهید. در این زمینه اطلاعات غلط زیادی وجود دارد که ممکن است منجر به سخت تر شدن شرایط برای شما و کودک تان شود. از این رو به هیچ یک از آنها توجه نکرده و همواره با یک متخصص کودک در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دندان درآوردن نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره