سندرم قلب شکسته ؛ علائم و درمان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سندرم قلب شکسته یا کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو یک سندرم نادر است که قلب تحت تاثیر شرایط پرفشاری که تحمل می‌کند دچار اختلال در عملکرد می‌گردد. در واقع در زبان عامیانه بسیار می‌شنویم که فردی می‌گوید قلبش به خاطر حرف کسی و یا اتفاقی که افتاده است؛ شکسته است. اما همه افراد تصور می‌کنند که این تنها یک اصطلاح بوده و امکان ندارد که قلب افراد بشکند. در صورتی که طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ مشخص گردید که بعد از تجربه شرایط سخت، ساختار و عملکرد قلب دچار مشکل شده و افراد واقعا چنین چیزی را از نظر علمی تجربه می‌کنند. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند که افراد در شرایط پرفشار روانی بیشتر استراحت کرده و تلاش کنند تا از آن خارج شوند. همچنین باید در این شرایط حتما از یک روانشناس کمک گرفت. برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندرم قلب شکسته می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سندرم قلب شکسته چیست؟

سندرم قلب شکسته در علم پزشکی با نام بالونی آپیکال گذرا نیز شناخته می‌شود. زمانی قلب یک فرد می‌شکند که بطن سمت چپ قلب ضعیف شده و در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌شود. همچنین به این دلیل به این بیماری گذرا گفته می‌شود که این حالت موقتی بوده و برای همیشه زندگی افراد را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. اما موضوع حائز اهمیت دیگر در این مورد، قابل درمان نبودن این سندرم است.

در واقع هنوز درمان مشخصی برای این حالت وجود نداشته تنها کاری که متخصصان در این زمان پیشنهاد می‌کنند؛ این است که افراد سریعا خود را از حالت فشار و بحران خارج نمایند. در ادامه به بررسی بیشتر این سندرم و پیامدهای ناشی از آن خواهیم پرداخت. برای آشنایی بیشتر با تپش قلب و دلشوره ناشی از اضطراب کلیک نمایید.

شیوع ابتلا به سندرم قلب شکسته

با اینکه ابتلا به سندرم قلب شکسته اولین بار در سال 2012 در آمریکا معرفی و به طور رسمی اعلام گردید؛ اما براساس آمارها در سال 2006 ، 300 نفر به این بیماری مبتلا بودند. احتمالا ابتلا در زنان بیشتر از مردان است. از طرفی با توجه به اطلاع رسانی در این مورد و آگاه شدن افراد، نرخ شیوع ابتلا به این بیماری به طور چشمگیری کاهش یافته است.

فرق بین سندرم قلب شکسته با حمله قلبی

برخی از افراد ابتلا به سندرم قلب شکسته را با حمله قلبی اشتباه می‌گیرند. اما حمله قلبی در اثر انسداد شریان های قلبی اتفاق افتاده و علائم آن نیز بسیار با این سندرم متفاوت است. اما در ابتلا به این سندرم عروق افراد دچار گرفتگی نشده و تنها جریان خون به سمت قلب کاهش می‌یابد.

نشانه های ابتلا به سندرم قلب شکسته

نشانه های سندرم قلب شکسته

ابتلا به سندرم قلب شکسته با بروز نشانه هایی در افراد همراه است. در واقع زمانی که افراد در شرایط سختی از لحاظ روانی قرار دارند؛ با بروز این نشانه ها باید این احتمال را در نظر بگیرند که دچار این سندرم شده اند و باید اقدامات لازم را انجام دهند. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر هستند.

  • احساس درد ناگهانی و شدید در قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • ضربان قلب شکسته ضعیف به دلیل ضعیف شدن بطن چپ
  • پایین بودن فشار خون
  • آریتمی یا ضربان قلب نامنظم
  • بالا رفتن تپش قلب
  • غش و بیهوشی

درد در ناحیه قفسه سینه اصلی ترین نشانه ابتلا به سندرم قلب شکسته است که در صورت تداوم آن و یا تشدید، افراد حتما باید به متخصص مراجعه نمایند.

علت ابتلا به سندرم قلب شکسته

علت ابتلا به سندرم قلب شکسته هنوز به طور دقیق مشخص نیست. اما همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردیمِ یکی از اصلی ترین دلایل این موضوع قرار گیری در شرایط سخت روانی برای مدت زمان طولانی است. اما بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ دلایل دیگری نیز برای این موضوع در نظر گرفته اند. برای مثال بالا بودن میزان هورمون آدرنالین برای طولانی مدت، منجر به آسیب موقتی به قلب می‌گردد. برخی از دلایل بروز این موضوع می‌تواند؛ موارد زیر باشد.

🔽حمله آسمی

🔽سوپرایز شدن

🔽شرکت در سخنرانی عمومی

🔽مرگ یکی از اطرافیان

🔽تجربه خشونت و آزار خانگی

🔽از دست پول و یا حتی برنده شدن مقدار زیادی پول

🔽از دست دادن شغل و یا قرارگیری در بحران اقتصادی

🔽تجربه طلاق و جدایی

سندرم قلب شکسته در روانشناسی

از این جهت به سندرم قلب شکسته در روانشناسی پرداخته می‌شود که یکی از دلایل اصلی ایجاد کننده آن استرس و اضطراب افراد است. همه ما می‌دانیم که استرس در افراد پیامدهای جسمانی داشته و تا حد زیادی می‌تواند عملکرد آنها مختل نماید. اما حال شاهد این موضوع هستیم که این موضوع می‌تواند به قدری شدید باشد که حتی عملکرد قلب را نیز مختل کرده و برای مدت زمان کوتاهی منجر به بروز مشکلاتی در آن گردد. از آنجایی که هیچ درمان قطعی هم برای آن وجود ندارد؛ افراد باید در شرایط بحرانی تلاش کنند تا از سلامت روان خود محافظت کرده و حتما از یک روانشناس کمک بگیرند.

تشخیص ابتلا به سندرم قلب شکسته

از آنجایی که علائم ابتلا به سندرم قلب شکسته با نشانه های بیماری های دیگر قلبی شباهت دارد؛ تشخیص این موضوع کمی دشوار بوده و افراد باید به متخصص قلب مراجعه کرده و آزمایشهای لازم را در این زمینه انجام دهند. همچنین برای دریافت درمان مناسب، افراد باید در ابتدا تشخیص درستی از بیماری داشته باشند. برای اینکار متخصصین از روش هایی مثل معاینه فیزیکی، نوار قلب، اکو، آزمایش خون و    استفاده می‌کنند.

روش های درمانی این سندرم

هیچ روش استاندارد و مشخصی برای درمان سندرم قلب شکسته وجود ندارد. اما زمانی که این بیماری تشخیص داده می‌شود متخصصین از روش های درمانی حمله قلبی در مقابل آن استفاده می‌کنند. برای مثال آنزیم مبدل آنژیوتانسین و مسدود کننده های گیرنده های بتا را تجویز می‌کند. در بیشتر موارد نشانه های ناشی از این بیماری تا دو ماه بعد به طور کامل بهبود می‌یابد. برخی از افراد استفاده از استامینوفن را در این شرایط توصیه می‌کنند که هنوز تاثیر آن بر این سندرم به طور دقیق مشخص نشده است. برای اطلاع از راه های درمان استرس شدید کلیک نمایید.

پیامدهای ناشی از ابتلا به سندرم قلب شکسته

به دلیل اینکه این بیماری بعد از مدت زمان نسبتا کوتاهی درمان می‌شود؛ مشکلات جدی برای افراد ایجاد نمی‌کند. اما در مواردی شاهد بروز عارضه های ناشی از این بیماری نیز در افراد بوده ایم. برخی از این مشکلات شامل موارد زیر هستند.

  • ذخیره شدن مایع در ریه ها
  • پایین بودن فشار خون
  • بروز اختلال در ضربان قلب
  • ابتلا به نارسایی قلبی

عوامل موثر در ابتلا به این بیماری

اما در صورت ابتلا به برخی از بیماری های زمینه ای و یا شرایط دیگر، سندرم قلب شکسته می‌تواند خطرناک باشد. برای مثال ابتلا به این بیماری بر کیفیت رابطه جنسی افراد تاثیر گذاشته و یا سن افراد، سابقه بیماری عصبی و ابتلا به اختلالات روانپزشکی قبلی یا فعلی نیز در این مورد موثر هستند.

پیشگیری از ابتلا به این سندرم

پیشگیری از سندرم قلب شکسته

برای همه پیش خواهد امد که در شرایط پر استرس قرار بگیریم. پس تا حدی پیشگیری از ابتلا به این بیماری اجتناب ناپذیر است. اما افراد باید از مهارت کنترل استرس برخوردار بوده و در شرایط سخت بتوانند بر هیجان زیاد ناشی از اضطراب غلبه کنند. همچنین برای مدت زمان طولانی استرس را تحمل نکرده و حتما از یک روانشناس کمک بگیرند.

برای آشنایی با علائم اضطراب کلیک کنید.

سخن پایانی

با اینکه سندرم قلب شکسته بعد از مدتی درمان شده و پیامدهای زیادی نیز ندارد. اما در صورتی که افراد این موضوع را پیگیری نکرده و یا به صورت مداوم دچار استرس شوند؛ این بیماری جدی شده و مشکلات اساسی برای افراد ایجاد می‌کند. به همین دلیل افراد باید در صورت قرارگیری در چنین شرایطی حتما از یک روانشناس کمک گرفته و سلامت قلبی خود را نیز مورد بررسی قرار دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندرم قلب شکسته می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره