بی جنس گرایی ( آسکشوال )

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بی جنس گرایی یا ASEXUALITY به معنی نداشتن کشش جنسی به طور کلی است. این افراد با جنسیت خود هیچ مشکلی نداشته و از نظر جسمانی و روانی کاملا سالم هستند. اما از لحاظ جنسی نه به همجنس خود و نه افراد غیرهمجنس خود هیچ گونه کشش جنسی ندارند. امروزه گرایشات و هویت های جنسی، طیف وسیعی را در برمی‌گیرند که عوامل زیادی در شکل گیری آنها موثر است. افراد بی جنس گرا هیچ گونه علاقه ای به برقراری رابطه جنسی یا به طور کلی فعالیت های جنسی ندارند. اما گاهی مجبور به اینکار می‌شوند که قطعا از روی علاقه نیست. هنوز زمان دقیق بروز این تمایل مشخص نیست.

برخی از آن‌ها بیان می‌کنند که همیشه اینگونه بوده‌اند و برخی دیگر معتقدند که به مرور زمان دچار بی میلی جنسی به طور کامل شده اند. در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی جنس گرایی و آسکشوال می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

بی جنس گرایی

فراموش نکنید که بی جنس گرایی به معنای بی میلی جنسی و یا مشخص نبودن هویت جنسی فرد نیست. بلکه این افراد تنها نسبت به فعالیت های جنسی بی علاقه هستند. همچنین برخی آن را با ترس از رابطه جنسی اشتباه می‌گیرند؛ که این مورد نیز حقیقت ندارد. تقریبا یک درصد از مردم جهان بی جنس گرا هستند که معمولا هم اقدامی برای برطرف کردن و یا درمان آن نمی‌کنند.

اینگونه افراد به دلیل باورهایی که در این مورد وجود دارد؛ از دیگران فاصله گرفته و حتی مایل به برقراری روابط عاطفی نیز نیستند. به طور کلی گرایشات جنسی مانند یک طیف هستند که ممکن است در طول زمان برای فرد تغییرکنند. برای آشنایی با انواع گرایشات جنسی کلیک کنید.

علائم بی جنس گرایی

علائم بی حنس گرایی

افراد تا در معرض فعالیت های جنسی مختلف قرار نگیرند نمی‌توانند بی جنس گرایی خود را تشخیص دهند. از طرفی ظاهر و حتی رفتارهای این افراد هیچ تفاوتی با افراد معمولی ندارد. به همین دلیل تشخیص این موضوع کمی دشوار است. اما به طور کلی این افراد احتمالا برخی از این علائم را در موقعیت های مختلف از خود نشان می‌دهند.

علاقه ای به تماس فیزیکی و لمس شدن ندارند

در مورد ارتباطات و اطرافیان خود دچار وسواس هستند

در مورد مسائل جنسی صحبت نمی‌کنند

معمولا از برقراری رابطه عاطفی اجتناب کرده و حتی افکاری در این مورد ندارند

خودارضایی نمی‌کنند و یا تمایلی به تماشای پورن ندارند

علت بی جنس گرایی

هنوز علت دقیقی برای بروز گرایش بی جنس گرایی وجود ندارد. اما برخی از عوامل در این مورد موثر هستند. افراد با اطلاع از علت این موضوع می‌توانند به طرز موثرتری با آن برخورد کرده و حتی آن را بپذیرند.در این قسمت برخی از عوامل را بررسی می‌کنیم. برای اطلاع از نشانه های افراد بایسکشوال کلیک کنید.

?تجربیات گذشته فرد

معمول تحقیقات حاکی از آنند که تجربیات گذشته فرد نمی‌تواند او را به سمت بی جنس گرایی سوق دهند. برای مثال تجاوز جنسی و یا حتی شکست در روابط عاطفی نمی‌تواند دلیلی برای بروز این گرایش باشد. اما به طور کلی گذشته افراد می‌تواند باورهای آنها را در مورد رابطه جنسی تغییر داده و آنها را در این مورد بی انگیزه و بی علاقه کند. این مورد بسیار به ویژگی های شخصیتی خود فرد بستگی داشته که مشکلات گذشته را به اکنون و آینده مرتبط نکند و قادر به تفکیک مسائل از یکدیگر باشد.

?عوامل فرهنگی و اجتماعی

یکی دیگر از دلایل احتمالی بروز بی جنس گرایی، عوامل اجتماعی و فرهنگی است. معمولا در فرهنگ هایی که رابطه جنسی عملی ناپسند شمرده شده و یا فعالیت های جنسی سرکوب می‌شوند؛ افراد به طور کلی تمایل خود را نسبت به این موضوع از دست می‌دهند. چنین افرادی حتی در صورت ازدواج نیز در روابط جنسی خود به مشکل خورده و یا به اجبار به این موضوع تن می‌دهند.

?ابتلا به اختلالات روان

برخی از متخصصین این موضوع را به بیماری های روان و یا شخصیتی مرتبط می‌دانند. در واقع اینگونه مشکلات تا حدی باعث بی میلی جنسی افراد می‌شود و حتی بعد از درمان نیز آثار آن به جا می‌ماند. اما گاهی افراد با وجود این بیماری ها افرا زندگی جنسی معمولی دارند. برای مثال افسردگی و اختلال دو قطبی می‌توانند تا حدی باعث بروز بی جنس گرایی شوند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

ازدواج با افراد بی جنس گرا

ازدواج با افراد بی جنس گرایی

گاهی این افراد وادار به ازدواج شده و یا حتی بعد از ازدواج از این موضوع اطلاع پیدا می‌کنند. در این صورت اگر قادر به جدایی و یا تغییر وضعیت نیستند؛ می‌توانند از راهکارهایی استفاده کنند تا زندگی مشترک خود را حفظ کنند. البته همکاری همسر نیز در این شرایط بسیار مهم است. ازدواج و حتی برقراری رابطه جنسی با چنین افرادی امکانپذیر است؛ اما بهتر است در این مورد در این مورد افراد اطلاعات کافی را کسب نمایند. برای آشنایی بیشتر با همجنسگرایی کلیک کنید.

?توافق برای رابطه جنسی

اگر بعد از ازدواج با یک بی جنس گرا از این موضوع مطلع شدید و یا خود یک بی جنس گرا هستید؛ بهتر است در مورد برقراری رابطه جنسی بایکدیگر توافق کنید. در این شرایط برخی افراد به شریک خود فشار زیادی وارد کرده و او را مجبور به برقراری رابطه جنسی می‌کنند. اما به هر حال باید نیازها و علایق همسر را نیز در نظر گرفت و در این مورد با یکدیگر همکاری کرد.

?تغییر طرز فکر آسکشوال ها

برای برخی ازدواج تنها به برطرف کردن نیاز جنسی و همچنین داشتن رابطه جنسی به طور منظم ختم می‌شود. قطعا این مورد در زندگی مشترک بسیار مهم است اما همه چیز نیست. بهتر است در این شرایط ذهنیت خود را تغییر داده و عوامل دیگر را نیز در رابطه در نظر بگیرید. اینکار می‌تواند هم به شما و هم فرد دچار بی جنس گرایی کمک بزرگی کند.

?کمک گرفتن از مشاور

قطعا یکی از موثرترین راهکارها برای ازدواج با افراد دچار بی جنس گرایی، کمک گرفتن از روانشناس است. مشاور با در نظر گرفتن شرایط رابطه و همچنین افراد می‌تواند راهکارهای موثری به آنها پیشنهاد داده و به بالارفتن کیفیت رابطه آنها کمک کند. افراد بی جنس گرا در یک رابطه عاطفی، احتمالا فشار روانی زیادی را تحمل می‌کنند. به همین دلیل بهتر است به سلامت روان خود بیشتر اهمیت داده و حتی از بروز پیامدهای احتمالی پیشگیری کنند.

درمان بی جنس گرایی

همانطور که پیش تر هم گفته شد؛ بی جنس گرایی، به هیچ عنوان بیماری روانی و یا جسمانی محسوب نمی‌شود. چنین افرادی کاملا سالم بوده و می‌توانند زندگی عادی داشته باشند. آنها تنها برای کنترل عوارض جانبی و فشارهای اطرافیان نیاز به دریافت خدمات روانشناختی دارند. و یا در صورت لزوم، اگر خود از این این وضعیت ناراضی بوده و تمایل به تغییر داشته باشند؛ می‌توانند از دارو و هورمون درمانی استفاده کنند. بهتر است در این زمینه از یک متخصص کمک بگیرند.

برای آشنایی با نشانه های کژکاری جنسی کلیک کنید.

سخن پایانی

فراموش نکنید که رابطه جنسی ملاک کاملی برای اعتبارسنجی افراد نیست. همچنین عشق و علاقه حول محور فعالیت های جنسی، نمی‌چرخد. به همین دلیل بهتر است در این مورد بیشتر فکر کرده و گرایشات مختلف جنسی را بپذیریم. قضاوت افراد بر این اساس می‌تواند آسیب های زیادی را به آنها وارد کند.

به همین دلیل بهتر است در این مورد اطلاعات کافی را کسب کرده و حتی در صورت لزوم به آنها کمک کنید. اما به طور کلی بی جنس گرایی تنها به معنی نداشتن تمایل به فعالیت های جنسی است و افراد در زمینه های دیگر می‌توانند بسیار موثر واقع شوند.  برای مواجهه با این موضوع و همچنین کسب اطلاعات کافی در این زمینه افراد می‌توانند از یک روانشناس نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی جنس گرایی و آسکشوال می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره