رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد و راه های تشخیص آن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رفتار با رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد برای همه افراد یک مساله سخت و چالش‌زاست. امروزه در جامعه مسئله اعتیاد به مقدار زیادی گسترش پیدا کرده و ممکن است هر فردی درگیر اعتیاد شود. یکی از دشوارترین تجربه‌های زندگی، اعتیاد داشتن یکی از اعضای خانواده یا نزدیکان است. امکان دارد که بسیاری از والدین، همسران و… نسبت به رفتار فرزند یا همسرشان در مورد اعتیاد مشکوک شوند.

افراد در چنین مواقعی معمولاً واکنش‌های هیجانی نشان می‌دهند و اطلاعاتی در مورد نحوه صحیح رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد ندارند. این مسئله باعث می‌شود تا مشکلات با فردی که مشکوک به اعتیاد است بیشتر شود و مسئله را پیچیده‌تر کند. از این جهت دانش و اطلاعات بیشتر در ارتباط با رفتار صحیح با افراد مشکوک به اعتیاد امری ضروری به نظر می‌رسد.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد

چه کسانی به دنبال رفتار درست با افراد مشکوک به اعتیاد هستند؟

به دلیل شیوع اعتیاد و قابل دسترس بودن مواد اعتیاد آور، بسیاری از خانواده‌ها نگران دچار شدن فرزندانشان به اعتیاد هستند. گاه این نگرانی‌ها به جای کمک، بیشتر زمینه ابتلا به اعتیاد را فراهم می‌کند. در حالی که با آموزش و رفتار مناسب می‌توانید عزیزانتان را از این بلای خانمان سوز ایمن کنید. به منظور اتخاذ یک رفتار مناسب بهتر است ابتدا تعریفی از اعتیاد بدانید.

به زبان ساده اعتیاد به معنای عادت کردن است و می‌توان شامل عادت به هرچیزی باشد. اما آن چیزی که بیشترین آسیب را برای افراد و خانواده‌ها به وجود می‌آورد اعتیاد به مواد مخدر است. می‌توان گفت عادت کردن فرد به مصرف یک ماده خاص، اعتیاد به مواد تعریف می‌شود. به طور کلی مواد مخدر به صورت شیمیایی و به صورت طبیعی و گیاهی وجود دارند. از آن‌جایی که مواد مخدر باعث ایجاد تغییراتی در مغز و بدن فرد می‌شوند، می‌توانند آسیب‌های جسمانی و روانی زیادی برای مصرف کننده و حتی اطرافیان فرد به وجود بیاورد.

فروشگاه آرامیس

اهمیت کسب اطلاعات صحیح درباره رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد

در هر محیط و خانواده‌ای ممکن است فردی به تازگی درگیر اعتیاد شده باشد. آنچه که در ابتدای مسیر اهمیت دارد واکنش صحیح و مدیریت هیجان توسط شماست. زیرا رایج‌ترین پاسخ افراد معتاد، انکار است و با کمی پرس و جو و فشار مسئله را به کلی انکار می‌کنند. بسیاری از افراد به دلیل مشکلات و فشارهای روانی درگیر اعتیاد می‌شوند و کنجکاوی و فشار از طرف شما برای پی بردن به این موضوع می‌تواند وضعیت را برای فرد معتاد سخت‌تر و پیچیده‌تر بکند و بحران جدیدی را به وجود بیاورد. در نتیجه بهتر است سنجیده عمل کنید و اقدامی عجولانه انجام ندهید.

حتما از کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد بر اساس نشانه‌های مصرف مواد مخدر

به طور کلی مواردی وجود دارد که قبل از رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد باید به آن توجه کنید. یک مسئله حائز اهمیت این است که تغییرات ناگهانی در ظاهر و رفتارهای یک شخص لزوما به معنی اعتیاد داشتن نیست. توصیه می‌شود در این زمینه حتما با یک پزشک یا روانشناس متخصص در زمینه اعتیاد گفتگو کنید. با این حال هرچه این موارد بیشتر باشد، به احتمال زیادتری فرد گرفتار اعتیاد شده است.

_تغییرات ظاهری و عدم رسیدگی به وضعیت ظاهر

_تغییرات خلقی

_انجام رفتارهایی که شباهت به رفتارهای گذشته فرد ندارد

_کاهش کیفیت در زمینه تحصیل یا کار

_بی‌توجهی به مسائل زندگی

_کاهش علاقه به فعالیت‌های سالم مانند ورزش کردن و پیاده روی

_بوی بدن دهان و بدن

_بی اشتهایی یا اشتهای زیاد

_عرق کردن زیاد

_آبریزش بینی، عطسه، خماری

_چرت زدن مکرر

_بی قراری و بی حوصلگی

_بی نظمی در خواب

اگر پس از مشورت با متخصص احتمال اعتیاد عزیزتان بیشتر شد، بهتر است در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید. به این منظور پیشنهاد می‌شود حتما مقاله رفتار با معتاد را بخوانید.

نحوه رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد

برای اینکه بهترین عملکرد را از خودتان در چنین مواقعی نشان دهید باید نحوه رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد را بلد باشید. این کار باعث می‌شود تا ارتباط صحیح‌تری با فرد مورد نظر برقرار نمایید.

1. هیجانات خود را مدیریت کنید

گام اول در نحوه برخورد صحیح و رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد مدیریت و کنترل هیجانات خود است. در بسیاری از موارد تصمیم گیری و رفتار از روی هیجان منجر به قضاوت اشتباه می‌شود. همچنین اگر قضاوتتان درست هم باشد نباید شتاب زده عمل کنید، زیرا این کار منجر به شکل گیری احساس منفی، سرزنش، خشم و انکار از طرف مقابل می‌شود.  

2. آگاهی و شناخت خود را نسبت به بیمار و بیماری بیشتر کنید

پس از مدیریت هیجان و تصمیم گیری غیرعجولانه، از میزان آگاهی و شناخت نسبت به طرف مقابلتان اطمینان حاصل کنید. اگر شناخت دقیقی از ویژگی‌ها و رفتارهای طرف مورد نظرتان ندارید و یا اگر از علائم اعتیاد به مواد مخدر اطلاعات کافی ندارید، بهتر است تصمیمی نگیرید و با یک مشاور و یا روانشناس متخصص در زمینه اعتیاد صحبت کنید.

3. رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد | رابطه تان را بهبود دهید

در مواردی صحبت کردن با فردی که از نظر شما مشکوک است، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. ممکن است فرد مشکوک به دلیل مشکلات زندگی و فشارهای روانی و استرس دچار پریشانی روانی و تغییر رفتار شده باشد که ارتباطی با مصرف مواد مخدر نداشته باشد. در نتیجه صحبت کردن و تلاش برای بهبود ارتباط با فرد می‌تواند کمک کننده باشد.

4. صبحت با اعضای خانواده یا دوست

اگر از نتیجه گیری خود اطمینان کافی ندارید، می‌توانید این مسئله را با یکی از اعضای خانواده یا دوست نزدیک فرد در میان بگذارید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست بیاورید. با این حال بهتر است بدانید که کنجکاوی و پرس و جوی زیاد اقدامی درست نیست و می‌تواند نتیجه عکس بدهد. به خصوص اگر در رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد قبلا اشتباهاتی داشته اید، این کار وضعیت را بدتر می‌کند.

5. رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد | گفتگو با روانشناس

بهترین اقدامی که می‌توانید در رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد انجام دهید این است که با یک مشاور یا روانشناس مطلع در زمینه اعتیاد گفتگو کنید. زیرا شرایط برای هر کس متفاوت است و برای گرفتن بهترین تصمیم درباره برخورد با فرد مشکوک به اعتیاد به ارزیابی دقیقی از شرایط نیاز دارید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای حفظ آرامش در برخورد با افراد مشکوک به اعتیاد چه کنیم؟

خیلی از کسانی که به ما مراجعه می‌کنند از اعتیاد عزیزشان اطمینان کافی ندارند، با این حال دچار ناراحتی و هیجانات زیادی هستند و خود را ملزم به اقدامی فوری می‌دانند. در این موارد پیشنهاد می‌کنیم که 6 سوال زیر را از خود بپرسید و پاسخ هایتان را حتما با یک مشاور ترک اعتیاد در میان بگذارید.

1- چه علائمی باعث شده که فکر کنید او دچار اعتیاد شده است؟

2- آیا اعتیاد باعث مختل شدن زندگی او شده است؟

3- آیا از خطرات و نوع ماده مخدری که مصرف می‌کند اطلاع دارید؟

4- چطور باید نگرانی ام درباره اعتیاد را با او مطرح کنم؟

5- اگر واقعا دچار اعتیاد شده باشد، چه دلایلی برای این کار دارد؟

6- از من چه کمکی برای ترک او بر می‌آید؟

سخن آخر

با وجود تمام توضیحات و آموزش های داده شده، ما می‌دانیم که نحوه رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد کار چندان آسانی نیست. بنابراین هرگز در دادن بازخورد عجله نکنید. به جای آن اطلاعات خود را درباره اعتیاد بیشتر کرده و با افراد صاحب نظر مشورت کنید. این بازه زمانی که هنوز اعتیاد فرد برملا نشده، بسیار بسیار زیاد روی رفتار آتی فرد مشکوک به اعتیاد تاثیر دارد. پس بلند نظر باشیدو برای جلوگیری از پیامدهای بدتر حتما از مشاوران اعتیاد و خانواده کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا هر تغییر حالات و ویژگی‌های ناگهانی نشانه اعتیاد است؟

یکی از مشخصه‌های افراد معتاد تغییر ویژگی و حالات فرد است که به وضوح با رفتار گذشته فرد متفاوت می‌باشد. اما باید در نظر داشت که هر تغییر حالت و ویژگی را نمی‌توان نشانه اعتیاد در نظر گرفت. در نتیجه برای این که بتوانید فرد معتاد از غیر معتاد را تشخیص دهید باید علائم اعتیاد را به خوبی بشناسید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره